MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hiphop dood?

zoeken in:
97 Is denk ik het begin van de hedendaagse underground sound.
Mensen die niet gesigned werden (Co-flow, JMT)kwamen met een andere aanpak, en zijn uiteindelijk best groot geworden.

we hebben het nog steeds over hiphop dus hoe kan hiphop nu dood zijn. het hiphop wereldje is gewoon veeeeel groter geworden. veel verschillende stijlen die de egte liefhebbers niet deren waardoor het voor ons betere werk lastiger te berijken is. je moet gewoon weten waar je het vinden moet!

De beste hip-hop is ondergronds dus hip-hop is alive maar niet zichtbaar. Commercieële hip-hop is al jaren dood. Maar de goede bovengrondse hip-hop is gewoon aan het chillen tot iemand hem weer wakker maakt.

dood als een Pier!

Tja ik kan niet anders concluderen.

Als je eerst moet gaan graven voor je iets vindt dan moet het wel een lijk betreffen. En ik zie hier niets anders als lof over de hedendaagse hiphop (lol) en je weet wat men zegt; over de DODEN niets dan goeds.

Hiphop is over!

(tot groot verdriet)

Harco
Sorry hoor, maar dat was echt een bericht van niveau kleuterschool.

Als jij niet eens de moeite wilt doen om iets te beluisteren van de hedendaagse hiphop blijf dan gewoon weg.

Tja, gezien zijn leeftijd neem ik het hem niet eens kwalijk (gezien wat oudere luisteraars vast blijven zitten in de old skool-tijd). Neem een voorbeeld aan MuMe-user hiphopmaster, die zelfs nog ouder is dan jij en heel zijn top 10 vol heeft staan met hiphop uit de 21e eeuw.

Als je het van TMF of MTV moet hebben is hiphop dood, maar dat geld evengoed voor een genre als rock. Ik denk dat geen enkele hiphop liefhebber moeite heeft met het zoeken van uitstekende albums en artiesten.

Rhythm & Poetry schreef:
Als je het van TMF of MTV moet hebben is hiphop dood, maar dat geld evengoed voor een genre als rock. Ik denk dat geen enkele hiphop liefhebber moeite heeft met het zoeken van uitstekende albums en artiesten.

Iemand zei tegen mij dat tmf failliet is aan het gaan. Weet iemand hier wat over.

Lijkt me sterk, TMF is onderdeel van MTV als ik het goed heb.

Maar goet laten we bidden...

Hiphop is niet dood en dat is imo gewoon een feit. Dat zegt echter niks over de kwaliteit van de hedendaagse hiphop. Veel hiphop die nu in toplijsten staat, gaat sterk de r&b-kant op. Kijk maar op de site van billboard, daar staat bij elk genre een toplijst, hiphop en r&b staan echter gewoon bij elkaar. Dat geeft wel aan naar wat voor een soort hiphop men(in het algemeen) tegenwoordig graag luistert. Dat is aan de ene kant ook heel logisch, want r&b-hop is veel toegankelijker. Vroeger, in bijvoorbeeld het jaar 1996, zag je ook dat toegankelijkere hiphop in de toplijsten stond, dus wat dat betreft is er niet veel veranderd. Wel kan je stellen dat de kwaliteit van de nummers die nu in de r&b-hoplijst staan, achteruit is gegaan ten opzichte van de nrs die in 1996 in de hiphoplijst stonden. Toen stonden Biggie, 2pac, Busta(in die tijd nog redelijk) en Az nog in de toplijsten. Nu 50 Cent, T.I., Lil' Wayne enz... Echte underground kwam in die tijd niet in de lijsten voor en nu ook niet. Maar echte underground en kwalitatief goede hiphop is er altijd al geweest en is er nu dus nog steeds. Ik noem bv. Cyne, Immortal Technique, Cunninlynguists, Jedi Mind Tricks, People under the Stairs, M.F. Doom, Talib Kweli, Murs, Brother Ali, enz. enz.
Mensen die zeggen dat hiphop dood is, baseren dit op het feit dat er vaak kwalitatief slechte hiphop in de toplijsten staat. Vroeger was de kwaliteit van de hiphop in toplijsten misschien wat hoger, maar even toegankelijk. En net zoals vroeger leeft de echte underground nog steeds en is kwalitatief ook nog erg goed. Zeggen dat hiphop dood is, klopt feitelijk niet. HIPHOP LEEFT!

