MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hiphop dood?

zoeken in:
raffael77
J Dilla is erg cool en jammer dat hij is overleden. Wat ik mooi vind aan Dilla en zijn maatje Madlib is dat alszij een beat maken ook gewoon naar geluisterd kan worden. Ook zonder raps snappie.

Bij veel producers zijn de instrumentale tracks zo gemaakt om erop te rappen en zonder is het niet leuk genoeg om naar te luisteren.

Pete Rock kan er trouwens ook wel wat van. Dat heeft hij bewezen met Petestrumentals, Surviving Elements en ook zijn laatste album NY Finest Instrumentals vind ik veel beter dan met die rappers erbij.

raffael77 schreef:

Wat betreft Timbaland. Hij is gewoon een Sellout nigga. Ga niet zeggen dat ie geniaal is want dat is niet zo. Veel werk wat hij doet zijn gewoon jaren 80 electro beats waarvan hij er iets op toevoegd.
.

Voorbeelden graag?

Tot dan blijf ik erbij absoluut bij dat hij geniaal is. Jouw argument is echt hetzelfde als zeggen dat de neptunes en justblaze respectievelijk ouwe drums en trompetten sampelen.

Waar ik het wel mee eens ben is dat hij de laatste tijd wel heel erg aan het outsellen is, alleen top40 werk. Dat zal te maken hebben met het feit dat zn beats een dik prijskaartje hebben en dat mag je hem zeer zeker aanrekenen. Dat doe ik namelijk ook

Zn geniale beats staan daar echter helemaal los van. Hieronder een rijtje. Veelal rnb platen, maar het gaat hier om de beats! (sterker nog, ik zou hier erg graag instrumentals van willen hebben)

Aaliyah – If ur girl only knew/Try again/ Are You That Somebody?
Ginuwine – Pony
Missy – Sock it to me/Busa Rhyme/All N My Grill/Hot Boyz/Get ur freak on/Work It
Jay Z – Big Pimpin/Dirt Off Your Shoulder
LL cool J - Headsprung
50 Cent - Ayo Technology

SinX
Ayo technology vind ik trouwens een verschrikkelijke beat hebben.

eeeeeh

maar serieus, dat kan.....ik vind het wel een demonstratie van hoe dirtysouth beats zouden kunnen zijn, maar het is zeker niet zn beste

Hypno
Timbaland kan dan misschien een sell out zijn en je kan z,n stijl van Beats niet goed vinden maar even serious die gast kan echt wel dope beats maken iniedergeval dat hij muzikaal is, is volgens mij Weinig twijfel over mogelijk.

Harco
Ik vind Ayo Technology geen dirty southbeat.

raffael77
Muzikaal in welke zin? De miami bass generatie is een super electro beat styl die niemand heeft weten te evenaren. Die zijn behoorlijk simpel maar ve gruwelijk gedaan.

Timbaland maakt op dit moment van die rustige beats met een langzame house deun. Heeft wel een beetje weg van slechte lounge muziek lol.

Neptunes en Timbaland gebruiken wel oude dingen maar op een zwakke manier. Het klinkt heel goedkoop.

Ik luister liever naar een slechte beat van DJ Premier dan naar een goede beat van Timbaland, Just Blaze & Neptunes.

raffael77
hier een paar goede Miami Bass & Electronica dingen:

Dit is Maggotron ff een korte mix van alles wat. duurt 2 min.
http://nl.youtube.com/watch?v=AMqcVu2xdtM

Dit is een reunie met MC ADE
http://nl.youtube.com/watch?v=fYHIFBwmzYE

hier africa bambaataa and soul sonic force - 'planet rock'
http://nl.youtube.com/watch?v=SFbSd-8sPl0

raffael77 schreef:

Ik luister liever naar een slechte beat van DJ Premier dan naar een goede beat van Timbaland, Just Blaze & Neptunes.

Hier leg ik mij te ruste.....

raffael77
Ze zijn gewoon sellout. Waarom ik dat vind is simpel.

Geld geld geld geld.

Daarnaast zeggen ze wel dat ze down zijn met de andere rap artiesten maar in werkelijkheid zijn ze alleen down met elkaar en dat vind ik suck. Er zijn zoveel rappers nu en vroeger maar alleen het slechtste gedeelte is bekend, maar het is iets waar je nooit over uitgepraat raakt omdat we het nooit met elkaar eens zullen worden.

Kies je voor commercieel dan blijf je dat. Kies je voor underground of anders onbekende artisten dan blijf je ook aan die zijde.

