MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De MuMe-GOAT: Beste Track Editie

zoeken in:
zaaf schreef:
oei ik zie kutkeuzes.... nog even luisteren Johnny Marr

Battle 4

1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 1-0
2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 1-0
3. Opgezwolle - Regendans vs. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK 0-1
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 1-0

Besluit ie zo ff

1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 2-0
2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 2-0
3. Opgezwolle - Regendans vs. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK 0-2
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 1-1

1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 3-0

Deze gaat heel ruim naar Charisma, gewoon een hele vette tijdloze track. My Philosophy is een beetje meh.

2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 2-1

Ik ben altijd voor het veelzijdige werk, als er een goede beat is, turntablism en nice mc-ing.
Ik denk niet dat Ozomatli dit ooit gaat winnen van Big, maar persoonlijk vind ik de track beter dan deze van biggie.

3. Opgezwolle - Regendans vs. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK 0-3

Ruimschoots naar Gangstarr, de veel betere track.

4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 1-2
Thuggin won nipt voor mij in de vorige battle. Maar tegen Daylight vind ik het echt een stuk mindere track.

Kos
1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 3-1
2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 3-0
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 2-1

zaaf
Kos schreef:
1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 3-1
2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 3-0
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 2-1
mmm weet niet hoe je van 2-1 3-0 weet te maken, en van 1-2 2-1...
1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 4-1
2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 3-2
3. Opgezwolle - Regendans vs. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK 1-3
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 3-2

JRLA (crew)
1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 5-1
2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 4-2
3. Opgezwolle - Regendans vs. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK 1-4
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 3-3

1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 6-1
2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 5-2
3. Opgezwolle - Regendans vs. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK 2-4
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 3-4

Laatste is wat jammer, maar toch wel makkelijke keuzes. Heerlijke tracks, maar Daylight is vele malen eerder een GOAT dan Thuggin’.

1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 6-2
2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 6-2
3. Opgezwolle - Regendans vs. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK 2-5
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 3-5

Verbaas me flink over de tussenstand van battle 1. Als er Charizma & Peanut Butter Wolf vs. BDP had gestaan dan ging mijn stem ook naar eerste, maar vind Red Light, Green Light één van de mindere van Big Shots en My Philosophy één van de beste van BDP. Heel duidelijk punt naar laatste van mij.
Battle 2 en 3 vind ik nobrainers. Overwegingen bij die tracks heb ik al eerder gedeeld.
De laatste battle is zoals al gezegd door velen de taaiste. Mijn stem gaat naar Daylight omdat zowel de productie als de raps nog net wat vernuftiger zijn dan bij Thuggin. Beide echt bazentracks.

1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 7-2
2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 7-2
3. Opgezwolle - Regendans vs. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK 2-7
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 4-5

Wat ik al eerder zei: het concept van Red Light Green Light vind ik sterk uitgevoerd en ben een sucker voor Charizma’s flow. My Philosophy is ook goed, doet mij alleen minder.

Cut Chemist Suite is een prima track, Kick in the Door acht ik een aantal treden hoger.

Battle 3 is voor mij juist de lastigste deze ronde. Regendans heeft een hele fijne vibe, mooie productie en raps die bij het geheel matchen. Toch valt het kwartje richting DWYCK, die ik tijdlozer vind. Heb de score gelijk rechtgetrokken, want lijkt me dat hier nog een fout in zat.

Objectief beschouwd (in hoeverre dat mogelijk is) snap ik argumenten waarom Daylight de betere track zou zijn (zeker tekstueel), Thuggin’ zet ik zelf veel sneller op, hele dikke productie waar Freddie’s rap naadloos op aansluit.

1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 8-2
2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 7-3
3. Opgezwolle - Regendans vs. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK 3-7
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 5-5

Eigenlijk alle 4 hele lastige battles waar tegenstanders elkaar weinig tot niets ontlopen. Zeker die laatste twee vergelijken is ondoenlijk, twee prachttracks op totaal verschillende manier. Jammer dat ze elkaar loten want vind het ook de beste twee van dit achttal.

