menu

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
geplaatst:
Veel plezier met het droppen van jouw lijst!
Geeft mij weer enig respijt.

geplaatst:
Ik probeer snel (deze week) een nieuwe lijst te droppen. Drukte verhindert dit, en ik wil wel graag goede, begeleidende teksten hebben. Deze kosten de meeste tijd om te maken.

geplaatst:
Omdat ik al een nieuwe update heb, combineer ik deze samen met de update van gisteren. Dan kunnen jullie lekker met deze lijst je weekend in. Andere lijst is inmiddels verwijderd.

01. Nujabes feat. Uyama Hiroto - Modal Soul
Nujabes overleed in 2010, maar is nog steeds enorm populair in de hiphopwereld. Hij wordt de laatste jaren steeds meer gezien als de grondlegger van lofi-hiphop. Je kent het wel, Lofi Hip Hop To Studi In Relax To in 4K en zo. Ik ben geen fan van lofi-hiphop, en zal Nujabes ook nooit linken met dat genre, gezien dat een belediging zou zijn. Want waar de gemiddelde lofi-producer vaak plastic en kitscherig klinkt, was alles wat deze man maakte de warmste en meest kleurvolle muziek mogelijk. Sterker nog, er zijn überhaupt weinig producers overall die zijn niveau halen. Sowieso binnen het genre van soul/jazzhop. Zijn organische, natuurlijke geluid is nog steeds ongekend. Vrede, maar dan verpakt in klanken. Meer nodig dan ooit op dit moment. Wat ook duidelijk werd toen twee maanden geleden dit filmpje werd gedeeld op de YouTube-pagina van Nujabes. Says it all. Over dit betreffende nummer: simpelweg geweldig, en tevens een van zijn beste. Met zijn vaste compagnon Uyama Hiroto op de sax. Ook hem gaan we natuurlijk terug zien in deze top 100.

02. Audio Two - Top Billin'
Een drum-beat, wat achtergrond-vocals en rake raps. What more do you need? Audio Two bewijst dat er helemaal geen toeters en bellen zijn om een classic te maken. Deze track hoort in elke top 100 te staan. En als er zoiets als pure hiphop bestaat, behoort dit nummer er zéker toe.

03. Audible Doctor & Fredro Starr - No Design To This
Onyx's Fredro Starr op de beat van Audible Doctor. Waar Fredro het op de gemiddelde Onyx-track moet doen met een rauwe doch vaak primitieve en eenzijdige sound, past hij verrassend goed op een frisse en kleurrijke track. Sterker nog, beter zelfs. Audible Doctor haalt kwaliteiten bij hem naar boven, die bij Onyx nooit naar boven zouden zijn gekomen. Erg fijne boombap-track.

04. Compton's Most Wanted - This Is Compton
Ja, natuurlijk staat dit nummer erin. Uitgebracht in 1990, maar vrij modern voor die tijd. En nog steeds fris klinkend. Wanneer je opent met de drum break van Get Out of My Life, Woman, en vervolgens de beat en raps er op deze manier in laat knallen kan het al niet meer misgaan. Erg strak refrein ook.

05. Fat Joe - Flow Joe
Nog meer 90's, met een van Fat Joe's beste nummers. Fat Joe, de man die de uiterste paden van hiphop heeft bewandeld. Van D.I.T.C. naar Jennifer Lopez naar DJ Premier naar Cardi B. Hij deed het allemaal. Dit is rapwise, uiteraard, Fat Joe die zijn beste pad mogelijk bewandelt. Ook beatwise. Met een donkere sample en even donkere drums op de productie van Diamond D. Je waant je in de duisterste steegjes van NYC rond middernacht met dit nummer. [/quote]

06. M.O.P. - Ante Up (Robbin Hoodz Theory)
Een van de gezelligste gangsta-rapnummer ooit. Echt zo'n poekoe die elke hiphopper waardeert en garandeert op elk willekeurig moment op bouncht. En daarnaast pure cult voor mij vanwege deze
video.

