menu

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
We kunnen niet allemaal Robs zijn (aan wie dit ook een kleine hommage is: nogmaals sterkte jongen!) en hiphop top 500's samenstellen. Toch wilden Ralph. en ik graag een top 100 van hiphop nummers maken. Om nou aparte topics hiervoor aan te maken vonden wij nogal overdreven. Om deze reden hebben we besloten dit topic te openen. Hier kunnen users die dat willen hun hiphop top 100 presenteren. Het is de bedoeling dat dit om de beurt gebeurt, we werken dus met een rij. Ga dus niet zomaar een top 100 neerkwakken, dan wordt het onoverzichtelijk en oninteressant. Op dit moment staan alleen Ralph en ik daar in maar als jij ook graag je top 100 wil presenteren: sluit gerust achteraan.

Wij zullen onze top 100 hier per tiental presenteren en de laatste tien één voor één, dit alles begeleidt met stukjes tekst. Hoe jij het in wilt richten als je dit gaat doen mag je in principe zelf weten, maar het is natuurlijk wel leuk als je er wat bij verteld. Zorg daarnaast wel dat je hem op tijd klaar bent zodat we niet te lang op je hoeven wachten.

Dit is de rij tot nu toe:

- niels94
- Ralph.

Ik zal dus, zeer binnenkort al, beginnen, gevolgd door Ralph. We hopen natuurlijk dat we op deze manier nog meer mensen inspireren hetzelfde te doen. Iedereen die een fatsoenlijke top 100 kan samenstellen mag dit doen, je hoeft dus niet (bijna) alleen op hiphop gericht te zijn, dat ben ik ook niet. Hopelijk bieden mensen zich aan

Mooi initiatief en zeker ook leuk voor Rob, het houdt de hip-hop levend. Jammer genoeg is mijn hip-hop basis nog niet breed genoeg voor een fatsoenlijke top 100. Reden te meer voor mij om dit topic dus wel in de gaten houden

- niels94
- Ralph.
- He$$el_01

Leuk topic dit.

Mijn top 100 zal ook niet heel erg spannend worden hoor. Luister wel al zo'n dikke 10 jaar veel Hip-Hop en heb een redelijk brede smaak, maar verwacht ging dikke undergroundplaten. Die scene is te groot en heb ik me nooit in verdiept. Maar ik vind lijstjes gewoon leuk en discussieren over lijstjes is nog veel leuker . Want er valt altijd wel wat te zeuren haha.

Top 100 durf ik mij ook wel aan te wagen.

- niels94
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek

- niels94
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan

Al zal het moeilijk worden om ze echt op volgorde te krijgen.

- niels94
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan
- Elohim

Zeker moeilijk om ze op volgorde te krijgen XD

Ik wil al jaren een top zoveel maken, maar dat wordt gewoon een bijna onmogelijke zaak waar bovendien veel te veel tijd in gaat zitten plus, stel dat ik het voor elkaar krijg om 100 tracks te kiezen, er edit op edit zal volgen. Ik moet dus helaas passen.

Tja, het is inderdaad moeilijk en allemaal nogal relatief: een écht vaste volgorde is onmogelijk te maken. Ik denk echter dat ik behoorlijk in de buurt ben gekomen. Ik waarschuw overigens alvast: er gaat wat herhaling qua artiesten voorkomen. Als ik dat niet zou doen zou de top 100 simpelweg te onjuist zijn. Overigens is het niet bijzonder veel, maar beduidend meer dan bij Rob's top 500 bijvoorbeeld. Laat ik dan maar van start gaan met het eerste tiental:

100. Cage – Agent Orange
We trappen af met een recente ontdekking voor mij die, gezien het feit dat hij nu al in mijn top 100 te vinden is, enorme indruk heeft gemaakt. Het gaat hier om een nummer van het album Movies for the Blind (die ik overigens zelfs nog in zijn geheel moet beluisteren). Het nummer geeft een sfeerimpressie van, je had het misschien al gezien, A Clockwork Orange. Dat betekent dus een enorme bak geweldsbeschrijvingen, gerapt met een enorme belevenis over een erg sterke, zeer sfeervolle beat. Wie weet stijgt dit nummer in de toekomst nog wel verder in mijn waardering.

