MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Is één van de weinige echte covers binnen de hiphop, die wat mij betreft het origineel absoluut verbeterd heeft. Weet met name de sfeer beter over te brengen. Je wordt er veel meer in 'meegesleept' dan in het origineel, wat meer een droog verhaaltje is over iemand die beatboxt. Desondanks gaan de props voor de tekst natuurlijk naar Slick Rick.

En Rock to It is ook verschrikkelijk lekker, maar die heeft de lijst niet gehaald.

MAS
De nummers van Cage en Bob Alloy ken ik niet en ik vind We Don't Care van Kanye eigenlijk niet zo speciaal. De rest van de nummers 81 t/m 100 bestaan echter uit geniale nummers!

- niels94
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan
- Elohim
- panjoe
- bennerd
- MAS
- Silky & Smooth

Count me in. Eindelijk een kans om jullie te laten zien wat echte hip-hop is!

Mb.
Prima nummers tot nu toe, maar niet iets wat ik zelf in een top 100 zou zetten. Enfin, dat is slechts een verschil in smaak. Ik zou die andere van Xzibit wel in mijn top 100 zetten: The Foundation. Die vind ik net iets beter dan Paparazzi.

80. Kubus & Rico – De Lift
DMT vind ik één van de beste Nederlandstalige hiphop albums die ik ken. Het was geen album om gemakkelijk in te komen, met name vanwege de ontoegankelijkheid van de teksten, maar wist zich uiteindelijk aan mij te openbaren als een geweldig album. Zelfs dit nummer, die qua tekst misschien wel het meest rechttoe rechtaan is van allemaal, openbaarde later nog eerder onontdekte geheimen. Werkelijk geweldige en erg persoonlijke tekst, erg sterk bijvoorbeeld hoe Rico zijn eigen kleine problemen tegenover veel serieuzere problemen zet: “vergeten dat mijn vrouwtje telefoon kreeg van haar schoonzus, slecht nieuws: borstkanker met uitzaaiingen. En daar sta je dan te wachten voor de haaietanden”. Sterke productie ook van Kubus.

79. Dr. Dre ft. Snoop Dogg & Nate Dogg – The Next Episode
Als je in van die kutdisco’s met kutmuziek staat wil er nog wel eens één leuk nummer voorbij komen: The Next Episode. Het hele sfeertje eromheen, de nonchalante maar heerlijke verses, de geweldige beat en natuurlijk de afsluiting van Nate Dogg (“hold up” ). Gewoon dusdanig lekker dat hij hier absoluut thuishoort.

78. Evidence – I Don’t Need Love
Cats & Dogs was één van de sterkste albums van 2011 als je het mij vraagt, dit is één van de prijsnummers. Niet minder dan heerlijke beat die er ook weer voor zorgt dat je eigenlijk niet anders kunt dan meebewegen en dan die fantastische flow van Evidence eroverheen. Het blaast als een malle. Was ook live een niet normaal vette ervaring.

77. Atmosphere – I Don’t Need Brighter Days
Over naar het volgende ‘I Don’t Need’ nummer die ook nog eens uit hetzelfde jaar en van hetzelfde label komt. Toevalligheid, want ik zie het nu pas The Family Sign is over het algemeen vrij goed ontvangen, al waren er ook wat ontevreden geluiden te horen. Ik kan me daar niet in vinden, sterker nog: ik vind dat album zo fantastisch dat hij wel eens in mijn top 10 hiphop albums te vinden zou kunnen zijn. Op dit nummer steelt het geniale gitaarspel de show, maar ook Slug doet het hier gewoon erg goed met een mooie tekst, zoals we van hem gewend zijn.

76. MF Doom – Rhymes Like Dimes
Het beste nummer van MF Doom solo dat ik ken. Best aparte maar zeer sterke productie en de typische flow van MF Doom waar ik altijd zeer van kan genieten. Het heeft een bijzonder fijn sfeertje.

