MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De MuMe-GOAT: Beste Track Editie

zoeken in:
1. Smif-N-Wessun - P.N.C. vs. Canibus - Poet Laureate II 5-6
2. Run DMC - Sucker MC’s vs. Bahamadia - 3 Tha Hard Way 2-8
3. Large Professor - In the Sun (Ft. Q-Tip) vs. Nas - Made You Look 2-8
4. Kendrick Lamar - m.A.A.d city vs. Pusha T ft. Kendrick Lamar - Nostalgia 9-0

1. Smif-N-Wessun - P.N.C. vs. Canibus - Poet Laureate II 6-6
2. Run DMC - Sucker MC’s vs. Bahamadia - 3 Tha Hard Way 3-8
3. Large Professor - In the Sun (Ft. Q-Tip) vs. Nas - Made You Look 3-8
4. Kendrick Lamar - m.A.A.d city vs. Pusha T ft. Kendrick Lamar - Nostalgia 9-1

Jammer van battle 4. Allebei eigen nominaties en voor mij de finale... Ook de stand bij battle 3 verrast me eigenlijk wel, vind Made You Look nou niet één van Nas' beste en In the Sun is mad dope!

1. Smif-N-Wessun - P.N.C. vs. Canibus - Poet Laureate II 6-7

Beide acts zijn dope maar beide acts zijn ook iets waar ik echt me toe moet zetten om te luisteren.

SNW, vette beat wel productie wel aardig. Kwa flow en delivery zijn de raps vooral goed.
Ik vind het zachter praten stukje best wel kut, is het een refrein of zo hoe dan ook niet tof.
Het nummer kabbelt een beetje door, moet het vooral hebben van goede flow en delivery van de raps.

Cannibus, typische Jedi mind tricks productie wat ten goede komt van Cannibus die vaak door komt kwa tekst en delivery maar zelden een goede beat heeft of productie. Ook de veranderingen in de productie zijn best tof, al vind ik het jammer dat het klinkt of de achtergrond alleen verandert en Cannibus gewoon door rapt.

In totaal vind ik deze toch nipt gaan naar Cannibus. Dope lyrics, spit nice maar wel wat eentonig en productie is veelzijdig.

2. Run DMC - Sucker MC’s vs. Bahamadia - 3 Tha Hard Way 3-9

Run DMC is altijd dope, ik heb ze nog live mogen zien op een festival dat Frozenland heette. Al oudjes toen maar gaven een dope show weg.
Sucker Mac's vind ik niet hun beste werk, het is zeker niet slecht maar ze hebben vooral kwa turntable werk en productie betere tracks.

Bahamadia is een favoriet van mij, ik vind vooral haar rustigere werk met soulbeats heel tof maar deze track blaast zwaar. Wat een vette beat, turntable werk en subliem samenspel van de 3 female rappers. Stiekum hoop ik ooit op een remix met T-Love old style erbij.
Deze gaat ruim naar de laatste. Flow, delivery, beat en turntable werk dope as fuck. Teksten zijn niet bijzonder maar who cares.

3. Large Professor - In the Sun (Ft. Q-Tip) vs. Nas - Made You Look 4-8

LP is hit en miss voor mij. Deze beat is wel erg tof hoor, beetje een doffe knaller. Ik vind het Ssssun gedeelte best wel kut. Q-tip komt wel erg dope op een leuke productie. Sowieso is die productie wel erg leuk, klassieke sample met deze beat is erg nice. Jammer van het refrein.

Made you Look vind ik nou niet bepaald een heel speciaal nummer van Nas. Trouwens nooit geweten dat in het begin "Bravehearts"wordt geroepen zag het net bij de lyrics, dacht altijd dat ze "Hiphop" schreeuwden. De productie is wat sneller dan we gewend zijn ook wat aggressiever.
Ik vind de lyrics ook niet heel bijzonder. You're a slave to the page in my rhymebook was in mijn cirkels de lyric waar iedereen zo mad wild over gingen nooit echt begrepen. Het einde vind ik wel dope gedaan, dat de beat ophoudt en hij nog doorspit, klinkt heel hongerig.

