MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De MuMe-GOAT: Beste Track Editie

zoeken in:
1. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. Nas - It ain't hard to tell 9-8
2. Outkast - Aquemini vs. Opgezwolle ft. Jawat - Gekkenhuis 9-8
3. Ultramagnetic MC's - Ego Trippin' vs. Black Star - Thieves In The Night 6-11
4. De La Soul - Eye Know vs. Guru - Take A Look (At Yourself) 15-2

Tribe kan weinig bij mij fout doen en hoewel Scenario bij lange na niet mijn favoriete track van hun is, vind ik het nog steeds een toffe track. Bij Nas is het eerder andersom: weinig tracks doen mij nog veel, op Illmatic en wat andere dingen na. Zijn flow op It Ain’t Hard To Tell is wel echt geweldig, maar die beat wekt bij mij weerstand op, te kitscherig.

2de battle is lastiger omdat ik het beide heerlijke tracks vind, maar Aquemini vind ik de betere.

Ego Trippin’ vind ik dope, Thieves in a Night één van de beste tracks ooit gemaakt. Ik kan me voorstellen dat mensen niks/niet veel hebben met Talib Kweli (los van de persoon an sich), maar als team op Black Star zijn er weinig betere duo’s.

Ook Guru heb ik hoog zitten, maar deze track tegen een van de beste van De La - de enige groep in hip hop die mij af en toe laat twijfelen of Tribe wel mijn favoriete hip hop groep allertijden is - dat is een makkelijke keuze.

MAS
1. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. Nas - It ain't hard to tell 10-8
2. Outkast - Aquemini vs. Opgezwolle ft. Jawat - Gekkenhuis 9-9
3. Ultramagnetic MC's - Ego Trippin' vs. Black Star - Thieves In The Night 7-11
4. De La Soul - Eye Know vs. Guru - Take A Look (At Yourself) 16-2

Zoals gezegd, deadline tot morgen 18u omdat ik een dagje later was met de opstart van deze ronde. Geeft de gelegenheid om Nas er nog doorheen te helpen, misschien Ultramagnetic nog met een slotoffensief te laten komen, maar toch zeker om battle 2 te laten beslissen.

Morgenavond drop ik de eerste paar achtste finales!

1. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. Nas - It ain't hard to tell 10-9
2. Outkast - Aquemini vs. Opgezwolle ft. Jawat - Gekkenhuis 9-10
3. Ultramagnetic MC's - Ego Trippin' vs. Black Star - Thieves In The Night 7-12
4. De La Soul - Eye Know vs. Guru - Take A Look (At Yourself) 17-2

Battle 2 vond ik echt wel een lastige, het kwartje is gevallen. En met pijn in het hart, moet ik Aquemini weg stemmen, de FT. van Jawat is gewoon, ziek.

Och jongens. Ik weet dat het grotendeels subjectief is, maar als je probeert objectief naar zo'n vers van Jawat te kijken en dan naar die Andre, dan kan het kwartje toch niet naar eerste vallen? Jawat rijmt lang en veel met dezelfde klank:
Kijk naar mezelf, en zeg Jawat! moet dat
Ik zie dat zorgen mij doet lijken op een wrak
Ik kijk strak, maar voel me niet op m'n gemak
Heb het gevoel dat het krap is onder m'n schedeldak
De wereld word een stad waaraan niemand zich aan ontsnapt
Stinkende straten met hier en daar een vuilniszak
Massaconsumptie maakt van de wereld een vuilnisbak
Al heb je een job, je blijft gewoon een luilak
Men stuurt soldaten voor een olievat
De islam zou een bedreiging vormen voor onze gemeenschap
Een vette big-up voor de wetenschap
Voor het snappen van niks, en ik zeg je en ze weten dat
De medische wereld heeft last van een hersenkwab
Voor een behandeling moet je eerst naar de flappentap
Mensen lopen met iets, maar zetten niet die stap
Een beetje therapie is toch al gauw een dure grap
Geen ochtendblad zonder nieuws over Irak
Full-color foto's en artikels voor een roddelblad
Aan honger stervende kids geeft men geen aandacht
Begin niet over aids want dat staat niet op het programmablad
Die shit word weggezapt, of er word bier gepakt
Tegen de dagelijkse stress word men ladderzat
Of er word wiet geklapt, of er wordt wit genakt
Het maakt niet uit, ieder z'n manier hoe die ontsnapt
Een beetje kijken naar hoe mensen worden opgeknapt
Of een dagje met een BN'er op stap
Of een dief die met geweld word opgepakt
Science-fiction films vinden ze allemaal knap
Waarheid is hard, maar verre van dat
Jawat! die staat als David, en de wereld dat is Goliath
Zeg jij maar lekker, man die kerel die is niet wijs
Maar ik ben me bewust, we leven in een gekkenhuis

