MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip-Hop; haat of liefde?

zoeken in:
pretfrit
lezen en begrijpen blijft toch moeilijk jongens

er zijn een aantal hiphop liefhebbers die hoe dan ook negatief zullen reageren op ieder klein beetje kritiek op hun genre. Ik noem mijn punten in mijn eerste bericht note bene zelf vooroordelen. Dat had voor jullie een uitnodiging kunnen zijn om inhoudelijk mijn ongelijk te bewijzen. Ik kreeg vooral persoonlijk verwijten naar mijn hoofd.

ik heb alle eventuele kritiek op hiphop op mezelf betrokken zoals ik mijn eerste bericht al beslooti: Het licht niet aan de muziek, het is mijn schuld

Verder heb ik de hele tijd aan jullie gevraagd om sugesties: "geef tips", "ik zoek dat en dat"... "laat inhoudelijk blijken dat ik het fout heb".... Ik heb gvd 2 dagen voornamelijk hiphop gehoord en luister al 20 jaar regelmatig hiphop (ik haat namelijk niet, kan het dus wel hebben) ...reactie: pretfrit moet meer moeite doen en dan zou hij het wel begrijpen,.... pretfrit wil gewoon niet...pretfrit zit alleen maar te zeiken

Ik heb duidelijk uitgelegd hoe ik tegenover hiphop sta en hoe ik het ken, en hoe lang al. Ik open en duidelijk geweest wat betreft mijn bedoelingen. als julie vragen hadden gehad dan had ik daar op geantwoord....maar er kwamen geen vragen, wel voornamelijk vooroordelen richting mijn persoon...of ik werd als een "gitaar minded neandertaler" neergezet die alleen maar AC/DC en Normaal kent en hier even komt zeiken over die verheven muziek die hiphop wel niet is...

Uitzonderingen: Mb en R&P: respect

Acceptatie is tweerichtingsverkeer beste mensen..

wat ik al eerder zei: snappen jullie niet dat de negatieve gedachten die men bij hiphop heeft voor een heel groot gedeelte ook bij jullie (de liefhebbers ligt) en dat dat ook bij b.v. Beatles of Radiohead gebeurt, is ten eerste hier niet aan de orde maar ten tweede mag ook geen excuus zijn.

Ook dit bericht gaat waarschijnlijk negatief opgepikt worden door een aantal van jullie. er worden zinsneden uit hun verband gehaald, verdraait en van persoonlijk aan mij gericht comentaar voorzien.

Nu ben ik een volwassen vent, ken mezelf behoorlijk goed en voel me dan ook niet aangesproken door jullie beledigingen. Sterker nog, ik lach jullie keihard uit en heb zo mijn gedachten....

nogmaals: het is niet dat men hiphop niet kan begrijpen, het is meer dat men niet wil begrijpen...en gezien de gemiddelde reacties die je nu hier weer eens ziet kan ik me dat goed voorstellen.

Persoonlijk vind ik dat om respect te krijgen je het eerst moet verdienen. Mijn voorkeur gaat dan naar degen die karakter tonen en niet de personen met een grote waffel..het zal wel weer een vooroordeel zijn, maar mischien dat ik daarom ook problemen heb met hiphop.

Het zijn nog steeds allemaal mijn gedachten en mijn gevoelens die ik beschrijf....geen reden om je persoonlijk aangevallen te voelen toch? Ik heb bedenkingen bij hiphop, toch niet bij jou persoonlijk (op MJ na dan... Nauturlijk waren er een aantal personlijke verwijten aan mijn adres en logisch voel ik dan de behoefte me te verdedigen of het recht te zetten maar dat was niet de intentie van de discussie en dat is ook door mij aangegeven) Is het dan toch zo dat hiphop vooral een groepsgebeuren is. en als hiphop aangevallen word dan voelt dat ook als een persoonlijke aanval?