1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 9-2
2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 8-3
3. Opgezwolle - Regendans vs. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK 4-7
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 6-5

1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 10-2
2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 9-3
3. Opgezwolle - Regendans vs. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK 4-8
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 6-6

1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 10-3
2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 10-3
3. Opgezwolle - Regendans vs. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK 5-8
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 7-6

1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 10-4
2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 10-4
3. Opgezwolle - Regendans vs. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK 5-9
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 8-6

1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 11-4
2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 11-4
3. Opgezwolle - Regendans vs. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK 6-9
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 8-7

1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 12-4
2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 12-4
3. Opgezwolle - Regendans vs. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK 7-9
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 9-7

1. Charizma & Peanut Butter Wolf - Red Light Green Light vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 12-5
2. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Ozomatli - Cut Chemist Suite 13-4
3. Opgezwolle - Regendans vs. Gang Starr ft. Nice & Smooth - DWYCK 8-9
4. Freddie Gibbs & Madlib - Thuggin' vs. Aesop Rock- Daylight 10-7

Runnin vs BOB
Get it Together vs The Militia

1.O.C. - Time's Up vs. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha 1-0
2. Lord Finesse vs Percee P- Rematch In The Patterson Projects vs. Nas ft. AZ, Cormega & Foxy Brown - Affirmative Action 1-0
3. The Pharcyde - Runnin’ vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 1-0
4. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together vs. Gang Starr ft. Freddie Foxxx & Big Shug - The Militia 0-1

1.O.C. - Time's Up vs. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha 1-1
2. Lord Finesse vs Percee P- Rematch In The Patterson Projects vs. Nas ft. AZ, Cormega & Foxy Brown - Affirmative Action 1-1
3. The Pharcyde - Runnin’ vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 2-0
4. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together vs. Gang Starr ft. Freddie Foxxx & Big Shug - The Militia 1-1

1.O.C. - Time's Up vs. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha 1-2
2. Lord Finesse vs Percee P- Rematch In The Patterson Projects vs. Nas ft. AZ, Cormega & Foxy Brown - Affirmative Action 1-2
3. The Pharcyde - Runnin’ vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 3-0
4. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together vs. Gang Starr ft. Freddie Foxxx & Big Shug - The Militia 2-1

1.O.C. - Time's Up vs. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha 2-2
2. Lord Finesse vs Percee P- Rematch In The Patterson Projects vs. Nas ft. AZ, Cormega & Foxy Brown - Affirmative Action 2-2
3. The Pharcyde - Runnin’ vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 4-0
4. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together vs. Gang Starr ft. Freddie Foxxx & Big Shug - The Militia 3-1

1.O.C. - Time's Up vs. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha 3-2
2. Lord Finesse vs Percee P- Rematch In The Patterson Projects vs. Nas ft. AZ, Cormega & Foxy Brown - Affirmative Action 2-3
3. The Pharcyde - Runnin’ vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 4-1
4. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together vs. Gang Starr ft. Freddie Foxxx & Big Shug - The Militia 3-2

1.O.C. - Time's Up vs. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha 3-3
2. Lord Finesse vs Percee P- Rematch In The Patterson Projects vs. Nas ft. AZ, Cormega & Foxy Brown - Affirmative Action 2-4
3. The Pharcyde - Runnin’ vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 4-2(!)
4. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together vs. Gang Starr ft. Freddie Foxxx & Big Shug - The Militia 4-2

Eerste battle is retemoeilijk. Supersterke raps en geweldige producties maar ook heel verschillend. Time's Up heeft de air van vaandeldrager van een heel era aan hiphop. Echter, hoe supersterk O.C. ook rapt, ik hoor onwillekeurig ook steeds een iets mindere versie van Nas in diezelfde tijd. Bij CanOx heb je twee sterke rappers die beide goed komen. Zucht. Heel moeilijk. Nipt naar CanOx.
Tweede battle is ook lastig, maar meer omdat ze beide niet bijzonder sterk zijn. Zonder Fox Brown was ie makkelijker geweest. Moesten ze van het label een dame toevoegen aan The Firm? Wat een kwaliteitsverschil met AZ, Cormega en Nas. Ik vind Lord Finesse echter ook niet bijster sterk op Rematch. Gaat daarom toch nipt naar AA, al is het maar voor old times sake (eerste Nasplaat die ik ook aanschafte).
Derde battle had een finale kunnen zijn. Runnin is een perfecte hiphoptrack met alles erop en eraan. Maar. Hij is bij lange na niet zo onderscheidend als B.O.B. Alleen al die eerste verse van Andre 3000; ongeëvenaard en GOAT-waardig. Wat een energie, wat een variatie, wat een niveau, wat een stijlen en wat een harmonie tegelijk. Check ook deze podcast over Stankonia waar B.O.B. uitgebreid besproken wordt. Erg leuk. Dat hij het aflegt tegen Runnin is geen schande maar deze tussenstand snap ik niet (edit: ik zie nu dat in de tijd dat ik aan het schrijven was Johnny Marr hem gelukkig al van de 0 had afgehaald ). Voor mij - ondanks Runnin - een duidelijk punt voor de geniale gekken van OutKast.
Laatste is een nobrainer. Voor mij dan ;p.