Dan Andre:
My mind warps and bends floats the wind count to ten
Meet the twin Andre Ben welcome to the lion's den
Original skin many men comprehend
I extend myself so you go out and tell a friend
Sin all depends on what you believing in and
Faith is what you make it, that's the hardest shit since MC Ren
Alien can blend right on in with yo kin
Look again 'cause I swear I spot one every now and then
It's happening again wish I could tell you when
Andre this is Andre y'all just gon' have to make amends

Waar het bij Jawat! de uitzondering is als hij twee keer rijmt binnen 1 zin, is het bij Andre de uitzondering als dat maar 1 keer gebeurd en zitten er soms vijf rijmwoorden in 1 zin. Qua flow is het ook meester versus gezel: bij Jawat! volgt op elke zin een pauze (en voor de afwisseling soms nog wat meer pauzes), waar Andre voortdurend speelt met het ritme en doorflowt op bestelling. Inhoudelijk is het wellicht een smaakverschil; waar Andre mijmert over de aard van het leven en waar mensen voor leven, is Jawat! verse een wat objectievere opsomming van slechtnieuwsberichten icm grammaticale gruwels (waaraan niemand zich aan ontsnapt). Tot slot is dit niet het enige verse van Andre op Aquemini, hiervoor heeft hij er al met een compleet andere stijl en flow (waarbinnen hij ook weer aardig varieert) zo'n 20 bars op zitten.
Ik wil echt niet zeggen dat Jawat! zijn rap slecht of matig is, maar het verschil met die van Andre is in mijn oren zoveel groter dan de marge van objectieve voorkeuren. Maargoed, wie ben ik...

Niek.

Ik ben het eigenlijk wel met je eens hoor, maar ik vind Gekkenhuis als geheel gewoon een vette track (plus nostalgie). En ik heb de klik met Aquemini als album nooit zo gehad als met hun eerste twee en meer recente werken. Grappig is wel dat ik vroeger de verse van Jawat heel sterk vond en mijn mening inmiddels wel overeenkomt met die van jou. Beiden geen GOAT-materiaal voor mij overigens.

1. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. Nas - It ain't hard to tell 11-9
2. Outkast - Aquemini vs. Opgezwolle ft. Jawat - Gekkenhuis 9-11
3. Ultramagnetic MC's - Ego Trippin' vs. Black Star - Thieves In The Night 7-13
4. De La Soul - Eye Know vs. Guru - Take A Look (At Yourself) 17-3