99. Raekwon ft. Ghostface Killah & Blue Raspberry – Rainy Dayz
Het tweede nummer is niet veel vrolijker, al is dat op een andere manier bewerkstelligt. Een stemmig, erg mooi intro en een stemmige, erg mooie beat. Er is nauwelijks variatie te vinden eigenlijk, alleen die haast spookachtige strijkers en de rauwe stemmen van de Wu-Tang leden, meer is er niet nodig om dit tot een ontzettend sfeervol nummer te maken.

98. CunninLynguists ft. Cee-Lo – Caved In
Een zeer catchy gitaarriffje vormt de basis voor de beat die, zoals we van Kno gewend zijn, niet minder dan fenomenaal is. De inhoud is wat minder vrolijk, Deacon rapt over de moeilijkheden van het leven maar ‘just holds on’, want wat kun je anders doen? Cee-Lo, die overigens nog een keer in deze top 100 voorbij zal komen, levert een niet te missen bijdrage in de vorm van een geweldige hook.

97. Common – Be
Door sommigen geroemd als het best albumintro dat ze kennen. Zo ver zou ik niet willen gaan, maar dat dit een geweldig nummer is staat buiten kijf. Geniale opbouw, waarna het iets meer dan twee minuten puur genieten is van misschien wel één van de beste hiphopbeats ooit (die trouwens afkomstig is van Kanye West). Ook door de fijne stem van
Common is dit een erg warm nummer.

96. Blu & Exile – My World Is...
Door naar de volgende opener en wel die van Below the Heavens, die zowat wordt gezien als een underground klassieker. Ook ik vind het een erg sterk album en dit nummer, de opener, is de beste als je het mij vraagt. Een werkelijk heerlijke beat waarop Blu zich als een vis in het water voelt, hij flowt dan ook geweldig.

95. De La Soul – Me Myself and I
Deze legendarische rap crew heeft me nooit echt weten te overtuigen, een enkele uitzondering daargelaten ,waarvan ik dit het beste nummer vind (op de voet gevolgd door Stakes Is High, ook een geweldig nummer). 3:40 aan pure vrolijkheid door die levendige beat met dat dansbare sampletje en heerlijke flows van de heren. Heerlijk voor in de zomer of juist om de zomer mee in huis te halen.

94. Zo Moeilijk – Nijmeegse Modo
Ik woon vlak bij Nijmegen (heb er zelfs twee jaar gewoond, maar daar weet ik niets meer van) dus dat daar één van de beste Nederlandse hiphop acts van het moment vandaan komt vind ik natuurlijk leuk. Nijmeegse Modo, van het gelijknamige album uit 2008, kent een fantastische beat van Nikes en een Rosco in topvorm: “Mijn rijms die voel je pas later als pijn wanneer je je tenen hebt gestoten aan de tafel” en “Nikes beats klappen als een fucking applaus” zijn slechts twee van de heerlijk droge maar vermakelijke punchlines die we op ons afgevuurd krijgen. Het geheel heeft een beetje een ‘smerige’ sound, waar het Nijmeegse accent van Rosco ook aan bijdraagt.

93. Kanye West – Power
Het is 2010 en Kanye West heeft aangekondigd een nieuw album uit te gaan brengen. En ik heb er totaal geen vertrouwen in. De Good Friday tracks die hij in de aanloop tot zijn album uitbrengt zijn grotendeels bagger en de nummers die ik al had gehoord (waaronder deze) wisten geen indruk te maken. Kennelijk had dit nummer wat meer luisterbeurten nodig, want zodra het (achteraf gebleken geweldige) album uitkwam groeide dit al gauw uit tot mijn favoriet. Een beat met geweldige voicesamples zoals Kanye West dat zo goed kan en fijne raps van Mr. West die ondermeer gaan over hoe hij zichzelf heeft herpakt na alle tegenslagen (het Taylor Swift incident bijvoorbeeld).

