Genres / Hip-Hop / Hip-Hop; haat of liefde?
zoeken in:
0
geplaatst: 23 juni 2010, 18:42 uur
Weet je wat het is, mensen die af en toe een rapnummertje luisteren kunnen er gewoon vrij weinig mee, ze weten niet echt hoe ze het moeten verwerken. Mischien vinden ze hier en daar een track wel leuk, catchy, maar als het om een compleet album gaat word het allemaal te veel.
En dit is nou precies wat er gebeurt als je meer hip-hop gaat luisteren. Al moet die 2 natuurlijk nog wat opgeschroeft worden.
Misterfool schreef:
ten slotte ga ik mijn enigzins onredelijke stem van een 0,5 * toch opwaarderen naar 2*. Nu ik de laatste tijd meer hiphop beluister, hoor ik iets beter waar dit album zijn klassiekerstatus vandaan haalt.
ten slotte ga ik mijn enigzins onredelijke stem van een 0,5 * toch opwaarderen naar 2*. Nu ik de laatste tijd meer hiphop beluister, hoor ik iets beter waar dit album zijn klassiekerstatus vandaan haalt.
En dit is nou precies wat er gebeurt als je meer hip-hop gaat luisteren. Al moet die 2 natuurlijk nog wat opgeschroeft worden.

0
geplaatst: 23 juni 2010, 18:43 uur
Shelter schreef:
Dat ga je niet vinden in de rockmuziek (behalve symbolisme, maar niet zoveel als in hiphop). Ik heb niks tegen tegengas, maar van die ongenuanceerde open deuren intrappen zonder enige kennis van zaken vind ik echt triest.
Blijkbaar is kritiek op jouw genre teveel voor je? Wat valt er over Hip-Hop te zeggen dan, behalve over de tekst. Instrumentaal is het veelal hetzelfde. Teksten zijn voor mij niet meer speciaal dan een rocknummer hoor. In tegenstelling, ik verkies eerder die van rock (laten we ons beperken tot rock en niet de andere genres). Hip-hop is mij te eenzijdig, zal wel komen omdat ik me er niet in (wil) verdiep(en).Dat ga je niet vinden in de rockmuziek (behalve symbolisme, maar niet zoveel als in hiphop). Ik heb niks tegen tegengas, maar van die ongenuanceerde open deuren intrappen zonder enige kennis van zaken vind ik echt triest.
pascal83 schreef:
Tekstuele (verstaanbare) hoogstandjes als op dit album ga je bijvoorbeeld niet terug vinden bij Toto, Eagles en Dire Straits.
Wat is er hoogstaand aan de tekst dan? Ik vind de tekst van New York State Of Mind echt niet beter dan die van Hotel California of Sultans of Swing. Eerder andersom.Tekstuele (verstaanbare) hoogstandjes als op dit album ga je bijvoorbeeld niet terug vinden bij Toto, Eagles en Dire Straits.
pascal83 schreef:
Ik ben er zelf van overtuigd dat dit voor iedere MTV kijkende puber (zonder 'boven gemiddelde kennis' van de Engelse taal) redelijk goed te volgen moet zijn.
Ik kijk bijna nooit MTV en als ik het al kijk is het niet voor die baggermuziek die zij draaien. Verder geloof ik dat MTV-kijkers meer rap luisteren dan ik. Misschien dat je het daarom eerder hoort... Maar je kunt mij niet verwijten dat ik het niet hoor, want half Nederland zal niks van de tekst begrijpen.Ik ben er zelf van overtuigd dat dit voor iedere MTV kijkende puber (zonder 'boven gemiddelde kennis' van de Engelse taal) redelijk goed te volgen moet zijn.
0
geplaatst: 23 juni 2010, 18:46 uur
Hoe kun je nou zeggen dat hiphop te eenzijdig is als je je er niet in wil verdiepen?
0
geplaatst: 23 juni 2010, 18:50 uur
Gewoon, zo dus... Ik ken genoeg hiphopnummers (mijn neef luistert er altijd naar) en het enige wat ik hoor is "fuck nigga, nigga fuck", "bitch" dit "bitch dat". Hoe kut het leven in de ghetto wel niet is en hoe geweldig het wel niet eens om 100 "bitches te hebben etc. etc.
Dat is mijn visie op (tegenwoordige) hip-hop. En daar gaat niks aan veranderen, want ik ga geen muziek dat ik kut vind luisteren, puur alleen, zodat jij me wel serieus neemt.
Nou geef ik ook eerlijk toe dat het misschien maar één kant van de rap is.
