MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Samplen/Beats maken

zoeken in:
FightForMore
Bedankt, ik heb het kunnen vinden. Nu kom ik bij het volgend knelpunt bij die tutorail, ik wil graag een boombap-beat maken, maar wat moet je daar allemaal gebruiken ? Ik heb een aantal Beat-kits gedownload (oa DJ Premier, Swizz Beats, J Dilla, 9th Wonder, Pete Rock), maar wat moet je nu echt gebruiken bij een boombap-beat (daarmee bedoel ik kicks, scratches, snares enz.) ? En nog iets, de timing van die boemtsjih. Sommige rappers zeggen dat je 'boombap boboomboombap' moet zeggen of kun je dat anders uit rekeken ?

Maak eerst maar eens gewoon een beat .
Met desnoods de drums van FL.

Inderdaad, begin gewoon bij het begin. En als je eckte eckte boombap wilt maken dan kan je het beste drums uit breaks knippen voor die dope sound.

FightForMore schreef:
Bedankt, ik heb het kunnen vinden. Nu kom ik bij het volgend knelpunt bij die tutorail, ik wil graag een boombap-beat maken, maar wat moet je daar allemaal gebruiken ? Ik heb een aantal Beat-kits gedownload (oa DJ Premier, Swizz Beats, J Dilla, 9th Wonder, Pete Rock), maar wat moet je nu echt gebruiken bij een boombap-beat (daarmee bedoel ik kicks, scratches, snares enz.) ? En nog iets, de timing van die boemtsjih. Sommige rappers zeggen dat je 'boombap boboomboombap' moet zeggen of kun je dat anders uit rekeken ?

Boombap is naar mijn wete niet meer dan een zware drum, harde bassline en kale sample.

FightForMore
Gebruiken jullie ook VST ? Zoja, welke ?

Heeft er iemand ervaringen met cubase te linken aan reason? Ik wil de muziek maken in reason en vervolgens op een spoor recorden in cubase om verder af te mixen (rewire). Is dit een beetje te doen?

raffael77
Nee dat gaat niet omdat het twee verschillende progjes zijn en niet met elkaar gekoppeld kunnen worden.

Ik raad je aan alles te doen met reason als je hem compleet hebt natuurlijk met alle refills en aparaten

FightForMore
Zippyshare.com - FIRST PROJECT.mp3 - www1.zippyshare.com

Ik vind het persoonlijk slecht, maar yo! Het is m'n eerste project.

raffael77 schreef:
Nee dat gaat niet omdat het twee verschillende progjes zijn en niet met elkaar gekoppeld kunnen worden.

Ik raad je aan alles te doen met reason als je hem compleet hebt natuurlijk met alle refills en aparaten

Eehh..Reason en Cubase kunnen kunnen makkelijk ge-rewired worden.
Zoek maar op Youtube: Rewire Cubase Reason

raffael77 schreef:

Dat het mogelijk is weet ik vrij zeker. Verder werk nu ongeveer een half jaar met reason en ik vind de mogelijkheden voor het goed afmixen te beperkt. (De m-class devices.) Ik zoek nu dus een ander programma dat ik kan koppelen aan reason, puur voor het masteren en afmixen. Ik wil dus de muziek 'creëren' in reason, inclusief effecten enz. Maar voor de finishing touch elk spoor apart in cubase of een ander programma behandelen. Ik weet alleen niet of cubase hiervoor het beste programma is om te gebruiken. Dus als iemand suggesties heeft...

Verder had ik nog een vraagje: stel ik zou reason dmv rewire koppelen aan cubase (5.1) wordt alles dan direct in cubase opgenomen? Of zal ik alles nog steeds in de reason senquencer opnemen en vervolgens de sporen moeten openen in cubase?

Voorlopig heeft het afmixen en masteren voor mij niet echt nut omdat ik nog goede studiomonitors en een audio-interface moet kopen. Het geluid wat ik nu maak is dus nog neit echt betrouwbaar. Maar totdat ik de juiste spullen heb wil ik alvast een beetje oefenen met het programma dat ik wil gebruiken, zodat ik straks meteen verder kan.

Hoop dat jullie wat goed advies voor me hebben

Ik zou het niet weten, ik ken wel zo'n programma waar je per sporen kan afmixen maar ik ben vergeten hoe die precies heette, ik dacht dat het Cool Edit Pro was. Cool Edit Pro gratis downloaden - cool-edit-pro.dutch.toggle.com
Weet alleen niet of die ook op Reason aan te sluiten is.

Zouden jullie deze eens willen checken? :
zSHARE - Me Not Know.mp3
Mijn eerste poging tot (Old Skool en Ragga) Jungle maken. Ik heb er ook wat hiphop doorheen gemixt.

Die shit waarmee je begint is te eentonig, en die wobble wobbled veel te fucking snel. ...Oh snap, 2de stukje kicked nu in, ok dit gedeelte klinkt al beter. Verdict: Werk aan de rustige gedeeltes en de opbouw.

