menu

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

OpperPete LOL, ik zie dat sowieso als een compliment. Ik had al gezien dat er een paar niet op Spotify staan. Maar alles staat hier met YouTube linkje, dus het is sowieso luisterbaar. Ga het ook op een voor eigen gebruik MP3 playlist gooien als ik van mijn darmproblemen af ben en weer een zooi energie heb.

De YouTube linkjes zijn prima maar ik luister muziek voornamelijk als ik van- en naar mijn werk ga. Dan is een spotify lijstje ideaal voor mij.

Ja, ik ga er een eind aan breien en hoop dat er een vervolg komt in de vorm van iemand zijn lijstje hierzo. Misschien iets voor Kalikula? De top 10, weinig verrassende tracks denk ik op misschien 1 of 2 vreemde eenden na...

10. Dr. OctoTron (Del & Kool Keith Prod. by KutMasta Kurt) - Spaz
De eerste vreemde eend zou je deze track kunnen noemen. Ekte kenners weten natuurlijk, voor mij is het ondanks mijn enorme liefde voor Keith niet zijn bijdrage die dit nummer maakt. Dat zijn de verse van Del en de instrumental. Die ik te dope vind qua vibe, op dat niveau zijn er op sommige momenten ook geen tracks te vinden die daar aan kunnen tippen voor mij. Het veel gehoopte project dat ooit zou hebben moeten komen, maar nooit kwam. Gelukkig kwam ik het vinyltje een paar jaar terug tegen voor een
zeer acceptabele prijs. Dit is een 7" en daar ik bijna nooit vinyl spin, krijgt dit ook verrekte weinig spins... Echter, de MP3 en de YouTube versie des te meer. De b-kant met Motion Man kan me in dit geval gestolen worden. Kurt laat maar eens horen waarom hij de meest underrated producer is die er is.

9. InI - What You Say
Als je in een discussie zit over jazzhop, en je noemt en dit album niet en je noemt Pete Rock niet... Ga dan ergens anders over discussieren! Dit album is near perfect voor mij, heb hem zelf in de versie met Deda op het andere schijfje. Als ik lekker wil relaxen is dit wel een verdomde goed go-to album. Younger soulbrother Grap Luva wederom vertegenwoordigd en deze keer doet hij de eerste verse... Perfecte laidback track. Het wordt echt niet beter op dit terrein... Ik wens anders bewijs te zien!

8. Snowgoons ft Viro the Virus - Starlight
De productie, de sfeer ervan, de deliverance, de cadence, de stem van Viro... De voor mij oh zo waardevolle quote: in moeilijke tijden: "At times I feel like the snowball in hell", en de tekst wat naar mijn mening gewoon een metafoor is voor het lijden/depressief zijn zoals hij deed. Prachtig vind ik dit. Wil je Pete zijn dag maken, draai deze tune... Deze doet meer met hem dan welke joint dan ook... Heb zoals ik al zei bijna de hele discografie nu compleet.

7. Eric B. & Rakim - Follow The Leader
De grand finale is nu echt ingezet, Rakim met een, objectief gezien, track die zijn tijd ver vooruit was. De bars zijn echt next level, zeker als je beseft dat dit 1988(!) is. Beste 3-track run, daar komt niemand ooit meer in de buurt. Maar dat kan ook voorkeur en hoe, waar en wanneer je muziekaal bent opgegroeid bent in meespelen. Nog even de subliminal diss naar EPMD.. Dit was best een battlelike track, mensen zeiden altijd dat Rakim dat niet zou kunnen. Ik wens het toch echt wel te betwijfelen. Heb pas geleden dit beeldje onder deze tekening geplaatst in mijn CD-kamer waar meer goodies naar toe gaan en al staan. Rakim is de UNDISPUTED GOAT. Verder wens ik daar niet over te discussiëren