En toch word er gezegd dat Talib Kweli mainstream is, Common heeft een mogelijkheid om nog verder door te breken in the game.
Hij veegt wayne zo weg.
Methodman & Redman komen er ook aan en trouwens, met behulp van hun film gaan ze echt scoren en trouwens Diggy Dex en nog een rap duo (weet de naam ff niet) krijgen toch aardig veel airplay dus echte hiphop in scene krijgt een doorbraak.

Je vergeet Canibus (mijn favoriet)

Canibus wordt op de site niet zo heel erg geliefd onder de ''vaste'' leden .

Valt wel mee toch? Rip the Jacker wordt aardig op waarde geschat.

Ik heb het over de gebruikers die dagelijks te vinden zijn in het hiphopgedeelte van het forum. Tenminste, ik krijg de indruk dat het merendeel hem niet zo geweldig vindt.

Harco
Ik vind hem niet zo geweldig, in ieder geval.

Er bestaat helemaal niet zoiets als echte hiphop!

Puff Daddy behoort net zo goed tot de hiphopcultuur als M.F.Doom, hoe graag je dat ook ontkent. Die tmf crap is dus ook net zo jullie hiphop en ik ken echt de zogenaamde underground wel.

Underground=Boze rappertjes met frustraties vanwege het niet krijgen van goede platen deal of weet ik waar het allemaal over gaat, maak eerst iets fatsoenlijks, wellicht dat er dan iemand luistert.

Feit is dat er al jaren niets nieuws meer wordt gedaan het blijft zich maar herhalen en de passie, creativiteit en oprechtheid is weg.
Als je eerst moet gaan zoeken en dan om die reden dan heel erg underground en goed vindt ....neeeuuh dacht het niet.

Hiphop is ooit groot geworden omdat het gewoon heel erg goede muziek was, vanaf de straat naar de charts en miljoenen platen werden verkocht. Omdat het goede muziek was! En dat is de reden dat hiphop nu zogenaamd underground is gegaan. Er is geen goede muziek meer. Oorzaak daarvan is dat er dus niet zo veel mensen meer naar luisteren (in verhouding)

Als hiphop nog leeft vanwege een gimmick als MF Doom dan was dat in ieder geval de laatste stuiptrekking (want zeker wel goed).

Hiphop is dood en stinkt daarom al een tijdje het is tijd dat ze begraven wordt.

soundpacca schreef:

Underground=Boze rappertjes met frustraties vanwege het niet krijgen van goede platen deal of weet ik waar het allemaal over gaat, maak eerst iets fatsoenlijks, wellicht dat er dan iemand luistert.

Feit is dat er al jaren niets nieuws meer wordt gedaan het blijft zich maar herhalen en de passie, creativiteit en oprechtheid is weg.
Als je eerst moet gaan zoeken en dan om die reden dan heel erg underground en goed vindt ....neeeuuh dacht het niet.

- Ik hoor Jedi Mind Tricks anders niet huilen vanwege fustraties, zelfs Canibus niet.
- Artiesten als Madlib ontwikkelen de laatste jaren nieuwe sounds.
Hij heeft anders een hele goede platen deal bij Stonetrow.

soundpacca schreef:

O nee, dan ben jij toch echt een van de weinige die er zo over denkt. Zo als jij wellicht niet weet is hiphop een levensstijl deze wordt door enkele artiesten nageleefd en door andere niet. Neem Lil' Wayne nu bijvoorbeeld, zet een gekke hoed op, draagt veel kettingen en is een karikatuur van zichzelf. Dat maakt hem echt geen hiphop, voor deze mensen is er een andere term zoals bijvoorbeeld geldwolf. Dit is net zoveel popmuziek als Metallica, DJ Tiesto en Kate Perry.

Verwar rap nou niet met hiphop. Rappen dat doen ze allemaal, P. Diddy net zo goed als Slug. Maar een van de twee maakt geen hiphop. Guess who? inderdaad P. Diddy. Hiphop is geen kledinglijn opzetten of met een programma komen. Hiphop is vernieuwen, inzet en je eigen mening vormen (het liefts een unieke stijl) zoals bijvoorbeeld Slug wel doet.

Puff Daddy behoort net zo goed tot de hiphopcultuur als M.F.Doom, hoe graag je dat ook ontkent. Die tmf crap is dus ook net zo jullie hiphop en ik ken echt de zogenaamde underground wel.

Wederom verwar je rap met hiphop. MF Doom is een uitstekend voorbeeld van iemand die met iets nieuws komt en tijd aan zijn lyrics besteed. P. Diddy is slechts media geil en een pop icoon die toevallig kan rappen.