Hypno
Wat een bullshit raffael jezus wat denk jij zwart wit man dus volgens jou mag iemand die voor underground gekozen heeft een nekschot krijgen als ie commerciele hiphop luistert ongelofelijk man jij doet net alsof hiphop een religie is ofzo kan je, je niet voorstellen dat mensen gewoon muziek luisteren die ze leuk vinden waarom moet je dan altijd weer bij een soort groep gaan horen dat verpest het vind ik.

Hiphop is muziek en muziek is entertainment.

hiphoptaliban?

Harco schreef:
Ik vind Ayo Technology geen dirty southbeat.

Het slepende tempo en de maat van de drum doen mij het er nog het meest aan denken. Dan wel met house (rave) achtige geluiden erin.

raffael77 schreef:
Just Blaze heeft een paar enorm goede beats op zijn naam staan, van Timbo ben ik nooit fan geweest, ook niet zijn vroegere jaren, en ook The Neptunes hebben een paar dikke beats op hun naam staan. Maar als ik je dus goed begrijp, bepaal je de kwaliteit van een nummer op basis van de artiest en niet van het nummer zelf? Je begint per post meer onzin te verkopen.

raffael77 schreef:
Kies je voor commercieel dan blijf je dat. Kies je voor underground of anders onbekende artisten dan blijf je ook aan die zijde.
Ik kies voor goede muziek, waar het ook ''vandaan'' komt. Maar goed, als je jezelf verplicht om alles in hokjes te plaatsten wens ik je veel luisterplezier toe in je leven. En hopelijk ben je nu weer lekker op je teentjes getrapt, zodat we weer van een grote portie onzin kunnen smullen van je volgende berichten.

Kos
Hypno schreef:
dus volgens jou mag iemand die voor underground gekozen heeft een nekschot krijgen als ie commerciele hiphop luistert

Natuurlijk. .

raffael77
Het gaat niet om hokjes plaatsen. Maar jij wil het niet inzien dat wanneer het om Hiphop gaat die tjabo's er niet bijhoren.

Timbaland, Just Blaze, Kanye West zijn geen hiphop maar R&B Dudes. Ze maken over het algemeen allemaal Party Sqaud hitjes die saai zijn. Erg simpel zonder inhoud.

Ik ben niet voor een nekschot Hypno maar voor de strop.

Ik lijk wel een Tim Dog of Freddie Foxxx, want daar hebben veel ook een hekel aan en waarom. Omdat zij ook niet van mietjes houden.

Wat ik niet snap is dat veel hier het opnemen voor de commeciele artiesten. Het is weer duidelijk zoals altijd.

Sietse
ps. timbaland en neptunes simpel?
commercieel, dat zeker, maar simpel kom op man. Als er iets perfect is uitgewerkt is het wel hun werk. Kun je niets op aanmerken, echt helemaal niets.

CaliLove
Ik ben helemaal geen Timbaland liefhebber, maar ik vind die nieuwe track "Scream" met Keri Hilson en Nicole Scherzinger wel een nice track...
Dit is mss helemaal geen Hip-Hop maar aangezien sommigen het hier toch over Timbaland hebben...

raffael77
Timbaland en Neptunes zijn simpel ja.

Iedereen mag naar andere muziek luisteren maar ga geen hiphop vergelijken met andere muziek soorten als de discussie gaat over hiphop.

Sietse
raffael77 schreef:
Timbaland en Neptunes zijn simpel ja.

Iedereen mag naar andere muziek luisteren maar ga geen hiphop vergelijken met andere muziek soorten als de discussie gaat over hiphop.

Je komt zelf met die namen aanzetten, dus "don't play that trick".

En ff gewoon heel simpel, ik al producer/muzikant ben niet snel jaloers op de kunsten die anderen hebben en al helemaal niet als het binnen een genre is waar ik totaal niets mee heb, maar tering wat zou ik graag kunnen wat die gasten kunnen.
De heren achter timbaland en neptunes worden niet voor niets ook buiten de popscene (in wat ze soms, misplaatst, serieuze muziek noemen) zeer gewaardeerd en geprezen voor hun werk. Puur omdat het kwalitatief zeer goed in elkaar zit en alles tot op de kleinste details is afgewerkt.
Wat zij doen is niet simpel, wat zij doen noemen ze perfectionisme. Dat jij dat niet hoort, dat zal aan jou liggen, maar kom alsjeblieft niet met onzin aan.

Kos
Sietse schreef:

Wat zij doen is niet simpel, wat zij doen noemen ze perfectionisme. Dat jij dat niet hoort, dat zal aan jou liggen, maar kom alsjeblieft niet met onzin aan.

Tuurlijk, net zoals Stock, Aitken & Waterman perfect gelikte muziek maken. So what?

