MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hiphop dood?

zoeken in:
raffael77
Soundpacca je slaat de boot mis met Busy Bee. De grootste commerciele oldschool plaag die er is geweest is Sugarhill Gang.
Dachten dat ze hiphop maakten en probeerde ze ook nog eens Grandmaster Caz(Ook wel bekend als Casanova Fly) regelrecht in deze track te dissen. Rapper's Delight.

Kool Moed Dee had gewoon een hekel aan party rappers.
Als je Wildstyle kent moet je toe kunnen geven dat Busy Bee behoorlijk goede freestyle dropt.
Hij was ook meer een battle/freestyle mc dan tekst schrijver en volgens mij heeft hij ook nog een award ofzo iets gehad in begin jaren 80.

Ik begrijp wel wat je bedoelt met dat er niets nieuws meer wordt gemaakt. Er zijn er maar een paar die echt goed zijn en ook vernieuwend zijn.
Daarom vind ik de oldschool tijd en golden age tijdperk ook het best, omdat er toen nog allerlei nieuwe dingen bedacht werden.

Kom dan niet met die onzin verhaaltjes aan dat Busy Bee een money,hoes en cars rapper was.
Destijds was er niet eens sprake van geld en leefden ze allen in de ghetto. Bijna allemaal ok.

kArIzMa_TuRk
kArIzMa_TuRk schreef:
Er zijn MC's die het niet voor het geld doen.
Maar voor hun gevoel, ziel en ook God!
MJ_DA_MAN schreef:
Zoals?
kArIzMa_TuRk schreef:
Een rapper waar ik het zeker van weet is DMX.
MJ_DA_MAN schreef:
Ok, laat verder maar.
aire. schreef:
Inderdaad, je moet hem gewoon uitlachen.

Als het je niet interesseert, waarom vraag je het dan? Echt weer iets voor DA_MAN.

Als het je toch interesseert (heb je anders niet laten merken), bekijk dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=dSNdOj_EWCg&feature=related

Door alleen dit filmpje te bekijken, zie je dat DMX niet op het geld uit is.

ohh jongens...als dmx niet op het geld uit is zou die niet in al die films willen spelen. ik heb niks tegen dmx, maar het toch wel degelijk een mannetje van ''faam'' vind ik zelf. misschien vroeger niet maar nu... niet dat ik m ongelijk geef ma toch;) ik denk als er rappers zijn die het NIET voor het geld doen moet je maar eens bij rhymesayers gaan kijken! gewoon voor de echte fans! dat is hiphop met gevoel en liefde!

kArIzMa_TuRk
prodi9y9 schreef:
ohh jongens...als dmx niet op het geld uit is zou die niet in al die films willen spelen.
Ik heb het over het maken van muziek. Hij maakt muziek omdat hij er van houdt, niet om er een paar centjes bij te verdienden (zie clip; daar legt hij alles netjes uit).

een paar?

raffael77
Idd een paar? Lol.

Nee hij was down met het commerciële Ruffrydas waar ook Eve bij zat. Commercieeel een flop omdat hij underground rauw over wilde komen. Van de commerciele rappers vond ik hem wel een dope rauwe stem hebben.

Hij was ook down met Missy en Jarule en dat soort zooi.

raffael77 schreef:
Idd een paar? Lol.

Nee hij was down met het commerciële Ruffrydas waar ook Eve bij zat. Commercieeel een flop omdat hij underground rauw over wilde komen. Van de commerciele rappers vond ik hem wel een dope rauwe stem hebben.

Hij was ook down met Missy en Jarule en dat soort zooi.

Precies "was" tot zij allemaal commercieel werden en Jarule begon X te biten, X had immers jarule's leven gered altans van wat ik gehoort had. Maar commercieel vind ik opzich niet verkeerd maar ik beperk me hier maar tot een paar artiesten zoals: 2pac, Nas,DMX,Onyx, Big Pun en the Notorious B.I.G.

Raffaleal77 wat vind je persoonelijk van "The fresh Prince"die ook met een soort party rap aan kwam zetten maar tot recht voor z'n raap?
Persoonelijk kan ik er wel om lachen en vind het best tof.

raffael77 schreef:
Soundpacca je slaat de boot mis met Busy Bee. De grootste commerciele oldschool plaag die er is geweest is Sugarhill Gang..