Niek schreef:
Och jongens. Ik weet dat het grotendeels subjectief is, maar als je probeert objectief naar zo'n vers van Jawat te kijken en dan naar die Andre, dan kan het kwartje toch niet naar eerste vallen? Jawat rijmt lang en veel met dezelfde klank:
Kijk naar mezelf, en zeg Jawat! moet dat
Ik zie dat zorgen mij doet lijken op een wrak
Ik kijk strak, maar voel me niet op m'n gemak
Heb het gevoel dat het krap is onder m'n schedeldak
De wereld word een stad waaraan niemand zich aan ontsnapt
Stinkende straten met hier en daar een vuilniszak
Massaconsumptie maakt van de wereld een vuilnisbak
Al heb je een job, je blijft gewoon een luilak
Men stuurt soldaten voor een olievat
De islam zou een bedreiging vormen voor onze gemeenschap
Een vette big-up voor de wetenschap
Voor het snappen van niks, en ik zeg je en ze weten dat
De medische wereld heeft last van een hersenkwab
Voor een behandeling moet je eerst naar de flappentap
Mensen lopen met iets, maar zetten niet die stap
Een beetje therapie is toch al gauw een dure grap
Geen ochtendblad zonder nieuws over Irak
Full-color foto's en artikels voor een roddelblad
Aan honger stervende kids geeft men geen aandacht
Begin niet over aids want dat staat niet op het programmablad
Die shit word weggezapt, of er word bier gepakt
Tegen de dagelijkse stress word men ladderzat
Of er word wiet geklapt, of er wordt wit genakt
Het maakt niet uit, ieder z'n manier hoe die ontsnapt
Een beetje kijken naar hoe mensen worden opgeknapt
Of een dagje met een BN'er op stap
Of een dief die met geweld word opgepakt
Science-fiction films vinden ze allemaal knap
Waarheid is hard, maar verre van dat
Jawat! die staat als David, en de wereld dat is Goliath
Zeg jij maar lekker, man die kerel die is niet wijs
Maar ik ben me bewust, we leven in een gekkenhuis

Dan Andre:
My mind warps and bends floats the wind count to ten
Meet the twin Andre Ben welcome to the lion's den
Original skin many men comprehend
I extend myself so you go out and tell a friend
Sin all depends on what you believing in and
Faith is what you make it, that's the hardest shit since MC Ren
Alien can blend right on in with yo kin
Look again 'cause I swear I spot one every now and then
It's happening again wish I could tell you when
Andre this is Andre y'all just gon' have to make amends

Waar het bij Jawat! de uitzondering is als hij twee keer rijmt binnen 1 zin, is het bij Andre de uitzondering als dat maar 1 keer gebeurd en zitten er soms vijf rijmwoorden in 1 zin. Qua flow is het ook meester versus gezel: bij Jawat! volgt op elke zin een pauze (en voor de afwisseling soms nog wat meer pauzes), waar Andre voortdurend speelt met het ritme en doorflowt op bestelling. Inhoudelijk is het wellicht een smaakverschil; waar Andre mijmert over de aard van het leven en waar mensen voor leven, is Jawat! verse een wat objectievere opsomming van slechtnieuwsberichten. Tot slot is dit niet het enige verse van Andre op Aquemini, hiervoor heeft hij er al met een compleet andere stijl en flow (waarbinnen hij ook weer aardig varieert) zo'n 20 bars op zitten.
Ik wil echt niet zeggen dat Jawat! zijn rap slecht of matig is, maar het verschil met die van Andre is in mijn oren zoveel groter dan de marge van objectieve voorkeuren. Maargoed, wie ben ik...

Helemaal eens hahah. Ik snap de uitslag echt totaal niet. Maar verder geen klacht of zo, Opgezwolle altijd een toffe Nederlandse hiphop groep gevonden maar vs OutKast en ook deze track worden ze mijns inzien echt weggeblazen .
Gekkenhuis is best een toffe track maar zo veelomvattend toch ook niet. Aan de andere kant sommige mensen houden van wat kalere producties en juist geen ingewikkelde teksten, dus tsja corny but true, smaken verschillen hahha

Jullie hebben nog 18 minuten om te lobbyen voor Outkast.

Voor mij zijn Gekkenhuis en Aquemini allebei wel een 9,5 waard. Het zal objectief en technisch bezien allemaal wel anders liggen maar ik stem op gevoel. Jawat ben ik geen groot fan van maar zeker Rico vind ik echt heerlijk en ook een prachtige Delic-beat. Vind zo'n opmerking van 'het zal wel jeugdsentiment zijn' nogal jammer. Maar zo kan je elke uitslag die je niet aanstaat wel goedpraten.