Gaat toch naar LP, ondanks kut refrein.

4. Kendrick Lamar - m.A.A.d city vs. Pusha T ft. Kendrick Lamar - Nostalgia 10-1

Wat jammer dat het Kendrick vs Kendrick is maar goed. Maad city moest ik in het begin erg aan wennen, deze track specifiek. Die productie is meestal niet iets wat ik graag luister, maar moet zeggen de track groeit. Het dreigende en de teksten passen wel erg lekker bij elkaar. Ook de manier van spitten heeft bijna iets manisch, gewoon erg dope gedaan. Productie verandering op 2:40 is ook nice gedaan, en die nieuwe beat is fire. Toffer geweest als die weer terug ging naar de eerste beat maar ok. Toffe scratches ook op het eind.

Nostalgia, ik ben geen pusha T fan. Vind die stijl niet tof. De productie hier is ook niet echt mijn ding. De beat is wel nice, turntable werk is dope.
Kendrick komt wel duidelijk beter dan Pusha T. Deze gaat ruim naar Maad City.

Shelter schreef:
Trouwens nooit geweten dat in het begin "Bravehearts"wordt geroepen zag het net bij de lyrics, dacht altijd dat ze "Hiphop" schreeuwden.
Haha, ik dacht altijd “Hey Nas”

1. Smif-N-Wessun - P.N.C. vs. Canibus - Poet Laureate II 6-8
2. Run DMC - Sucker MC’s vs. Bahamadia - 3 Tha Hard Way 3-10
3. Large Professor - In the Sun (Ft. Q-Tip) vs. Nas - Made You Look 4-9
4. Kendrick Lamar - m.A.A.d city vs. Pusha T ft. Kendrick Lamar - Nostalgia 10-2

Mooie afsluiter van ronde 1.

Made You Look is nasty Nas op zijn best.
Nostalgia is een knaller van jewelste.
De andere twee waren coinflips.

1. Smif-N-Wessun - P.N.C. vs. Canibus - Poet Laureate II 6-9
2. Run DMC - Sucker MC’s vs. Bahamadia - 3 Tha Hard Way 3-11
3. Large Professor - In the Sun (Ft. Q-Tip) vs. Nas - Made You Look 4-10
4. Kendrick Lamar - m.A.A.d city vs. Pusha T ft. Kendrick Lamar - Nostalgia 11-2

Tof om Nas live te hebben gezien op Lowlands!

-SprayIt- schreef:
Tof om Nas live te hebben gezien op Lowlands!

Ik ga hem weer checken in de AFAS eind dit jaar, moker veel zin an!

Kos
Gyzzz schreef:

Geweldig om In the Sun hier tegen te komen! Heb die track eindeloos vaak op mijn eerste ipod gedraaid op de middelbare school, denk periode 2005-2006, om hem sindsdien totaal vergeten te zijn. Word er helemaal nostalgisch van, en vind het ook nog steeds een goede track, al is Large Professor niet bepaald een goede rapper.

Ik kende die track eigenlijk niet, maar blijft wel hangen moet ik zeggen.

MAS
1. Smif-N-Wessun - P.N.C. vs. Canibus - Poet Laureate II 6-10
2. Run DMC - Sucker MC’s vs. Bahamadia - 3 Tha Hard Way 4-11
3. Large Professor - In the Sun (Ft. Q-Tip) vs. Nas - Made You Look 4-11
4. Kendrick Lamar - m.A.A.d city vs. Pusha T ft. Kendrick Lamar - Nostalgia 12-2

1. Smif-N-Wessun - P.N.C. vs. Canibus - Poet Laureate II 7-10
2. Run DMC - Sucker MC’s vs. Bahamadia - 3 Tha Hard Way 4-12
3. Large Professor - In the Sun (Ft. Q-Tip) vs. Nas - Made You Look 4-12
4. Kendrick Lamar - m.A.A.d city vs. Pusha T ft. Kendrick Lamar - Nostalgia 13-2