Ola Raffael,
ik heb niet gezegd wie de grootste oldschool plaag was...
Alleen dat Busy B er een van was, hij was een grote entertainer op dat moment.

raffael77 schreef:

Kool Moed Dee had gewoon een hekel aan party rappers...

Daar sla jij de PLANK mis. Volgens Kool Mo Dee hoste, zoals ik al zei zèlf party's. De reden dat hij het aanving tegen Busy B, was dat hij getart was door het publiek, dat tijdens de andere battles bleef roepen: Busy B cant beat Kool Moe Dee"..Hij had dus niets tegen party rappers maar werd gewoon opgefokt. Deze woorden zijn dus van Kool Moe Dee zelf!. Check de (mooie) docu "Beef"

raffael77 schreef:

Als je Wildstyle kent moet je toe kunnen geven dat Busy Bee behoorlijk goede freestyle dropt.
Hij was ook meer een battle/freestyle mc dan tekst schrijver en volgens mij heeft hij ook nog een award ofzo iets gehad in begin jaren 80..

Nou zo goed was ie ook weer niet met zn ba-ba-ba-bengebeng-didi.Hoe kan je nu in een film een freestyle droppen, dat is toch een geschreven rap.

raffael77 schreef:

Ik begrijp wel wat je bedoelt met dat er niets nieuws meer wordt gemaakt. Er zijn er maar een paar die echt goed zijn en ook vernieuwend zijn.
Daarom vind ik de oldschool tijd en golden age tijdperk ook het best, omdat er toen nog allerlei nieuwe dingen bedacht werden..

Precies! Ik ben blij dat te horen van iemand die er echt kijk op heeft! Ik zag je naam ook al staan bij echte oldschool klappers als dope posse en 24K.
Mijn statement dat hiphop dood is, is omdat er maar heel weinig zijn die iets degelijks droppen, en daarbij zijn die dingen zijn vaak ook alweer een aantal jaar oud!

raffael77 schreef:

Kom dan niet met die onzin verhaaltjes aan dat Busy Bee een money,hoes en cars rapper was.
Destijds was er niet eens sprake van geld en leefden ze allen in de ghetto. Bijna allemaal ok.

Beetje flauw om zo te reageren, M.H.C is meer een benaming voor de blitse gasten . Voor zover er toen sprake van was , was busy B een hele blitsecommerciele rapper, die zn best deed om een toegangkelijke hiphop te maken. Nogmaals check de docu "Beef"

Maar mijn punt was vooral om aan te tonen dat het aanvallen van soort grote commerciele gasten op de mic kan zorgen voor een hele frisse wind door hiphopland.

Raekwon the chef
kArIzMa_TuRk schreef:
Er zijn MC's die het niet voor het geld doen.

Maar voor hun gevoel, ziel en ook God!

de god die over zijn salaris gaat zeker

kArIzMa_TuRk schreef:
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)
Inderdaad, je moet hem gewoon uitlachen.

Als het je niet interesseert, waarom vraag je het dan? Echt weer iets voor DA_MAN.

Als het je toch interesseert (heb je anders niet laten merken), bekijk dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=dSNdOj_EWCg&feature=related

Door alleen dit filmpje te bekijken, zie je dat DMX niet op het geld uit is.
DMX is rete-commercieel, mocht je het nog niet weten. En wederom kArIzMa: niemand is het verder met je eens. Ken je overigens een rapper die zegt dat ie het puur voor het geld doet en verder om niks? Denk het niet hè, geen goede marketingstrategie.

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
DMX is rete-commercieel, mocht je het nog niet weten. En wederom kArIzMa: niemand is het verder met je eens. Ken je overigens een rapper die zegt dat ie het puur voor het geld doet en verder om niks? Denk het niet hè, geen goede marketingstrategie.

2pac in '96, daarvoor nog niet.

Heeft 2Pac in '96 gezegd dat ie puur voor het geld rapt en dat onderdelen als de muziek zelf, fans e.d. hem koud laten?

kArIzMa_TuRk
Dat zegt niemand. Maar dat is wel hun doel natuurlijk.

Ja natuurlijk doe je het om er een beetje geld aan over te houden. Je moet toch ook leven. Zelfs de meest geroepen gehandicapten verzorgers zouden er snel mee uitscheiden zonder salaris. Who's gonna pay the rent?

Dat je muziek maakt zonder het doel er geld mee te verdienen is wat anders, dat doen tonnen mensen. Dat noemen we hobbyisten.