Dat is mijn visie op (tegenwoordige) hip-hop. En daar gaat niks aan veranderen, want ik ga geen muziek dat ik kut vind luisteren, puur alleen, zodat jij me wel serieus neemt.
Nou geef ik ook eerlijk toe dat het misschien maar één kant van de rap is.
0
geplaatst: 23 juni 2010, 18:52 uur
Dit noemen we vooroordelen. Als je denkt dat hiphop alleen over het zware leven in combi met schelden gaat, dan kan ik je mededelen dat je er feitelijk naast zit. Er zijn tientallen subgenres. Maar goed, blijf het vooral denken en neem verder geen moeite om te ontdekken hoe fout je zit.
0
geplaatst: 23 juni 2010, 18:54 uur
Zoals ik al zei dit is de enige kant van hip-hop die ik ken. Misschien zou je eens een voorbeeld van iets anders kunnen geven ipv wat neerbuigende beweringen doen.
0
geplaatst: 23 juni 2010, 18:55 uur
Oh ja, nu ben ik degene die achteloze beweringen doet. Hypocriet en zo. En waarom meot ik dat doen, je zegt zelf:
Ik heb al een tijdje geleden aangegeven dat ik een beetje moe word van mensen die beweren dat hiphop eenzijdig is (tekstueel), daarna terugkrabbelen en dan moeten er voorbeelden genoemd worden volgens hun.
Ik heb al een tijdje geleden aangegeven dat ik een beetje moe word van mensen die beweren dat hiphop eenzijdig is (tekstueel), daarna terugkrabbelen en dan moeten er voorbeelden genoemd worden volgens hun.
0
geplaatst: 23 juni 2010, 18:57 uur
Nee, deze hiphop is niks voor mij. Geef jij dan eens een voorbeeld van een subgenre met totaal andere hiphop dan, een album wat ik misschien wel leuk vind.
Hier dan wat voorbeelden:
Hier dan wat voorbeelden:
Halftime schreef:
Check me out y'all, Nasty Nas in your area
About to cause mass hysteria
Check me out y'all, Nasty Nas in your area
About to cause mass hysteria
Halftime schreef:
Kick my little raps cuz I thought niggaz wouldn't understand
And now in every jam I'm the phucking man
I rap in front of more niggaz than in the slave ships
I used to watch C.H.I.P.S, now I load glock clips
I got to have it, I miss Mr Magic
Versatile, my style switches like a faggot
But not a bisexual, I'm an intellectual
Of rap, I'm a professional and that's no question, yo
Kick my little raps cuz I thought niggaz wouldn't understand
And now in every jam I'm the phucking man
I rap in front of more niggaz than in the slave ships
I used to watch C.H.I.P.S, now I load glock clips
I got to have it, I miss Mr Magic
Versatile, my style switches like a faggot
But not a bisexual, I'm an intellectual
Of rap, I'm a professional and that's no question, yo
N.Y. State Of Mind schreef:
Yeah, it's time man (aight nigga, begin)
Yeah, it's time man (aight nigga, begin)
N.Y. State Of Mind schreef:
Same niggaz'll catch a back to back, snatchin yo' cracks in black
There was a snitch on the block gettin niggaz knocked
So hold your stash until the coke price drop
Same niggaz'll catch a back to back, snatchin yo' cracks in black
There was a snitch on the block gettin niggaz knocked
So hold your stash until the coke price drop
0
geplaatst: 23 juni 2010, 18:58 uur
Ik ga daar geen moeite meer voor doen, sorry, maar je hebt geluk, er zijn tientallen anderen die je graag voorbeelden geven
.
.
0
geplaatst: 23 juni 2010, 18:58 uur
chevy93 schreef:
Blijkbaar is kritiek op jouw genre teveel voor je? Wat valt er over Hip-Hop te zeggen dan, behalve over de tekst. Instrumentaal is het veelal hetzelfde. Teksten zijn voor mij niet meer speciaal dan een rocknummer hoor. In tegenstelling, ik verkies eerder die van rock (laten we ons beperken tot rock en niet de andere genres). Hip-hop is mij te eenzijdig, zal wel komen omdat ik me er niet in (wil) verdiep(en).
Blijkbaar is kritiek op jouw genre teveel voor je? Wat valt er over Hip-Hop te zeggen dan, behalve over de tekst. Instrumentaal is het veelal hetzelfde. Teksten zijn voor mij niet meer speciaal dan een rocknummer hoor. In tegenstelling, ik verkies eerder die van rock (laten we ons beperken tot rock en niet de andere genres). Hip-hop is mij te eenzijdig, zal wel komen omdat ik me er niet in (wil) verdiep(en).