1. Smif-N-Wessun - P.N.C. vs. Canibus - Poet Laureate II 8-10
2. Run DMC - Sucker MC’s vs. Bahamadia - 3 Tha Hard Way 5-12
3. Large Professor - In the Sun (Ft. Q-Tip) vs. Nas - Made You Look 5-12
4. Kendrick Lamar - m.A.A.d city vs. Pusha T ft. Kendrick Lamar - Nosetalgia 13-3

Eigen inzending Smif-N-Wessun brengt met Partners in Crime alles wat hiphop zo dope maakt. Een acapella start en dan komt die relaxte Beatminerz-beat erin en wisselen Tek en Steele elkaar heerlijk af. En het is dat totaalpakket aan chille dopeness dat wint van de overstuurde agressiviteit van Canibus, wiens verbale vaardigheden ik zeker kan waarderen. Ben daar met bijna een halve eeuw aan leeftijd denk ik te oud voor aan het worden.

Waar ik niet te oud voor ben is een staalkaart van golden age hiphop. Dat mag en moet snel zijn. Het album van Bahamadia is hier thuis een zeer vaak geluisterd album geweest, maar moet het afleggen tegen alleen al deze openingsverses:

Two years ago, a friend of mine
Asked me to say some MC rhymes
So I said this rhyme I'm about to say
The rhyme was Def a-then it went this way

Classic!

Ook eigen inzending Large Pro met The Abstract brengt diezelfde laidback vibe als The Cocoa Brovaz, alleen met een schitterende klassieke muzieksample. Ik gebruik de laatste tijd veel de term invoelend, die ook hiervoor geldt, het wekt emoties op. Made You Look is niet het beste nummer God's Son, en moet dan ook afleggen.

Twee keer Kendrick. Is een stuivertje op zijn kant. Vind ook m.A.A.d city niet een van beste nummers van dat album, Nosetalgia wint nipt.

Het is NosEtalgia mensen; het gaat over cocaïnegebruik namelijk. Even terug gescrollt en Silky & Smooth is de boosdoener, aangaande het verdwijnen van de E ;p

Niek schreef:
Het is NosEtalgia mensen; het gaat over cocaïnegebruik namelijk. Even terug gescrollt en Silky & Smooth is de boosdoener, aangaande het verdwijnen van de E ;p

Busted! Ik dacht dat het een foutje was...

1. Smif-N-Wessun - P.N.C. vs. Canibus - Poet Laureate II 9-10
2. Run DMC - Sucker MC’s vs. Bahamadia - 3 Tha Hard Way 5-13
3. Large Professor - In the Sun (Ft. Q-Tip) vs. Nas - Made You Look 5-13
4. Kendrick Lamar - m.A.A.d city vs. Pusha T ft. Kendrick Lamar - Nosetalgia 14-3

Groot fan van Dah Shinin’, al zou ik snel een stuk of 7 tracks daarvan boven PNC verkiezen. Poet Laureate II wordt vaak genoemd als beste track van Canibus en tekstueel kan ik me er iets bij voorstellen, alleen qua stemgeluid en flow doet hij me niks. Daarbij verafschuw ik dit type beats van Stoupé. Teveel bombast.

Run DMC is natuurlijk legendarisch, zou zelf sneller Bahamadia opzetten. Normaal kies ik bijna per default voor alles waar Q-Tip aan meewerkt, alleen Made You Look doet mij meer. Zelfde geldt voor m.A.A.d. city, al werken al die typetjes/stemmen van Kendrick me soms op de zenuwen. NosEtalgia is wel een uitermate geslaagde titel: Kendrick en Pusha hebben al een nasaal geluid van zichzelf, maar icm met de minimalistische beat klinkt het al helemaal of hun neusgaten zijn weggesnoven - conceptueel een homerun dus.

1. Smif-N-Wessun - P.N.C. vs. Canibus - Poet Laureate II 10-10
2. Run DMC - Sucker MC’s vs. Bahamadia - 3 Tha Hard Way 5-14
3. Large Professor - In the Sun (Ft. Q-Tip) vs. Nas - Made You Look 5-14
4. Kendrick Lamar - m.A.A.d city vs. Pusha T ft. Kendrick Lamar - Nosetalgia 15-3

Smif-n-Wessun!