75. Kid Cudi – Mr. Rager
Kid Cudi is denk ik één van de beste artiesten uit de ‘mainstream’ hiphop van het moment. Hij combineert zijn hiphop vaak met elementen uit andere genres en zingt dan ook veel, wat hem erg goed afgaat, getuige ook het niet minder dan prachtige refrein van dit nummer. Hangt een geweldige sfeer omheen, ik vind dit oprecht mooi.

74. Brother Ali – Uncle Sam Goddamn
Door de nonchalante flow die Brother Ali hier heeft, heeft dit maatschappijkritische nummer iets sarcastisch over zich. Topproductie van Ant, die sowieso een uitstekende chemie met Brother Ali heeft, die dit samen met de aangename stem die Brother Ali heeft tot een erg fijn nummer maken. Ondanks de serieuze inhoud is het ook een erg relaxt nummer.

73. The Roots ft. P.O.R.N. & Truck North – Kool On
Dit is het rijtje van het jaar 2011 zo te zien. Niet voor niets, er is in dat jaar absoluut mooie hiphop uitgekomen. Zo ook het nieuwe album van the Roots, dat ik als bijzonder goed beschouw. Het fantastische gitaartje en die voicesample zetten hier de perfecte basis neer waarover Black Thought en P.O.R.N. hun verhaal kunnen vertellen. Neem daar een erg fijn refrein van Truck North bij en je hebt een vreselijk sterk nummer.

72. Zwart Licht – Bliksemschicht
Dit is zo’n nummer dat er direct als beste nummer uitsprong toen ik het album voor het eerst beluisterde, vervolgens heb ik allerlei andere nummers beter gevonden en uiteindelijk ben ik toch teruggekomen bij deze. Hayzee is gewoon een beest van een producer en ik vind Akwasi een erg goede MC. Bliksemschicht is sowieso een erg goed album met enkele van de beste nummers die de Nederlandse hiphop ooit heeft opgeleverd, maar ook wat mindere nummers op de tweede helft van de plaat. Hoe dan ook een act die ik me veel interesse zal blijven volgen.

71. DJ Shadow – Building Steam With a Grain of Salt
Het eerste instrumentale hiphopnummer dat voorbij komt in deze lijst is er ééntje van grote bekende DJ Shadow. Waarschijnlijk het bekendste (al is het niet de allerbeste ) nummer van het sterke album Endtroducing. Samplen tot in de perfectie beheerst.

Mooie lijst!

Leuk!

Ik ga dat nummer van Kubus & Rico zeker luisteren. Klinkt erg goed als ik het zo lees. Misschien Zwart Licht ook maar luisteren.

The Weatherman LP vond ik erg lekker, maar Cats & Dogs nooit geluisterd. Misschien ook maar eens keer gaan doen. Kreeg volgens mij goede kritieken en als jij er nu al een nummer van je in de Top 100 zet

Next Episode is sowieso een klassieker en zeker in de club. Wel beetje jammer dat hij kapot is gedraaid, maar nog steeds 1 vd beste van dat album.

En Mr. Rager vind ik een van de vetste nummers van de afgelopen jaren. Al staan er nog meer tracks op dat album waar ik helemaal gek van ben. De sfeer die Kid Cudi creeert op zijn albums en liedjes is geniaal. Hopelijk gaat hij in de toekomst zo door en komt er geen 'lasers'achtige taferelen, waar Lupe de dupe van werd. Dan kan hij uitgroeien tot 1 van mijn favo's allertijden.

Opvallend veel nummers van afgelopen jaar. Met de Nederlandse hiphop-acts de je hier plaatst heb ik vrij weinig en ook Kid Cudi heeft mij nooit weten te overtuigen. Verder allemaal erg strakke nummers!

Harderwiek schreef:
Opvallend veel nummers van afgelopen jaar.

