MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Samplen/Beats maken

zoeken in:
Ik wil bij de vorige battle nog even mijn stem uitbrengen op Juju! Vet!

Juist, de vorige bietbedtol is dus ineens geëindigd in een gelijkspel tussen Impro en Juju.

Stel je voor, je wint de Tour de France in juli, en in november komt de wielerbond ineens met een of andere fietsvogel en een hele hoop pers bij jou aan de deur. 'Je hebt de Tour niet gewonnen', hoor je ze zeggen. Die fietsvogel heeft exact dezelfde ronde in september namelijk ook nog even gereden, en deed dat net iets sneller dan jij!

Nee, koel dat er nog iemand is die het ook in mosterd-na-de-maaltijdtijd allemaal nog afgaat.

Moet ik hier nou nog serieus op ingaan?

Ik weet wel een leuke acapella

Kom maar op. En gaat die beatafvalrace ofzo nog door?

Hoop het drop die accapella kill

toris
niemand neemt mijn beat serieus

toris schreef:
niemand neemt mijn beat serieus

Dat komt ongetwijfeld doordat je niet zshare of een andere site waarbij je het meteen kunt beluisteren, hebt gebruikt. Downloaden, zeker met wachttijd, is meer moeite dan de meesten hier, waaronder ikzelf, gewend zijn.

Arrie schreef:

Moet ik hier nou nog serieus op ingaan?

Nee, is zelfs een huisregel hier op MuMe: ga nooit serieus op Sjaak in.

jp
Ik ben vrij nieuw in deze materie maar vind het al een tijd leuk om de hier geplaatste beats te beluisteren.

Nu vroeg ik me af: kan iemand me helpen aan een (internationale) website waar (open source) geluiden, beats, samples, beelden, complete nummers, etc, worden uitgewisseld?

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar iets wat te vergelijken is met dit topic, alleen dan in het groot.

FightForMore
Ik wil nu echt beginnen met beats maken, maar de vele tutorails helpen me niet verder. Ik wil dus een beat (boombap) maken op een sample, maar hoe doe ik dat ? Moet ik een speciaal programma (sommige zeggen Adobe Audition en dat heb ik) hebben om dit te doen ? Hoe voeg ik gedownloade kicks toe (en waar vind je dat of moet je dat ook maken ?) en wat heb ik nog meer nodig dan kicks in een beat ? Hoe voeg je alles bij die sample en wat moet je nog meer doen ? Ik gebruik Fruitty Loops en ik kom er niet echt wijzer van.

FightForMore
Ik ben vandaag begonnen met het maken van beats (met een tutorail), maar ik kan niet verder, vanwege een probleem. Ik volg deze tutorail ; YouTube - ‪HOW TO SAMPLE IN FL STUDIO 8 OR 9‬‎ , maar vanaf 5:00 begint het probleem. Als ik die sample afspeel, dan speelt hij nog eens af (ik hoor het dan 2x) vanaf dat eerste ding. Bij hem gebeurt dit niet, wat doe ik verkeerd ?

Sorry als ik het moeilijk te snappen is, maar ik kan het niet goed uitleggen.

Je hebt waarschijnlijk onbewust aan de CRF gedraaid.

(afbeelding)

Zoals je ziet als je ook maar het minst eraan draait worden de randen van de sample rood weergegeven. Als je daaraan draait herhaalt de sample zich constant als je hem niet in piano-roll stopt.

Draai de CRF helemaal naar links en kijk of de rooie randen (als je die hebt) weggaan.

als dat het niet is weet ik 't ook niet.

FightForMore
Het ligt niet aan die CRF, maar als ik de sample stop, dan speelt het nog steeds af....

Improvision
Je sample korter maken?

Of gebruik de INS tool.

FightForMore
En waar vind je die ?

Btw, Impro, m'n sample is al 11 seconden.

Check het plaatje van Juju en weet je hoelang 11 sec is maar goed.
INS zit naast SMP bij channel settings.

Improvision
11 seconden is echt lang hoor.

FightForMore
Stapler schreef:
Check het plaatje van Juju en weet je hoelang 11 sec is maar goed.
INS zit naast SMP bij channel settings.

Ik heb het gevonden, wat moet ik nu doen ?

Time aan klikken zodat die oranje word. attack helemaal of bijna helemaal naar links en de hold helemaal naar rechts.

FightForMore
Het probleem blijft nog steeds. Maar nu, als ik stop druk, dan stopt hij en hoor je niet meer de sample. Maar nadat de sample de eerste keer afgespeeld is en terug bij dat eerste wit ding is, dan hoor je de sample 2x, dan 3x enz.

Dit witte ding bedoel ik :

(afbeelding)

Je moet de sample gewoon knippen zodat hij even lang is als de pattern. Pff over internet is gewoon te lastig uitleggen...

Klik op dat schaartje bij de tabs rechts boven. Je krijgt nu n nieuw scherm
Klik op de sample (die van James Brown) en sleep de wave (dat "getekende" helemaal onderaan) naar dat scherm.
Nu moet je gewoon goed kunnen tellen en matchen.
Je hebt nu een pattern op 4 staan, dat betekend vier tellen voordat hij weer opnieuw begint.
Je zou het tempo eens kunnen verlagen (daar waar 140 staat) en dan proberen te matchen.

Improvision
Of, als je de sample zo wil houden op dat tempo:

Open playlist. Laat deze pattern zoals hij is. En zet de drums in een andere pattern. (Je moet dan wel bovenaan 'song' selecteren ipv 'pattern' om alles samen te horen.)

Of je kan links bovenaan het schermpje waar je 'wit ding' in staat de pattern langer maken door '--' naar boven te verslepen, maximaal tot 16. En je drums hierin maken.

En inderdaad, verlaag eerst je tempo. Een normale hiphopbeat zit rond de 90bpm, 140 is veel te snel.

Of send him to pianoroll lijkt mij veel makkelijker .

FightForMore
JLjuju schreef:
Je moet de sample gewoon knippen zodat hij even lang is als de pattern. Pff over internet is gewoon te lastig uitleggen...

Klik op dat schaartje bij de tabs rechts boven. Je krijgt nu n nieuw scherm
Klik op de sample (die van James Brown) en sleep de wave (dat "getekende" helemaal onderaan) naar dat scherm.
Nu moet je gewoon goed kunnen tellen en matchen.
Je hebt nu een pattern op 4 staan, dat betekend vier tellen voordat hij weer opnieuw begint.
Je zou het tempo eens kunnen verlagen (daar waar 140 staat) en dan proberen te matchen.

Ik heb alles gevonden, maar vanaf goed kunnen tellen en matchen versta ik het niet meer. Wat moet ik precies tellen & matchen ?

Ik heb ook alle andere tips geprobeerd, maar heb nog steeds hetzelfde probleem. Als hij de eerste keer volledig afgespeeld is en dus opnieuw begint, speelt hij het niet meer normaal af, maar dan is het 2x dat hij afspeelt (tegelijkertijd).

Improvision
Playlist doen dan, maar probeer hem eerst te pitchen tot het juiste ritme.

Lol, of klik met je rechtermuisknop op die channel in de step sequencer en klik op: cut itself.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:45 uur

geplaatst: vandaag om 21:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.