6. Public Enemy - Night of the Living Baseheads
Hip Hop als dit is niet meer helaas, deze track moet een hele hoop mensen het leven van een basehead worden hebben doen voorkomen. Ik ken er iig een paar op Twitter die deze track aanwijzen als de phrase: 'Hip Hop saved my Life' langs komt. Sterke track, heb niet voor de clip gekozen omdat het hier om de muziek gaat en ookal is de clip een waar kunstwerkje, toch maar niet. PE op zijn krachtigst op het meest invloedrijke Hip Hop-album aller tijden. Niet alleen muziekaal, tekstueel, productiegewijs, politiek geengageerdheid maar ook nog eens buitengewoon prettig om naar te luisteren. Vorige week was de discussie op Twitter van Drake is een betere rapper dan Chuck D. Ja, ok...Als je iemand een rapper wilt noemen die zijn eigen teksten niet schrijft.. Dat is gewoon entertainer. Drake de Sammy Davis Jr. van de Hip HCanibus - Poet Laureate IIop in dat geval. Vieze woorden gebruikt bij een prachtige track als deze.

5. Blueprint - Radio-Inactive
Zo fucking goed, Blueprint wordt vaak als een middelmatige MC omschreven... Ik ben het daar absoluut niet mee eens. Technisch misschien niet bovenklasse, maar zijn pengame is unmatched... Op deze track rapt hij over het opkomen als undergroundrapper in de industrie en de struggles en dergelijke. Prachtig meesterwerkje. Dat echt naar een climax toewerkt. Ik vind dit zo goed, ik heb hem nu aan staan en zit hier met rijen dik kippenvel! De boodschap naar zijn fans/door zijn fans met deze track. Dit zou ik wel live willen aanschouwen... Jezus, wat een vooruitzicht als je dat zou hebben.

4. Canibus - Poet Laureate II
Canibus met een tekstueel meesterwerkje over hoe hij het ziet dat zijn alter ego Rip (Rip the Jacker) zal worden bezien eeuwen van nu. En dan als slagroom op de taart haalt hij als bewijs een van Rip's verses aan (heb even Genius mede geraadpleegd voor het juiste formuleren van dit...heb het wel in mijn eigen woorden gedaan). Op de productie van Stoupe kende Canibus zijn hoogtijdagen qua album. Het is wel zo dat die nieuwe Canibus, waar ik nog niemand over gehoord heb (en misschien maar eens op de albumpagina moet gaan kijken...) echt in de buurt komt van Rip The Jacker. Het blijft het #1 Canibus album, en Canibus zal voor altijd mijn nummer 1 lyricist blijven. Als je dit niet kunt waarderen alleen vanwege zijn stem... Tja...

3. Masta Ace & Marco Polo ft. Pharoahe Monch - The Fight Song
Pharoahe Monch als Multiple Sclerose, Masta Ace als de patiënt (wat hij ook echt is). Veruit de beste track van het afgelopen decennium, en kom niet aan met wat dan ook. Dit is een track die de invloed kan hebben van een Night o/t Living Baseheads voor andere MS-patiënten. Kippenvel hier ook elke keer weer. Ook voor mij is dit een track om kracht uit te putten, weliswaar heb ik geen MS of andere progressieve ziekte... Er zitten meerdere passages in die me kracht geven. De tekst, de productie, de chemie tussen Ace en Monche en natuurlijk Marco Polo. Ik zit hier bekant helemaal gek te worden dat ik telkens naar de volgende track moet om te luisteren. Ik heb het playlistje al gevolgd... En ga hem nog wel een keertje spinnen.

2. Ultramagnetic MC's - Poppa Large (East Coast Remix)
Kool Keith uptempo is het beste natuurlijk. En terwijl ik dit schrijf besef ik me dat ik een heel belangrijke track die sowieso top 15 hoort te zijn in eenieders lijstje helemaal ben vergeten... Nou ja ik ga hem dadelijk de dikste der dikste mentions geven die er bestaan. Kool Keith dus, mijn zwakke punt nummer 2 na Canibus. Altijd moet ik deze 2 op meerdere Social Media verdedigen. Ik heb in 2017 of 2018 nog een back en forth gehad met Keith op Twitter, maar ben alle screens kwijt van opvallende dingen die destijds daar gebeurden. Het ging erover waarom Keith en Rakim nooit iets samen hadden gedaan. Verbazingwekkend reageerde hij best wel uitgebreid voor zijn doen. Daarna kwam het nog een keer voor dat in het discussiegroepje waarin ik toentertijd zat Keith en TR Love ineens in ons topic zich mengde na positieve woorden van mij. Al die spineless motherfuckers (niet allemaal, maar ik doel nu op een bepaald groepje) ging zo ongeveer hun aars schoonlikken totaan de slokdarm. Tja...

