MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Het element van cabaret in de muziek doet mij hier en daar een beetje aan Tom Waits denken.

Nog eens aan het beluisteren, en die aanzwellende schreeuw op 2:55 in Spill! .

Misschien dat mijn korte introductie hier wat te veel angst aanjaagt. Hoewel de instrumentatie (en de zang) niet meteen met een andere groep te vergelijken zijn die ik ken, is het qua structuur allemaal erg rechtlijnig. Het is een origineel en bizar klinkend album dat af en toe erg kan smaken. . En verder is Sharone echt een topdrummer.

Even totaal iets anders maar hoort zeker bij ons metalliefhebbers thuis:

Ronnie James Dio overleden
Na een gevecht met zijn ziekte, is Ronnie James Dio vandaag helaas overleden. De legendarische metalzanger, bekend van onder meer Black Sabbath, maar vooral als zichzelf overleed aan de gevolgen van maagkanker.

R.I.P. Ronnie James Dio (1942 - 2010)

OT:
Heb het album van de week al voor een deel beluisterd. Weet niet of ik het een hele zit uit kan houden maar er zitten wel wat leuke nummers tussen. Van de week komt een update.

Wilde het ook net gaan posten. Lijkt me wel een geschikt topic om de man te eren!

Guinness1980 schreef:

R.I.P. Ronnie James Dio (1942 - 2010)

Toch om even stil van te worden. Klein van gestalte, maar oh zo groot in het metalcircus. Heaven and Hell, voor Ronnie nu geen keuze meer, maar in onze metalen harten blijft hij onsterfelijk.
R.I.P.

En nu, met Ronnie in het hart, op naar het nieuwe m-album vd week. Ziet er weer ergggggggg uitdagend uit! Toch leuk al die variatie!

leander?
Ik vind hem vet Lekker geschift met die circusmuziek.
En wát een stuk is die zangeres, zeg

Lifeless hadden ze er wat mij betreft wel best af mogen laten. Dat accordeon deuntje is best leuk, maar de zang kan ik niet zo veel mee. De Dillinger link is ook best leuk, maar muzikaal niet echt te horen. Op de tweede foto herkende ik hem inderdaad meteen Het geheel heeft waarschijnlijk niet echt een lange houdbaarheidsdatum, maar is toch wel erg gaaf.

Ik ga voor vier sterren.

Ik moet bekennen dat ik dit topic de afgelopen tijd niet echt gevolgd heb. Alleen incidenteel een albumpje heb meegepikt. Maar nu ben ik toch maar eens begonnen de laatste paar albums in contra-chronologische volgorde te beluisteren. Circus Maximus viel, zoals ook bij het album zelf te lezen is, erg tegen en opeens heb ik helemaal niet zo'n zin meer in Pagan's Mind (Russian Circles ken ik al). Hoe vergelijkbaar zijn ze?

Ondertussen ga ik maar even achter Minsk aan. Het is zeker mijn straatje, dus dat komt wel goed

Ik vind Circus Maximus toch niet echt te vergelijken met Pagan's Mind. Pagan's Mind is een stuk steviger, de riffs beuken meer en het ritme zit er wat steviger in. Ik zou hem toch zeker niet links laten liggen, voor mij persoonlijk zelfs 1 van de betere albums hier reeds gepasseerd, terwijl Circus Maximus me niet de hele zit kan blijven boeien.

Ik zou me graag willen inschrijven voor het album van de week. Al heb ik al een uitstekende kandidaat zal ik me proberen in te houden tot het mijn beurt is.

