Genres / Hip-Hop / Maak kennis met Rap en beoordeel
zoeken in:
0
Dj2Jelle
geplaatst: 6 februari 2009, 19:34 uur
Over Classiied - Trouble,
Goed nummer, de productie klinkt inderdaad een beetje simpel maar is wel mooi. Goede flow, redelijke teksten, niet speciaal ofzo.
7,3
En nog over het nummer van Nomak, ik had het een beetje snel beoordeeld, ondanks het feit dat het weinig variatie kent vind ik het erg mooi, dus een hele punt omhoog:
7,5
Goed nummer, de productie klinkt inderdaad een beetje simpel maar is wel mooi. Goede flow, redelijke teksten, niet speciaal ofzo.
7,3
En nog over het nummer van Nomak, ik had het een beetje snel beoordeeld, ondanks het feit dat het weinig variatie kent vind ik het erg mooi, dus een hele punt omhoog:
7,5
0
Father McKenzie
geplaatst: 6 februari 2009, 20:08 uur
IK heb nooit van rap an sich gehouden, omdat ik het te EENTONIG en te saai vind, ik hoor er te weinig melodieuziteit in.
Maar er zitten wel goeie ritmische elementen in.
het leukste vind ik gewoon, wanneer er een fusion muziek ontstaat waar rap gebruikt wordt om bijvoorbeeld jazz op te leuken, zoals op de formidabele eerste platen van US3.
Dat zijn vaak oude jazzsamplers - Hun Cantaloop is niets meer dan het oude en onverwoestbare Cantaloupe Island van Herbie Hancock, dat lichtjes upgespeed werd en waarop een rapper zijn ding mag doen.
Het is die combinatie die ik leuk vind.
Het rappen past daar gewoon perfect bij.
Maar platen van pure rapartiesten zou ik, denk ik, voor zover ik me er al in verdiept heb, ontzettend boring vinden en moeilijk om een heel album door te komen...
Is dat een vooroordeel?
Misschien wel....zegt deze Neil Young fan; Misschien leuk om eens een rapper in de muziek van Neil Young in te brengen, lijkt op het eerste moment gewoon fuckin' crazy, maar misschien zou het wel werken....
Maar er zitten wel goeie ritmische elementen in.
het leukste vind ik gewoon, wanneer er een fusion muziek ontstaat waar rap gebruikt wordt om bijvoorbeeld jazz op te leuken, zoals op de formidabele eerste platen van US3.
Dat zijn vaak oude jazzsamplers - Hun Cantaloop is niets meer dan het oude en onverwoestbare Cantaloupe Island van Herbie Hancock, dat lichtjes upgespeed werd en waarop een rapper zijn ding mag doen.
Het is die combinatie die ik leuk vind.
Het rappen past daar gewoon perfect bij.
Maar platen van pure rapartiesten zou ik, denk ik, voor zover ik me er al in verdiept heb, ontzettend boring vinden en moeilijk om een heel album door te komen...
Is dat een vooroordeel?
Misschien wel....zegt deze Neil Young fan; Misschien leuk om eens een rapper in de muziek van Neil Young in te brengen, lijkt op het eerste moment gewoon fuckin' crazy, maar misschien zou het wel werken....
0
geplaatst: 6 februari 2009, 20:13 uur
Hé leuk, ik had u hier niet zo snel verwacht
. Eentonig; nee dat is het zeker niet, maar ik kan die gedachten u niet kwalijk nemen, ik denk niet dat u zo ontzettend veel hiphop heeft geprobeerd (misschien een vooroordeel
). Ik ken hiphop als een zeer veelzijdig genre waar veel onderwerpen worden aangekaart, er gespeeld wordt met emoties. Daarnaast zijn de producties (samples en soms live instrumentatie) toch wel veelzijdig te noemen. Ze worden tegenwoordig overal vandaan gehaald (films, nieuwsfragmenten, rockmuziek en natuurlijk soul/jazz etc.).
Is het een vooroordeel van u?
Ik denk het wel, maar het is toch een mooi stuk dat u geschreven hebt.
. Eentonig; nee dat is het zeker niet, maar ik kan die gedachten u niet kwalijk nemen, ik denk niet dat u zo ontzettend veel hiphop heeft geprobeerd (misschien een vooroordeel
). Ik ken hiphop als een zeer veelzijdig genre waar veel onderwerpen worden aangekaart, er gespeeld wordt met emoties. Daarnaast zijn de producties (samples en soms live instrumentatie) toch wel veelzijdig te noemen. Ze worden tegenwoordig overal vandaan gehaald (films, nieuwsfragmenten, rockmuziek en natuurlijk soul/jazz etc.). Is het een vooroordeel van u?
Ik denk het wel, maar het is toch een mooi stuk dat u geschreven hebt.
0
Father McKenzie
geplaatst: 6 februari 2009, 20:18 uur
Beste Rhythm & Poetry; welke "rapmuziek voor dummies" zou je me dan ten zeerste aanbevelen, dingen waarvan je zegt, die hebben me gewoon van mijn sokkel geblazen. Platen die je bij je ballen gegrepen hebben om het wat macho uit te drukken, want is Rap niet erg macho???