1. O.C. - Time's Up
Enkele mensen zagen hem wel aankomen, diegene die vaak met me in de BeatSense room zitten sowieso...O.C. met een track die oorspronkelijk voor OK album bedoeld was (Pharoahe Monch to be specific), ik weet er het fijne niet van. Ik weet dat O.C. hem geschreven heeft... De tekst en de boodschap erin zijn knalhard en superduidelijk. Dit is Hip Hop zoals ik het lekker vind. In de tijd dat dit soort teksten nog origineel waren... Maar goed, dit is de nummer 1 maar omdat ik die superjoint bent vergeten sluit ik af met een nummer 0. Misschien wel omdat ik hem eigenlijk nog vele malen toffer vindt dan wat dan ook in de lijst. Ik heb het natuurlijk over de grootste Hip Hop-track allertijden!

0.

Ja, ik ga er een eind aan breien en hoop dat er een vervolg komt in de vorm van iemand zijn lijstje hierzo. Misschien iets voor Kalikula? De top 10, weinig verrassende tracks denk ik op misschien 1 of 2 vreemde eenden na...

10. Dr. OctoTron (Del & Kool Keith Prod. by KutMasta Kurt) - Spaz
De eerste vreemde eend zou je deze track kunnen noemen. Ekte kenners weten natuurlijk, voor mij is het ondanks mijn enorme liefde voor Keith niet zijn bijdrage die dit nummer maakt. Dat zijn de verse van Del en de instrumental. Die ik te dope vind qua vibe, op dat niveau zijn er op sommige momenten ook geen tracks te vinden die daar aan kunnen tippen voor mij. Het veel gehoopte project dat ooit zou hebben moeten komen, maar nooit kwam. Gelukkig kwam ik het vinyltje een paar jaar terug tegen voor een
zeer acceptabele prijs. Dit is een 7" en daar ik bijna nooit vinyl spin, krijgt dit ook verrekte weinig spins... Echter, de MP3 en de YouTube versie des te meer. De b-kant met Motion Man kan me in dit geval gestolen worden. Kurt laat maar eens horen waarom hij de meest underrated producer is die er is.

9. InI - What You Say
Als je in een discussie zit over jazzhop, en je noemt en dit album niet en je noemt Pete Rock niet... Ga dan ergens anders over discussieren! Dit album is near perfect voor mij, heb hem zelf in de versie met Deda op het andere schijfje. Als ik lekker wil relaxen is dit wel een verdomde goed go-to album. Younger soulbrother Grap Luva wederom vertegenwoordigd en deze keer doet hij de eerste verse... Perfecte laidback track. Het wordt echt niet beter op dit terrein... Ik wens anders bewijs te zien!

8. Snowgoons ft Viro the Virus - Starlight
De productie, de sfeer ervan, de deliverance, de cadence, de stem van Viro... De voor mij oh zo waardevolle quote: in moeilijke tijden: "At times I feel like the snowball in hell", en de tekst wat naar mijn mening gewoon een metafoor is voor het lijden/depressief zijn zoals hij deed. Prachtig vind ik dit. Wil je Pete zijn dag maken, draai deze tune... Deze doet meer met hem dan welke joint dan ook... Heb zoals ik al zei bijna de hele discografie nu compleet.

7. Eric B. & Rakim - Follow The Leader
De grand finale is nu echt ingezet, Rakim met een, objectief gezien, track die zijn tijd ver vooruit was. De bars zijn echt next level, zeker als je beseft dat dit 1988(!) is. Beste 3-track run, daar komt niemand ooit meer in de buurt. Maar dat kan ook voorkeur en hoe, waar en wanneer je muziekaal bent opgegroeid bent in meespelen. Nog even de subliminal diss naar EPMD.. Dit was best een battlelike track, mensen zeiden altijd dat Rakim dat niet zou kunnen. Ik wens het toch echt wel te betwijfelen. Heb pas geleden dit beeldje onder deze tekening geplaatst in mijn CD-kamer waar meer goodies naar toe gaan en al staan. Rakim is de UNDISPUTED GOAT. Verder wens ik daar niet over te discussiëren