1. CYNE - First Person vs. Wu-Tang Clan - Da Mystery of Chessboxin’ 1-0
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. Gravediggaz - 1-800-Suicide 1-0
3. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Jedi Mind Tricks - Retaliation 1-0
4. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. O.C. - Time's Up 0-1

De deadline is donderdag om 18.00u

zaaf
1. CYNE - First Person vs. Wu-Tang Clan - Da Mystery of Chessboxin’ 2-0
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. Gravediggaz - 1-800-Suicide 2-0
3. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Jedi Mind Tricks - Retaliation 1-1
4. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. O.C. - Time's Up 0-2

1. CYNE - First Person vs. Wu-Tang Clan - Da Mystery of Chessboxin’ 2-1
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. Gravediggaz - 1-800-Suicide 2-1
3. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Jedi Mind Tricks - Retaliation 1-2
4. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. O.C. - Time's Up 0-3

1. CYNE - First Person vs. Wu-Tang Clan - Da Mystery of Chessboxin’ 2-2
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. Gravediggaz - 1-800-Suicide 3-1
3. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Jedi Mind Tricks - Retaliation 2-2
4. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. O.C. - Time's Up 0-4

1. CYNE - First Person vs. Wu-Tang Clan - Da Mystery of Chessboxin’ 3-2
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. Gravediggaz - 1-800-Suicide 4/1
3. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Jedi Mind Tricks - Retaliation 2-3
4. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. O.C. - Time's Up 1-4

1. CYNE - First Person vs. Wu-Tang Clan - Da Mystery of Chessboxin’ 3-3
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. Gravediggaz - 1-800-Suicide 5-1
3. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Jedi Mind Tricks - Retaliation 3-3
4. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. O.C. - Time's Up 2-4

Battle 2 en 4 waren close calls, vooral 2.
First person heb ik al meermalen tegen gestemd. Een nummer dat heel prettig in het gehoor ligt maar weinig extra’s te bieden heeft. Hoe anders is dat bij Chessboxin. Maargoed, na het gekkenhuis van de vorige ronde verrast niks mij meer .
Bij battle 2 kan ik eigenlijk niet kiezen maar gaat mijn stem naar het nummer dat zich al het langst bewezen heeft: heb Runnin veel vaker gehoord en toch luister ik hem nog net zo lief als Suicide. Soort loyaliteitsstem dus.
Battle drie vind opnieuw absoluut geen contest. Biggie laat hierop horen waarom hij een van de absolute goats is. Vinnie moet niet hopen.
Laatste is de sterkste battle deze ronde mijns inziens. Uiteindelijk toch vrij makkelijke keuze voor Scenario want krijg daar veel meer energie van. Opnieuw ook de track die ik al duizendmaal gehoord heb en kan dromen en toch nog altijd niet verveelt.

1. CYNE - First Person vs. Wu-Tang Clan - Da Mystery of Chessboxin’ 4-3
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. Gravediggaz - 1-800-Suicide 6-1
3. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Jedi Mind Tricks - Retaliation 4-3
4. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. O.C. - Time's Up 3-4

Ik vind battle 1 eigenlijk best wel echt heel moeilijk. Eerste gevoel zegt Chessboxin’, want ‘klassieker’ en ‘uniek / toonaangevend geluid’. Toch niet mijn eerst eerste keus van Wu-Tang (tweede of derde ook niet). First Person is dan weer wat ‘gewonere’ backpack hip hop, maar wel echt ontzettend fijn (al is Steady nog beter). Ik ga dan maar voor CYNE, puur omdat ik het eerder uit de kast zou pakken… vandaag dan…

Battle 2 en 4 zijn wel echt Champions League; vier universeel breed gedragen klassiekers. 2 is voor mij wel makkelijk — Runnin’ minimaal top 3 of all time — en nummer 4 toch ook wel — toonaangevend, fijne energie en bovenal, meer mijn smaak. Nummer 3 sowieso eenvoudig, maar aan die tracks koppel ik ook echt geen classic status.