Je staat op de lijst Nehbur.

week 01 (06/12/2009): Devoo : In Chains - Demolition Business (2008)
week 02 (13/12/2009): Aghora : Cephalic Carnage - Anomalies (2005)
week 03 (20/12/2009): MDV : X Japan - Blue Blood (1989)
week 04 (27/12/2009): lambf : Grizzly Twister - Ont Blod (2007)
week 05 (03/01/2010): mastodonner : Cormorant - Metazoa (2009)
week 06 (10/01/2010): bennerd : The Acacia Strain - 3750 (2004)
week 07 (17/01/2010): Sir Spamalot : Cyclone Temple - I Hate Therefore I Am (1991)
week 08 (24/01/2010): Kronos : Infernäl Mäjesty - None Shall Defy (1987)
week 09 (31/01/2010): ThirdEyedCitizen : Sigh - Scenes From Hell (2010)
week 10 (07/02/2010): Fza : Solace - Further (2000)
week 11 (14/02/2010): HammerHead : Thorns - Thorns (2001)
week 12 (21/02/2010): phantasia : Vektor - Black Future (2009)
week 13 (28/02/2010): Dexter : Forbidden - Green (1997)
week 14 (07/03/2010): paulisdik : Rage - The Missing Link (1993)
week 15 (14/03/2010): Cabeza Borradora : Melechesh - Sphynx (2003)
week 16 (21/03/2010): aslan : Hectic Patterns - Random (2008)
week 17 (28/03/2010): trebemmit : Exotic Animal Petting Zoo -... (2008)
week 18 (04/04/2010): Joy4ever : Fall of Efrafa - Elil (2007)
week 19 (11/04/2010): andnino : Nasum - Shift (2004)
week 20 (18/04/2010): Laboomzaa : Minsk - With Echoes in the Movement... (2009)
week 21 (25/04/2010): progressive : Pagan's Mind - Enigmatic : Calling (2005)
week 22 (02/05/2010): lykathea : Russian Circles - Geneva (2009)
week 23 (09/05/2010): horned_reaper : Circus Maximus - Isolate (2007)
week 24 (16/05/2010): Gajarigon : Stolen Babies - There Be Squabbles Ahead (2006)
week 25 (23/05/2010): Sammael :
week 26 (30/05/2010): Lau1986 :
week 27 (06/06/2010): Edwynn :
week 28 (13/06/2010): Scython :
week 29 (20/06/2010): Them :
week 30 (27/06/2010): MichelDumoulin :
week 31 (04/07/2010): wizard :
week 32 (11/07/2010): Guinness1980 :
week 33 (18/07/2010): essence :
week 34 (25/07/2010): Nicholas123 :
week 35 (01/08/2010): master-rens:
week 36 (08/08/2010): leander? :
week 37 (15/08/2010): D-ark :
week 38 (22/08/2010): Ferre Clabau
week 39 (29/08/2010): Kingsnake :
week 40 (05/09/2010): Nehbur :

Nou....DIT is echt de ontdekking van deze ronde (tot dus ver). Was hier héééél angstig voor....maar het is MACHTIG!!

Vrolijk, geschift, muzikaal en vrolijk (of had ik dat al gezegd?).

Stolen Babies doet me niet zoveel. Vergelijkingen met oa Mr Bungle snap ik wel maar dit is echt wel een klasse lager.

Stolen Babies brengt hier een heel ander album dan dat ik na de omschrijving verwacht had. Vergeleken met Sigh - Scenes From Hell , Diablo Swing Orchestra - The Butcher's Ballroom en Unexpect - In a Flesh Aquarium, andere albums in dit topic reeds gepasseerd, vind ik dit wat betreft waanzinnige gekte toch wel erg toegankelijk. Of zoals Gajarigon achteraf zelf al melde:

Gajarigon schreef:
[...]
Misschien dat mijn korte introductie hier wat te veel angst aanjaagt. Hoewel de instrumentatie (en de zang) niet meteen met een andere groep te vergelijken zijn die ik ken, is het qua structuur allemaal erg rechtlijnig.[...]

Vergelijkingen met Mr. Bungle snap ik dan weer niet, vind ik te gemakkelijk en ook onterecht.

