menu

Genres / Hip-Hop / De MuMe-GOAT: Beste Track Editie

zoeken in:
geplaatst:
Nr.4 schreef:
Weet iemand of 14 Years of Rap ook op Spotify staat?
Helaas niet meer, maar wel een soort remix/remake (track 2).

Kos
geplaatst:
1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 2-0
2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 2-0
3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 2-0
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Chanel Live - Mad Izm 1-1 (heb een zwak voor Thuggin)

geplaatst:
1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 2-1
2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 3-0
3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 2-1
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Chanel Live - Mad Izm 2-1

Niet bekend met deze BDK track, mooie ontdekking. Radio-Inactive is fantastisch en past helemaal in mijn straat. Sterke storytelling, lekkere opbouw, goede productie.

De La is uiteindelijk een makkelijke keus, klassiekertje. Constant Deviants is wel een lekkere ontdekking. Deze track doet me aan Wu denken. Gaat mijn playlist in.

Alphabet Aerobics is pure skills, maar niet een nummer dat ik vaak wil horen. Onyx heeft betere tracks imo, maar toch krijgt het mijn stem hier.

Thuggin’ bestempel ik ondertussen als classic. Wat een bazentrack. Staat al 10 jaar steevast in mijn playlists en heb er nog geen genoeg van. De bijbehorende clip is ook perfect.

geplaatst:
Kos schreef:
1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 2-0
2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 2-0
3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 2-0
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Chanel Live - Mad Izm 1-1 (heb een zwak voor Thuggin)

Ik heb ook een zwak voor dat nummer en het album behoort zelfs tot favorietje, dus heb ook getwijfeld

geplaatst:
1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 3-1
2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 4-0
3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 2-2
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Chanel Live - Mad Izm 3-1

Die Premobeat is typisch zo’n beat waarom ik op RZA heb gestemd in de producer GOAT-finale; heel degelijk en fijn maar ook beetje dertien in een dozijn. Het gewraakte “trucje”. BDK komt echter wel lekker. Blueprint kan ik weinig mee. Ben beetje allergisch voor rapper die expliciet prat gaan op niet commercieel zijn en blueprint wijdt daar wel erg over uit. Technisch wel sterk hoor maar stem gaat toch vrij soeverein naar de oude meesters hier.
Misschien wel de sterkste tegen de minste deze ronde. Ken Constant niet en dat blijft zo denk ik. Snap de wutangassociatie wel maar dan wel zonder bijzondere raps.
Blackalicious heb ik altijd redelijk gewaardeerd maar dan ondanks die GoG, wiens flow ik erg vind hakkelen en stem snel verveelt. Dit nummer leunt daar juist op. Die Onyx-gasten vind ik veel interessanter en gaan ook echt lekker op deze track.
Laatste gaat tussen twee tracks die ik kan blijven horen. Die van Madlib en Freddie gaat nog iets meer in je lijf zitten als het ware. Nipte winst voor hen daarom.

geplaatst:
1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 4-1
2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 5-0
3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 3-2
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Chanel Live - Mad Izm 4-1

geplaatst:
1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 5-1
2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 6-0
3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 3-3
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Chanel Live - Mad Izm 5-1

geplaatst:
1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 6-1
2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 7-0
3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 3-4
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Chanel Live - Mad Izm 6-1

geplaatst:
1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 7-1
2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 8-0
3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 4-4
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Chanel Live - Mad Izm 7-1

geplaatst:
1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 8-1

BDK, ik kende deze track nog niet klinkt goed. BDK over een wat "modernere" beat dan usual. Typische primo productie wat staat voor een toffe beat, dope scratch werk. De sample vind ik niet zo heel bijzonder, ook niet storend maar beetje mager. Raps van BDK klinken veelzijdiger dan usual, normaal is hij vooral tekstueel, flow en delivery sterk. Nu lijkt er ook wat meer variatie te zitten in de manier van rappen. Dope nummer hoor.

Blueprint dan. Ik ben wel een fan van zijn werk en vind hem zelfs underrated over het algemeen.
Deze track vind ik wat minder, de productie is bijna defjux maar toch ook weer niet. Blueprint heb ik beter horen rappen, ik vind zijn delivery niet echt passen op deze track. Lyrisch best ok maar het mist veel aan delivery, flow etc. Dus easy win voor BDK.