0
geplaatst: 6 februari 2009, 20:31 uur
Hiphop kent macho rappers inderdaad, maar kent ook heel wat rappers die absoluut geen macho gedrag vertonen.
Maar wat tips (echt voor dummies gaat het niet worden):
Atmosphere - Sad Clown Bad Summer Number 9 (deze EP raad ik op een of andere manier altijd aan) - deze ep ligt simpel in het gehoor, bevat vriendelijke teksten en is absoluut niet macho. Slug is de naam van de rapper en hij komt met, wat binnen de scene, storytelling heet. Ant is de producer en doet het hier erg goed met lekkere pianodeuntjes.
Cannibal Ox - The Cold Vein (voor de gevorderde luisteraar) - Vordul Mega en Vast Aire rappen op futuristische producties van El-P. Tekstueel is dit een zeer sterk plaatje, maar kent ook wat 'grof' taalgebruik.
Kero One - Windmills of the Soul - Koreaanse producer/mc, de naam zegt het al zeer ontspannen en genietbare muziek.
Nujabes - Modal Soul - hou je van een mengeling van jazz/soul en hiphop dan is dit een uitstekende plaat. Met wat klassieke invloeden en sterke rap gastbijdrages is dit een van de betere 21ste eeuw platen.
Reflection Eternal - Train of Thought - als je eenmaal de klik hebt gevonden met rapper Talib Kweli dan ligt deze plaat je wel. Sterke producties met toch ook wel weer de soulinvloeden. Ijzersterke teksten.
Typhoon - Tussen Licht en Lucht - Een van mijn favoriete Nederlandstalige albums, Ty komt met supersterke teksten en toont daarmee aan een echte dichter te zijn.
Braille - Shades of Grey - Christelijke rapper, geen grof taalgebruik wel een rauwe stijl van rappen. Deze man gaat ook weinig onderwerpen uit de weg.
Del the Funky Homosapien - Both Sides of the Brain - humor en rap kan dus ook dat bewijst deze man, zeer aparte stem en hij kan met elke productie wel goed uit de weg.
P.O.S. - Never Better - hiphop in combinatie met rock, heeft een overweldigende indruk achter gelaten, komt met sterke teksten op harde producties die veel drum bevatten.
Maar wat tips (echt voor dummies gaat het niet worden):
Atmosphere - Sad Clown Bad Summer Number 9 (deze EP raad ik op een of andere manier altijd aan) - deze ep ligt simpel in het gehoor, bevat vriendelijke teksten en is absoluut niet macho. Slug is de naam van de rapper en hij komt met, wat binnen de scene, storytelling heet. Ant is de producer en doet het hier erg goed met lekkere pianodeuntjes.
Cannibal Ox - The Cold Vein (voor de gevorderde luisteraar) - Vordul Mega en Vast Aire rappen op futuristische producties van El-P. Tekstueel is dit een zeer sterk plaatje, maar kent ook wat 'grof' taalgebruik.
Kero One - Windmills of the Soul - Koreaanse producer/mc, de naam zegt het al zeer ontspannen en genietbare muziek.
Nujabes - Modal Soul - hou je van een mengeling van jazz/soul en hiphop dan is dit een uitstekende plaat. Met wat klassieke invloeden en sterke rap gastbijdrages is dit een van de betere 21ste eeuw platen.
Reflection Eternal - Train of Thought - als je eenmaal de klik hebt gevonden met rapper Talib Kweli dan ligt deze plaat je wel. Sterke producties met toch ook wel weer de soulinvloeden. Ijzersterke teksten.
Typhoon - Tussen Licht en Lucht - Een van mijn favoriete Nederlandstalige albums, Ty komt met supersterke teksten en toont daarmee aan een echte dichter te zijn.
Braille - Shades of Grey - Christelijke rapper, geen grof taalgebruik wel een rauwe stijl van rappen. Deze man gaat ook weinig onderwerpen uit de weg.
Del the Funky Homosapien - Both Sides of the Brain - humor en rap kan dus ook dat bewijst deze man, zeer aparte stem en hij kan met elke productie wel goed uit de weg.
P.O.S. - Never Better - hiphop in combinatie met rock, heeft een overweldigende indruk achter gelaten, komt met sterke teksten op harde producties die veel drum bevatten.
0
Father McKenzie
geplaatst: 6 februari 2009, 20:41 uur
Misschien begin ik dan best bij die Nujabes, want de combinatie jazz met rap, die zie ik wel zitten....
0
geplaatst: 6 februari 2009, 20:45 uur
Hip-Hop kent dan ook ontzettend veel verschillende stijlen, je hebt de bijna singer-songwriter achtige dingen als Atmosphere waar de beat slechts als begeleiding dient. Aan de andere kant van het spectrum heb je je producers op jacht naar de perfecte beat(kan je het eigenlijk niet meer noemen), met een rapper die slechts als ritmisch instrument dient dat onderdeel word van zijn compositie.
Af en toe komt er een album voorbij waar rapper en producer elkaar perfect aanvoelen. Ik noem een Aesop Rock & Blockhead, MF DOOM & Madlib, Cannibal Ox & El-P, Guru & Premier. Het resultaat liegt er niet om
Af en toe komt er een album voorbij waar rapper en producer elkaar perfect aanvoelen. Ik noem een Aesop Rock & Blockhead, MF DOOM & Madlib, Cannibal Ox & El-P, Guru & Premier. Het resultaat liegt er niet om