En dit stukje raakt helemaal kant noch wal. Zijn Slug, Percee P, Vakill, Wildchild, J-Live,DNA6 en Talib Kweli boos? Nee hoor, juist zij rappen precies wat ze willen en niet wat de luisteraar wil horen. Ook dat is hiphop, zeggen wat je wil zeggen en niet net zoals Kanye West of Souljah Boy rappen wat de luisteraar wil horen. Hiphop is zeggen wat je wil, dit kan woede zijn maar kan net zo goed inhoudelijk over de politiek of over liefde gaan.

Cannibal Ox met beats die out of space komen, MF Doom die met een Mask aan het optreden is (met een goed verhaal er achter), soul en jazz die in de hiphop gestopt worden (Madlib en Nicolay), lyrics die maar uit de mond van de rapper blijven stromen (Percee P en Vakill), ingewikkelde teksten vol met woorden die in geen enkel ander nummer gebruikt worden (Canibus en Immortal Technique), samples gebruiken uit elk willekeurig genre (Stoupe, El-P bijv.) is dat niet vernieuwen. Knoman dit jaar brengt een album uit op jaren 80 beats. Er komt erg veel nieuws uit, zonder dat de liefhebber er echt naar moet zoeken. Ik snap niet waarom jij dat denkt, als liefhebber hoef je nooit lang te zoeken, er komt genoeg geweldigs uit.

Hiphop is ooit groot geworden omdat het gewoon heel erg goede muziek was, vanaf de straat naar de charts en miljoenen platen werden verkocht. Omdat het goede muziek was! En dat is de reden dat hiphop nu zogenaamd underground is gegaan. Er is geen goede muziek meer. Oorzaak daarvan is dat er dus niet zo veel mensen meer naar luisteren (in verhouding)

En nog steeds is het een goed genre, het is ondergronds groter dan dat het ooit geweest is. Mainstream (je kunt er zeggen van wat je wilt) doet het genre het nogsteeds goed. Lil Wayne, 50 Cent en Kanye (hoe slecht ook) blijven platina scoren en de charts staan er vol mee. Conclusie: hiphop mainstream doet het goed maar is kwalitatief slecht. Underground is groter dan ooit, is helaas onbekend (vandaar underground) maar is kwalitatief ijzersterk.

Als hiphop nog leeft vanwege een gimmick als MF Doom dan was dat in ieder geval de laatste stuiptrekking (want zeker wel goed).

Hiphop is dood en stinkt daarom al een tijdje het is tijd dat ze begraven wordt.

Hiphop leeft zowel in de charts als underground. Er zijn gewoon te veel goede acts om op te noemen, vernieuwing genoeg.

Hiphop leeft en ruikt lekkerder dan ooit. Het is tijd dat de underground het daglicht te zien krijgt. Atmosphere is het al gelukt, voorgangers zijn Talib Kweli en Common...

soundpacca schreef:
Puff Daddy behoort net zo goed tot de hiphopcultuur als M.F.Doom, hoe graag je dat ook ontkent. Die tmf crap is dus ook net zo jullie hiphop

Jammer dat de rest van je bericht als een lul op een drumstel slaat maar hier heb je wel helemaal gelijk in.

soundpacca schreef:

Ik weet niet tegen wie je hebt, maar ik heb het gevoel dat je het ook tegen mij hebt.

Die tmf-crap waar je het over hebt is inderdaad ook hiphop. Er wordt namelijk in gerapt, dus daarmee voldoet het al aan de criteria. Ik zie het wel als een subgenre, namelijk hiphop met erg veel r&b-invloeden.

Wat je zegt over de underground klopt natuurlijk niet, en ja dat is feitelijk. Veel rappers vinden het prima niet door het overgrote deel van de bevolking te worden beluisterd, want niet bij iedere rapper gaat het om het geld. Veel rappers hebben daarentegen wel een platendeal. Jij zegt: Maak er iets fatsoenlijks van dan luistert er iemand naar. Veel mensen luisteren naar die r&b-hop, maar dat is niet echt fatsoenlijk, toch? Je hoeft dus niet veel beluisterd te worden, om goed te zijn. Ook zeg je dat de oprechtheid en passie weg is. Wat is er oprechter aan artiesten die het niet doen voor het geld?