1.O.C. - Time's Up vs. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha 4-3

Ik vind het turntablism van Time's Up toch wel erg vetjes aan het begin. Sowieso blijft OC een dope delivery hebben, goede flow en goed verstaanbaar. Nog steeds dope track.
Cannibal Ox heeft ook wat scratches maar een beduidend mindere productie, ik vind deze track niet zo tof. Gaat ruimschoots naar OC.

2. Lord Finesse vs Percee P- Rematch In The Patterson Projects vs. Nas ft. AZ, Cormega & Foxy Brown - Affirmative Action 3-4

Lastig deze, pure lyricism tegen een vette productie vooral. Ik ga toch voor Lord Finesse, die heeft toch meer het wow effect.

3. The Pharcyde - Runnin’ vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 5-2

Deze is heel makkelijk voor mij, ik vind BOB namelijk verre van een dope track en een van de slechtste van OutKast. Runnin is dope as fuck.

4. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together vs. Gang Starr ft. Freddie Foxxx & Big Shug - The Militia 5-2

Deze is ook makkelijk, de creativiteit in de productie van Get It Together is dope as fuck, het turntablism is heel nice en de raps zijn niet alleen smart en funny maar ook dope gespit met een hele vette rhyme van qtip.
The Militia is voor mij een van de minste tracks van Gangstarr, sowieso vind ik de schreeuw raps van FF niet tof en Big Shug us vergetelijk.
The Militia is kwa productie ook wat te simpel, ik vind het geen vet nummer.

1.O.C. - Time's Up vs. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha 5-3
2. Lord Finesse vs Percee P- Rematch In The Patterson Projects vs. Nas ft. AZ, Cormega & Foxy Brown - Affirmative Action 4-4
3. The Pharcyde - Runnin’ vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 6-2
4. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together vs. Gang Starr ft. Freddie Foxxx & Big Shug - The Militia 6-2

1.O.C. - Time's Up vs. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha 6-3
2. Lord Finesse vs Percee P- Rematch In The Patterson Projects vs. Nas ft. AZ, Cormega & Foxy Brown - Affirmative Action 4-5
3. The Pharcyde - Runnin’ vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 7-2
4. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together vs. Gang Starr ft. Freddie Foxxx & Big Shug - The Militia 7-2

1.O.C. - Time's Up vs. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha 7-3
2. Lord Finesse vs Percee P- Rematch In The Patterson Projects vs. Nas ft. AZ, Cormega & Foxy Brown - Affirmative Action 4-6
3. The Pharcyde - Runnin’ vs. OutKast - B.O.B. (Bombs Over Baghdad) 7-3
4. Beastie Boys ft. Q-Tip - Get It Together vs. Gang Starr ft. Freddie Foxxx & Big Shug - The Militia 8-2

Hoe dope Runnin’ ook is, weinig nummers kunnen B.O.B. verslaan voor mij. OutKast en Andre 3k op zijn best. Flows waar je U tegen zegt.

Die Lord Finesse track is meer showcase van skills dan een waardig nummer als je het mij vraagt. AA is niet mijn favoriet op IWW, maar wel een topper. Was het hele The Firm album maar van dit niveau…

Laatste battle was lastig. Uiteindelijk voor het uniekere Beastie Boys gegaan. The Militia is heerlijke boombap, maar er zijn beteren in zijn soort.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:33 uur

geplaatst: vandaag om 05:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.