Onzin natuurlijk. Instrumentaal is hip-hop ontzettend veelzijdig en put het uit elk ander genre. Het is minstens zo veelzijdig als rock.
chevy93 schreef:
Wat is er hoogstaand aan de tekst dan? Ik vind de tekst van New York State Of Mind echt niet beter dan die van Hotel California of Sultans of Swing. Eerder andersom.
Wat is er hoogstaand aan de tekst dan? Ik vind de tekst van New York State Of Mind echt niet beter dan die van Hotel California of Sultans of Swing. Eerder andersom.
Zoals ik al zei: de binnenrijm. Verder de vele woordspelingen. In feite is dat wat veel rappers doen: spelen met taal.
chevy93 schreef:
Ik kijk bijna nooit MTV en als ik het al kijk is het niet voor die baggermuziek die zij draaien. Verder geloof ik dat MTV-kijkers meer rap luisteren dan ik. Misschien dat je het daarom eerder hoort... Maar je kunt mij niet verwijten dat ik het niet hoor, want half Nederland zal niks van de tekst begrijpen.
Ik kijk bijna nooit MTV en als ik het al kijk is het niet voor die baggermuziek die zij draaien. Verder geloof ik dat MTV-kijkers meer rap luisteren dan ik. Misschien dat je het daarom eerder hoort... Maar je kunt mij niet verwijten dat ik het niet hoor, want half Nederland zal niks van de tekst begrijpen.
Hoe kan jij nou weten of half Nederland wat van die tekst begrijpt?
0
geplaatst: 23 juni 2010, 19:03 uur
Chevy93 zou eigenlijk een keer Eigen Wereld van Opgezwolle moeten luisteren voor hij uitspraken doet over eentonigheid en repeterende beats. Ik begrijp hem ergens wel (ik erger me ook aan figuren als 50 cent, Kempi en wat er nog meer aan trieste rappers bestaat), omdat rock nu eenmaal een heel ander genre is dan hiphop.
0
geplaatst: 23 juni 2010, 19:06 uur
Nederlandse muziek is überhaupt niks voor mij, wat voor genre dan ook. Er zijn maar weinig Nederlandse nummers die mij kunnen bekoren.
0
geplaatst: 23 juni 2010, 19:08 uur
Dat is jammer, want Eigen Wereld is verreweg het beste hiphopalbum dat ik ken (hoewel ik niet zoveel hiphop ken)
Je kan ook wat van Eminem proberen, en dan niet het Without You achtige geneuzel maar een nummer als Cleanin' Out My Closet (saaie beat, inderdaad, maar een redelijk briljante tekst).
Je kan ook wat van Eminem proberen, en dan niet het Without You achtige geneuzel maar een nummer als Cleanin' Out My Closet (saaie beat, inderdaad, maar een redelijk briljante tekst).
0
geplaatst: 23 juni 2010, 19:23 uur
[...] en dan ben ik er klaar mee. Ik ken te weinig om een goede discussie te voeren met goede argumenten 

0
geplaatst: 23 juni 2010, 19:26 uur
Stapler schreef:
video
video
Thou shalt not make some noise for Detroit

0
Misterfool
geplaatst: 23 juni 2010, 20:00 uur
Ik vind het overigens nog steeds jammer dat een aantal users alijd enorm gepikeerd reageren op negatieve reacties. Ik zou zeggen kom met tips. De reden dat dit soort discussie's zo vaak voorkomen is omdat enkele hiphoppers defensief reageren in plaats van actief. Naarmate je meer hiphop luistert, zie je dingen al snel vanuit een ander referentiekader.
0
geplaatst: 23 juni 2010, 20:05 uur
chevy93 schreef:
Nederlandse muziek is überhaupt niks voor mij, wat voor genre dan ook. Er zijn maar weinig Nederlandse nummers die mij kunnen bekoren.
Wat een vooroordeel, je staat er niet eens open voor.
0
geplaatst: 23 juni 2010, 20:46 uur
Arrie schreef:
Wat een vooroordeel, je staat er niet eens open voor.
Wat een vooroordeel, je weet niet eens of ik er niet vroeger al een keer open voor heb gestaan...Wat een vooroordeel, je staat er niet eens open voor.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 24 juni 2010, 02:04 uur
Op deze pagina heb ik zojuist de vijf minst zinvolle minuten van 2010 tot dusver doorgebracht
...
...