2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 9-0

DLS is weer een favo groep en dan vooral het oudere werk. Eye Know is een top 3 track voor mij, die beat is dope en de sample is tof gedaan vooral wanneer het fluiten begint. Sowieso heeft DLS het grote voordeel dat de rappers echt wezenlijk anders klinken maar beiden über dope zijn. Die rustige stijl, goede verstaanbaarheid, niet bijster interessante teksten maar goede flow zijn helemaal goed. Plug 1 is kwa wordplay een stukje beter, die heeft wat grappige dingetjes als je wat scherper luistert.

CD, volgens mij heb ik dit wel eens eerder gehoord maar het is niet echt mijn ding. Het is zeker neit slecht als je het refrein weg haalt want die is echt lelijk en het "money money moooooney" is echt een gedrocht. Maar de raps an sich, mwah, tekstueel neit heel goed maar kwa delivery en flow wel okish. Het rijmt steeds net aan en voelt een beetje te dwingend rijmend ik kan het niet echt uitleggen hhaha.
DLS krijgt hem ruim.

3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 4-5

2 van mijn nominaties tegen elkaar en 2 volledig verschillende redenen waarom ik ze nomineerde hahaha. AA is voor mij het summum kwa rhyming, het is gewoon onwijs knap en een tekstueel hoogstandje hoe het allemaal past en rijmt. Ik zag ergens kan je het lang achtereen luisteren en eens dat het niet het geval is maar elke keer als die als losse track langs komt blijf ik altijd in verbijstering achter hoe goed dit is. Het is het tegenover gestelde van Def Rhymz, die willekeurige woorden op elkaar laat rijmen maar waarbij de zin niks betekent, maar bij deze track is dat niet het geval. Een puur lesje lyricism van de bovenste plank, hate it or love it, knap is het toch echt wel.

Onyx, All We Got Iz Us is het meest gedraaide hiphop album in huize Shelter toen ik nog een teenager was. Deze track is naar mijn mening wat onderbelicht, ik vind die scratches door de hele track über dope en met name op 1:02 en dan die scherpe harde raps er bovenop, geeft energie en is hele dope delivery. Die harde beat en de teksten die niet super flowend zijn of heel intelligent in elkaar steken, maar wel rauw klinken en vol agressie zitten passen super bij elkaar. Ik vind het refrein ook tof, het is duidelijke taal waar uit veel woede klinkt om wraak te nemen puur uit het gevoel van onrecht. Iets waarvan iedere jongere en wellicht zelfs oudere het gevoel van kent, nee het is niet correct maar je wilt het. Trouwens ik dacht vroeger dat ze altijd zongen "two wrongs don't make it right, but it damn should make a statement". Las nu dat het is "two wrongs don't make a right, but it damn sure makes us even".

Hij gaat naar Onyx, voor mij de hardcore groep met de vette beats, super vette hardcore scratches en dope delivery niet per se flow

4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Chanel Live - Mad Izm 8-1

Onbekende track tegen eigen nominatie.
Thuggin, Freddie Gibbs vind ik meestal wel tof, Madlib is echt hit and miss. FG rapt altijd dope, ik dig zijn stem en flow altijd wel. Ik vind de beat wel relaxed maar die hoge tonen sample best wel kut. Een toontje minder schel had veel beter kunnen zijn. Want de raps zijn heel tof en die beat eigenlijk ook maar die hoor ik nu amper door die kutbel. Ik moet wel zeggen na het herbeluisteren een paar keer dat die schelle productie wat minder irritant wordt, wellicht is het gewenning.

Madizm is de beste track van dit Channel Live album naar mijn mening. Ik vind die beat echt super vet en de productie past er ook lekker opm De rappers zijn meestal schandalig slecht maar juist op deze track vind ik het heel erg meevallen tot best ok. KRS One komt altijd dope.
Ik vind de afwisseling van rappers ook goed klinken en er zitten weer toffe scratches tussen die van links naar rechts schieten door je speakers. Deze track is altijd op te zetten, en vaak te horen op de hiphop feestjes.