Dat had ik zelf dus ook opgemerkt, zeg ik ook bij Kool On, niet eens expres gedaan

In dit stadium van de lijst ken ik er nog niet zo veel, maar de nummers die ik luister zijn zoals verwacht erg mooi. Goed ontdekkingsbronnetje!

panjoe (moderator)
Leuk lijstje weer om te lezen . Het valt me wel op dat onze smaken niet zo overeen komen als ik had verwacht: tot nu toe zijn er pas drie nummers voorbij gekomen die ik als eckte toppers (gegarandeerd top-50-materiaal) zou omschrijven; te weten Caved In, The World Is Yours en Building Steam with a Grain of Sand.

Inderdaad veel nummers uit dit jaar, maar zeker geen slechte. Kool On is lekker, maar ik vind Stomp en the Otherside eigenlijk nog beter van dat album. Met I Don't Need Love ben ik het wel met je eens. Ik vond het al een heerlijk nummer, maar na het optreden ben ik er echt van gaan houden . De nederlandse nummers vind ik minder, maar ik ben sowieso niet zo'n fan van Nederlandse muziek/hiphop. MF Doom vind ik over het algemeen ook niet zo goed. Hij heeft wel leuke nummers als ze niet te lang zijn en de beat goed bij hem past (Figaro, That's That) maar dit nummer vind ik niks. Dat instrumentale nummer is ook best lekker en US goddamn is een heerlijk nummer.

Weer een leuk lijstje dus.

panjoe schreef:
Leuk lijstje weer om te lezen . Het valt me wel op dat onze smaken niet zo overeen komen als ik had verwacht: tot nu toe zijn er pas drie nummers voorbij gekomen die ik als eckte toppers (gegarandeerd top-50-materiaal) zou omschrijven; te weten Caved In, The World Is Yours en Building Steam with a Grain of Sand.

Bij jou is het zand?

panjoe (moderator)
Haha shit, die fout maak ik nou altijd...

Ik kan me er grotendeels aardig in vinden. De nummers die je noemt vind ik niet slecht, maar of ik ze in mijn top 100 zie komen... Betwijfel het.

MAS
niels94 schreef:

76. MF Doom – Rhymes Like Dimes
Het beste nummer van MF Doom solo dat ik ken. Best aparte maar zeer sterke productie en de typische flow van MF Doom waar ik altijd zeer van kan genieten. Het heeft een bijzonder fijn sfeertje.

Eindelijk iemand die het met me eens is.

Misschien dat ik het ooit met je eens zal zijn. Ik ga me via de lunchbox van Operation Doomsday, die ik hopelijk via Discogs ga bemachtigen, al besteld maar geen bericht terug, eens laten introduceren in de wereld van Doom.

Daarna zal ik Rhymes Like Dimes ook wel eens checken. Heb het al wel een enkele keer langs zien komen. =]

Harco
Potholderz is die man zijn magnum opus.

Could have had a V-8
F-150 quad cab but I'll be straight
Money comes and goes like that two bit hussy that night that tried to rush me
Dwight pass da dutchie
So I can calm down so they don't get it twisted
Take it from the fire side it wont get blistered
Got it
What happened oh it's not lit
These metal fingers be holding hot shit

Rappers don't blow up; heads do. AWWW SHIT!

MAS
Harco ik zou van jou graag eens een top 100 zien!

niels94 schreef:
Werkelijk geweldige en erg persoonlijke tekst, erg sterk bijvoorbeeld hoe Rico zijn eigen kleine problemen tegenover veel serieuzere problemen zet: “vergeten dat mijn vrouwtje telefoon kreeg van haar schoonzus, slecht nieuws: borstkanker met uitzaaiingen. En daar sta je dan te wachten voor de haaietanden”.

Ik wil niet lullig doen maar de schoonzus van je eigen vrouwtje lijkt me gewoon je eigen zus.

MAS
Het kan toch ook de vrouw van haar broer zijn.

...

Ik sta gecorrigeerd.

Tijd voor een MusicMeters Memorabele Momenten-topic. Deze kan er alvast in.