0
geplaatst: 24 juni 2010, 03:47 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Blijkbaar is kritiek op jouw genre teveel voor je? Wat valt er over Hip-Hop te zeggen dan, behalve over de tekst. Instrumentaal is het veelal hetzelfde. Teksten zijn voor mij niet meer speciaal dan een rocknummer hoor. In tegenstelling, ik verkies eerder die van rock (laten we ons beperken tot rock en niet de andere genres). Hip-hop is mij te eenzijdig, zal wel komen omdat ik me er niet in (wil) verdiep(en).(quote)
Wat is er hoogstaand aan de tekst dan? Ik vind de tekst van New York State Of Mind echt niet beter dan die van Hotel California of Sultans of Swing. Eerder andersom.(quote)
Ik kijk bijna nooit MTV en als ik het al kijk is het niet voor die baggermuziek die zij draaien. Verder geloof ik dat MTV-kijkers meer rap luisteren dan ik. Misschien dat je het daarom eerder hoort... Maar je kunt mij niet verwijten dat ik het niet hoor, want half Nederland zal niks van de tekst begrijpen. Zoals ik al zei ik heb niks tegen tegengas, maar de beweringen waar jij mee komt zijn open deuren intrappen en volledig ongenuanceerd...nu blijkt ook nog eens dat je zelf al aangeeft dat je niet verder kijkt dan je neus lang is want je geeft het zelf ook al toe.
Vervolgens ga je slachtoffertje spelen omdat mensen reageren op je provocaties, dat vind ik triest ja. Je gaat er ook gewoon maar van uit dat iemand die hiphop verdedigt tegen die inhoudloze kritiek van jou wel iemand moet zijn "van het genre". Ik luister daarentegen veel Rock, drumm n bass, jazz, soul en salsa. Het enige wat ik niet echt geweldig vind is pop en country.
Als je voorbeelden wilde hebben, kan je er toch gewoon om vragen. Ik vraag me alleen af wanneer je de teksten van Nas al moeilijk vindt om te begrijpen of je de wat diepere teksten van andere artiesten nog wel kan volgen ondanks dat je bovengemiddeld Engels spreekt. Maar goed ik geef je nieuw materiaal om af te branden, zodat Misterfool ook niks te klagen heeft;
Blackalicious, A tribe Called Quest, Blue scholars vooral de track Home is tekstueel goed, Masta Ace - A long hot summer, Insight, Immortal Techniques, Little Brother - vooral eerste 3 albums, jazzmatazz, uit nederland maar in engels Pete Philly & Perquisite, Nujabes, Kero One (met name Give Thanks), J-Live, Eyedea & Abilities, The foreign exchange.
0
geplaatst: 24 juni 2010, 03:57 uur
MJ_DA_MAN schreef:
Oh ja, nu ben ik degene die achteloze beweringen doet. Hypocriet en zo. En waarom meot ik dat doen, je zegt zelf:
(quote)
Ik ben het helemaal met je eens trouwens. Het is wel ok om ongenuanceerd te prvoceren op een genre en kritiek te geven zonder je erin te verdiepen, maar als je daarop reageert dan ben je weer die defensieve hiphop liefhebber die niet tegen kritiek kan (kuch Misterfool etc). Meneer gaat zelf lopen provoceren, aangezien hij niks wil checken/ zijn mening nooit gaat bijschaven en toch met feiten weet te komen over het genre...tegen beter weten in toch wat namen gedropt mochten er anderen zijn die het lezen en wel serieus wat gaan checken. Het is toch een van de grote voordelen dat Musicmeter naar mijn mening, behalve je mening delen ook nieuwe muziek ontdekken.
0
raffael77
geplaatst: 24 juni 2010, 07:40 uur
Nogmaals.
Ik snap niet dat er constant gezegd wordt dat hiphop geen inhoud heeft.
Simplistische songs als Hotel California die het meer moeten hebben van de muziek dan zang is een vergelijking van niets.
Door alsmaar te roepen dat hiphop geen inhoud heeft is onzin. Om constant gangsta rap erbij te halen is ook zwak.
Ik kan ook metal erbij halen en zeggen dat ze constant over satanistische dingen zingen en zij zijn ook een tak van rock muziek.
Het gaat er gewoon om dat hiphop ook veelzijdig is maar niet erkent wordt. Hiphop is altijd een underdog geweest op het gebied van muziek.
Ik snap niet dat er constant gezegd wordt dat hiphop geen inhoud heeft.
Simplistische songs als Hotel California die het meer moeten hebben van de muziek dan zang is een vergelijking van niets.
Door alsmaar te roepen dat hiphop geen inhoud heeft is onzin. Om constant gangsta rap erbij te halen is ook zwak.