07. Raekwon - Crown of Thorns
Holy shit, wat een productie! Een van de krachtigste en meest energieke producties van de afgelopen jaren. Echt waar. Ik ken veel te weinig van dit soort producties. Een soort ultieme balans van boombap en commerciële hiphop. J. Dot, geen idee wie het verder is, bracht de toen al enige tijd uitgebluste Raekwon de ultieme productie die zijn saaie delivery een enorme boost gaf. Props voor J. Dot!

08. Hardwe're - The Pressure
Het mooie van Spotify is dat je soms nummers ontdekt van artiesten waar je nooit van gehoord hebt, die normaal redelijk ondergesneeuwd waren gebleven. Dit is er een van. Oorspronkelijk uit '96 van dit duo uit Newark. Geproduceerd door boombap-veteraan Nick Wiz. Deze track staat ook op een van Wiz's verzamelaars. Nooit doorgebroken dit duo (geen volledig album uitgebracht), maar dit nummer is erg fijn. Boombappen kun je wel aan Wiz overlaten, natuurlijk.

09. CYNE - Arrow of God
Een van de liefste piano-riedeltjes ooit. Zo lief dat ik hem zou willen aaien. Maar die verwoording zou de track tekort doen. Dit nummer is veel meer dan dat. Heel euforisch vooral. CYNE, de groep die de laatste jaren door hun inactiviteit wellicht wat naar de achtergrond is gedrongen, maar in de 00's enorm populair was in de scene. Hun eerste twee geprezen albums vind ik wat overschat, maar dit nummer is een pure diamant. Het outro verwoordt voor mij ook precies de sfeer dat dit nummer naar boven brengt.

10. RJD2 - Ghostwriter
Ah natuurlijk, RJD2. De producer die ik vooral ken uit mijn beginperiode van MuMe. 20 jaar geleden een grote meneer op Def Jux, waar hij zijn met afstand bekendste album Deadringer uitbracht, en waarvan dit (überhaupt) met afstand zijn bekendste track is. Een instrumentale knaller volgepropt met heerlijke samples. Heel herkenbaar ook; ik denk dat vrijwel iedereen die een beetje thuis is in undergroundhiphop deze track kent. Na dit album is RJD steeds meer op de achtergrond terecht gekomen. Het is dat ik zojuist met toeval op hem stuitte, want ik was hem zelf ook al een tijdje uit het oog verloren. Jammer, want de potentie voor meer was er. Ondanks dat is hij lekker blijven beatbakken, en lees ik nu dat hij ook een online muziekschool is begonnen waarin grate digging en sampling centraal staat. Nice!

geplaatst:
klikte random op 14 Years of Rap ... damn. wat een track haha

geplaatst:
Deel 3/10. Fijn weekend!

21. Cormega feat. AZ, Redman & Styles P - MARS (Dream Team)
Een absolute pracht-track en inmiddels persoonlijke klassieker voor mij. No doubt een van Largo Professor's allerbeste producties. De sfeer en energie die deze track heeft is onwerkelijk. Een ultieme mix van old school en new school. De stemmen en flows van Cormega, AZ en Redman (alleen Styles P valt wat uit de toon) passen ook echt perfect op deze beat. Betere MC's had je bijna niet uit kunnen kiezen voor dit nummer. Alles klopt gewoon aan deze banger. Geweldig.

22. Brock Berrigan - Parting Words
Als we het toch over onwerkelijk goede tracks hebben, laten we deze er dan ook bij pakken. Brock Berrigan: producer van instrumentale hiphop en vooral bekend van online platforms. Tot eind vorig jaar had ik nog nooit van de man gehoord. Toen kwam ik deze track tegen. Het gevoel dat bovenstaand nummer geeft kan ook moeiteloos worden toegepast op dit nummer. Holy shit, wat een sound! Energie en pracht tegelijk. Ook alles aan dit nummer klopt. Een luisterervaring op zich. Op het album waar de track opstaat staan meer van dit soort pracht-tracks. Dit nummer is ook gelijk zijn beste, en hetzelfde geldt voor het album. De rest van wat ik ken van hem (zes albums as we speak) is prima, leuk, maar haalt niet het niveau van dit werk. Wat verder ook niet uitmaakt. Deze beat is een monument.