Niet zo schelden jongen!
Rustig, pel een garnaal!

Nee maar bedankt, ik zal er aan werken. Dit was een uitprobeersel, maar heb inderdaad niet echt veel aandacht besteed aan de opbouw.
Het tempo van de wobble, overigens, is hetzelfde tempo als de jungle-bpm, vandaar dat het in de hiphop-stukjes te snel lijkt.

MarkdeVis
Heb je de wobble gesampled ofzo? Dat hij sneller gaat bij een hogere toonhoogte. Beetje eentonig op die manier, het is leuker om te spelen met een lowpass filter.

FightForMore
zSHARE - FIRST PROJECT.mp3

Kan er iemand zeggen wat beter kan (alles eigenlijk) ?

Drums zijn dope . Maar maak die sample korter en pleur er een baslijn onder .

FightForMore
Sample korter ? Het zijn maar 11 seconden. En hoe plaats je een baslijn ?

11 seconden gast ! Serieus luister je wel eens Hip-Hop?
Een sample is in Hip-Hop meestal 4 maten. luister bijvoorbeeld Mobb Deep - Shook Ones pt 2, die gitaar of Gang Starr - Skillz om eens wat te noemen.

Voor een bas: Sample het of werk met de piano roll in FL Studio:

piano roll google.nl

FightForMore
Premo gebruikt toch het ganse nummers dezelfde sample ?

De bas of drum?

FightForMore
Soms gebruikt Premo toch een gehele nummer als sample (en voegt hij er kicks (kicks & drums zijn hetzelfde ? )/snares/Hi-hats/claps toe)? Ik ben al helemaal in de war met die benamingen. Sommige zeggen dit, andere dat. Is er geen woordenboek die alles over beats uitlegt ?

Drums zijn Kick, snare, hi-hat etc.
En ja zo rolt Premo hem, nee maar idd. Maar dat heb je toch zo vaak met een Hip-Hop beat of begrijp ik je verkeerd?
Of bedoel je dat hij alles uit 1 nummer sampled ofzo?

FightForMore
Ik was helemaal in de war, idd Premo en andere producers nemen een stukje van de sample, maar hoe lukt het hun om een sample van een paar seconden te veranderen in een nummer van 3,4 of meer minuten ?

Deze sample bijvoorbeeld : YouTube - Ronnie Laws - Just As You Are (1981) Vanaf 0:20 gebruiken ze een stukje om in deze underground track te gebruiken : YouTube - Ronnie Laws - Just As You Are (1981) Het lijkt net alsof z'n een heel sample nummers hebben gebruikt, hoe doen ze dat precies ?

Stukjes uitknippen, samplen, choppen, knippen en plakken.
Ga gewoon als een gek kloten in Fruity en gebruik Edison (zit in Fruity) Kom anders een keer op msn.

PS. Je hebt me bericht gelezen en bent nu volop aan het schrijven op Catch a Bad One ?

FightForMore
Ik heb zojuist gekeken en je bent niet online ? Btw, ik weet ook wel hoe Edison werkt, ik moet gewoon weten hoe je een stukje verlengt naar een volledig nummer.

JLjuju schreef:
Zouden jullie deze eens willen checken? :
zSHARE - Me Not Know.mp3
Mijn eerste poging tot (Old Skool en Ragga) Jungle maken. Ik heb er ook wat hiphop doorheen gemixt.

best een goed nummer, ik ben er ook wel mee eens dat het intro een beetje minder is, en ik vind de wobble ook nie techt vet eerlijk gezegd, beetje meer bass en minder ruis achtig erin als je me begrijpt? ik vroe me ook af welke sample je had gebruikt voor dei jungle drums die er t eerst in komen, met dat stemmetje erin, want dat is toch een andere sample dan Amen brother?

oja dit wou ik ook nog plaatsen:

www.youtube.com/user/escoba...

Hier staan beats van mij, ook een paar dubstep dingen

hiphopisntdead schreef:
(quote)

best een goed nummer, ik ben er ook wel mee eens dat het intro een beetje minder is, en ik vind de wobble ook nie techt vet eerlijk gezegd, beetje meer bass en minder ruis achtig erin als je me begrijpt? ik vroe me ook af welke sample je had gebruikt voor dei jungle drums die er t eerst in komen, met dat stemmetje erin, want dat is toch een andere sample dan Amen brother?

Oke thanks. Ja dat is Lyn Collins - Think About It. Een andere veel gebruikte drum in jungle.

FightForMore
Btw, ik vraag me al een tijdje of hoe Killing Skills de beat 'Doofpot' heeft gemaakt, werd er een sample gebruikt met drums of is het een synth-sound ?

Het lijkt een beetje alsof er een echte snare en synthsnare op elkaar geplakt zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:35 uur

geplaatst: vandaag om 23:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.