92. Blueprint – 1988
Fijne beat met een sample die wel vaker is gebruikt in beats. Niet voor niets, want ook in deze beat werkt hij prima. Blueprint is een wat minder bekende artiest van het Rhymesayers kamp die in 2011 met een nogal zwak album aan kwam zetten (al staat daar wel het prachtige Radio-Inactive op!). In 2005 bracht hij echter een album uit dat meer dan prima is, waar dit nummer dan ook van afkomstig is. Blueprint is een fijne rapper die veel emotie in zijn stem kan leggen en vrij eigenzinnige muziek maakt, wat op zijn laatste album dus niet erg goed is uitgepakt. Ik heb hem ook live mogen zien bij de Rhymesayers Tour en al maakte hij er geen spectaculaire show van, de muziek, waaronder dit nummer, was erg goed.

91. Showbiz & A.G. ft. Diamond D – Still Diggin'
Werd ik al vrolijk van De La Soul, dit nummer doet er nog eens een schepje bovenop. Je wilt dansen en door de kamer springen door de beat met die heerlijke blazers: niet meebewegen is zo goed als onmogelijk. Vermakelijke raps en een geweldig refrein, die overigens erg toepasselijk is want “diggin’ in the crates” (wat elpee's voor samples zoeken inhoudt) is duidelijk wat ze flink hebben gedaan voor het maken voor het album waar dit van afkomt.

Mooie eerste post. Een paar nummers kende ik nog niet (Cage en Zo Moeilijk).

Niels, nu heb je al verraden dat Benzie Box erin staat

Leuke keuzes en goede stukjes. Power is ook een van mijn favorieten en verder zie ik nog meer favorieten voor bij komen. De enigen die ik nog niet kende waren Still Diggin', Rainy Dayz en Orange. Allemaal fijne nummers.

Er zijn wel meer refreinen met Cee-Lo (Green)

Mooi nummers al, bij mij zal er ook veel herhaling zijn en vooral CunninLynguists zal je veel zien terugkomen.

Ik zal er voor zorgen dat er bij mij weinig herhaling is. Het liefst helemaal niet, maar dat zal niet lukken aangezien sommige rappers gewoon te baas zijn om niet minstens 2x in mijn top 100 te zitten.

Leuk!

Be is echt super mooi ja. En Rainy Dayz staat bij mij op de nominatie lijst, maar ik ben al bijna zeker dat die het niet gaat halen. Ik wilde zelf 'Devil In A New Dress' in mijn Top 100 gooien, dat is namelijk mijn favo nummer van Kanye's nieuwe album. Ik heb echter besloten geen tracks van de afgelopen 3 jaar te gebruiken. Die zijn nog te vers. Er staat wel 1 ander Kanye nummer in.

Ik hanteer trouwens de regel dat elke artiest maar max 3 keer in de Top 100 mag staan als HOOFDartiest. Hij/zij mag nog wel als gastartiest staan. Ik denk namelijk dat niemand zit te wachten op 10 x 2 Pac in mijn lijst en vind het leuker om andere artiesten ook een kans te geven.

10 x 2Pac mag zeker vind ik. Anders is zoals Niels zegt je top 100 niet je 'echte' top 100.
Bij mij zal er waarschijnlijk redelijk wat herhaling zijn (al hoop ik dat dat zal meevallen) maar dan heb ik wel mijn echte top 100 geplaatst.

Als je My, Myself and I zo tof vindt, zou je Say No Go en Eye Know toch ook zeker moeten kunnen waarderen, Niels.

Eye Know is inderdaad ook zo'n voorbeeld van een geweldig De La Soul nummer. Misschien heb ik het te cru gezegd, want ook de bijdragen aan de Gorillaz nummers vind ik bijvoorbeeld ook briljant. Het is meer het album 3 Feet High and Rising dat ik als geheel niet bijzonder sterk vind, al heeft het absoluut zijn momenten. Overigens is het wel weer een tijdje geleden sinds ik dat album in zijn geheel beluisterde, moet ik misschien weer eens doen

10x dezelfde artiest gaat bij mij trouwens ook weer niet voorkomen

Ralph. schreef:
Ik wilde zelf 'Devil In A New Dress' in mijn Top 100 gooien, dat is namelijk mijn favo nummer van Kanye's nieuwe album. Ik heb echter besloten geen tracks van de afgelopen 3 jaar te gebruiken. Die zijn nog te vers.

Devil In A New Dress is na Power mijn favoriet Overigens, is 3 jaar niet erg lang? Dat je één jaar doet, oké, maar drie is wel heel erg veel, denk je niet?