Sommige hobbyisten blijken er goed in zijn, of het leuk te vinden en gaan dan serieus aan de slag met hun muziek. Niets mis mee.
Dat vergt echt wel heel veel tijd. Uiteraard moet je dan de overweging maken of je van je muziek kan leven.

Dus uiteraard is geld een issue; voor wie niet!

Inderdaad.

MJ_DA_MAN schreef:
Heeft 2Pac in '96 gezegd dat ie puur voor het geld rapt en dat onderdelen als de muziek zelf, fans e.d. hem koud laten?

Hij kreeg een nieuwe record label genaamd Deathrow East,hij had een aardige catalogus aan tracks gemaakt voor deze record company. De eerste release zou One nation zijn. Laten we zeggen dat hij wel snel wou verkopen maar het probleem is dat dit dan begin '96 moest zijn gewest want tegen z'n einde werd hij weer real I.V.M Makaveli album,one nation,Deathrow east. Misschien was dit puur om macht te verkrijgen want hij bijv de politiek in.

Hij zei iniedergeval tegen andere als je wilt verkopen moet je vrouwen gebruiken als doelgroep dan vinden mannen het automatisch ook goed. (zie Wayne,Uncle L enzo)

Maar ik snap niet wat er in die zomer van 96 was gebeurt want hij maakte weer een keerpunt en dissde B.I.G steeds minder, eigenlijk alleen Badboy (puffy).

Conclusie: mischien was de opmerking misschien heel erg fout geformuleerd, of is het gewoon voledig fout,Blame Suge misschien

sorry daarvoor

Improvision
Ach, de gemiddelde "underground artiest" verdient ook meer dan de modale mens. Maar deze mensen maken nog steeds wel degelijke hiphop, waar de commerciele hiphopartisten voor het overgrote deel enkel nog wat pulp produceren...

Zeggen dat hiphop dood is, is gewoon een mening. Meer nog, hiphop is een breder genre geworden. Artiesten als Aesop Rock, El-p, Blockhead, J Dilla, Madlib, Nujabes, CYNE,... bewandelen verschillende wegen binnen de hiphop.

Het probleem is gewoon dat commerciele rappers zoveel aandacht krijgen tegenwoordig, dat vele mensen geen zin meer hebben om zich te verdiepen in dit genre, en er minder verkocht wordt.

En dat je zegt dat hiphop dood is, is gewoon puur je mening. Ik dig vele oude hiphop platen niet, moet mijn conclusie dan zijn dat hiphop erop vooruit gaat?

Ja ok, dat was dan bij een bepaald album. Maar ik bedoel een rapper die beweerd dat ie altijd rapt voor het geld en om niks anders. Die zijn er namelijk niet; elke artiest heeft wel een verhaaltje bij zijn muziek (waarom hij/zij die stijl heeft) om sympathie e.d. te winnen bij het publiek, ook al menen ze er geen zak van.

raffael77
Kill_illuminati schreef:
(quote)

Precies "was" tot zij allemaal commercieel werden en Jarule begon X te biten, X had immers jarule's leven gered altans van wat ik gehoort had. Maar commercieel vind ik opzich niet verkeerd maar ik beperk me hier maar tot een paar artiesten zoals: 2pac, Nas,DMX,Onyx, Big Pun en the Notorious B.I.G.

Raffaleal77 wat vind je persoonelijk van "The fresh Prince"die ook met een soort party rap aan kwam zetten maar tot recht voor z'n raap?
Persoonelijk kan ik er wel om lachen en vind het best tof.

Ik heb de albums van Jazzy Jeff^& The Fresh Prince ook, maar Jazzy was het namelijk die de moeite waard was. Ik vind overigens ook de eerste 2 cd's leuk van ze en de rest wordt minder en ik ben zeker blij dat Jazzy Jeff solo verder is gegaan zonder Will Smith.

raffael77 schreef:
(quote)

Ik heb de albums van Jazzy Jeff^& The Fresh Prince ook, maar Jazzy was het namelijk die de moeite waard was. Ik vind overigens ook de eerste 2 cd's leuk van ze en de rest wordt minder en ik ben zeker blij dat Jazzy Jeff solo verder is gegaan zonder Will Smith.

Owke bedankt,

Ik zat net discussie van de groep Jedi mind tricks en zag daar weer eens een hevige discussie tussen MJ en Karizma, volgens mij komt het nooit goed tussen jullie.