6. Public Enemy - Night of the Living Baseheads
Hip Hop als dit is niet meer helaas, deze track moet een hele hoop mensen het leven van een basehead worden hebben doen voorkomen. Ik ken er iig een paar op Twitter die deze track aanwijzen als de phrase: 'Hip Hop saved my Life' langs komt. Sterke track, heb niet voor de clip gekozen omdat het hier om de muziek gaat en ookal is de clip een waar kunstwerkje, toch maar niet. PE op zijn krachtigst op het meest invloedrijke Hip Hop-album aller tijden. Niet alleen muziekaal, tekstueel, productiegewijs, politiek geengageerdheid maar ook nog eens buitengewoon prettig om naar te luisteren. Vorige week was de discussie op Twitter van Drake is een betere rapper dan Chuck D. Ja, ok...Als je iemand een rapper wilt noemen die zijn eigen teksten niet schrijft.. Dat is gewoon entertainer. Drake de Sammy Davis Jr. van de Hip HCanibus - Poet Laureate IIop in dat geval. Vieze woorden gebruikt bij een prachtige track als deze.

5. Blueprint - Radio-Inactive
Zo fucking goed, Blueprint wordt vaak als een middelmatige MC omschreven... Ik ben het daar absoluut niet mee eens. Technisch misschien niet bovenklasse, maar zijn pengame is unmatched... Op deze track rapt hij over het opkomen als undergroundrapper in de industrie en de struggles en dergelijke. Prachtig meesterwerkje. Dat echt naar een climax toewerkt. Ik vind dit zo goed, ik heb hem nu aan staan en zit hier met rijen dik kippenvel! De boodschap naar zijn fans/door zijn fans met deze track. Dit zou ik wel live willen aanschouwen... Jezus, wat een vooruitzicht als je dat zou hebben.

4. Canibus - Poet Laureate II
Canibus met een tekstueel meesterwerkje over hoe hij het ziet dat zijn alter ego Rip (Rip the Jacker) zal worden bezien eeuwen van nu. En dan als slagroom op de taart haalt hij als bewijs een van Rip's verses aan (heb even Genius mede geraadpleegd voor het juiste formuleren van dit...heb het wel in mijn eigen woorden gedaan). Op de productie van Stoupe kende Canibus zijn hoogtijdagen qua album. Het is wel zo dat die nieuwe Canibus, waar ik nog niemand over gehoord heb (en misschien maar eens op de albumpagina moet gaan kijken...) echt in de buurt komt van Rip The Jacker. Het blijft het #1 Canibus album, en Canibus zal voor altijd mijn nummer 1 lyricist blijven. Als je dit niet kunt waarderen alleen vanwege zijn stem... Tja...

3. Masta Ace & Marco Polo ft. Pharoahe Monch - The Fight Song
Pharoahe Monch als Multiple Sclerose, Masta Ace als de patiënt (wat hij ook echt is). Veruit de beste track van het afgelopen decennium, en kom niet aan met wat dan ook. Dit is een track die de invloed kan hebben van een Night o/t Living Baseheads voor andere MS-patiënten. Kippenvel hier ook elke keer weer. Ook voor mij is dit een track om kracht uit te putten, weliswaar heb ik geen MS of andere progressieve ziekte... Er zitten meerdere passages in die me kracht geven. De tekst, de productie, de chemie tussen Ace en Monche en natuurlijk Marco Polo. Ik zit hier bekant helemaal gek te worden dat ik telkens naar de volgende track moet om te luisteren. Ik heb het playlistje al gevolgd... En ga hem nog wel een keertje spinnen.