Of is dat weer zo'n vooroordeel van mij (het is een vraag he...ik zeg niet dat het zo is...en al zou ik dat wel doen, wie ben ik...geen reden om te geen schelden of te gaan beledigen)

Blijft een gemiste kans mensen...ik heb een verdomd goede aanleiding aan jullie gegeven om een aantal vooroordelen ten aanzien van hiphop recht te zetten. Daar is naar mijn gevoel bijzonder weinig mee gedaan.

Ik heb me verder wel vermaakt...en nog wat muziek leren kennen ook

(Terzijde 1: Ik kreeg overigens vandaag ineens weer de behoefte om Dangerdoom te draaien...echt wel goede en creatieve muziek

(Terzijde 2: De overige tips die ik heb gehad zal ik de komende tijd ook nog gaan beluisteren )

(Terzijde 3:ik ga echt niet meer reageren, ik heb alles gezegd, kom maar op met die beledigingen... )

(terzijde 4: sorry voor taal en spellingsfouten, ben slordig wat gramatica betreft, en heb meer te doen...)

Ik heb zelf nooit zo de behoefte om een bepaalde groep hiphoppers te verdedigen. Hiphop komt met regelmaat slecht in het nieuws, om de Bijlmer maar als voorbeeld te geven. Daar is dan bijvoorbeeld een jonge rapper neergeschoten, mensen gaan dan snel de link leggen met de muziek en dat is natuurlijk niet echt raar. Als bijvoorbeeld een metal band een hotelkamer kort en klein slaat zetten mensen ook hun vraagtekens bij dat genre.

Zelf geloof ik niet dat muziek aanzet tot geweld maar dat lijkt me weer een ander verhaal. Sommige rappers verheerlijken wapens of gaan op een niet goede manier om met vrouwen. Deze rappers hebben helaas een grote achterban en ze zijn te zien op de tv. Gelukkig blijft dit mijn inziens nog altijd een zeer klein percentage. Helaas lijkt dit kleine percentage soms representatief voor het genre hiphop.

Maar als je naar Aesop Rock, CYNE of Evidence gaat luisteren hoor je al dat hiphop geen genre is dat geweld moet uitstralen. Sterker nog, zelfs als je acts hoort als Public Enemy en dead prez heb ik dat idee nog niet. Dat komt omdat deze laatst genoemde acts heel sterk zijn qua woorden. Ze hebben geen fysiek geweld nodig om een punt te maken en ik denk dat de luisteraars daar ook zo over denken. Mij zet het eerder aan om nog eens goed de geschiedenisboeken in te duiken. Dit soort acts zal ik dan wel weer verdedigen en ik denk inderdaad dat de liefhebbers van dit soort hiphop een groep vormt. Daarom krijg je wel eens dat we als groep in de verdediging schieten.

Als individu leg ik in mijn omgeving meestal wel uit wat hiphop voor mij inhoud en dat het dus niet zo is als de media het neerzet. Wat mensen er vervolgens mee doen maakt mij niet zo veel uit, ik wil het genre op dat moment even in een goed daglicht plaatsen.

Ik kan dus hiphop nergens de schuld voor geven, ook niet dat het met regelmaat slecht in het nieuws staat. Ik voel me als luisteraar totaal niet verantwoordelijk voor de acts die hiphop in een kwaad daglicht plaatsen en ik denk dat maar weinig mensen zich daar verantwoordelijk voor hoeven te voelen. Misschien de rappers die met hun blije smoel en gespierde lichamen op tv omringt worden door schaars geklede vrouwen.

Kos
pretfrit schreef:
Sterker nog, ik lach jullie keihard uit en heb zo mijn gedachten....

Persoonlijk vind ik dat om respect te krijgen je het eerst moet verdienen. Mijn voorkeur gaat dan naar degen die karakter tonen en niet de personen met een grote waffel..

.

Nou ja, tot zover maar weer. Volgens mij heb ik gewoon op je gereageerd hoor, helemaal niet aanvallend.