MJ_DA_MAN schreef:
Ken je overigens een rapper die zegt dat ie het puur voor het geld doet en verder om niks? Denk het niet hè, geen goede marketingstrategie.
JvT

speakin of...

@Raffael;
ik heb nog geen reactie naar aanleiding van jouw deskundige reactie (onzin verhaaltjes???) op mijn post over busyB etc...?

Improvision schreef:
Ach, de gemiddelde "underground artiest" verdient ook meer dan de modale mens. Maar deze mensen maken nog steeds wel degelijke hiphop, waar de commerciele hiphopartisten voor het overgrote deel enkel nog wat pulp produceren...

Ik ben niet op de hoogte van de financieen van de undergroundartiest, weet ook niet wat jij gemiddeld vind. Iemand die bij een label als Stones Throw of Def Jux zit zal best wel wat verdienen ja. Maar iemand die zijn/haar album in eigen beheer uit moet brengen zal er weinig aan over houden. En ook in die categorie zitten genoeg mensen die hiphop met liefde maken.

Zeggen dat hiphop dood is, is gewoon een mening. Meer nog, hiphop is een breder genre geworden. Artiesten als Aesop Rock, El-p, Blockhead, J Dilla, Madlib, Nujabes, CYNE,... bewandelen verschillende wegen binnen de hiphop.

Hier zou ik alleen nog maar meer namen bij toe kunnen voegen, ik geef je groot gelijk Improvision.

Het probleem is gewoon dat commerciele rappers zoveel aandacht krijgen tegenwoordig, dat vele mensen geen zin meer hebben om zich te verdiepen in dit genre, en er minder verkocht wordt.

Gelukkig is dit niet alleen geldig voor de hiphop. Zowat elk genre op tv is crap (rock, dance en nederlandstalig bijv.). Ik vind 90 % van de commerciele muziek troep. Toeval? ik weet het niet, ik denk dat als eenmaal het geld binnenstroomt de artiest minder moeite doet. Ben benieuwd naar het volgende werk van Atmosphere, zeker nu het vorige album het zo goed heeft gedaan.

En dat je zegt dat hiphop dood is, is gewoon puur je mening. Ik dig vele oude hiphop platen niet, moet mijn conclusie dan zijn dat hiphop erop vooruit gaat?

Ik ben een liefhebber van beide, maar kijk naar mijn top 10. Deze zit vol met 21ste eeuw muziek. Oldskool vind ik zeer leuk maar de laatste jaren komen meer dingen uit die mij raken en die op mijn behoefte inspelen. Ik neem aan dat dit puur een kwestie is hoe je zelf in het leven staat en welke muziekjaren je aantrekken. Raffael zit al veel langer in de hiphop en het is daarom ook logisch dat hij meer heeft met de olskool.

Improvision
Rhythm & Poetry schreef:

Ik ben niet op de hoogte van de financieen van de undergroundartiest, weet ook niet wat jij gemiddeld vind. Iemand die bij een label als Stones Throw of Def Jux zit zal best wel wat verdienen ja. Maar iemand die zijn/haar album in eigen beheer uit moet brengen zal er weinig aan over houden. En ook in die categorie zitten genoeg mensen die hiphop met liefde maken.
Ik wilde er maar op wijzen dat de "underground" hiphop artiesten (die overigens meestal bekend zijn over de hele wereld) op deze site ook wel redelijk wat verdienen. Maar het punt is niet wat je verdient, maar wat je intentie is.

Als je slechte, verstandloze clap&snap trackjes maakt met een vocoder op je stem om zo snel mogelijk rijk te worden, ben je imo niet goed bezig. Het draait nog steeds om muziek maken, en niet om geld verdienen. Dat is het verschil tussen underground en mainstream hiphop: muziek om geld of geld om muziek (door je eigen, creatieve ding te doen).

Gelukkig is dit niet alleen geldig voor de hiphop. Zowat elk genre op tv is crap (rock, dance en nederlandstalig bijv.). Ik vind 90 % van de commerciele muziek troep. Toeval? ik weet het niet, ik denk dat als eenmaal het geld binnenstroomt de artiest minder moeite doet. Ben benieuwd naar het volgende werk van Atmosphere, zeker nu het vorige album het zo goed heeft gedaan.
Volgens mij wil de regering ons dom houden door ons achterlijke muziek voor te schotelen!