Als ik eerlijk ben is die FG track beter, er zit meer in kwa kwaliteit als ik de maatstaven er naast leg.
Ik moet erg wennen aan die schelle productie, maar na een paar keer luisteren valt de schade steeds meer mee. Mad Izm heb ik iets te vaak gehoord maar kan ik altijd weer opzetten, maar over de gehele linie ga ik toch voor de FG track want die wordt gewoon steeds beter hoe vaker je die luistert.

geplaatst:
1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 8-2

Iemand insinueerde alsof Blueprint er prat op gaat. Nee, dat lijkt me niet... Hij vertelt het opkomen van een UnderGround artiest, die niet veel opschmuck nodig heeft om tot dopeness te komen, in een track. Zo kun je anders wel heel veel tracks weg zetten op een negatievev manier. Niet eens. Heb deze track gezien tijdens een optreden, en damn wat spatte het eraf... BDK heeft veel toffere nummers IMO. Wel grappig dat juist deze ook is gekozen. Even terug op Blueprint, als je Blueprint volgt weet je dat hij integer en oprecht is... Vandaar dat ik het jammer vindt van die conclusie... Maar ieder het zijne, dat is goed. Het is echt een track die ik altijd voluit meerap. Een rapper zonder gimmicks die het toch maakt in de UnderGround, of in ieder geval wijd gewaardeerd wordt en dat in zo'n track uiteen zet... Ja makkelijk punt.

2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 9-1

Niet omdat ik De La de mindere track vind hebben, maar simpelweg omdat een goede track als die van Constant Deviants op zijn minst een stem moet hebben. Eye Know is puur jeugd sentiment en superaanstekelijk. Nogmaals, opkomen voor de mindere broeder in dit geval.

3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 4-6

Dubbeltje op zijn kant, aan de ene kant wil ik Onyx stemmen daar hardere shit me vaker en meer aanspreekt over het algemeen... En deze track is ook echt moddervet IMO. Echter Blackalicious is all that qua rijmen en technisch spitten... Het ligt echt aan mijn bui, op dit moment echter is Onyx de favoriet daar ik best opgefokt ben!

4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Channel Live - Mad Izm 8-2

Het is natuurlijk geen Chanel Live, dat terzijde... Ik vind Thuggin echt niet zo lekker, ik hang er geen technische termen of parameters aan vast. Wat ik het lekkerste vind klinken stem ik op. Mad Izm heeft een mad baslijn, dope spitters en een excellerende KRS. Mad Izm is allathat voor mij daar waar Freddy Gibbs mij maar heel zelden kan bekoren, en ik Madlib's eerdere producties vele malen beter vindt dan de shit die hij later ging doen... Dat was hier al wat meer. Not meant for me!

geplaatst:
1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 9-2
2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 10-1
3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 4-7
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Channel Live - Mad Izm 9-2

geplaatst:
1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 10-2
2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 11-1
3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 4-8
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Channel Live - Mad Izm 10-2

Laatste twee battles wel het hardst en moeilijkst voor mij.

geplaatst:
1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 10-3
2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 12-1
3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 5-8
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Channel Live - Mad Izm 11-2

Stem voor Blueprint, De La, Blackalicious, Freddie.

1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 11-3
2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 13-1
3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 5-9
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Channel Live - Mad Izm 12-2

Beste hiphopliefhebbers, ik ben helaas genoodzaakt na deze battles even een pauze in te lassen. Vanwege persoonlijke omstandigheden gaat het niet lukken om deze week nog nieuwe battles te starten. Ik kan helaas niet bij de verdere loting momenteel. Ik kan wel soms tussendoor laten weten wat de inschatting is waarop we weer verder kunnen. Ik verwacht nu zo tegen het einde van volgende week. Dus hopelijk een break van 1 week en dan weer doorrrr.

Nr.4, jammer maar geen probleem natuurlijk. Sterkte/succes met de omstandigheden en dank voor de rondes so far

Neem je tijd Nr.4. Succes!

1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 12-3
2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 14-1
3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 6-9
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Channel Live - Mad Izm 13-2

1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 13-3
2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 15-1
3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 7-9
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Channel Live - Mad Izm 14-2

Qua beat is Any Type of Way gewoon ok, maar zo hé, BDK laat hier ff horen waarom hij tot de beste rappers gerekend mag worden - wat een flow en delivery. Blueprint is eigenlijk altijd goed, hoor hem graag als gastartiest en ook productioneel doet hij toffe dingen, maar op de een of andere manier komt hij zelden echt binnen bij mij - nu ook niet.

Eye Know is zo’n track waar alles klopt en laat Constant Deviante dan ook ver achter zich.

Onyx is een act die ik vroeger enorm vet vond, maar tegenwoordig nog amper wil luisteren. Krijg een overdaad-schaad-gevoel van al dat geschreeuw en stoere mannengebrul. Beat is wel dope. Dan liever de indrukwekkende lyrische hoogstandjes van Gift of Gab, al is dat ook geen nummer die ik vaak kan luisteren.