Laatste winnaars van ronde 1 zijn bekend. Deze ochtend volgt de loting en gooi ik de eerste battles online!

We zijn al wat (semi-)klassiekers, persoonlijke favorieten en ondergrondse verrassingen kwijtgeraakt, maar de 64 meest geliefde tracks zitten nog in de race. In ronde 2 beloven de battles nog spannender te worden. De eerste vier volgen hier en ik wens u veel plezier!

Omdat ik wegens de loting wat later ben dan doorgaans is de deadline voor de eerste vier battles komende maandag 18u. Daarna pakken we het normale ritme weer op.

1. El-P - Deep Space 9mm vs. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You
2. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. Cunninlynguists ft. Masta Ace - Seasons
3. Ghostface Killah ft. U-God, Masta Killa, Cappadonna & Raekwon - Winter Warz vs. Onyx - 2 Wrongs
4. Non Phixion - Black Helicopters vs. Big Daddy Kane - Set It Off

Deadline is dus eenmalig maandag om 18.00u.

-SprayIt-, 3dwardVan3, aerobag, berend94, Chrisseh, Ernie, Flipm0de, Fred B., GarnalenPeller, Geerten, Gehenna, Glitch, Gyzzz, Harderwiek, JayM, Johnny Marr, jordidj1, Kalikula, Koenr, Kos, MAS, MJ_DA_MAN, niels94, Osiris Apis, overmars89, principal2000, Revo, shaadiq haynes, Shelter, Slowgaze, thgryda, waxs, zaaf, JRLA, Niek, ForWhomThePeteTolls, JLjuju, Yestsida, Kondoro0614, Frank West, Glaciers of Ice, gweah, Kill_illuminati, KILLERBEE99, LarsHiphop, lowieke, madmadder, Silky & Smooth, Arrie, Ralph.

1. El-P - Deep Space 9mm vs. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You 0-1
2. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. Cunninlynguists ft. Masta Ace - Seasons 1-0
3. Ghostface Killah ft. U-God, Masta Killa, Cappadonna & Raekwon - Winter Warz vs. Onyx - 2 Wrongs 1-0
4. Non Phixion - Black Helicopters vs. Big Daddy Kane - Set It Off 0-1

1. El-P - Deep Space 9mm vs. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You 0-2
2. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. Cunninlynguists ft. Masta Ace - Seasons 1-1
3. Ghostface Killah ft. U-God, Masta Killa, Cappadonna & Raekwon - Winter Warz vs. Onyx - 2 Wrongs 2-0
4. Non Phixion - Black Helicopters vs. Big Daddy Kane - Set It Off 1-1

zaaf
1. El-P - Deep Space 9mm vs. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You 0-3
2. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. Cunninlynguists ft. Masta Ace - Seasons 2-1
3. Ghostface Killah ft. U-God, Masta Killa, Cappadonna & Raekwon - Winter Warz vs. Onyx - 2 Wrongs 3-0
4. Non Phixion - Black Helicopters vs. Big Daddy Kane - Set It Off 2-1

1. El-P - Deep Space 9mm vs. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You 1-3
2. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. Cunninlynguists ft. Masta Ace - Seasons 3-1
3. Ghostface Killah ft. U-God, Masta Killa, Cappadonna & Raekwon - Winter Warz vs. Onyx - 2 Wrongs 4-0
4. Non Phixion - Black Helicopters vs. Big Daddy Kane - Set It Off 2-2

Eerste en derde battle het lastigst.
Right Back at You is op alle onderdelen steengoed, maar dat geldt ook voor Deep Space 9mm. Eerste is qua raps wellicht iets onderhoudender maar productioneel geldt dat voor laatste. Die vind ik daarmee toch wat avontuurlijker, en ik ben altijd weer verrast hoe vet ik ook die raps vind. Je verwacht minder van iemand die toch in de eerste plaats groot is geworden dankzij zijn producties, maar El-P is ook echt een harde rapper. Maar wel coin flip dit hoor.
Battle 2 hoef ik niet toe te lichten denk ik.
Battle 3 vind ik verrassend lastig, omdat ik die Onyx-track ook echt vet vind. Zo'n nieuwe ontdekking (voor mij dus) vergelijken met een track die je al duizend keer hebt gehoord is altijd lastig. Uiteindelijk toch voor Winter Warz gegaan; blijft goed.
Laatste vind ik niet moeilijk; BDK rapt zoveel vetter, met een bepaalde autoriteit waar die gasten van NP niet bij in de buurt komen. Wat een flow en stem. En op die uiterst eenvoudige maar doeltreffende beat. Wat mij betreft echt Premier League versus Championship.