Mijn eerste reactie die pretfrit aanvallend noemde was ook helemaal niet aanvallend, maar gewoon direct, iets waar velen zich meteen ongemakkelijk bij voelen en het maar gelijk scharen onder een aanval. Vrijwel iedereen van de ''die hiphoppers'' zullen het inhoudelijk (bij vlagen) ook wel eens zijn met de zojuist genoemde reactie van mij, alleen nemen zij gewoon geen moeite wanneer ze zo'n, idd, een waslijst aan generalisering lezen (standaard lulkraak voorbeelden zal ik maar weglaten). Je hebt het gewoon niet soepel genoeg gebracht (u lacht ons uit, wij zaten nog lekker in de luiers toen jij hiphop hoorde), pretfrit, volgende keer beter.

De kernmerken die jij in je eerste bericht overigens noemt zoals kleding, graffiti en stoerdoenerij (ook een groot deel van de cultuur zelfs) liggen mij ook niet en ik walg er soms zelfs van, maar toch luister ik er naar. Je muzikale kritiekpunten zijn slechts een gebrek aan verdieping. Hiphop niet variërend noemen is zelfs een van de belachelijkste stellingen die je kan bedenken.

lambf
pretfrit schreef:
Blijft een gemiste kans mensen...ik heb een verdomd goede aanleiding aan jullie gegeven om een aantal vooroordelen ten aanzien van hiphop recht te zetten. Daar is naar mijn gevoel bijzonder weinig mee gedaan.

Tsja, als jij gelijk in de verdediging springt bij het minste of geringste en daardoor mensen gaat aanvallen dan is ligt dat toch echt aan jou.

pretfrit
@ kos zoals ik al voorspelde zinsneden uit verband gehaald en tegen mij gebruikt.

Ik heb toch ook nergens gezegd dat jij niet "gewoon" gereageerd hebt? toch voel jij je persoonlijk aangevallen en moet je nu op deze wijze je gram halen

als je het toch wil weten, ik vond je eerste reactie de moeite waard, ik heb je daar zelfs nog voor bedankt...

@MJ je gaat weer niet dieper in op het onderwerp en je zoekt weer de persoonlijke aanval.

je hebt kritiek (al dan niet terecht) op punten, je weerlegt die niet inhoudelijk, maar legt "de schuld"of "probleem" bij mij persoonlijk neer....daar kan ik toch niets mee. geef net zoals ik heb gedaan feiten die buiten de persoon staan of je persoonlijke verhaal en ervaringen als voorbeeld

Je zegt dat hiphop gevarieeerd is en ik beweer dat in vergelijking met jazz, electronic en rock Hiphop meer beperkingen heeft. ik kom die beperkingen tegen en daardoor is hiphop mij voor niet zo interessant meer....en dat is een ander verhaal als de voorstelling van zaken zoals jij die hier neerzet.

en je verwijt me zaken die niet kloppen. ....je schrijft "u lacht ons uit"
(kos gebruikt dat trouwens ook) waar staat dat?, waar lees jij dat?
...en in welk verband staat dat? en wie lach ik precies uit? ons?... alle hiphop liefhebbers? (vraagteken!!!!!!)

nee!! ik lach degene die zinsneden verdraaien en tegen mij gebruiken uit. en ik zal ook uitleggen waarom.. Dat is namelijk een teken van zwakte, gebrek aan inhoudelijke argumenten en vooral en daarom lach ik zo iemand dus ook hartelijk uit. moedwillig iemand willen vernederen.

dit is namelijk wat ik schreef: (ik moet waarzegger worden )

Ook dit bericht gaat waarschijnlijk negatief opgepikt worden door een aantal van jullie. er worden zinsneden uit hun verband gehaald, verdraait en van persoonlijk aan mij gericht comentaar voorzien.