Kos
- niels94
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan
- Elohim
- panjoe
- bennerd
- MAS
-kos

zal wel zo rond de kerstvakantie zijn dus dan heb ik wel tijd.

Kos
Ralph. schreef:

Verder weer leuke update en ik vind het juist wel grappig dat je 'Lodi Dodi' in je lijst hebt staan. Persoonlijk vind ik deze versie ook leuker dan die van Slick Rick. Voornamelijk omdat ook de kwaliteit beter is. Scheelt natuurlijk ook aantal jaar.

.

Kos
niels94 schreef:
80. Kubus & Rico – De Lift etc etc etc

waarom geen linkjes meer?

Kos schreef:
(quote)

.
De versie van Slick Rick die ik heb klinkt gewoon gedateerd. Dan vind ik die van Snoop Dogg gewoon fijner in het gehoor liggen. Snap niet wat daar raar aan is .

Ik moet nog 32 nummers schrappen voor mijn Top 100. Ik heb wel echt een bout-lijst vergeleken met de rest hier waarschijnlijk.

Kos
Overigens ook niet helemaal mijn type hiphop in deze top 100 vooralsnog, maar juist daarom wel leuk om te zien/horen!

Toch al wel 2 nieuwe interessante trackjes gehoord te weten van Shad (of in ieder geval al heel lang niet meer gehoord) en die van Bop Alloy, met name door het Japanse Joe Hisaishi-achtige pianodeuntje.

Sorry dat ik gisteren geen nummers heb geplaatst, had simpelweg geen tijd wegens een excursie met school waarvoor ik kwart voor 7 al op school moest zijn en half 10 pas weer thuis was...
Kos schreef:
(quote)

waarom geen linkjes meer?

Dacht dat het niet zo nodig was. Maar als je het graag wil, heb ze weer bijgevoegd

70. Eminem – Still Don't Give a Fuck
Eminem uit zijn ‘I don’t give a fuck’ hoogtijdagen. Een zooi tamelijk geweldige geweldsbeschrijving en een niet minder dan heerlijk refrein.
”I wanted an album so rugged nobody could touch it
Spend a million a track and went over my budget (Ohh shit!)
Now how in the fuck am I supposed to get out of debt?
I can't rap anymore - I just murdered the alphabet”
Hihi. Maar echt: gewoon geweldig dit.

69. Mos Def – Ms. Fat Booty
Mos Def is niet zomaar een rapper. Mos Def is een backpack verantwoorde rapper. Dus zelfs als Mos Def een nummer over een dame met een dikke kont maakt is het niet plat (snapjem?). Leuk verhaaltje over een dame met een dikke kont dus, al wordt dat alleen in het begin genoemd en is het verder een soort (vermakelijk!) liefdesverhaaltje. Wat dit nummer echter zo goed maakt is de beat in combinatie met de flow van Mos Def: dit hele nummer flowt gewoon eindbaas als Bowser.

68. P.O.S ft. Sims & Dessa – Low Light Low Life
Uiteindelijk heb ik besloten dat dit het beste nummer van het album Never Better is. Wie weet is het binnenkort weer een ander, de rest van de nummers zijn namelijk ook geweldig: het album kent een belachelijke consistentie. Zoals we gewend zijn van P.O.S is de beat niet minder dan prachtig (met blazende blazers in deze). Fijn refrein, fijne gastartiesten: fijnheid.

67. Tyler, the Creator – Yonkers
“I’m a fucking walking paradox, no I’m not” is nu al een klassieke line wat mij betreft. Heerlijk duister sfeertje dankzij de eigenlijk best aparte maar daarom niet minder geweldige beat en de rauwe stem van Tyler. Geweldige lines ook. Een eenzaam hoogtepunt in de carrière van Tyler, the Creator tot nu toe, al heeft hij nog meer erg goede nummers. Dat dit zo ‘eenzaam hoogtepunterig’ is laat alleen maar zien hoe geweldig dit nummer is.

