MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip-Hop; haat of liefde?

zoeken in:
Joy
het is de eeuwige achilleshiel

rappers worden muzikaal nog steeds niet echt serieus genomen door muziekliefhebbers en daar kan men als 'rapliefhebber' anno 2010 nog steeds slecht tegen

het bericht van raffael is te stupide voor woorden vanwege de vele generalisaties ten eerste en foute conclusies ten 2de

Ik kan me echter wel vinden in de laatste alinea van Raff's eerste bericht. En Joy, u wordt als user anno 2010 door niemand op MuMe op serieus genomen op alle muziekgebieden, dus het is al goed (wat ik laatst las bij Di-rect was weer een grote waard).

Edit: Mr. Fool's laatste alinea is imo ook begrijpelijk, maar wanneer ik bepaalde mensen hiermee confronteer (ene Pret) haken ze af door middel van de makkelijkste uitweg.

Weet je wat ook zo leuk hieraan is? Een argument gebruiken als: Wanneer wij iets negatiefs zeggen, dan zijn mensen oververhit en gaan ze er tegen in. Dat is zo'n mooie stok achter de deur opmerking: Je kan elke mening, argument of zelfs feit kan je afdoen als: Hij houdt van rap dus nu wordt hij boos als ik kritiek geef. Dan kan je ook geen discussie aangaan hé, als iemand geeneens mag proberen om het tegendeel te bewijzen. Misterfool reageert namelijk op precies dezelfde manier als op het bericht van Raffael. Let op: Hij zou vast ergens gelijk hebben, ik kies geen partij, maar het is de manier waarop er gereageerd wordt.
En iemand als Joy generaliseert nog een stuk meer dan Raff kijkende naar eerdere berichten. Maargoed, we zijn weer terug bij af en ik heb geen zin om te bewijzen dat ik heus wel kritiek kan hebben ten opzichte van rap.

Misterfool
nee bedorvenkebab dan heb je het niet goed begrepen. Van mij mag raff namelijk best zijn mening hebben. Maar aangezien dit een muziekdiscussiesite is ,staat het mij ook vrij om het bericht van Raff te bediscussiëren. Ik haal hiervoor argumenten(peter gabriel) aan en probeer een argumenten van raffeal te ontkrachten(pop encylopedie). ten slotte probeer ik hem een handrijking te doen door enkele bands aan te halen die wellicht zijn mening zouden doen veranderen.

Een minder aangename reactie zou zijn om zijn bericht af te doen als prietpraat van iemand die niks van rock snapt. Hem niet serieus te nemen of diverse huil/lach emoticons te posten. Ik probeer met mijn bericht een dicussie op gang te brengen ipv het af te kappen.

Ho wacht even. Nu begrijp je mij weer verkeerd. Want ik ging vooral in op Joy dat de reacties van Rap liefhebbers als eeuwige achilleshiel ziet. Terwijl veel (en daar reken ik mijn eigen reacties ook onder) gewoon net zoals jij reageert op Raffeal (Dus gewoon een mening geven zonder de discussie af te kappen). En dat vervolgens er toch weer reacties komen van; Ja je houdt van rap en je neemt het te serieus, weet ik het allemaal wat. Dan (en daar reken ik Joy onder) kap je een discussie af, en ben je uiteindelijk terug bij af.

Niks tegen jou bericht dus, hoewel het een klein beetje afdwaalt weer naar andere genres. Alhoewel ik het begrijp.

Hele rits berichten verwijderd. Zijn we nou weer aardig tegen elkaar?

Ik ben voor

Iemand hier trouwens een mening over? Vraag van Herman nog bij Dr. Dre (2001)
herman schreef:
Heb de berichten voorlopig verplaatst naar Genres > R&B en Hip-Hop > Hip-Hop; haat of liefde?

Misschien is het ook wel goed een soort algemeen topic te maken met daarin links naar 10 zeer uitéénlopende hiphopnummers, zodat je daar heen kunt verwijzen als er weer eens iemand met de welbekende vooroordelen om de hoek kunt zetten. Maar dat is niet aan mij, denk ik.

Volgens mij zijn er al soortgelijke topics, maar als er zowel Hip-Hop liefhebbers als mensen zijn die daar ook interesse voor hebben om het te beluisteren is het misschien in een idee. Een soort topic als dit dus maar dan met meer voorbeelden en losse nummers/artiesten/albums.

Lijkt me een prima plan, zo kun je makkelijk laten zien dat hiphop niet alleen guns en bitches is. Prachtig trouwens dat bitches wordt (h)erkend door de spellingscheck.