Nu ben ik een volwassen vent, ken mezelf behoorlijk goed en voel me dan ook niet aangesproken door jullie beledigingen. Sterker nog, ik lach jullie keihard uit en heb zo mijn gedachten....

daarnaast wilde ik met het "luierverhaal" duidelijk maken dat ik dus wel hiphop luister en ook al een behoorlijk aantal jaren, maar ik ben er dus overheen gegrooeid...en he tis ook nog eens gewoon een feit. ik kreeg meerdere reacties van 15 en 17 jarigen..ik ben 38...tel zelf maar...

een aantal pikte dat dus op als een persoonlijk belediging en ik heb er nog wel een smiley bijgezet.....

...tsja, ik kan er wel om gaan janken, maar lach er liever om

@ R&P tsja, het zijn de rotte appels die het verpesten voor de rest...kom je overal tegen

pretfrit
lambf schreef:
(quote)

Tsja, als jij gelijk in de verdediging springt bij het minste of geringste en daardoor mensen gaat aanvallen dan is ligt dat toch echt aan jou.

ik hou ook van jou

kusjes en een aai over je bolletje

Bah, wat heb ik een hekel aan zelf aangewezen slachtoffertjes die bij het minste gering zich in deze positie opstellen en zich volproppen met zelfmedelijden. Volgens mij doe je het er gewoon om; ik heb er ook echt geen andere bewoording voor. Ga maar weer klagen over gebrek aan argumenten (die ik wel heb gegeven, maar die negeer je gewoon straal); ik zeg er nu een punt achter en je hoeft ook niet keer op me te reageren, het mag, reageren doe ik niet. Verspil je tijd niet langer aan mij .

Edit: je laatste bericht = ³³ en een gevalletje de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. U was toch 38 hè?

Godsamme hee, wat maken jullie een herrie om niks. Ga alsjeblieft weer op het onderwerp in, dat was veel boeiender om te lezen .

pretfrit
MJ_DA_MAN schreef:
Bah, wat heb ik een hekel aan zelf aangewezen slachtoffertjes die bij het minste gering zich in deze positie opstellen en zich volproppen met zelfmedelijden. Volgens mij doe je het er gewoon om; ik heb er ook echt geen andere bewoording voor. Ga maar weer klagen over gebrek aan argumenten (die ik wel heb gegeven, maar die negeer je gewoon straal); ik zeg er nu een punt achter en je hoeft ook niet keer op me te reageren, het mag, reageren doe ik niet. Verspil je tijd niet langer aan mij .

Edit: je laatste bericht = ³³ en een gevalletje de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. U was toch 38 hè?

pretfrit
en voor de rest..sorry, ben te ver gegaan met mijn lolletje

weer naar het onderwerp.

- Gebrek aan variatie

Leuk lijstje,maar je kon het veel breder trekken .

Van een El-P tot Onyx, van Wu-Tang Clan tot Flying Lotus, van MF DOOM tot Mobb Deep, van Opgezwolle tot Atmosphere, De La Soul tot Eminem. En zo kan ik wel even door gaan, hiphop is idd best breed, maar het kan en mag natuurijk nog breder!

Geniaal dat Heavy Ceiling erbij staat .

Dan kom ik ook met een lijstje hoe breed hip-hop is:

Begin jaren 90:

N.W.A - Straight Outta Compton (1989)

Vs.

Gangstarr - Manifest (1989)

Mid Jaren 90:

Dred Scott - Back in The Day (1994)

Vs.

Mobb Deep - Shook Ones pt. 1 (1994)

Dynospectrum - Armor (1997, uitgebracht 1998)

vs.

Rakim - Guess Who's Back (1997)

Deep Puddle Dynamics - Thought Vs. Action (1999)

Vs.

K-Otix - Frequencies (2001)

Vs.

Nas - Ether (2001)

Dark Craftsmen - Creepshow (2002)

Vs.