Sietse
Kos schreef:
(quote)

Tuurlijk, net zoals Stock, Aitken & Waterman perfect gelikte muziek maken. So what?

Je hoeft het niet mooi te vinden, dat zeg ik toch niet?
Ik hou helemaal niet van SAW dingen, maar hoor wel dat het verdomde goed is gemaakt en dus NIET simpel is.

Heb een tijdje de discussie gevolgd. En kom tot de conclussie dat er geen touw meer aan vast is te knopen. Het heeft wel een erg groot vermaak gehalte gekregen en ik heb erg genoten.

Als ik alle feiten op een rijtje zet vind Raffael commerciele muziek goed zolang het maar niet onder het genre hiphop valt zoals stuff van Kanye, Timbaland en Just Blaze. Dit word aangeduid met de term R&B. Ook ik moet eerlijk toegeven dat ik dit niet als hiphop zie maar meer als een vorm van R&B/pop. Of je dit goed vind moet je zelf weten ik ben er iig geen fan van. Dus tot zover ben ik het met je eens raffael. Maar op een gegeven moment zeg je letterlijk dat je liever naar slechte underground hiphop luistert dus slechte beats van DJ Premier, Ant en Kno om maar wat met namen te strooien dan een goede beat van Just Blaze. Dit vind ik volslage nonsens.

Echt raffael ik vind dat jij veel verstand van hiphop hebt en ik kan veel van jouw leren maar af en toe sla jij met je mening een beetje door.

Ik geef een voorbeeld van een goede productie van Just Blaze (in mijn ogen heeft hij er niet zo veel gemaakt).

Talib Kweli - Hostile Gospel op Eardrum (zalige productie).

Hier luister jij liever niet naar.

Een slechte productie van Primo (is de laatste tijd uit vorm laten we het daar op houden)

Little Vic - The excorcist

Jij luistert dus blijkbaar liever naar de 2de.

Maar het gaat toch om de kwaliteit van de muziek. Als MF Doom een commercieel succes was dan was het toch alsnog een goede rapper?

Maar ik denk dat er wel een bezem door heel deze discussie kan als MJ J&H er bij haalt en raffael de gouden kooi.

Inderdaad. Heb er even flink de bezem doorgehaald.

raffael77
Hostile Gospel op Eardrum vind ik heel slecht zelfs. Sorry dat ik dat zeg maar hij wijkt af van alle overige producers. Ik vind zelfs de productie van Timberlake leuker.

Ik vind het lijken op een beat van Kanye en die vind ik al niets.

MF Doom wordt niet succesvol zoals de anderen omdat hij in metaforen rapt. Het is te diepzinnig en daar houden veel mensen niet van. Als de tekst te moeilijk is willen mensen er niet naar luisteren. Veel nederlanders zijn ook niet zo goed in de engelse taal.
Dat is ook de reden dat R&B/Pop plaatjes zo goed scoren.
Ze hoeven er niet bij na te denken. De tekst is makkelijk en gaat het meest over vrouwen. De clips bevatten te veel vrouwen. Het verkoopt en daarom doen ze het zo. Meestal gaat het bij de mensen om de beat en als die leuk is blijven ze er naar luisteren.

Nu hadden we het over voornamelijk amerikaanse artiesten.

Maar kijk hier in NL. Ali B, Lange Frans & Baas B, The Party Squad & Kempi.

Dat zijn dus ook van die typisch non-hiphop figuren.

Geef mij maar Risskant, KGV & 0118 als voorbeeld.

Harco

raffael77 schreef:
Hostile Gospel op Eardrum vind ik heel slecht zelfs. Sorry dat ik dat zeg maar hij wijkt af van alle overige producers. Ik vind zelfs de productie van Timberlake leuker.

MF Doom wordt niet succesvol zoals de anderen omdat hij in metaforen rapt. Het is te diepzinnig en daar houden veel mensen niet van. Als de tekst te moeilijk is willen mensen er niet naar luisteren. Veel nederlanders zijn ook niet zo goed in de engelse taal.
Dat is ook de reden dat R&B/Pop plaatjes zo goed scoren.
Ze hoeven er niet bij na te denken. De tekst is makkelijk en gaat het meest over vrouwen. De clips bevatten te veel vrouwen. Het verkoopt en daarom doen ze het zo. Meestal gaat het bij de mensen om de beat en als die leuk is blijven ze er naar luisteren.

Maar kijk hier in NL. Ali B, Lange Frans & Baas B, The Party Squad & Kempi.Dat zijn dus ook van die typisch non-hiphop figuren.