De laatste battle is voor mij de lastigste: Mad Izm is een dope track, een van Channel Live’s beste, maar Thuggin’ schaar ik ondertussen bij de moderne klassiekers - zo een die het voor elkaar krijgt om ook bepaalde klassiekers uit mijn favo era achter zich te laten.

1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 13-4
2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 16-1
3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 8-9
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Channel Live - Mad Izm 15-2

Ik ben ook niet zo'n fan van underground MC's die zeuren op mainstream hip hop. Blueprint heeft er zelfs een heel album aan gewijd, al kan ik het van hem prima hebben. Op Radio-Inactive geeft hij niet zozeer af op radiomuziek, maar maakt meer duidelijk waarom hij zijn keuzes maakt als underground MC. Any Type Of Way is een beetje any-type-of-good-hip-hop. Lekkere track die makkelijk op repeat kan, maar verder niet bijzonder hoogstaand is.

American Dream vind ik al niet heel sterk en was bij voorbaat eigenlijk al volslagen kansloos. Los van dat Eye Know in alle opzichten een geweldige track is, was het ook lange tijd het favoriete nummer van mijn dochtertje, nog voordat ze één werd. De eerste keer dat ze ging staan was om de Spotify-video van dit nummer te kunnen bekijken... daarnaast kan ik hierdoor ook concluderen dat dit nummer 1000 maal op repeat kan zonder dat het stoort.

Alphabet Aerobics is zo'n track die mooi aansluit op de discussie eerder hier. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat het een technisch gezien bijzonder knap nummer is. Of dat het een goed nummer maakt is dan weer een kwestie van smaak. Ik zou dit nummer niet snel opzetten, ondanks dat ik Gift Of Gab een geweldige rapper vind. Er zijn toch wel betere/fijnere nummers van Blackalicious. Ik kan Onyx in principe wel waarderen voor hun legacy binnen hip hop, maar het doet mij eigenlijk heel weinig...

Thuggin' vind ik juist heel sterk door de eigenzinnige productie van Madlib en de lome flow van Freddie daarover. Bijzondere track en heerlijk om naar te luisteren. Sowieso een gouden duo. Channel Live is goed, maar vind ik dan toch weer iets te gewoontjes. Al komt KRS voor een keer erg fijn!

En sterke en/of succes Nr.4. Rustig aan!

Ja sterkte Nr.4!

Ik lig al een week op een Spaanse Costa, maar moet hiervoor even op een aan-stand. Hierna weer siësta en cerveza.
1. Big Daddy Kane - Any Type Of Way vs. Blueprint - Radio-Inactive 13-5
BDK is in huize Kalikula top 5 mc, maar wint hier echt niet van Blueprint. Zo’n dope invoelend nummer. Best wel verrast over deze stand. Check trouwens ook Soul Position.
2. De La Soul - Eye Know vs. Constant Deviante - American Dream 17-1
Mijn avatar zegt alles!
3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 9-9
Wordplay over grimy.
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Channel Live - Mad Izm 15-3
Ook verrast door deze stand. Boom Bap all day!

Battle 3 heeft nog een winnaar nodig!

3. Blackalicious - Alphabet Aerobics vs. Onyx - 2 Wrongs 10-9

Ho ho, Kalikula was te laat toch? Onyx heeft gewonnen dan toch??

Ik zeg onyx, zijn beide mijn nominaties kan ik dan laatste stem uitbrengen hahaha

Niek schreef:
Ho ho, Kalikula was te laat toch? Onyx heeft gewonnen dan toch??

Je hebt gelijk! Had tijdstip van die post niet gecheckt. Onyx door.

Trouwens het valt mij vaak op dat Onyx wat kritiek krijgt op basis van de lyrics, zeker neit super hoogstaand maar eerlijk ik zie weinig verschil in niveau met bijvoorbeeld Mobb Deep die deze kritiek veel minder krijgt.
Kwa delivery is Mobb Deep wel beter, alhoewel ik vind Onyx meer hardcore-ish.
Ik vraag me af hoe dat komt

Onyx hebben wel een paar zeer aardige storytelling tracks die ik lyrically altijd wel ok vind. Rob and Vic en Veronica natuurlijk zijn wel ultieme voorbeelden. Als ze met hun rauwe stemmen wat meer gevoel in het spitten leggen, vind ik het vaak nog doper. Zo kon DMX ook perfecte balans vinden in de meer hardere tracks en de gevoelige... Onyx of Blackalicious zijn wel 2 uitersten. though!

Gast
geplaatst: vandaag om 03:57 uur

geplaatst: vandaag om 03:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.