MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hiphop dood?

zoeken in:
raffael77 schreef:

Hiphop is een ding dat je moet verdienen en niet zomaar krijgt.

Ik ben wel benieuwd hoe je volgens jou dan hiphop verdient.
Ik vind Lil' Wayne ook hiphop. Zijn muziek is niet hetzelfde als die van de Wu-Tang, maar dat hoeft ook niet. Waarom zou zijn muziek geen hiphop mogen worden genoemd? En onder welk genre valt zijn muziek dan?

raffael77 schreef:
TTegenwoordig maken ze veel te veel van die combi beats. House deun met hiphop beats ik walg ervan. Hou hiphop bij wat het is en probeer het niet te verkrachten door te grote uitstappen te maken naar hele andere genres.

Dat is inderdaad de juiste instelling: alles bij het oude laten. Verandering is maar eng, brrr...

BoordAppel schreef:
Dat is inderdaad de juiste instelling: alles bij het oude laten. Verandering is maar eng, brrr...

Ik vind de punt goed die je mischien probeert aan te scherpen maar de evolutie die Mainstream hiphop nu begaat drijft nu wel ver van z'n roots af.

trouwens Mainstream zuigde zelfs in de jaren 90. Altans dat werd al beweert in 95 met KRS-One - Rappaz R N Dainja , Jeru the damaja met One Day in '96 en DJ Shadow met "Why hiphop sucks in '96".

gipspoot
Ja maar als iedereen zo'n conservatieve gedachte erop nahoudt kom je idd nooit ergens; dan waren we nou nog aan het electric boogieen.

Ik vind dat hiphopartiesten gewoon moeten doen waar ze zin in hebben en zich niet moeten laten tegenhouden door de zogenaamde 'hiphopregels'. Ik wil niet zeggen dat hiphop 'volgens het boekje' slechte hiphop is.

gipspoot schreef:
Ja maar als iedereen zo'n conservatieve gedachte erop nahoudt kom je idd nooit ergens; dan waren we nou nog aan het electric boogieen.

Ik vind dat hiphopartiesten gewoon moeten doen waar ze zin in hebben en zich niet moeten laten tegenhouden door de zogenaamde 'hiphopregels'. Ik wil niet zeggen dat hiphop 'volgens het boekje' slechte hiphop is.

Er moet wel een grens zijn van wat wel en niet hiphop is want anders eindigt hiphop of eigenlijk rap in hardcore met daarop rijmende vocalen,snap je. Er zijn wel degeljk wat duidelijke regels zoals (noot klanken,melodieen en ballads) wat dan bijvoorbeeld klassiek klassiek maakt, rock rock en wat jazz jazz maakt.

raffael77
Inzpired schreef:
(quote)

Ik ben wel benieuwd hoe je volgens jou dan hiphop verdient.
Ik vind Lil' Wayne ook hiphop. Zijn muziek is niet hetzelfde als die van de Wu-Tang, maar dat hoeft ook niet. Waarom zou zijn muziek geen hiphop mogen worden genoemd? En onder welk genre valt zijn muziek dan?

Geld is geen onderdeel van hiphop music maar je snapt het zeker niet he?

raffael77
BoordAppel schreef:

Ik bedoel niet een sample zoals Soul of Jazz. Maar house met rap gaat niet samen. Dan krijg je van die halve albums zoals dat van Steen en Audio Elixer.

Neem ook het remix album van Pete Philly die zwaar ruk is.

Pete Philly zijn laatste laatse single is alleen de versie leuk die op de radio te horen is, maar de remix versies zijn echte euri songs.

raffael77
gipspoot schreef:

Deze opmerkingen hoor ik vaak ook van mensen die weinig met underground hiphop hebben. Daarvoor heb ik in het verleden al gezegd dat veel helemaal niets weten van echte hiphop.

Poppen Locken & Breaken wordt nog steeds gedaan en kijk maar op Youtube hoeveel wedstrijden er nog worden gehouden.

Ik denk dat het grootste verschil eigenlijk is dat je in de jaren 90 en eerder vooral één rap scene en sound had. Commercieël en underground was één en niet gescheiden. Bijvoorbeeld acts als Wu-tang , Mobb Deep en Onyx waren allen erg populair. Nu heb je bijvoorbeeld acts als Slum Village/Cool Calm Pete en Black eyed cheese/G-unit en Souljah Boy waar een veel groter verschil tussen zit.

Vanaf mid jaren '90 toen de eerste underground artists kwamen zoals Company Flow toen ontwikkelde er sterk een underground scene bij. En de commercieële scene ontwikkelde zich daardoor sterk door. Waardoor je meer twee scenes kreeg. Rap werd ook meer underground denk ik ook doordat mid jaren 90's rap zijn commercieële hoogtepunt had bereikt met Puff daddy & Jay-z. en daarom en stap terug nam en weer meer ondergronds werd met labels als Rawkus. De muziekindustrie en het downloaden heeft natuurlijk ook enorme invloed gehad. Artiesten vroeger kregen geen carriere door ringtones the verkopen. Labels zoeken snel nieuwe artiesten om maar te verkopen.