1. CYNE - First Person vs. Wu-Tang Clan - Da Mystery of Chessboxin’ 5-3
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. Gravediggaz - 1-800-Suicide 7-1
3. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Jedi Mind Tricks - Retaliation 4-4
4. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. O.C. - Time's Up 3-5

Arrie schreef:
Voor mij zijn Gekkenhuis en Aquemini allebei wel een 9,5 waard. Het zal objectief en technisch bezien allemaal wel anders liggen maar ik stem op gevoel. Jawat ben ik geen groot fan van maar zeker Rico vind ik echt heerlijk en ook een prachtige Delic-beat. Vind zo'n opmerking van 'het zal wel jeugdsentiment zijn' nogal jammer. Maar zo kan je elke uitslag die je niet aanstaat wel goedpraten.

Jammer? Jeugdsentiment is al een paar keer aangedragen als motivatie in dit spel, dus die laatste zin klopt neit helemaal misschien een keer motivaties lezen voordat je met onderbuik gevoelens komt als een opmerking je niet aanstaat

1. CYNE - First Person vs. Wu-Tang Clan - Da Mystery of Chessboxin’ 6-3

Lastig wel want totaal verschillende stijlen en beide wel mijn ding. CYNE heb ik altijd een zwak voor gehad, de raps zijn een beetje het moet je ding zijn, ik snap mensen die het niks vinden ik snap mensen die het helemaal top vinden, ik val in de laatste categorie. Wu is zeker ook mijn ding, en First Person zou het niet redden tegen Protect Ya Neck en Nuthin to fuck wit om wat tracks te noemen, maar hier nipt wel.

2. The Pharcyde - Runnin’ vs. Gravediggaz - 1-800-Suicide 8-1

Die sample van Running is zo smooth en een soort van tegen geluid van de harde beat die erin komt, vet scratch werk ook aan het begin. Steeds als je een contra argument wilt gebruiken tegen de track en je luistert het weer denk je "Nee dit is toch wel erg nice hoor". Ik heb ook vaak bij die track als ik hem in mijn hoofd afspeel dat ik denk leuke track maar als je hem dan echt hoort dat je denkt vette track. Zoals het scratchen hoor ik in mijn herinnering minder, zo ook de smooth raps en kleine wisselingen in de productie. Ook de verschillende stijlen van spitten, vette track hoor.
Gravediggaz 1-800-Suicide is een banger die vele battles gewonnen heeft voor mij maar leggen het hier af.

3. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Jedi Mind Tricks - Retaliation 4-5

Ook lastig, want eigenlijk zou Biggie in 70% van de gevallen winnen van JMT. De man is zo smooth en heeft een geweldige delivery iets wat JMT mijn inziens totaal niet heeft. JMT leunt meer op productie, beats, scratches, meaningful lyrics en agressie. Niet zeggende dat Biggie dat neit heeft of zo haha. Ik vind alleen deze track van Biggie niet echt heel dope, gewoon wel aight.
Retaliation heeft wel die surplus waarde en wint voor mij.

4. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. O.C. - Time's Up 3-6

Een beetje zelfde met de vorige battle maar een veel closere battle. Ok ik vind de track wat minder maar het blijft ATCQ, wat staat voor geweldige rappers kwa flow, delivery, teksten etc etc. producties zijn vrijwel nooit ondermaats. ATCQ als artiesten zijn top 5 voor mij binnen hiphop, maar OC met deze track tegen die track van ATCQ gaat hem winnen.

Shelter schreef:
(quote)

Jammer? Jeugdsentiment is al een paar keer aangedragen als motivatie in dit spel, dus die laatste zin klopt neit helemaal misschien een keer motivaties lezen voordat je met onderbuik gevoelens komt als een opmerking je niet aanstaat

Ja, jammer. Het impliceert dat Opgezwolle het niet puur op kwaliteit heeft gehaald. Dat heeft verder niets met onderbuikgevoelens te maken.