2. Ultramagnetic MC's - Poppa Large (East Coast Remix)
Kool Keith uptempo is het beste natuurlijk. En terwijl ik dit schrijf besef ik me dat ik een heel belangrijke track die sowieso top 15 hoort te zijn in eenieders lijstje helemaal ben vergeten... Nou ja ik ga hem dadelijk de dikste der dikste mentions geven die er bestaan. Kool Keith dus, mijn zwakke punt nummer 2 na Canibus. Altijd moet ik deze 2 op meerdere Social Media verdedigen. Ik heb in 2017 of 2018 nog een back en forth gehad met Keith op Twitter, maar ben alle screens kwijt van opvallende dingen die destijds daar gebeurden. Het ging erover waarom Keith en Rakim nooit iets samen hadden gedaan. Verbazingwekkend reageerde hij best wel uitgebreid voor zijn doen. Daarna kwam het nog een keer voor dat in het discussiegroepje waarin ik toentertijd zat Keith en TR Love ineens in ons topic zich mengde na positieve woorden van mij. Al die spineless motherfuckers (niet allemaal, maar ik doel nu op een bepaald groepje) ging zo ongeveer hun aars schoonlikken totaan de slokdarm. Tja...

1. O.C. - Time's Up
Enkele mensen zagen hem wel aankomen, diegene die vaak met me in de BeatSense room zitten sowieso...O.C. met een track die oorspronkelijk voor OK album bedoeld was (Pharoahe Monch to be specific), ik weet er het fijne niet van. Ik weet dat O.C. hem geschreven heeft... De tekst en de boodschap erin zijn knalhard en superduidelijk. Dit is Hip Hop zoals ik het lekker vind. In de tijd dat dit soort teksten nog origineel waren... Maar goed, dit is de nummer 1 maar omdat ik die superjoint bent vergeten sluit ik af met een nummer 0. Misschien wel omdat ik hem eigenlijk nog vele malen toffer vindt dan wat dan ook in de lijst. Ik heb het natuurlijk over de grootste Hip Hop-track allertijden!

0.

Fuck, meen je niet. Daar staan niet 1, maar 4 van mijn favoriete nummers aller tijden in jouw top 10. Night of the Living Baseheads, mijn PE nummer. Follow the Leader, mijn Rakim nummer.
Wat komt die van Blueprint binnen zeg, kende ik niet.
En het smakelijke toetje dat vintage hiphop heet, en zomaar op een dag door Buckwild op zijn MPC werd geramd en door een OC onsterfelijk werd gemaakt.

En nummer 2 moet stiekem nummer 1 zijn.
Thanks Pete voor jouw reis!

Kalikula schreef:
(quote)

Fuck, meen je niet. Daar staan niet 1, maar 4 van favoriete nummers aller tijden in jouw top 10. Night of the Living Baseheads, mijn PE nummer. Follow the Leader, mijn Rakim nummer.
Wat komt die van Blueprint binnen zeg, kende ik niet.
En het smakelijke toetje dat vintage hiphop heet, en zomaar op een dag door Buckwild op zijn MPC werd geramd en door een OC onsterfelijk werd gemaakt.

En nummer 2 moet stiekem nummer 1 zijn.
Thanks Pete voor jouw reis!

Nummer 2 is wel mijn meest gespinde joint aller tijden gok ik. Of #0

(quote)

Die Blueprint track wordt sterker naar mate je hem vaker hoort. Geloof het of niet, ik krijg nog steeds keer op keer kippenvel. Ga alvast een selectie maken, jungske... Want we wachten op jouw top 100 nu!

(quote)

Ik ga naar buiten om een sigaret te roken en denk bij mijzelf, alleen geen Pete Rock & CL Smooth joint.
Lees jouw bericht nog even goed en zie dat er een 0 staat. Ik klik erop. En dan klopt het gewoon.

(quote)

Die Blueprint track wordt sterker naar mate je hem vaker hoort. Geloof het of niet, ik krijg nog steeds keer op keer kippenvel. Ga alvast een selectie maken, jungske... Want we wachten op jouw top 100 nu!

Ik ben bezig, hard bezig!

geplaatst:
hoe hard is hard?

geplaatst:
zaaf schreef:
hoe hard is hard?

Net zo hard als jij mevrouw zaaf vanavond *censuur*!

geplaatst:
dan was die top 100 allang gepost...

geplaatst:
zaaf schreef:
dan was die top 100 allang gepost...