Op veel punten ben ik het wel met je eens. De groep Hollanders die je net noemde vind ik inderdaad ook geen Hiphoppers (al moet ik zeggen dat ik van deze artiesten alleen de hits weleens heb gehoord). Ook wat je zei over het succes van R&B klopt zeker. dat heb ik zelf ook al heel vaak geconstateerd.

Toch vind ik dat je op bepaalde momenten er een te grote issue van maakt wat nu commercieel en underground is. Of iets commercieel is kunnen mensen natuurlijk zelf bepalen: Door het te kopen. Des te beter de verkoop des te commercieler zal een artiest worden want hij zal meer geld verdienen.
Nu snap ik ook wel dat dit van publiciteit en marketingscampagnes e.d. afhangt, maar de consument speelt hier toch wel degelijk een rol.

Je moet je gewoon afvragen hoe belangrijk het is dat iets wel of niet commercieel is. Als je zoveel als jij bezig bent met dingen te classificeren lijkt het me dat je gaat vergeten om echt naar de muziek te luisteren.

Oh en tot slot, wat vind je zo slecht aan Hostile Gospel? Daar kan ik echt met m'n hoofd niet bij. Ik vind het echt een van de mooiste hiphop producties die in in lange tijd gehoord heb.

Sietse
raffael77 schreef:

Zelfs Nederlands is moeilijk voor een grote groep...

Maar goed, dat buiten beschouwing gelaten...

Waarom is die muziek diepzinnige teksten dan niet populairder in landen waar Engels de voertaal is? Ook in de VS, Groot-Brittannië en Canada worden de poplijsten toch het meeste bevolkt met de muziek die meer in het straatje past waar ook Timbaland en Neptunes bij passen.
Dus lijkt me totaal los te staan van de taal.

Ik denk dat de meeste mensen gewoon niet na willen denken bij muziek. Voor de meeste mensen is het meer iets wat op de achtergrond op staat en waar het niet uitmaakt hoe het klinkt als het maar makkelijk in het gehoor ligt.
Bij veel rap is dat toch een stuk minder het geval, wat vaak te maken heeft met een rauwe en in veel gevallen ook eentonige productie.

Nu ga ik mij hier verder maar niet al te veel over uit laten want ik ken geen namen, ik ken alleen dingen die ik hier op straat hoor (hoera voor het leven in "da hood") en enkele buitenbeentjes van de hiphop scene (dalek, deltron3030 en meer van dat soort lui) dus mijn referentie kader is niet al te groot...maar ik neem aan dat je wel begrijpt wat ik bedoel.

raffael77
Daar heb je ook een punt omdat het toch om het simpele gaat.
In de VS zijn veel underground artiesten niet bekend omdat daar de rol wordt neergezet van artiesten. Dus veel geld is goed en weinig niet.

Ik snap wat je bedoeld met simpele producties. Je hoort constant een steady beat. Elke keer dezelfde deun maar dat is juist de bedoeling. Het is vaak een sample maar die wel zo blijft hangen dat je hem leuk gaat vinden.

Maar wat je zegt is niet helemaal waar, want ook in andere muziek soorten is het vaak hetzelfde. Ook bij pop komt dat voor en veel ook. In de house scene nog meer.

Bij Jazz is het wel een ander verhaal, maar ik denk ook dat deze genre voor de meeste te moeilijk is om naar te luisteren.

Denk ik aan Jazz dan denk ik aan Turntablelists omdat die ook nooit worden begrepen. Een gewone scratch diggen de meeste wel maar als ze pas echt aan het werk gaan met gecompliceerde Beatjuggles, Crap Scratches & Backspin scratches dan worden ze ook niet begrepen terwijl er gewoon een boodschap in zit.

Wat vind ik slecht aan Hostyle Gospel?

Nou heel gewoon en makkelijk te zeggen. Ik vind de stemmen die je hoord kut. Echt zo'n goedkoop stukje piano spel. De drums gaan nog wel maar de rest gewoon niet.

Het mooiste nummer op die cd van Talib vind ik:

Soon The New Day met Norah Jones.

Madlib die bekend staat als instrumentalist heeft zo'n verfijnde manier van produceren dat ik het erg mooi vind.
Zijn veelzijdigheid maakt hem goed. Er zit een goede diepgaan in zijn producties die ik bij veel niet hoor. J Dilla is ook een producer die daar een goed gevoel voor had.

Madlib vind ik op dit moment boven alle producers uitspringen.
Ik vind al zijn werk goed. Of het nou YNQ is of als Madlib zelf.
Of het nou Jazz of Hiphop is hij is gewoon meesters goed.

Je hoort ook wel vaker dat het in familie zit en in dit geval is dat zo bij Madlib.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:25 uur

geplaatst: vandaag om 08:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.