Mijn eerste indruk na enkele beluisteringen is toch dat het allemaal wat vlak is. Het klinkt wel goed, maar er zit te weinig emotie in. Bijna niets blijft hangen of daagt uit naar meer beluisteringen. De zangeres ziet er inderdaad erg lekker uit, en heeft ook wel een sterke stem, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan ook een goeie zangeres bent, zoals hier duidelijk blijkt. Zij is voor een groot stuk mede verantwoordelijk voor de vlakke indruk. Ze zingt erg monotoon en voegt haast geen extra gevoel toe aan de toch zo al wat kille muziek. Toch wel jammer. Vooral in een wat conventioneler nummer als Lifeless vallen de tekortkomingen van de zangeres erg op. Een vocalist met wat meer emotie en zangtechnische variatie had hier een echt top-nummer van kunnen maken.
Tegen het einde van het album begint het allemaal wel erg monotoon te klinken en de verveling slaat toe. Het album weet mij (voorlopig?) niet te boeien tot het einde. Misschien dat er na meer beluisteringen meer in blijkt te zitten, maar dat zou me eerlijk gezegd toch verwonderen.
Pluspunt is wel dat ik de combinatie en het gebruik van de meer metal-vreemde instrumenten dikwijls beter geslaagd vind dan bij de eerder genoemde bands. Toch nog enkele kansen geven dus.

Lifeless krijgt hier toch wel weinig meeval... dat klokkenspel vind ik anders echt geweldig. De opmerking over de zang kan ik wel begrijpen, haar 'normale' zang is, hoewel goed, niet uitzonderlijk. Maar door die afwisseling met de harde stem heeft ze toch wel iets dat haar boven de middenmoot uit tilt. Als ze ooit in de regio zijn ga ik ze toch eens bekijken, het lijkt me een beklijvende live-ervaring te zijn.

Mr Bungle ken ik niet, en ik ga dus ook niet oordelen over de vergelijking daarmee.

Ik vind Lifeless wel positief opvallen, maar tergelijk ook een gemiste kans. Trouwens, al lijkt mijn kritiek negatief, als ik meer dan twee regeltjes over een album schrijf wil dat sowieso al zeggen dat ik het wel goed genoeg vind om me er over op te winden
Zie wat ik over Green van Forbidden wist te vertellen (hier), en nu prijken ze op nr. 2 in mijn persoonlijke Top-10

Oh, ik ben al blij dat er wat berichtjes en meningen worden gegeven, dat is altijd leuk om te lezen .

't Is niet dat dit heel veel lijkt op de muziek van Mr. Bungle, maar het is volgens mij wel logisch en geheel terecht dat ze hierbij vernoemd worden als invloed. Toch wel overduidelijk in een nummer als Filistata, ook al gaat het er verder bij Stolen Babies een pak minder gek aan toe.

Gajarigon schreef:
Mr Bungle ken ik niet, en ik ga dus ook niet oordelen over de vergelijking daarmee.

Zeker eens uitchecken, een gekke maar intelligente band met o.a Mike Patton & Trevor Dunn in de rangen.

Maar Kronos, beinvloed zijn of elkaar vergelijken is toch niet hetzelfde?

Urbanus zal ook wel beinvloed zijn geweest door Andre Van Duin, maar ik zou die twee toch nooit vergelijken.

Het zijn natuurlijk alle twee komieken, dat bedoel ik met wel erg gemakkelijk. Ook bij D.S.O. viel de vergelijking met Mr. Bungle...

Een van de hoofdkenmerken van Mr. Bungle is toch ook de stem-acrobatie van Patton, wat ik met name bij deze Babies helemaal niet terughoor.

Ik schreef ook niks over vergelijken hè Cabeza.

leander?
Hey mensen, ik heb de afgelopen dagen op de momenten dat ik niet leerde voor mijn examen erg genoten van een aantal in dit topic gesuggereerde albums. Zeggen dat ik aangenaam verrast was met de kwaliteit van meerdere platen is misschien wel een understatement. Een paar albums had ik in mijn vorige post verwerkt, maar ik ben ondertussen bezig geweest met de laatste tien albums van deze ronde. Tot en met Melechesh, dus. Meningen, al dan niet uitgebreid, post ik (eventueel) wel bij de albums zelf, maar ik wilde jullie mijn beoordelingen toch niet onthouden

1. Fall of Efrafa (kende ik al) - 4.5
2. Hectic Patterns - 4.0
3. Melechesh - 3.5
4. Stolen Babies - 3.5
5. Exotic Animal Petting Zoo - 3.5
6. Nasum - 3.5
7. Minsk - 3.0
8. Circus Maximus - 2.0

Met als kanttekeningen dat ik vooral de 3.5jes en de 3.0 nog flink wat vaker ga luisteren om zeker te worden van de score (ik heb het gevoel dat ze allemaal beter verdienen) en dat ik aan Pagan's Mind nog niet ben toegekomen en Russian Circles even links heb laten liggen omdat a) ik ken de band al, b) het is eigenlijk geen metal en c) het had eigenlijk al meer dan 20 stemmen en is dus niet echt onbekend.