Haha, ik heb andere verhalen gehoord...

geplaatst:
Ik wil ooit wel weer een keer top 100 droppen als dat kan

geplaatst:
Kalikula nog in da house?

geplaatst:
Ik was er al bang voor dat op een gegeven moment gevraagd zou worden om te leveren. Het bleef ook wel erg lang stil van mijn kant. Ik verlies mij al volledig in de jaarlijkse top 10'en.
Maar belofte maakt schuld. Geef mij nog even de tijd. 107 nummers staan klaar. Die moeten echter nog wel (gereduceerd) geordend worden en voorzien van een stukje tekst.
Tussen die dekselse kinderen en dat aandachtvragende werk ga ik mijn best doen.

geplaatst:
Kalikula schreef:
Ik was er al bang voor dat op een gegeven moment gevraagd zou worden om te leveren. Het bleef ook wel erg lang stil van mijn kant. Ik verlies mij al volledig in de jaarlijkse top 10'en.
Maar belofte maakt schuld. Geef mij nog even de tijd. 107 nummers staan klaar. Die moeten echter nog wel (gereduceerd) geordend worden en voorzien van een stukje tekst.
Tussen die dekselse kinderen en dat aandachtvragende werk ga ik mijn best doen.

Prioriteiten stellen, die kinderen worden toch wel groot! En dat werk loopt niet weg! First things first: Dus die top 100 maken, G!

MAS
geplaatst:
Revo schreef:
Ik wil ooit wel weer een keer top 100 droppen als dat kan

Tuurlijk kan dat! Dan hebben we meteen een nieuwe kandidaat na Kalikula.

geplaatst:
En nu ben ik weer op vakantie. De druk wordt allengs opgevoerd.
Mocht jij iets klaar hebben staan Revo, ga je gang.
Anders beloof/probeer ik toch volgende week te beginnen.

geplaatst:
Kleine update.
Ik ben bij de laatste 40. Top 100-60 staat enigszins in volgorde.
Het beste werk behoeft nog enige arbeid. Dus ook nog geen begeleidende teksten.
Ik doe er niet lichtzinnig over.
Excuses voor het ongemak.

geplaatst:
Begeleidende teksten rollen er bij mij spontaan uit. Maar ik ben eigenwijs (en een beetje gemakkelijk uitgevallen) en doe het toch op mijn eigen manier. Ik kijk uit naar je lijst, G! Hoge verwachtingen

geplaatst:
Hoge verwachtingen

Inderdaad, hier ook.

geplaatst:
ik krijg een zere hoel van dat puntje van de stoel

geplaatst:
Kalikula, we wachten met smart op je...maar het duurt niet lang meer voor het pek en veren wordt!!

geplaatst:
Ik zie dat ik al ooit een top 100 heb gemaakt hier. Ik sta open voor een nieuwe ronde, met nieuwe nummers. Overigens zag ik ook dat ik 16 jaar geleden een vergelijkbaar topic heb geopend, incl. top 100. Het wordt dus tijd voor een dikke 2022-update.

geplaatst:
Sorry guys, ik ben geen steek verder gekomen dan mijn laatste update. Ben erg druk met werk en gezin. Nu geen smoesjes meer, ik moet nu presteren.

geplaatst:
MJ_DA_MAN schreef:
Ik zie dat ik al ooit een top 100 heb gemaakt hier. Ik sta open voor een nieuwe ronde, met nieuwe nummers. Overigens zag ik ook dat ik 16 jaar geleden een vergelijkbaar topic heb geopend, incl. top 100. Het wordt dus tijd voor een dikke 2022-update.

Ga je gang, als we op Kalikula moeten blijven wachten zitten we allemaal aan ons pensioen!

geplaatst:
zaaf schreef:
ik krijg een zere hoel van dat puntje van de stoel

Hoelahoep?

geplaatst:
(quote)
Ga je gang, als we op Kalikula moeten blijven wachten zitten we allemaal aan ons pensioen!
Dat is sneller dan gedacht. Ik moet natuurlijk ook de tijd gaan nemen voor zo'n lijst. Als er iemand eerder wil: prima. Zo niet dan drop ik mijn lijst asap.

geplaatst:
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Dat is sneller dan gedacht. Ik moet natuurlijk ook de tijd gaan nemen voor zo'n lijst. Als er iemand eerder wil: prima. Zo niet dan drop ik mijn lijst asap.