Goede update, My World is... staat in mijn opzicht te hoog (of laag ), super sterk nummer. Kende alleen de nummer 100 niet, maar inderdaad een gaaf nummer!

Nou 3 Feet High vind ik toch wel een erg goed en ook grappig album met al die skits. Misschien nog keertje luisteren.

Ik vind 3 jaar niet veel hoor . En van de afgelopen 3 jaar zijn er ook maar echt weinig Hip-Hop nummers die indruk hebben gemaakt. Paar van Kanye, Kid Cudi & Kendrick Lamar en dat is het zo'n beetje denk ik.

Ik ken alle nummers wel, en ik heb sterk het gevoel dat, of de nummers die rond de top 10 staan me erg gaan vervelen, of dat het echt prachtnummers zijn...

Agent Orange is al één van mijn favo tracks.

panjoe (moderator)
Leuk idee, ik heb er ook al vaker over gedacht om zo'n toplijstje te maken maar het is er nooit van gekomen. Lijstjes maken .

- niels94
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan
- Elohim
- panjoe

- niels94
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan
- Elohim
- panjoe
- bennerd

Ik ga me binnenkort al eens buigen over zo'n lijst.

MAS
- niels94
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan
- Elohim
- panjoe
- bennerd
- MAS

Ik doe ook wel mee. Gaat moeilijk worden maar ik heb nog wel even.

Als jullie maar niet denken dat ik ze allemaal nummer voor nummer ga beluisteren...

Oow.

Zeit voor de volgende update. Ik wil dat Lukas ze allemaal luistert. Anders stuur ik Xzibit op je af en je weet, die kijkt heel gevaarlijk.

90. Xzibit – Paparazzi
Ook ik kwam, zoals velen waarschijnlijk, voor het eerst met Xzibit in aanraking als de zichzelf erg leuke en stoer vindende presentator van het programma ‘Pimp My Ride’. Al vond ik het programma toentertijd aardig, geïnteresseerd voor de muziek van Xzibit was ik allesbehalve. Het was dan ook via de top 500 van onze eigen Rob dat ik verrast werd door dit bijzonder sterke nummer. Een fantastische beat en een fijn flowende Xzibit die het heeft over ‘neppe’ rappers die alleen voor het geld en de roem in de ‘rapgame’ aanwezig zijn. Enige hypocrisie kan hem misschien verweten worden maar dat neemt niet weg dat dit een geweldig nummer is.

89. Kanye West – We Don't Care
Alweer Kanye West en nee, dit is niet één van die artiesten die bijzonder vaak voorbij gaat komen (dit is namelijk ook direct de laatste keer dat we hem gaan zien). Op dit moment vind ik dit dus het leukste Kanye West nummer. Het geheel heeft echt een heerlijke flow wat met name te danken is aan de geweldige beat. Daarnaast heeft het ook een erg leuk refrein waarop Kanye West zo schattig vals zingt.

88.Snoop Dogg – Lodi Dodi
Inhoudelijk gezien één van de grootste onzinnummers uit mijn top 100, maar dat maakt hem niet minder leuk. Er wordt een mellow sfeertje neergezet door de beat die, al valt het aan het begin misschien nauwelijks op, behoorlijk gelaagd is en erg goed in elkaar zit. Snoop Dogg vertelt hier een verhaaltje over dag uit zijn leven waarin allerlei onzin gebeurt, maar grappig is het absoluut. Dit komt onder meer door de fijne manier waarop het gebracht wordt, onder meer door alle andere stemmen die aan het woord komen en rol een op zich nemen, van een spiegel tot vrouwen die Snoop natuurlijk verafgoden.

87. Deep Puddle Dynamics – June 26th, 1998
Van vermakelijke droogheid gaan we naar iets veel zwaarders: de aparte en nogal experimentele hiphopgroep Deep Puddle Dynamics, bestaande uit Alias, Doseone, Sole en Slug. Het heeft een werkelijk fenomenale, slepende beat die mij diep weet te raken. Daarnaast gebeurt ook nog eens ontzettend veel waardoor interessant en gewoon gruwelijk mooi is. Maar ook de rappers, die hier ondermeer op zoek naar de betekenis van het leven, doen het geweldig; met name Doseone, in wie je dankzij zijn aparte stem niet altijd zin hebt, weet hier regelrecht kippenvel te creëren.