0
raffael77
geplaatst: 6 februari 2009, 21:01 uur
Father McKenzie schreef:
Misschien begin ik dan best bij die Nujabes, want de combinatie jazz met rap, die zie ik wel zitten....
Ik zag in je stem lijst staan dat je Guru wel leuk vind. Ik zie een vier.
Zijn albums kan ik wel aanbevelen en met name Jazzmatazz 1 & 2 vanwege het goede samenspel met diverse oude Jazz muzikanten.
Als je dat leuk vind kan ik je Digable Planets.
Digable Planets - Reachin' (A New Refutation of Time and Space) (1993)
The Roots
The Roots - Do You Want More?!!!??! (1995)
Ook beveel ik je Gang Starr (Guru & DJ Premier) aan en met name deze 2 albums vanwege hoge jazz invloeden. Ook omdat je Guru al aardig vind.
Gang Starr - Step in the Arena (1991)
Gang Starr - Daily Operation (1992)
Een groep mag niet ontbreken als je van Jazzy hiphop houdt.
Black Sheep:
Black Sheep - A Wolf in Sheep's Clothing (1991)
Black Sheep - Non-Fiction (1994)
0
Father McKenzie
geplaatst: 6 februari 2009, 21:03 uur
Die Jazzmatazz vind ik gewoon HEERLIJK en dat is heel puik, jawel, dus die Digable Planets toch maar eens opzoeken, denk ik
Bedankt voor de info, raffael77
Ik bekijk die links morgen, want de pc staat hier in de woonkamer, en den televies staat op... de MIA's de Music Industry Awards, Milc Inc won net een MIA in de categorie "Dance" My Goodness!
Fuc%in' Milk Inc, bweurk bweurk....
Bedankt voor de info, raffael77
Ik bekijk die links morgen, want de pc staat hier in de woonkamer, en den televies staat op... de MIA's de Music Industry Awards, Milc Inc won net een MIA in de categorie "Dance" My Goodness!
Fuc%in' Milk Inc, bweurk bweurk....
0
geplaatst: 6 februari 2009, 22:15 uur
Ik las het net ergens anders ook.. Je bent er wel kapot van he? 
Maar Digable Planets lijkt mij inderdaad een goede voor jou.
Al zijn inderdaad de beats daar soms vrij eentonig maar wel perfect!