Ik kan ook metal erbij halen en zeggen dat ze constant over satanistische dingen zingen en zij zijn ook een tak van rock muziek.
Het gaat er gewoon om dat hiphop ook veelzijdig is maar niet erkent wordt. Hiphop is altijd een underdog geweest op het gebied van muziek.
0
Misterfool
geplaatst: 24 juni 2010, 10:04 uur
als we genre's met soundtracks zouden vergelijken is hiphop veelzijdigheid op zijn tarinto's en is rock veelzijdigheid op zijn paul newman's. Overigens is hotel california een prachtig nummer met geweldige lyrics en dito zang. Het nummer hoeft hierop niets onder te doen voor bijna elk hiphop nummer. Wordplay maakt een lyric nog niet gelijk goed, mensen.
en metal een tak van rock muziek
.
en metal een tak van rock muziek
.
0
geplaatst: 24 juni 2010, 10:24 uur
wordplay maakt een lyric nog niet gelijk goed maar wel interessanter.
Het is toch een stuk moeilijker om goede teksten te schrijven met wordplay dan zonder.
Plus je kan dubbele betekenis geven aan 1 zin ipv 1 betekenis.
Dubbelrijm maakt de constructie interessanter dan alleen maar het laatste woord van iedere zin op elkaar te laten rijmen enz enz.
Het is niet zo moeilijk, mensen.
Als metal geen tak van rock is waar dan wel van?
Het is toch een stuk moeilijker om goede teksten te schrijven met wordplay dan zonder.
Plus je kan dubbele betekenis geven aan 1 zin ipv 1 betekenis.
Dubbelrijm maakt de constructie interessanter dan alleen maar het laatste woord van iedere zin op elkaar te laten rijmen enz enz.
Het is niet zo moeilijk, mensen.
Als metal geen tak van rock is waar dan wel van?
0
geplaatst: 24 juni 2010, 10:38 uur
Al metal is metal gewoon rock, inderdaad.
Niks mis met hip-hop overigens. Elk genre heeft zijn kaf en koren. Af en toe luister ik wel hip-hop. En dan met name wat spul uit de jaren 90 zoals Wu-Tang Clan en Nine enzo. Een beetje het hardere werk. Dat ik voorkeur voor de hardere hip-hop varianten heb, is waarschijnlijk niet zo moeilijk. Het geeft mij in sommige gevallen, afhankelijk van stemming, een gelijksoortige uitlaatklep als een LP van Exodus ofzo.
Uiteraard gaat het in eerste instantie om de rijmpjes en de manier waarop die gebracht worden.
Een combo als Opgezwolle laat goed zien dat je ook muzikaal een hoop met Hip-Hop kan doen. Door samples voor of achterin de mix te zetten, achterste voren te draaien of van snelheid te veranderen creëert Opgezwolle een prachtige melancholische sfeer.
Niks mis met hip-hop overigens. Elk genre heeft zijn kaf en koren. Af en toe luister ik wel hip-hop. En dan met name wat spul uit de jaren 90 zoals Wu-Tang Clan en Nine enzo. Een beetje het hardere werk. Dat ik voorkeur voor de hardere hip-hop varianten heb, is waarschijnlijk niet zo moeilijk. Het geeft mij in sommige gevallen, afhankelijk van stemming, een gelijksoortige uitlaatklep als een LP van Exodus ofzo.
Uiteraard gaat het in eerste instantie om de rijmpjes en de manier waarop die gebracht worden.
Een combo als Opgezwolle laat goed zien dat je ook muzikaal een hoop met Hip-Hop kan doen. Door samples voor of achterin de mix te zetten, achterste voren te draaien of van snelheid te veranderen creëert Opgezwolle een prachtige melancholische sfeer.
0
Misterfool
geplaatst: 24 juni 2010, 10:38 uur
daarentegen weten veel hiphopnummers mij ondanks alle mooie technische dingen als dubbelrijm, wordplay etc niks te zeggen, 8 van de 10 keer vind ik hiphoplyrics niks. Hoewel veel simpeler weten veel rocknummers gelijk gevoel op te roepen.
metal is, hoewel, zeker verwand aan rock, een op zich zelf staand genre met zijn eigen muzikale kentmerken.
metal is, hoewel, zeker verwand aan rock, een op zich zelf staand genre met zijn eigen muzikale kentmerken.
0
Misterfool
geplaatst: 24 juni 2010, 10:49 uur
ik absoluut niet. Daarmee doe je metal toch echt tekort mee, maar dat is voer voor een ander topic.
* denotes required fields.