Commercieële rap is nu pop en het is erg triest dat de kids van nu denken dat dit hip-hop inhoudt omdat ze het altijd op MTV en op radio horen. Ik accepteer wel dat het hiphop een ontwikkeling doormaakt. Maar het is voor mij een progressie naar beneden. De meeste old skool artiesten zijn er niet meer of weigeren om zich aan te passen aan de nieuwe stijl die daarom dus minder populair zijn. Er zal dus een redder moeten komen. Voor mij houden gasten als ED OG en Masta Ace het vuur nog wel brandend. Maar die moeten meer exposure krijgen. Vooral de lyrics zijn shit tegenwoordig en de beats goedkoper. Ik snap niet waarom iemand als Lil Wayne zo populair is. Ik vindt zijn stem en flow irritant en die lyrics zijn nou ook niet echt bijzonder.

Ik bedoel niet een sample zoals Soul of Jazz. Maar house met rap gaat niet samen. Dan krijg je van die halve albums zoals dat van Steen en Audio Elixer.

Dat gaat prima samen, ik zou niet weten waarom niet. Bij hiphop is alles mogelijk, dat maakt het juist zo leuk.

raffael77 schreef:

Waarom zou ik het niet snappen? Ik snap heel goed wat je zegt, maar ik ben het er niet mee eens. Natuurlijk is geld een onderdeel bij het maken van muziek, ook in de underground. Zonder geld kun je geen beats maken, heb je geen studio en kun je geen cd uitbrengen. Geld speelt bij de meeste underground misschien een minder belangrijke rol, omdat zij het ook meer voor de fun doen of om echt een boodschap over te brengen. Maar ook in de betere hiphop speelt geld een rol. Volgens jou ben je dus hiphop als je het niet, al is het maar een klein beetje, voor het geld doet. Dan mag jij mij ook vertellen welke artiesten het geld geen hol kan schelen. Ik denk niet dat je dan veel 'echte' hiphopartiesten over zal houden.
Ik snap nog steeds niet waarom Lil' Wayne geen hiphop zou zijn. Is Rihanna ook geen r&b, Tiesto geen dance, Gerard Joling geen Nederlandstalige zanger en Pink geen pop/rock? Ieder genre heeft zo zijn echte geldwolven, maar dat betekent niet dat ze opeens niet meer binnen het genre vallen, vind ik dan he.

raffael77
Ik zeg niet dat jij het niet snapt maar je voelt je wel aangesproken.
Dan weet ik al genoeg.

Weezy maakt de hiphop stuk zoals hij hoort te zijn.

Underground in begin jaren 90 waren gasten zoals Ultramagnetic Mc's, Two Kings In A Cypher, Kwest, Pudgee en dat soort rappers en groepen.

Gang Starr, EPMD, Das EFX en ATCQ waren ook populair maar ze wisten wel waar ze het over hadden en dat hebben de hedendaagse commerciele studio players niet.

raffael77 schreef:
(quote)

Het zijn profs, maar je weet zeker niet wat dat inhoud.

raffael77 schreef:

Weezy maakt de hiphop stuk zoals hij hoort te zijn.

Hoe hoort hiphop te zijn dan? Als een artiest er voor kiest meer r&b in zijn muziek te verwerken, prima toch. Dat is toch ook hiphop; openstaan voor veranderingen/interpretaties. Daarmee zeg ik niet dat het goede muziek is en dat ik Lil' Wayne niet verschrikkelijk vind.

raffael77
Dus jij noemt Weezy en crew profs in vergelijking met Canibus, JMT en Puts profs. Maak jij wel leuke grappen man.

Dan staat Weezy bij mij toch onder aan de trap.

Lollipop kan je toch niet serieus nemen met dat gejengel.

Noem nou eens de voordelen van Weezy op die belangrijk zijn voor de hiphop groei.

Ik ken er geen.

Lollipop is imo meer een r&b-nummer (met wat hiphopinvloeden misschien), want hij zingt eigenlijk meer dan dat hij rapt.