23. Screwball - F.A.Y.B.A.N.
We maken even een uitstap naar wat lompe doch luchtige gangsta-rap. Blaq Poet rapt deze gezellige beat van DJ Premier aan flarden. Geen grootse fan van Blaq, maar deze productie is echt gemaakt voor zijn lompe rap-stijl. Blaq de vis en Primo het water. En daarnaast natuurlijk een van de beste tracktitels ooit van een hiphopnummer. Hoe verzin je het.

24. Extince - Kaal of Kammen
Tot nu toe ontbrak Nederhop in deze lijst, maar Extince heeft een vast plekje. Nederlands grootste rapper allertijden? Ex zelf vindt natuurlijk van wel. En ik denk ik ook wel. Minimaal top drie, in ieder geval. De man was natuurlijk een meester in de twee dingen waarin je simpelweg goed moet zijn als rapper: rappen en teksten schrijven. Dit nummer is ook zo strak en soepel in alle manieren. De ene na de andere rake line die bijna 25 jaar later nog steeds rappers in de hoek zet. De top der Nederhop.

25. Inspectah Deck feat. Masta Killa - Friction
De met afstand beste track van Deck's toch wel teleurstellende debuutalbum, produced by RZA (dit nummer dan). Oorspronkelijk gepland voor 1995, maar toen overstroomde RZA's kelder en gingen meer dan 100 beats verloren. En hiermee ging ook een van de meeste potentiele Wu-albums verloren. Stel je eens voor: Deck in zijn prime op RZA's beste beats. Gelukkig hebben we dit nummer nog. Die Wu-sound. Een geluid dat je niet hoeft te omschrijven. Elke hiphoppert weet.

26. Tristate & Oh No - Imhotep
Oh No staat vaak in de schaduw van zijn broer Madlib, maar ik zeg het gewoon: Oh No is de meest constante van de twee. Sure, als beide heren op hun best zijn is Madlib genialer, maar bij Madlib is het vaker miss dan hit. Dat heeft Oh No zelden. Deze productie is ook enorm knap. Hele kleine stukjes gechopte samples, omgetoverd tot pakkende beat. Stuiterig, maar niet chaotisch. Tristate's diepe stem en vlotte flow past hier ook erg goed op. Goed duo, deze heren.

27. Busta Rhymes - Everything Remains Raw
Ja, van Busta moet er natuurlijk een nummer instaan. Dan maar gelijk een van zijn beste. Duistere en, hoe kan het ook anders, rauwe productie van Easy Mo Bee, die nog steeds uniek in zijn soort is. Heel aparte sound; een soort mix van zijn beats op Ready to Die en Havoc's beats van die tijd. Maar toch niet helemaal. En Busta gaat uiteraard los. Die weet nog steeds niet wat een rem is.

28. Curren$y & Harry Fraud - Gold and Chrome
Uitgegroeid tot een anthem voor mij. Normaal artiesten waar ik weinig mee heb, maar dit is zó smooth. Harry Fraud creëert een ultieme sound die 1 op 1 past bij de nonchalante en laidback-stijl van Curren$y. Moderne westcoast/bay area-hiphop. Muziek je je opzet op je boot als het 30+ graden is. Enorm relevant dus, deze week.

29. N.W.A. - Gangsta Gangsta
Van moderne westcoast naar een aantal grondleggers van westcoast. Prachtige, lompe raps van Cube en Eazy op pure funkyness van Dre. En: nog steeds niet gedateerd. Gaat ook nooit gebeuren. En natuurlijk met afstand de grootste en belangrijkste groep allertijden voor gangster-rap.