Wat scheldberichten en berichten omtrent de ban van Karizma verwijderd.

Hiphop is imo niet dood, ik luister alleen maar new school. Artiesten staan in me profiel , commercieel gezien gaat het slecht maar dat is met elk genre zo.

commercieel gaat het helemaal niet slecht. maar is zo zooo breed geworden dat het geld meer ''verdeeld'' lijkt te raken. iedereen probeert zijn graantje mee te pikken. maar dan nog, hip-hop is in de laatste jaren gigantisch geworden..wat voor de echte liefhebbers misschien niet altijd even fijn is, maar hip-hop is sowieso niet dood. op welke manier dan ook!

Harco
Improvision schreef:

Als je slechte, verstandloze clap&snap trackjes maakt met een vocoder op je stem om zo snel mogelijk rijk te worden, ben je imo niet goed bezig. Het draait nog steeds om muziek maken, en niet om geld verdienen.

Ik tekende ervoor hoor.

Improvision schreef:
Dat is het verschil tussen underground en mainstream hiphop: muziek om geld of geld om muziek (door je eigen, creatieve ding te doen).

Is natuurlijk niet waar: een underground artiest moet ook rondkomen.

Een stuk uit het interview met Brother Ali van Hiphopleeft:

Hoe puur Ali ook is, hij haalt bij lange na niet de verkoopcijfers van de grote mainstreamacts van dit moment. Is dat bij tijd en wijle niet frustrerend? “Tegenwoordig doen undergroundartiesten alsof het niet eerlijk is dat een commerciële artiest wel succes heeft en zijzelf niet,” vertelt Ali zonder enige vorm van rancune. “Dat slaat nergens op. Er zijn twee dingen aan undergroundhiphop die ik als totale onzin zie: veel van de artiesten en veel van de luisteraars. De artiesten vinden het niet eerlijk dat zij weinig verkopen, want er is niks mis met hun talent en de wereld is gewoon stom dat ze zo weinig van hun muziek aanschaffen. Dat is totale onzin, want de mensen die succes hebben en veel platen verkopen, hebben een zekere kwaliteit die veel mensen aanspreekt. Je kan 50 Cent haten zoveel je wilt, maar hij heeft iets echts en pakkends dat een grote groep mensen boeit. Soms doet het pijn om bij jezelf te moeten toegeven dat jijzelf dat niet hebt. In Amerika hebben 50.000 mensen The Undisputed Truth gekocht. 50 Cent verkoopt meer dan 3 miljoen exemplaren. Dan kan je toch niet ontkennen dat daar een zekere kwaliteit bij komt kijken.”

“Het andere aspect zijn de fans van de undergroundmuziek,” gaat Ali door. “Zij denken dat de muziek die zij luisteren puurder is dan die van commerciële muziek, en dat de artiesten die zij beluisteren het niet doen voor het geld of het succes, maar alleen omdat het echt is. De fans denken dus dat zij een puurder mens zijn omdat zij puurdere muziek luisteren. ‘De mensen die naar 50 Cent en de zijnen luisteren, die zijn stom, ik luister Brother Ali, dus ik ben slim’. Zoiets. Dat is dus, wederom, helemaal niet waar."

Geen wrok tegenover de commerciële rappers dus. Sterker nog, Ali luistert geregeld naar een deel van de muziek uit die stroming. “Er is veel mainstream waarbij ik denk ‘dat is bullshit’, maar er is ook genoeg undergroundhiphop waarbij ik hetzelfde denk. Ik luister veel undergroundmuziek, maar ik luister ook ongelofelijk veel naar artiesten als Jay-Z en Rick Ross. Echt, ik ken alle teksten van hun nummers uit mijn hoofd. Daar is ook niks mis mee. Ik denk niet dat we naar underground zouden moeten luisteren omdat het me iets zou maken, maar gewoon om wat het ons laat voelen. Dat gaat bij veel luisteraars mis: ze luisteren om iets te zijn, en niet om zichzelf iets te laten voelen.”

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Beste hiphopplaat van de laatste jaren .

dan neem k aan dat je de mixtape ''off the record'' ook hebt van hem? die staat namelijk niet op de site hier, maar staan best wel wat toppertjes op!

Gast
geplaatst: vandaag om 04:36 uur

geplaatst: vandaag om 04:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.