Jeugdsentiment (of nostalgie) sluit kwaliteit toch niet uit? Ik vind het een prima argument voor bij een close-call.

Arrie schreef:
(quote)

Ja, jammer. Het impliceert dat Opgezwolle het niet puur op kwaliteit heeft gehaald. Dat heeft verder niets met onderbuikgevoelens te maken.

Als mensen het als motivatie gebruiken zoals meerdere malen is te zien dan kan dat gewoon worden aangehaald toch? Wat jij impliceert zou goed kunnen, net als vele andere tracks die allemaal gekozen zijn op basis van allerlei redenen en niet op puur kwaliteit voor zoverre we allemaal dezelfde definitie hebben van kwaliteit. Overigens kan jeugdsentiment ook kwaliteit betekenen maar meer in een expliciet aangegeven periode. Bijv. een track die iemand ergens doorheen sleept op een bepaalde leeftijd maar die op latere leeftijd niet meer zo toepasselijk is en daardoor vanwege nieuw ervaren kwaliteitsnormen minder is.
Het is maar net hoe je het wilt bekijken.

Onderbuikgevoelens omdat je zelf er maar van uitgaat dat iemand dit zegt uit frustratie over een uitslag, terwijl het gewoon reageren is op een tussenstand en een mogelijke reden wordt aangegeven op basis van mensen die daadwerkelijk die reden gaven bij andere tracks.

Verder even goede vrienden, zoals ik al zei ik ben zeker wel een Opgezwolle fan.

Jeugdsentiment vind ik sowieso een prima reden om op een track te stemmen. Sterker nog, is bij mij meermaals de doorslaggevende factor. De herinneringen die ervoor zorgen dat ik meer heb met een bepaalde track dan met een nummer dat wellicht beter in elkaar zit of in het algemeen meer een classic status heeft.

Silky & Smooth schreef:
Jeugdsentiment (of nostalgie) sluit kwaliteit toch niet uit? Ik vind het een prima argument voor bij een close-call.

Eens

1. CYNE - First Person vs. Wu-Tang Clan - Da Mystery of Chessboxin’ 7-3
2. The Pharcyde - Runnin’ vs. Gravediggaz - 1-800-Suicide 9-1
3. The Notorious B.I.G. - Kick in the door vs. Jedi Mind Tricks - Retaliation 4-6
4. A Tribe Called Quest ft. Leaders of The New School - Scenario vs. O.C. - Time's Up 4-6

Silky & Smooth schreef:

Mee eens, maar dan moet je even kijken hoe het verwoord is:

"Ik neem aan dat Opgezwolle zoveel stemmen heeft door jeugd sentiment, want OutKast rapt toch een stuk beter dan de vrienden uit Zwolle. "

Lijkt me heel duidelijk wat hier gesuggereerd wordt.

Nr.4 schreef:
Jeugdsentiment vind ik sowieso een prima reden om op een track te stemmen. Sterker nog, is bij mij meermaals de doorslaggevende factor. De herinneringen die ervoor zorgen dat ik meer heb met een bepaalde track dan met een nummer dat wellicht beter in elkaar zit of in het algemeen meer een classic status heeft.

Ik ontken dat ook niet. Dat was mijn punt verder niet.

Arrie schreef:
(quote)

Mee eens, maar dan moet je even kijken hoe het verwoord is:

"Ik neem aan dat Opgezwolle zoveel stemmen heeft door jeugd sentiment, want OutKast rapt toch een stuk beter dan de vrienden uit Zwolle. "

Lijkt me heel duidelijk wat hier gesuggereerd wordt.

Ah zo! Ik had in eerste instantie het idee dat je het andersom bedoelde, maar dat met "Het impliceert dat Opgezwolle het niet puur op kwaliteit heeft gehaald" iets duidde en het niet als voorbeeld gebruikte. Dan is er drukte om niks, lijkt mij

Gast
geplaatst: vandaag om 12:28 uur

geplaatst: vandaag om 12:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.