30. Black Milk - Popular Demand
De sound van soulhop mid-jaren 00. De tijd van 9th Wonder, Khrysis, Illmind en consorten, waar de opgepitchte soulsamples je om de oren vlogen. Na de dood van J Dilla was Black Milk hier samen met 9th Wonder absoluut meester in. Nooit de beste MC, maar hij was wel een van de beste producers op dit gebied. Die typische, catchy beats die enorm verslavend werkten en waar ik heel veel plezier aan heb beleefd als beginnend ''echte hiphop''-luisteraar. En nog steeds. Dit nummer ook; nog net zo ontzettend fijn en catchy na al die jaren. Knappe sample ook.

MAS
geplaatst:
MJ_DA_MAN schreef:
Omdat ik al een nieuwe update heb, combineer ik deze samen met de update van gisteren. Dan kunnen jullie lekker met deze lijst je weekend in. Andere lijst is inmiddels verwijderd.

01. Nujabes feat. Uyama Hiroto - Modal Soul
Nujabes overleed in 2010, maar is nog steeds enorm populair in de hiphopwereld. Hij wordt de laatste jaren steeds meer gezien als de grondlegger van lofi-hiphop. Je kent het wel, Lofi Hip Hop To Studi In Relax To in 4K en zo. Ik ben geen fan van lofi-hiphop, en zal Nujabes ook nooit linken met dat genre, gezien dat een belediging zou zijn. Want waar de gemiddelde lofi-producer vaak plastic en kitscherig klinkt, was alles wat deze man maakte de warmste en meest kleurvolle muziek mogelijk. Sterker nog, er zijn überhaupt weinig producers overall die zijn niveau halen. Sowieso binnen het genre van soul/jazzhop. Zijn organische, natuurlijke geluid is nog steeds ongekend. Vrede, maar dan verpakt in klanken. Meer nodig dan ooit op dit moment. Wat ook duidelijk werd toen twee maanden geleden dit filmpje werd gedeeld op de YouTube-pagina van Nujabes. Says it all. Over dit betreffende nummer: simpelweg geweldig, en tevens een van zijn beste. Met zijn vaste compagnon Uyama Hiroto op de sax. Ook hem gaan we natuurlijk terug zien in deze top 100.

02. Audio Two - Top Billin'
Een drum-beat, wat achtergrond-vocals en rake raps. What more do you need? Audio Two bewijst dat er helemaal geen toeters en bellen zijn om een classic te maken. Deze track hoort in elke top 100 te staan. En als er zoiets als pure hiphop bestaat, behoort dit nummer er zéker toe.

03. Audible Doctor & Fredro Starr - No Design To This
Onyx's Fredro Starr op de beat van Audible Doctor. Waar Fredro het op de gemiddelde Onyx-track moet doen met een rauwe doch vaak primitieve en eenzijdige sound, past hij verrassend goed op een frisse en kleurrijke track. Sterker nog, beter zelfs. Audible Doctor haalt kwaliteiten bij hem naar boven, die bij Onyx nooit naar boven zouden zijn gekomen. Erg fijne boombap-track.

04. Compton's Most Wanted - This Is Compton
Ja, natuurlijk staat dit nummer erin. Uitgebracht in 1990, maar vrij modern voor die tijd. En nog steeds fris klinkend. Wanneer je opent met de drum break van Get Out of My Life, Woman, en vervolgens de beat en raps er op deze manier in laat knallen kan het al niet meer misgaan. Erg strak refrein ook.

05. Fat Joe - Flow Joe
Nog meer 90's, met een van Fat Joe's beste nummers. Fat Joe, de man die de uiterste paden van hiphop heeft bewandeld. Van D.I.T.C. naar Jennifer Lopez naar DJ Premier naar Cardi B. Hij deed het allemaal. Dit is rapwise, uiteraard, Fat Joe die zijn beste pad mogelijk bewandelt. Ook beatwise. Met een donkere sample en even donkere drums op de productie van Diamond D. Je waant je in de duisterste steegjes van NYC rond middernacht met dit nummer.