66. Canibus – Genabis
Dit vind ik dus de beste van Canibus (van wie ik alleen maar Rip the Jacker ken, dus misschien vandaar). Zeer sterk concept (genesis van zijn rapcarrière in 7 dagen), vreselijk goede beat (Stoup is een held) en de heerlijk rauwe stem van Canibus die mooi van lelijkheid is. Gedoseerde opgefoktheid.

65. Bop Alloy ft. Cise Star – Another Day in the Life
Wederom Bop Alloy, ditmaal bijgestaan door undergroundgrootheid (beetje wel toch?) Cise Star. Net als op het eerder langsgekomen Still Think Different gaat eigenlijk alles goed: héérlijke pianobeat, zeer sterk refrein, fijn flowende rappers: we krijgen het hier allemaal. Vooral dat refrein doet ‘t ‘m.

64. 0118-Vier – Standaard in je Playlist
Meer leuke punchlines in een nummer heb ik niet vaak gehoord. Heb niet eens zin om ze allemaal te quoten: ga zelf luisteren als je het niet kent dannn. “Als een handsbal bij jezelf, ben altijd aangeschoten”. Doe ik het toch. Zeer goede productie en een erg leuk refrein.

63. Wu-Tang Clan – Clan in the Front
Ik weet niet hoe ze het hebben gedaan, maar er zit een enorme spanning in dat hele begin van dit nummer met die simpele maar geniale beat en die gozer die wat namen en leuzen scandeert. Krijg er simpelweg kippenvel van. Tweede deel is ook leuk hoor. Oké, nu overdrijf ik: tweede deel is ook echt geweldig, (Wu, wu, wu, wu, wu, wu) maar zonder dat eerste deel had hij hier niet gestaan.

62. Fresku – Twijfel
Dat ik wel van Nederlandstalige hiphop hou zal jullie nu wel duidelijk zijn. Hier weer een hoogstandje uit die categorie. Fresku is een zeer begaafde rapper met een fijne stem die hier bijgestaan wordt door erg mooie producties. En al is ie een meester in het maken van droge leuke onzinnummer (springen in de lucht met je kutkop!) kan hij ook geweldig erg serieuze nummers maken. Erg mooie ook. Bijzonder mooie tekst met een weinig vrolijke beschrijving van zijn leven (voor dat die dough binnenstroomde natuurlijk manigga’s) en zelfreflectie. “Je bent wat je eet, sommige dagen eet ik niks”. Beter nog:
“Ik werk en werk en soms vraag ik me af
Moet ik zo'n type zijn die ik beschrijf in Slavengedrag?
Ik verlies al mijn principes want ik baal elke dag
Vandaar dat ik snak
Naar adem als ik slaap in de nacht
Mentaal ben ik zwak
Ik maak muziek want daar ligt mijn kracht
Zo draag ik mijn lasten over naar m'n naasten zodat
Ik niet verdwaal op m'n pad
Want ik raak in de war
Ik twijfel aan elke stap omdat falen niet mag”
Rijmen kan ie

61. Snoop Dogg – Murder Was the Case
Doggystyle is toch wel een heldenalbum. Dit is het hoogtepunt wat mij betreft. Waar Snoop Dogg toch vooral weinigzeggende teksten heeft (al schreef hij ze geloof ik niet eens zelf), is dit daarop een duidelijke uitzondering. Een nummer over hoe hij doodgaat en zijn ziel aan de duivel verkoopt, kort samengevat. Snoop Dogg laat hier qua flow al zijn talent zien en de beat is ook weer van bijzonder hoog niveau.

Lekker nummer van Canibus, kende ik nog niet eigenlijk. Another Day In The Life is sowieso het beste nummer tot nu toe. De rest vind ik allemaal wel redelijk, maar meer ook niet. Still Don't Give a Fuck is wel goed, maar Just Don't Give a Fuck vind ik een stuk beter.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:00 uur

geplaatst: vandaag om 18:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.