MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Samplen/Beats maken

zoeken in:
toris
Ik heb trouwens een tip voor veel beatmakers hier: als je een beat af vind, kan je er een acapella van een ander nummer met hetzelfde tempo op plakken, zodat je kan horen hoe de geluidjes klinken in een track. Ik kom dan vaak tot de conclusie dat er nog iets mist of dat er juist iets uit moet

Acapella hoeft niet op hetzelfde temp te zijn, dat kun je zelf nog veranderen.

Sowieso doe ik dat nooit omdat een acapella van een track qua flow vaak verschilt aan jou beat, omdat de rapper in de acapella zijn raps op de originele track heeft geschreven.

toris
bij mij klinkt het vaak nog wel oke, maar het is vooral om te kijken hoe de kleine accenten klinken in een mix van vocalen en beat.
En sjaak: Ik heb een hele lading acapella's liggen dus er ligt altijd wat in hetzelfde tempo bij, maar soms pak ik iets van een ander tempo en verander ik het later inderdaad.

Je bedoelt Nega ipv Sjaak

toris
nega schreef:
Je bedoelt Nega ipv Sjaak

Oow inderdaad, mijn fout

Hij was echt chill geweest als je dat geluidje wat bij 0.27 erbij komt niet had gebruikt, of in ieder geval niet de hele track door. Dat verpest het wel redelijk.
Hoe maak je die chille ambient sounds eigenlijk?
Gewoon bepaalde VST's?

Volgens mij werkt hij met Reason.
Maar ik vind het geen fijn nummer man, ik snap wel wat je wilt bereiken maar dat stroeve van de beat trek ik niet.

Improvision
Ik vind de drums niet in het nummer passen (zowel qua plaatsing als qua sound), en dat stoort wel. Buiten de drums zit het wel heerlijk in elkaar.

Een beat van een paar maandjes oud.

John Doe schreef:
zSHARE - bamhuis.mp3

Ik vind het begin nogal raar,
pas als die lange synth erbijkomt klinkt het beter.
maar inderdaad de drums en dat geluid vanaf 0.27 zijn heel storend

JLjuju schreef:
(embed)

Een beat van een paar maandjes oud.

Klinkt een beetje als een Havoc beat. de drums mogen van mij wel wat harder

wilde jullie deze niet onthouden:
zSHARE - Levy501.mp3

Die van JLjuju klinkt best tof, een soort sfeertje kan je er zeker mee creëren. Het enige probleem is, is dat het na een tijdje wat te eentonig wordt (is het bedoeld om over te rappen?), en ook zou ik of de sample een paar keer laten wegvallen, of er nog wat anders mee doen.
@ TropicaanseDanny: Kan hem niet beluisteren via die site.

bedankt voor de feedback allen (vind zelf 'dat geluid' wat op 0.27 inkomt uiteraard vet, maar heb het toch inmiddels anders getuned al voordat ik de feedback las)

JLjuju, de melodie waar je mee begint (en doorgaat) zou ik zelf bijschaven (bijvoorbeeld met 1 ipv 2 noten eindigen na 8 sec). Verder vind ik de melodie overdreven dramatisch zonder sterke balans erin (niet subtiel genoeg). De mooiste muziek heeft wat mij betreft een sterke balans tussen licht en donker of bitter en zoet.

zSHARE - Autechre.Eggshell._John.Doe.Eggsheaven.Mix_.mp3

melodie waar dit nummer mee start is nagemaakt van Autechre's 'Eggshell' (subliem nummer naar mijn mening), vandaar een mix genoemd

John Doe's nummer laad niet bij mij..

zSHARE - Aznavour.mp3
nieuwe beat van mijzelf

Lekker beat hoor. Mooie sample trouwens. Alleen die snare vind ik niet echt passen. Wel duidelijk eentje uit Dillakit:p

haha hij komt alleen niet uit de dillakit

Ik vind de snare juist mooi dik, maar de samples liggen me niet, hoewel die strings en piano nog aardig klinken

overigens laadt het nummer dat ik postte bij mij wel gewoon (en anders kun je 'm downloaden)

Vind het wel zeker een goede beat (die van Tovast)
De snare is trouwens van UN - Ain't No Thang.

Die van John Doe is ook dope, beter dan diegene wat je de vorige keer postte .

Waarom zou je een snare uit een hiphop nummer knippen? Dat is toch niet leuk?

Maakt toch niet uit? Als je een snare vet vind, dan knip je hem gewoon eruit toch. Of het nou uit een jazz, soul, metal, hiphop nummer of wat het ook is maakt allemaal niet uit.

Ja maar dat is dan meestal al een snare die uit een break komt of een nummer uit een andere muziekstijl. Die snare is waarschijnlijk al gelayerd, gepitched whatever. Ik vind het zelf altijd leuker om een rauwe snare te pakken en die zelf te gaan bewerken en layeren totdat ik een eigen snare heb.

Improvision
Ach, zo lang het maar goed klinkt.

Kanye West gebruikte trouwens voor het grootste deel van de tracks op College Dropout de drums van Dr. Dre's Xxplosive.

Ik doe het zelf ook, maakt me niet uit.
Professionele producers doen het trouwens ook.
Ant - Clay van Mobb Deep - Eye 4 an Eye
Lewis Parker - Shadowz of Autumn van Mobb Deep - Trife life.

Behoorlijk wack dan.. Als ze dan een snare van een bestaande hiphop track pakken, moeten ze zelf weten. Maar bewerk hem dan iig en layer hem zodat ie anders klinkt.

Als je nou sampled uit een hip-hop track (die dus al gesampled zijn), dat is wack.
Drums maken (mij) echt niks uit.
Bij mij is het wel zo dat ik layer en een EQ erop gooi, dus je herkent het bijna nooit. Maar ik heb er geen probleem mee.
Stel je voor een producer gebruikt super vette drums uit een drumkit, dan zou die daarna niet meer gebruikt mogen worden door een andere?

Natuurlijk wel, zolang je er maar voor zorgt dat ie anders klinkt. Ik had je beat nog niet beluisterd dus ik ging er vanuit dat je de snare uit die UN track had geknipt en er verder niets mee had gedaan.
Er zijn ook mensen die zoiets wel doen, en dat vind ik wack. Dat bewijst dat ze niet echt creatief zijn,

Die beat is niet van mij, maar van Tovast .
Maar ik zelf kopieer nooit drums uit tracks zonder er iets mee te doen. Dat vind ik idd wel erg simpel.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:54 uur

geplaatst: vandaag om 14:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.