06. M.O.P. - Ante Up (Robbin Hoodz Theory)
Een van de gezelligste gangsta-rapnummer ooit. Echt zo'n poekoe die elke hiphopper waardeert en garandeert op elk willekeurig moment op bouncht. En daarnaast pure cult voor mij vanwege deze
video.

07. Raekwon - Crown of Thorns
Holy shit, wat een productie! Een van de krachtigste en meest energieke producties van de afgelopen jaren. Echt waar. Ik ken veel te weinig van dit soort producties. Een soort ultieme balans van boombap en commerciële hiphop. J. Dot, geen idee wie het verder is, bracht de toen al enige tijd uitgebluste Raekwon de ultieme productie die zijn saaie delivery een enorme boost gaf. Props voor J. Dot!

08. Hardwe're - The Pressure
Het mooie van Spotify is dat je soms nummers ontdekt van artiesten waar je nooit van gehoord hebt, die normaal redelijk ondergesneeuwd waren gebleven. Dit is er een van. Oorspronkelijk uit '96 van dit duo uit Newark. Geproduceerd door boombap-veteraan Nick Wiz. Deze track staat ook op een van Wiz's verzamelaars. Nooit doorgebroken dit duo (geen volledig album uitgebracht), maar dit nummer is erg fijn. Boombappen kun je wel aan Wiz overlaten, natuurlijk.

09. CYNE - Arrow of God
Een van de liefste piano-riedeltjes ooit. Zo lief dat ik hem zou willen aaien. Maar die verwoording zou de track tekort doen. Dit nummer is veel meer dan dat. Heel euforisch vooral. CYNE, de groep die de laatste jaren door hun inactiviteit wellicht wat naar de achtergrond is gedrongen, maar in de 00's enorm populair was in de scene. Hun eerste twee geprezen albums vind ik wat overschat, maar dit nummer is een pure diamant. Het outro verwoordt voor mij ook precies de sfeer dat dit nummer naar boven brengt.

10. RJD2 - Ghostwriter
Ah natuurlijk, RJD2. De producer die ik vooral ken uit mijn beginperiode van MuMe. 20 jaar geleden een grote meneer op Def Jux, waar hij zijn met afstand bekendste album Deadringer uitbracht, en waarvan dit (überhaupt) met afstand zijn bekendste track is. Een instrumentale knaller volgepropt met heerlijke samples. Heel herkenbaar ook; ik denk dat vrijwel iedereen die een beetje thuis is in undergroundhiphop deze track kent. Na dit album is RJD steeds meer op de achtergrond terecht gekomen. Het is dat ik zojuist met toeval op hem stuitte, want ik was hem zelf ook al een tijdje uit het oog verloren. Jammer, want de potentie voor meer was er. Ondanks dat is hij lekker blijven beatbakken, en lees ik nu dat hij ook een online muziekschool is begonnen waarin grate digging en sampling centraal staat. Nice! [/quote]

Stuk voor stuk geweldige tracks!

Deel 4/10. Sorry for the waiting guys.

31. UGK feat. 3-2 & Ronnie Spencer - One Day
Een hiphoplevensanthem. Je voelt de emoties en pijn in de raps. Oprecht en authentiek. De enorm smoothe productie en zang in het refrein geven deze emoties extra kracht bij. Echt een van de beste tracks in zijn soort. Ik ken weinig werk van UGK (weinig interesse gehad in southern rap), maar dit nummer nodigt uit om iig het betreffende album te proberen.

32. Jedi Mind Tricks - What She Left Behind
Uiteraard moet er een track van JMT instaan. Dit is een van hun laatste echt goede tracks. Stoupe was al wat op zijn retour toen dit nummer uitkwam, maar dit is echt JMT op zijn best en waar JMT voor stond: chemie tussen rapper en producer. De visuele storytelling van Vinnie Paz is indrukwekkend; als een film, en de productie van Stoupe is de ultieme soundtrack voor deze film genaamd What She Left Behind. De laatste classic track van Jedi Mind Tricks?