Daarnaast zeg je ook dat er in niks nieuws meer binnen het genre wordt gedaan. Ik denk juist dat er vanaf 2000 (ongeveer) heel veel vernieuwingen hebben plaatsgevonden. Luister eens naar Little Brother, Blu & Exile, Cyne, Josh Martinez, K-Os, Sean Price, Pharoahe Monch, Brother Ali, Common Market, Jurrasic 5, People under the stairs, Afu-Ra, Necro, MF Doom, Fort Minor, Cannibal Ox, Vakill, Canibus, The Streets, Oxmo Puccino, Damian Marley maar ook instrumentale hiphop als, Nujabes, Emancipator, Blockhead, Onra het is allemaal anders en soms echt heel venieuwend.

En hiphop is niet underground gegaan, er is altijd al een undergorund geweest.

Wat er denk ik is gebeurd, is dat mensen, en dan heb ik het vooral over de jeugd, niet meer op zoek zijn naar een boodschap in de muziek en alleen opzoek zijn naar een beukende beat. Hiphop gemengd met r&b is hier erg geschikt voor en is daarom voor mensen die niet verder kijken, veranderd in een simplistische muziekstroming, waarbij het alleen gaat om de beat en het uiterlijk (de clip, of de artiest.) Maar om dan te zeggen dat hiphop dood is, is erg kortzichtig.

respect naar laatste 3 berichten

Misschien ga ik nog ooit op dat bericht van soundpacca in als ik dronken ben ofzo, want anders kan ik het namelijk niet serieus nemen. Als je niks meer dan deze tijd checkt, prima, maar laat het bepalen van het ''dood zijn'' dan gewoon over aan mensen die wél de moeite nemen.

kArIzMa_TuRk
Ik moet wel toegeven dat hiphop vroeger veel beter was.

Anders, niet beter. Ik had die gedachte een paar jaar geleden ook, maar ik had het mis. Als je meer leert kennen zul je het merken.

kArIzMa_TuRk schreef:
Ik moet wel toegeven dat hiphop vroeger veel beter was.

Hiphop was vroeger niet beter, maar inderdaad anders, zoals MJ ook al zei. Ik denk wel dat er meer kwalitatief goede hiphop was.

Niet echt. Er was vooral minder kwalitatief slechte hiphop.

raffael77
Tja wat zal ik hier van zeggen na een reeks van berichten.

Underground wat is dat eigenlijk?

Voor mij zijn dat de echte hiphop makers.

Wat is echte hiphop dan?

Diegene die 1 van de 4 hoofd elementen uitvoeren.

Wat zijn die 4 elementen dan?

DJ - B-Boy - MC - Graffitti.

Ben je hier geen onderdeel van dan ben je geen hiphop.

Rappen is idd iets anders dan Hiphop.

Als je rapt wil het nog niet zeggen dat je hiphop bent.

Hiphop is een ding dat je moet verdienen en niet zomaar krijgt.

Die opzwepende beats zijn zijn helemaal niet alleen te vinden bij R&B-Hop of wat voor commerciele soort rap ze ook doen.

Vergeet niet dat alle beats al een keer zijn gedaan door voorgangers die een bijdrage hebben geleverd aan hiphop.

Tegenwoordig maken ze veel te veel van die combi beats. House deun met hiphop beats ik walg ervan. Hou hiphop bij wat het is en probeer het niet te verkrachten door te grote uitstappen te maken naar hele andere genres.

Madlib is een favo van mij maar producers als El-P met zijn futuristische sound vind ik ook geweldig.
Stoupe met opzwepende beats vol klassieke muziek is erg vet, maar een Thes One met een soulvolle relaxe sound klinkt ook erg goed.

Hiphop is niet dood maar hoop dat de echte jongens wat meer te zeggen krijgen zoals vroeger.

gipspoot
Tuurlijk is hiphop niet dood en ook niet alle ''commerciële'' hiphop is slecht. Ik vind dat mensen muziek ook gewoon puur op de muziek zelf moeten beoordelen. Wat maakt het uit of een artiest dikke gouden kettingen draagt of met een backpack rondloopt?

Hiphop is goed vertegenwoordigt in de charts en dat is een goede zaak denk ik. Want nu komen meer mensen in aanraking met hiphop. Een gedeelte van de luisteraars zal blijven hangen bij Lil Wayne, T.I. etc. maar ook een gedeelte zal zich verdiepen in de wat minder bekende artiesten.

En die discussies over echte hiphop vind ik ook een beetje overtrokken. 50 Cent zou hip-pop zijn en Wu-Tang Clan echte hiphop, maar naar mijn idee zijn ze allebei even goed hiphop, maar allebei in een andere vorm.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:06 uur

geplaatst: vandaag om 02:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.