Royce Da 5'9" - Soldier's Story (2002)

50 Cent - In Da Club (2003)

Vs.

Brother Ali - Blah Blah Blah (2003)

Ronin - Blast It Up (2009)

vs.

Raekwon - House of Flying Daggers (2009)

Het gaat hier dus niet om kwaliteit, maar om variatie qua stijl binnen het genre.

Bij Dr. Dre - 2001 (1999):

Joy mag ik je vragen hoeveel hiphop albums jij dan beluisterd hebt?

Joy
2

zonder gekheid ,niet mijn muziek maar ik draai nu en dan ff ene half uurtje dit soort spul, busta rhymes is ook zon figuur die ik kan waarderen want redelijk afwijkend imo, en verder interesseert het me weinig wie wat maakt, als het lekker klinkt klinkt het lekker

ik stel er verder dan ook weinig eisen aan

verder ook geen woorden aan vuil maken, ik vind dit ene leuke plaat an thats it, verdere interesse is er niet

Ok, dus Dre en Busta kun je wel waarderen maar de rest boeit je sowieso al niet? Ha-ha.

Joy
right

Voel je je nou er echt beter door door dit getrol? Of heb je echt een extreem groot kennisgebrek?

Misterfool
echt aan het trollen is hij nu ook weer niet hoor. hij heeft alleen niet veel intresse voor hiphop, dat moet toch kunnen?

Maartenn (crew)
Ik zie ook geen trollerij, alleen iemand die ventileert dat hij marginaal van hip-hop kan genieten, waarna een andere gebruiker, die ik 'ken' als iemand die in mijn ogen toch beter had moeten weten, zich aangevallen voelt in zijn favoriete genre.

Inhoudelijk snap ik helemaal wat Joy bedoelt! Ik ben ook geen groot hip-hop liefhebber, maar toch kan ik genieten van albums als 2001, Eigen Wereld, 3 Feet Hig and Rising of The Future is Now, zonder daarbij ook maar een enkele neiging te hebben dit uit te breiden met andere albums.

Voor wat ik van hip-hop begrijp, is dit gewoon een lekker luisterwerkje, met een commerciële insteek, die op een normaal niveau erg genietbaar is.

Ik vind deze plaat meer een karikatuur op hiphop.

Wat berichten verwijderd. Als Joy genoeg heeft aan 2 hiphop-albums, is dat zijn goed recht.

Volgens mij beoordeeld Joy het hele genre hiphop op dit album..correct me if I'm wrong...
Hiphop is een van de breedste muzieksoorten die er zijn en dit album klinkt echt heeeeel anders dan bijvoorbeeld een album van ik noem maar wat, Sound Providers of Nujabes. Wellicht dat je dat meer kan waarderen.

Als je geen behoefte hebt om meer dan 2 hiphop albums te beluisteren mag je ook geen oordeel vellen over het genre.

Joy
het genre spreekt me erg matig aan,wat ik ken ken ik van tv, joeptoep, ik beluister wel eens wat en over het algemene vind ik het weinig verheffend

verder beoordeel ik alleen deze plaat

Joy schreef:
wat ik ken ken ik van tv

tja..

Relax
Joy schreef:
het genre spreekt me erg matig aan,wat ik ken ken ik van tv, joeptoep, ik beluister wel eens wat en over het algemene vind ik het weinig verheffend

verder beoordeel ik alleen deze plaat

YouTube - J Dilla/Dwele - Dime Piece

Joy

grapje, die link?

zo vat ik het wel op namelijk

Kom op, Dilla heeft wel betere nummers Relax..

Relax
Sjoerd_ schreef:
Kom op, Dilla heeft wel betere nummers Relax..

Ik wou gewoon laten horen dat dat ook hip-hop is... en persoonlijk vind ik dat een heerlijk nummer, interesseert me geen ene zak of Joy het mooi vind of niet.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:26 uur

geplaatst: vandaag om 06:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.