Sowieso een heel bruut nummer maar tjek vooral 2:02 :

Thou shalt remember that guns, bitches and bling were never part of the four elements and never will be.

Als het topic gemaakt wordt lijkt me handig dat ook alle of erg veel kanten van Hip-Hop worden besproken, dus ook de kant met wel Bitches, de velgen van je auto enzovoorts. Anders hebben we weer een backpack topic volgens users als MJ, en zo krijg je uiteindelijk ook een beter beeld ervan.

@ Stapler: Vreemd nummer, de beat en de raps liggen me ook niet echt hier (deze electronische invloeden liggen me niet). De quote is wel leuk, maar er zijn misschien nog wel betere voorbeelden. Bijvoorbeeld zoiets, wat meer traditioneel/standaard is:

Vooral Ace verwoord het in zijn tweede verse redelijk duidelijk.

Stapler schreef:
Sowieso een heel bruut nummer maar tjek vooral 2:02 :
(embed)

Thou shalt remember that guns, bitches and bling were never part of the four elements and never will be.

Haha, geweldig. Ik moest vooral lachen om het 'freak like me'-stukje en dat over 'phoenix'. Daarnaast staat de serieuze laag, die van artistieke authenticiteit en de aansporing tot heroverweging van ingeslepen, maatschappijbrede absurditeiten, me erg aan.

Trouwens, het viel me op dat hij Zuid-Afrika aanwees (1:57) toen hij het had over landen waarin Engels niet gesproken word. Of dat was een statement tegen het accent dat ze daar hebben, of gewoon heel erg lomp. Het moet haast wel het tweede zijn, want hij, overduidelijk een Brit, wijst de VS aan als Engelssprekend land. Nou ja, zonde.

Misterfool
zo'n topic werkt alleen als er aan beiden kanten welwillendheid is. Aan de ene kant moeten de hiphopliefhebbers niet bij elk negatief geluid gaan staan brullen. Aan de andere kant moeten mensen die minder hebbben met hiphop ook het aardig houden en niet gaan staan uitdagen.

Eens. Plus je hebt het probleem dat elke user natuurlijk zijn favorieten wilt promoten , en je zo een onsamenhangend geheel krijgt van Youtube filmpjes. En terecht eigenlijk, want elke luisteraar zou dat mogen. Hoe je dit oplost is lastig, het enige wat ik kan bedenken is dat elke Hip-Hop luisteraar gewoon één lang bericht van zowel voorbeelden ervan als tekst erbij, en dan niet elke keer weer links ervan te geven tenzij reacties daar aanleiding voor geven (vragen bijvoorbeeld). Dit, omdat het anders gewoon te onoverzichtelijk is.

Of je zou een soort systeem moeten hebben om één centraal bericht te starten, maar dat is lastig, en meerdere luisteraars willen denk ik hun mening geven. Is hier iemand die een idee heeft hoe het zou kunnen?

@ Sjaakspeare ik denk dat hem er meer om gaat Westen vs Niet-Westen en in Zuid-Afrika is Engels niet de landstaal, volgens mij doelt hij daar op.

Misschien is het leuk om iedere dag of om de 2 dagen een nummer te posten waar we over kunnen discussiëren? Lijkt mij wel leuk . En dan niet zo zeer over de muzikaliteit maar vooral over de inhoud.

Dan krijg je een soort "Maak kennis met rap en beoordeel" topic, waar nu nauwelijks reacties op verschijnen. Of in ieder geval niet het aantal wat ik denk dat een ander topic wel zou kunnen krijgen. Én zullen er veel éénzijdige nummers voorbijkomen, denk ik, maar dat is koffiedik kijken natuurlijk.

Bedorvenkebab schreef:
Ik ben voor

Iemand hier trouwens een mening over? Vraag van Herman nog bij Dr. Dre (2001)
(quote)

Volgens mij zijn er al soortgelijke topics, maar als er zowel Hip-Hop liefhebbers als mensen zijn die daar ook interesse voor hebben om het te beluisteren is het misschien in een idee. Een soort topic als dit dus maar dan met meer voorbeelden en losse nummers/artiesten/albums.
Nee, vrij kansloze missie. In tien nummers kun je niet aangeven hoe breed hiphop is. Bovendien, mensen die ruimdenkend(er) zijn hebben zo'n topic niet nodig en voor mensen die je onmogelijk kan verbeteren (ik noem geen namen) is het een zinloos iets.

Misterfool
moet het weer zo'n steek onder water

Kun je misschien vertellen wat het probleem nu weer is, want ik heb geen idee waarom je me weer eens aanvallend o.i.d. noemt.