1. El-P - Deep Space 9mm vs. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You 1-4
2. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. Cunninlynguists ft. Masta Ace - Seasons 4-1
3. Ghostface Killah ft. U-God, Masta Killa, Cappadonna & Raekwon - Winter Warz vs. Onyx - 2 Wrongs 5-0
4. Non Phixion - Black Helicopters vs. Big Daddy Kane - Set It Off 3-2

1. El-P - Deep Space 9mm vs. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You 1-5
2. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. Cunninlynguists ft. Masta Ace - Seasons 4-2
3. Ghostface Killah ft. U-God, Masta Killa, Cappadonna & Raekwon - Winter Warz vs. Onyx - 2 Wrongs 6-0
4. Non Phixion - Black Helicopters vs. Big Daddy Kane - Set It Off 4-2

Vieze battles wel dit. Vooral 2.

1. El-P - Deep Space 9mm vs. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You 2-5
2. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. Cunninlynguists ft. Masta Ace - Seasons 4-3
3. Ghostface Killah ft. U-God, Masta Killa, Cappadonna & Raekwon - Winter Warz vs. Onyx - 2 Wrongs 7-0
4. Non Phixion - Black Helicopters vs. Big Daddy Kane - Set It Off 5-2

1. El-P - Deep Space 9mm vs. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You 2-6

Deze is makkelijk zeer ruim naar Mobb Deep.

2. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. Cunninlynguists ft. Masta Ace - Seasons 5-3

ATCQ by a mile

3. Ghostface Killah ft. U-God, Masta Killa, Cappadonna & Raekwon - Winter Warz vs. Onyx - 2 Wrongs 7-1

Beide even goed dus voor de vorm toch nog een puntje naar Onyx

4. Non Phixion - Black Helicopters vs. Big Daddy Kane - Set It Off 5-3

Ik heb de black Helicopters hype echt nooit begrepen, ik vind het een zeer gemiddelde track met rappers die geen echte flow hebben maar meer snel praten. Het is niet slecht maar naar mijn mening verre van een top track. Tegen bdk gaan ze het dan ook nooit winnen.

1. El-P - Deep Space 9mm vs. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You 3-6
2. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. Cunninlynguists ft. Masta Ace - Seasons 6-3
3. Ghostface Killah ft. U-God, Masta Killa, Cappadonna & Raekwon - Winter Warz vs. Onyx - 2 Wrongs 8-1
4. Non Phixion - Black Helicopters vs. Big Daddy Kane - Set It Off 5-4

1. El-P - Deep Space 9mm vs. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You 3-7
2. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. Cunninlynguists ft. Masta Ace - Seasons 7-3
3. Ghostface Killah ft. U-God, Masta Killa, Cappadonna & Raekwon - Winter Warz vs. Onyx - 2 Wrongs 9-1
4. Non Phixion - Black Helicopters vs. Big Daddy Kane - Set It Off 5-5

1. El-P - Deep Space 9mm vs. Mobb Deep ft. Ghostface Killah, Raekwon & Big Noyd - Right Back At You 3-8
2. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. Cunninlynguists ft. Masta Ace - Seasons 8-3
3. Ghostface Killah ft. U-God, Masta Killa, Cappadonna & Raekwon - Winter Warz vs. Onyx - 2 Wrongs 10-1
4. Non Phixion - Black Helicopters vs. Big Daddy Kane - Set It Off 6-5

Gast
geplaatst: vandaag om 23:33 uur

geplaatst: vandaag om 23:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.