86. Nas – The World Is Yours
Welkom terug bij de ‘terechte klassiekers’, want dit is er weer zo één. Eén van de soepelste flows uit de hiphopgeschiedenis en een kwalitatief hoogwaardige productie. Illmatic is een album die niet direct indruk op me maakte, vond het eerst nogal saai, maar na niet al te lange tijd moest ook ik erkennen dat het één van de sterkste albums uit de hiphopgeschiedenis is. Dat ik dit één van de beste nummers van dat album vind moet eigenlijk genoeg zeggen.

85. CunninLynguists – Since When
Wederom een nummer van een andere persoonlijke favoriet als het gaat om hiphopalbums: A Piece of Strange. Dit nummer heeft een enorme drive door die fantastische beat (Kno is een held, op productie gebied tenminste, hij schijnt zelf nogal arrogant te zijn). Daarnaast kent het ook nog eens een fantastisch refrein.

84. Shad – I Get Down
Dan door naar een rustiger nummer. Hier wil ik niet op dansen, ik wil gaan liggen en van de zalige flow over die heerlijke beat genieten. Een beetje meebewegen mag natuurlijk wel. Het hele album, When This Is Over, is overigens van erg hoog niveau, maar dit is toch wel het beste nummer.

83. Pete Rock & C.L. Smooth – For Pete's Sake
Pete Rock wordt wat mij betreft terecht tot één van de grootste hiphopproducers aller tijden gerekend. Ook hier steelt hij de show met een fantastische beat die gekenmerkt wordt door die xylofoon(achtig… iets?). C.L. Smooth hoeft eigenlijk niet meer te doen dan de beat niet verpesten om er een erg sterk nummer van te maken. Hij doet zelfs meer dan dat en levert enkele fijne verses af.

82. 0118-Vier – Ga Boekeren
Door naar een groep uit eigen land die zich onder andere kenmerkt door zijn grappige en scherpe punchlines, iets wat in dit nummer centraal staat. We krijgen de ene na de andere leuke vondst op ons afgevuurd over een bijzonder sterke beat. “Pak vast je koffers want die shit gaat te ver”, “Schrijf het op je buik want op papier wordt het toch niets”, “Je flow is zelfs in een acappela nog offbeat” en “Je rap is als een schone hondenvacht er is geen flow/vlo in te bekennen” zijn enkele van de erg leuke lines die hier voorbij komen.

81. Bop Alloy – Still Think Different
Deze groep (bestaande uit rapper Substantial en producer Marcus D) debuteerde in 2010 met één van de sterkste hiphop albums uit dat jaar. Het album is over de gehele linie behoorlijk constant maar kent wat echte hoogtepunten, waarvan dit er één is. Een prachtige pianobeat en een niet minder dan schitterend refrein die nog weleens kippenvel wil bezorgen.

Leuke nummers weer. Jammer dat je Lodi Dodi er in hebt staan, terwijl het orginele nummer van Rick the Ruler natuurlijk veel beter is.

Wel grappig dat jij Xzibit kent van Pimp My Ride en dat ik juist Xzibit ken van Paparazzi . Komt natuurlijk omdat ik aantal jaar ouder ben. Ik was destijds jaar of 8, 9 en dat nummer was ik meteen fan van. Pas paar jaar later ben ik meer Xzibit gaan luisteren en daarna kwam Pimp My Ride pas (Ps. deze komt heeeeeel hoooogg in mijn persoonlijke lijst ).

Verder weer leuke update en ik vind het juist wel grappig dat je 'Lodi Dodi' in je lijst hebt staan. Persoonlijk vind ik deze versie ook leuker dan die van Slick Rick. Voornamelijk omdat ook de kwaliteit beter is. Scheelt natuurlijk ook aantal jaar.

Lodi Dodi bevat van die geniale zinnetje, ik krijg mijn broertje altijd weer aan het lachen als ik het zinnentje Mirror Mirror on the wall, who's the top dogg of them all. Geniaal! Allemaal fijne nummers trouwens, van Shad vind ik Rock to It het beste maar misschien komt die nog.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:03 uur

geplaatst: vandaag om 04:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.