Kos
Als je echt iets van hiphop wil weten lijkt het me niet al te moeilijk om daar wat over te vinden of er naar op zoek te gaan.

Kos
Joy schreef:

rappers worden muzikaal nog steeds niet echt serieus genomen door muziekliefhebbers en daar kan men als 'rapliefhebber' anno 2010 nog steeds slecht tegen

Welnee. .

Zorin
Favoriete topic momenteel, waarvan akte.

Bij Nas - Illmatic (1994):

chevy93 schreef:
Het gaat ook om de tekst denk je, maar ja... daar versta je nooit wat van en ook wil ik niet echt naar de tekst luisteren om bovenstaande reden.

Volgens mij ligt dat toch echt aan jezelf, met een 'boven gemiddelde' kennis van de Engelse taal moet dit album voor 90% te volgen zijn. Ik ben er zelf van overtuigd dat dit voor iedere MTV kijkende puber (zonder 'boven gemiddelde kennis' van de Engelse taal) redelijk goed te volgen moet zijn.
Dat iemand de muziek en het rappen op zich niet kan waarderen snap ik, maar klagen over de onverstaanbaarheid van de tekst ....

Tekstuele (verstaanbare) hoogstandjes als op dit album ga je bijvoorbeeld niet terug vinden bij Toto, Eagles en Dire Straits. Dergelijke 'middle of the road rock' zal in 30 jaar niet een verhaal kunnen vertellen zoals Nas op 'One Love' en 'Memory Lane' doet.

Arrie schreef:
Daar is het gebruik van de woorden nigga en fuck heel normaal, hij is daarmee opgegroeid. Voor hem is dat normaal taalgebruik.

Inderdaad. Anno 2010 moet je daar geen moeite meer mee hebben. Daarnaast kent de Nederlandse taal ook tal van vergelijkbare krachttermen.

Misterfool
dat vind ik nou het gekke. Juist bij veel rapmuziek hoor ik geen verhaal zoals ik dat wel bij rock hoor. Wellicht heeft het met voorkeur te maken maar ik vind hiphop tekstueel het minst intressante genre. Hoewel ik gelukkig ook hiphop ken die tekstueel zeer hoogstaand is.

Geen genre is tekstueel zo veelzijdig als hiphop.

Misterfool
dat hoor ik inderdaad wel vaker maar ondanks deze klaarblijkelijke veelzijdigheid, vind ik tekstueel rock toch beter, hoewel ik dan gelijk toe moet geven dat veel rock toch duidelijk instrumentaal geörienteerd is daar waar hiphop zijn aandacht ook veel op de teksten richt.

ten slotte ga ik mijn enigzins onredelijke stem van een 0,5 * toch opwaarderen naar 2*. Nu ik de laatste tijd meer hiphop beluister, hoor ik iets beter waar dit album zijn klassiekerstatus vandaan haalt.

Ieder zijn keuzes, maar ik denk dat jij nog bij lange na niet genoeg hiphop hebt beluistert om dat te kunnen concluderen. 95% rock tegenover 5% hiphop (een voorbeeld) is natuurlijk geen reeële vergelijking waard.

Misterfool
Daar heb je een punt, maar een mening is natuurlijk nooit een statisch ding.het is heel goed mogelijk dat naar mate ik meer hiphop beluister de sterren boven mijn waardering op zullen vliegen. Dat zal in de nabije toekomst wel blijken.

echt ik snap mensen zoals Chevy93 niet, hiphop heeft juist tekstueel veel in zich. De fucks en nigger termen komen ongetwijfeld voor, maar echt niet op zo'n grote schaal. Ik zou zeggen kijk verder dan je neus lang is, het is een vooroordeel die je vaak hoort bij mensen "die ook eens een rapnummertje horen". Wat het bij hiphop interessant maakt is de creativiteit met woorden, symbolisme en multirhymes.
Dat ga je niet vinden in de rockmuziek (behalve symbolisme, maar niet zoveel als in hiphop). Ik heb niks tegen tegengas, maar van die ongenuanceerde open deuren intrappen zonder enige kennis van zaken vind ik echt triest.

Hiphop vind ik trouwens niet vooral de teksten. Beats zijn minstens zo belangrijk vind ik. En ach die vergelijking met rock...vind ik een beetje appels met peren vergelijken. Het is een andere muziekgenre waardoor je muziek toch wat anders beleeft ook (tenminste in mijn geval dan)

Gast
geplaatst: vandaag om 19:32 uur

geplaatst: vandaag om 19:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.