Ja er zijn al zoveel mensen geweest die iets zouden droppen maar het duurt en duurt maar...Johnny Marr en Kalikula zijn wel 2 voorbeelden... In ieder geval, mijn pensioen zal er nooit zijn. Ik ben altijd al arbeidsongeschikt geweest en ontvang daardoor een Wajong. In ieder geval...De eerste die hier in t HH gedeelte zijn pensioen kreeg was zaaf 7 jaar geleden. Vanaf daar was het wel 20-25 jaar wachten naar verwachting!

geplaatst:
Ik ben inmiddels aan de lijst begonnen! Het worden net als de vorige keer niet mijn 100 favoriete hiphopnummers, maar gewoon 100 knallers. Nummers die in mijn vorige lijst staan ga ik ook niet meenemen in deze lijst.

geplaatst:
De aftrap!

01. Prodigy - Mystic
Prodigy en Alchemist haalden vaak het beste van elkaar naar boven. Deze track is daar het voorbeeld van. De kalme articulatie en diepe teksten van P vloeien moeiteloos samen met deze zweverige, bijna middeleeuws klinkende beat van Alch. Ik ken weinig tracks met dezelfde sfeer. Een paar maanden na het uitkomen van deze track overleed Prodigy. Rust zacht, Albert Johnson.

02. Conway the Machine feat. Westside Gunn & Roc Marciano - Rex Ryan
Een van de eerste tracks die ik kende uit het inmiddels befaamde Griselda-kamp. Waar hun muziek (en copy cats) dezer dagen voornamelijk bestaat uit monotone pianoloops en eenzijdige drumpatronen op maximaal 75 BPM, is dit nummer een ongekende voltreffer. Met afstand de beste track van zowel de heren rappers als producer Daringer. Erg knap om lompe gangsta-raps en minimale soul-loops zo goed te mixen.

03. Arsonists & Non Phixion - 14 Years of Rap
Een gouden oude. Een blijvertje. Een anthem. Dit nummer verveelt nooit en kan ik altijd moeiteloos opzetten.

04. Ed O.G. & Da Bulldogs - I Got to Have It
Early 90's-banger van veteraan Edo. De man rapt altijd met plezier, en deze beat leent zich daar uitermate voor. Gezellige hiphop, en een tijdloze track.

05. The Beggaz - On the Strength
Dit nummer verscheen op het compilatie-album Wu-Tang Killa Bees: The Swarm uit 1998, samen veel andere Wu-Tang (Killa Bees)-leden. De groep bestond toen praktisch al niet meer, na het overlijden van de groepsleider Father Lord aka Wu-Chi in 1997. Op dit nummer met pakkende piano-beat toonde de groep absolute potentie aan, en ondanks dat dit nummer (uiteraard) niet zoveel aandacht krijgt als reguliere Wu-Tang-songs is hij behoorlijk populair onder de Wu-fans. Echt een goede, krachtige track.

06. Ice Cube - When Will They Shoot?
Media tried to do me, but I was a boy in the hood before the movie
De energie van deze track is zeldzaam. Een van Cube's beste tracks.

07. Reef the Lost Cauze - This Is Us
Reef doet het altijd goed. In Army of the Pharaohs behoort hij tot de betere rappers, maar solo vind ik hem op zijn best. Geef hem een euforische productie als deze, en je hebt een erg fijne track te pakken. Check ook betreffende album waar het nummer op staat.

08. All Natural - Queens Get the Money
Deze track kwam een keer voorbij in mijn Spotify, en viel direct op. De beat geeft iets cinematisch af, if that makes sense. En een vocal-sample van Prodigy doet het natuurlijk altijd goed.

09. Pusha T feat. Rick Ross - Hard Piano
Van zowel Pusha, Rick Ross als de hedendaagse Kanye ben ik geen fan, maar van deze track wél. Oef, wat een sloopkogelsound. Heel goed gedaan van Kanye. Hopelijk haalt hij dit niveau nog ooit.

10. Your Old Droog & Tha God Fahim - Wall St With Briefcase
Wat een simpele loop al niet kan doen. Veel van dit soort drumloze/minimale beats missen sfeer en kracht, maar dit past naadloos. YOD en Fahim vullen elkaar vloeiend aan en mogen nog veel plaatjes uitbrengen op deze manier.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:05 uur

geplaatst: vandaag om 08:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.