Maar Digable Planets lijkt mij inderdaad een goede voor jou.
Al zijn inderdaad de beats daar soms vrij eentonig maar wel perfect!
0
Father McKenzie
geplaatst: 6 februari 2009, 22:32 uur
@ Stapler; kapot niet neen, maar in een rechtvaardige wereld was een leeg melkkarton als Milk Inc. gewoon op het schap blijven staan...
0
geplaatst: 6 februari 2009, 22:32 uur
Zelf ben ik ook vrij nieuw met hiphop(ik luister er pas sinds ruim een maand echt intensief naar), en ik kan ook vooral de wat meer jazzy hiphop waarderen.
Digable Planets is inderdaad niet slecht om mee te beginnen en ook Gang Starr en Kero One kan ik me in vinden. Verder nog wat namen die meteen aansloegen bij mij: A Tribe Called Quest, Pete Rock & CL Smooth, Big L, Sound Providers.
Digable Planets is inderdaad niet slecht om mee te beginnen en ook Gang Starr en Kero One kan ik me in vinden. Verder nog wat namen die meteen aansloegen bij mij: A Tribe Called Quest, Pete Rock & CL Smooth, Big L, Sound Providers.
0
geplaatst: 7 februari 2009, 15:51 uur
Beiden, neem verder kennis van De La Souls album 'Buhloone Mindstate', het werk van Jazzhole, Jazz Addixx, ArtOfficial, 'Cold Turkey' van J. Rawls, 'Shades of Blue' van Madlib, het album 'Red Hot and Cool' uit 1994, 'Freestylin'' van Greyboy, Blockheads 'Music By Cavelight', The Pharcyde en Jazz Liberatorz voor jazzy hiphop of hiphopachtige jazz.
En dan heb je nog belachelijk veel uit Japan waar overduidelijke jazzinvloeden in zitten dan wel pure jazz in zit, maar daar zal ik je nu niet mee opzadelen.
En dan heb je nog belachelijk veel uit Japan waar overduidelijke jazzinvloeden in zitten dan wel pure jazz in zit, maar daar zal ik je nu niet mee opzadelen.
0
geplaatst: 7 februari 2009, 15:53 uur
Father McKenzie schreef:
Meteen aan Nujabes beginnen Misschien begin ik dan best bij die Nujabes, want de combinatie jazz met rap, die zie ik wel zitten....
.
0
geplaatst: 9 februari 2009, 11:38 uur
Zullen we dit voortaan Maak kennis met Mobb Deep en beoordeel noemen 

0
RedLightCityBoy
geplaatst: 9 februari 2009, 12:38 uur
Dit is de 1e keer dat ik Mobb Deep plaats, maarja 

0
geplaatst: 9 februari 2009, 12:58 uur
Ja ok maar Juju plaatst niets anders 
En iedereen kent Mobb Deep nou toch wel?
Verder geen haat

En iedereen kent Mobb Deep nou toch wel?
Verder geen haat

0
RedLightCityBoy
geplaatst: 9 februari 2009, 12:58 uur
ja, maar niet iedereen kent dit nummer, dus geef maar een cijfer 

0
raffael77
geplaatst: 9 februari 2009, 13:04 uur
Ik ken dit nummer al jaren en is afkomstig van een O.S.T. van de film met gelijke titel Hoodlum.
0
RedLightCityBoy
geplaatst: 9 februari 2009, 13:05 uur
ja en ik ken ook al 75% van alle nummers al jaren die in dit topic voorkomen, maar dat doet er nu even niet toe, toch?
0
RedLightCityBoy
geplaatst: 9 februari 2009, 14:37 uur
Ik zelf luister nooit Mobb Deep, alleen omdat dit nummer niet op en regulier album stond dacht ik dat sommige wel in ware om te stemmen.
0
geplaatst: 9 februari 2009, 16:56 uur
Een 9 voor de beat!
Een 6,5/7 voor de raps en
dat is nog eens mild beoordeelt. Wat rappen ze ongeinspireerd zelfs Rakim, hij red zichzelf een beetje door z'n stem gebruik.
Dus een 8, wat opzich wel een erg mooi cijfer is!
Een 6,5/7 voor de raps en
dat is nog eens mild beoordeelt. Wat rappen ze ongeinspireerd zelfs Rakim, hij red zichzelf een beetje door z'n stem gebruik.
Dus een 8, wat opzich wel een erg mooi cijfer is!
0
geplaatst: 9 februari 2009, 19:45 uur
8,25
Typische Havoc beat uit 97
en Stapler ik plaats zeker wel eens wat anders. Niet vaak, want ik wil mensen laten horen hoe vet Mobb's unreleased tracks zijn.
Btw whot the fuck is met deze site aan de hand
Typische Havoc beat uit 97
en Stapler ik plaats zeker wel eens wat anders. Niet vaak, want ik wil mensen laten horen hoe vet Mobb's unreleased tracks zijn.
Btw whot the fuck is met deze site aan de hand

* denotes required fields.