Ik ben in ieder geval, maanden na mijn aanmelding, toch nog enthousiast geworden en beloof vanaf nu hier meer actief te zijn

Grts

Deed me sporadisch denken aan een door mij in de vorige ronde opgegeven album van Diablo Swing Orchestra. Het heeft dat krankzinnige, de mix van stijlen waar ik zou van hou. Bijna automatisch hebben bands met dit aparte genre een streepje voor bij mij.

Ik hou hier wel van

Ik ben benieuwd wat Sammael ons vandaag gaat voorschotelen.

Sammael
Mortifera - Vastiia Tenebrd Mortifera

(afbeelding)

Mortifera is Franse Atmosferische Black Metal -een project van ene Noktu, frontman van de band Celestia, welke qua stijl dicht bij Mortifera ligt. Op deze plaat, tot op heden Mortifera's enige full-length release, wordt hij bijgestaan door Neige, de man achter Alcest. Alcest was toen nog niet zo bekend als nu en zat nog veel meer in de Black Metalhoek. De muziek van Mortifera laat zich dan ook het makkelijkst omschrijven als Celestia met Alcest-invloeden.

Om dat wat beter toe te lichten: deze plaat mengt de donkere en melancholieke sferen van Celestia met de dromerige elementen van Alcest. Wie nu een soft album verwacht komt bedrogen uit, want de nummers kennen ook allemaal een flinke dosis woede en felheid. Maar deze agressie wordt regelmatig afgewisseld met rustigere (soms akoestische) passages, die ontzettend bijdragen aan de sfeer.

Op sommige nummers neemt Neige de vocalen op zich, op andere nummers zingt Noktu. De vocalen van Neige vind ik absoluut fantastisch -wat een strot heeft die gozer! Gelukkig heeft Neige ook het grootste deel van de zang voor zijn rekening genomen, want de vocalen van Noktu zijn wat mij betreft wel een stuk minder. Toch passen ze op een bepaalde manier ook wel bij de nummers waarin ze gebruikt worden.

De productie is overigens heel degelijk voor een Black Metalband, en dat is maar goed ook want ik denk niet dat een stofzuigerproductie de sfeer op deze plaat ten goede was gekomen. Na dit album werd Neige de band uitgeschopt, en ik weet eigenlijk niet of Mortifera überhaupt nog actief is. Ik weet alleen dat dit album zeker de moeite waard is.

Leuke keus, die ik natuurlijk ken. De door neige ingezongen nrs zijn wel het best. Dat zijn er 2 geloof ik.

Dat ziet er interessant uit Sammael. Ik ga er meteen achteraan.

Ik heb een erg drukke blokperiode voor de boeg, maar als Neige er mee gemoeid is ga ik er zeker eens proberen naar te luisteren.

Het ziet er voor mij interessanter uit dan het klinkt. Die zang (screams) vind ik echt niet om aan te horen. Muzikaal wel oké, maar op het eerste gehoor nogal de doorsnee black metal.

Hmm ben benieuwd. Moet ook maar eens bedenken wat ik jullie ga voor schotelen

Kronos schreef:
Het ziet er voor mij interessanter uit dan het klinkt. Die zang (screams) vind ik echt niet om aan te horen. Muzikaal wel oké, maar op het eerste gehoor nogal de doorsnee black metal.

Bij mij is het dus het omgekeerde effect (zoals bij het album zelf te lezen): de zang vind ik oké, de muziek zelf niet.

Grappig! Als jij dan deze week voor mij naar de zang luistert zal ik voor jou naar de muziek luisteren.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:27 uur

geplaatst: vandaag om 06:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.