33. Binary Star - Reality Check
Ik ben niet eens een groot fan van Binary Star of het betreffende album, maar deze sample is zó goed. Perfecte sample picking van One Be Lo. Alles erom heen (drums, bass etc.) is zelfs outdated, maar wanneer je sample zo goed is boeit dat verder niet. Goob job, One Be.

34. 50 Cent - Get Up
Even tijd voor een banger. 50 op een beat van Scott Storch in 2008. Like 2005 all over again. Uitermate geschikt voor feesten en partijen.

35. Gensu Dean feat. Large Professor - Forever
Boom bap to the fullest. Een nummer met een Largo Pro-vibe all over. Je zou daarom denken dat Large Pro de track heeft geproduceerd, maar niets is minder waar: Gensu Dean op de beat. Knap om een beat te koken die 1 op 1 aansluit op de stijl van de gastrapper.

36. Sean Price & Small Professor feat. AG Da Coroner, Guilty Simpson & Your Old Droog - John Gotti
Toen Sean Price onverwacht overleed in 2015 zorgde dit voor een schok in hiphopland. Wat hem naast zijn rapkwaliteiten bijzonder maakte was het feit dat hij enorm geliefd was onder collega rappers. Ik heb nooit niemand iets naars over hem horen zeggen, voor of na zijn dood. De man was ook enorm productief, en na zijn dood zijn er nog meerdere nieuwe albums onder zijn naam uitgebracht. Zelfs in 2022 komen er nog onuitgebrachte verses van hem uit op nieuwe albums. Dit nummer uit 2019 met producer Small Professor heeft een losse en vlotte beat die uitnodigt om de track te slopen als rapper. En dat doen de heren dan ook (alleen AG Da Coroner vind ik niet zo goed). Vooral Guilty's verse brengt een glimlach op je gezicht. RI.P!

37. Wu-Tang Clan feat. Street Life - Hellz Wind Staff
Raekwon, doe eens even normaal. Een verse op deze manier killen kan niet. Echt niet.

38. Jamal - Keep It Real (Hands Remix)
Deze banger kwam een keer voorbij op Spotify. Ik kende weinig tot niks van Jamal, en dacht dat dit de originele track was. Bleek het gewoon een remix uit 2010 te zijn joh. Deze versie is echt veel beter dan het origineel uit 1995. Kan me haast niet voorstellen dat deze remix echt uit 2010 komt, omdat echt alles 90's ademt. Ondanks een miljoen views op Spotify lijkt dit een beetje een verborgen parel te zijn. Al denk ik dat redelijk wat van jullie dit nummer wel kennen. Zo niet: check it out.

39. Evidence - Lost In Time (Park Jams)
Fan van Evidence? Nee. Fan van Nottz? Nee. Fan van de track? Ja! Wat een power-sample. De ultieme Nottz-beat. Atmosferisch.

40. BADBADNOTGOOD & Ghostface Killah feat. DOOM - Ray Gun
Jazzband BADBADNOTGOOD en hiphopveteraan Ghostface laten even zien hoe je twee verschillende genres mixt. Jammer dat niet wat meer bands/rappers dit proberen, want er ligt nog steeds een wereld voor open. DOOM steelt de show op deze track met een insane verse. Hij zou nóg beter op de instrumentatie van BBNG hebben gepast. Uiteraard volgt er meer DOOM in deze top 100.

Ik ben wel fan van Evidence, vind zijn slowflow zo ontiegelijk dope... Lost In Time, ja de dopeste track van het nieuwe album. Gruwelijke banger... Lekker lijstje weer

Gast
geplaatst: vandaag om 21:02 uur

geplaatst: vandaag om 21:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.