Lil' Wayne hoeft toch ook niets bij te dragen aan de groei van hiphop. Hij maakt gewoon muziek. Maar wat ik een positief ivind, is dat iedereen het recht heeft muziek te maken die hij/zij wil maken. Laat Lil' Wayne lekker zijn gang gaan. Mensen die denken dat zijn muziek het enige is dat hiphop te bieden heeft, kijken niet ver genoeg.
Ik zal zijn muziek best kunnen missen, maar dat betekent nog steeds niet dat hij geen hiphop maakt.

raffael77 schreef:
Dus jij noemt Weezy en crew profs in vergelijking met Canibus, JMT en Puts profs. Maak jij wel leuke grappen man.
Je snapt zoals gewoonlijk geen bal van wat ik zeg. Een prof is iemand die zijn geld verdiend met hetgene wat ie doet. In dit geval muziek maken, of het nou kut of goed is maakt verder niet uit. Geld is dus wel degelijk een deel. Niet voor de muziek zelf, maar zoals ik al zei blijven het mensen die in eerste instantie rappen om er geld mee te verdienen (behalve als je super underground blijft en het als hobby doet).

kArIzMa_TuRk
Er zijn MC's die het niet voor het geld doen.

Maar voor hun gevoel, ziel en ook God!

kArIzMa_TuRk
Een rapper waar ik het zeker van weet is DMX.

Ok, laat verder maar.

aire.

Ik zat zelf te denken aan Braille en Theory Hazit.

raffael77
Er zijn er genoeg die het in eerste instantie doen voor de muziek.
Puts, Lone Catalysts en ook die 2 hier onder en nog veel meer.

Het gaat hun om het geld om ervan rond te komen en dat is heel wat anders dan geldwolfen als 50CT, Kanye, Weezy en Diddy.

Zakenman zijn is goed maar denk niet dat je het kan maken als rap artiest in hiphop land zonder vocabulaire kwaliteiten.

Atmosphere heeft tot nu toe de meeste platen verkocht binnen een bepaalde tijd. Geloof iets van 30.000 of 35.000. Dat schijnt erg veel te zijn voor een underground artiest.

Ik denk dat zij het meer doen om de bekendheid dan geld om al die plaatjes te verkopen.

Ik citeer:(Stukje uit een interview met Madlib) Ik vind het niet erg als mensen mijn muziek downloaden ook al verkoop ik minder dan de rest. Als ze mijn muziek maar laten zoals het is en dus niet zelf mijn nummers gebruiken om een song te maken.

Dat zijn de woorden van Madlib waarvan ik denk hij op dit moment wel 1 van de beste producers is.

Het enige wat ik ermee bedoel is dat bepaalde rappers hun geld ermee verdienen en daarvan rond kunnen komen (fulltime-rapper). Over de kwaliteit zeg ik niets. Daarmee bedoel ik dus dat geld (voor hun) zeker wel een onderdeel is. Hoe je het went of keert, het blijft een baan en je zal er toch iets aan moeten verdienen.

Rhythm & Poetry schreef:
(quote)

O nee, dan ben jij toch echt een van de weinige die er zo over denkt. ..

Grappig dat dan altijd dezelfde mensen met dezelfde voorspelbare reacties komen op olie-op-het-vuur berichten, als het mijne.

Rhythm & Poetry schreef:

rap nou niet met hiphop. Rappen dat doen ze allemaal, P. Diddy net zo goed als Slug. ...

Lekker hoor. Maar Het is gewoon hiphop wat diddy maakt. Dat jij en een paar gelijkgestemden het liever niet horen, dat mag. Het blijft wel hiphop. Dit verschijnsel heb je in ieder sterk-genre.

Rhythm & Poetry schreef:
(quote)

O Cannibal Ox met beats die out of space komen, MF Doom die met een Mask aan het optreden is (met een goed verhaal er achter), soul en jazz die in de hiphop gestopt worden (Madlib en Nicolay), lyrics die maar uit de mond van de rapper blijven stromen (Percee P en Vakill), ingewikkelde teksten vol met woorden die in geen enkel ander nummer gebruikt worden (Canibus en Immortal Technique), samples gebruiken uit elk willekeurig genre (Stoupe, El-P bijv.) is dat niet vernieuwen. .
...

Mattie, die can ox plaat is echt alweer een tijdje oud. Evenzo is dat met madlib... Ik heb het over nu. Hiphop is NU dood.

Rhythm & Poetry schreef:

En nog steeds is het een goed genre, het is ondergronds groter dan dat het ooit geweest is. Mainstream (je kunt er zeggen van wat je wilt) doet het genre het nogsteeds goed. Lil Wayne, 50 Cent en Kanye (hoe slecht ook) blijven platina scoren en de charts staan er vol mee. Conclusie: hiphop mainstream doet het goed maar is kwalitatief slecht. Underground is groter dan ooit, is helaas onbekend (vandaar underground) maar is kwalitatief ijzersterk...

Mainstream....je bedoelt toch zeker niet....mainstream hiphop? Dat was er toch niet? Dit bevestigt genoeg, Het is dus gewoon allemaal hiphop.

De term underground zegt genoeg, het ligt onder de grond. Dood te wezen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:37 uur

geplaatst: vandaag om 02:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.