MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Yep, Congress .

Pierre, de brulboei van dienst in de beginjaren was trouwens een maat waar ik dikwijls mee opgetrokken heb in het Poperingse (hij was daar afkomstig van). Beest op het podium maar heel aimabele kerel 'in real life'. Maar wel met een hoek af .
Enfin, een hele tijd geleden dat ik hem nog gezien of gehoord heb. Ik weet zelfs niet of hij intussen bij een andere band brult, maar ik denk het eigenlijk niet.

Godsamme, wat is Slauter Xstroyes gaaf! Heerlijke US metal.

Oh fijn, morgen is het mijn beurt Eens zoeken naar een geschikte plaat.

Zal wel lukken zekers en't zal alvast géén ander powermetal album worden vermoed ik

Waar gaat dit topic eigenlijk over? Het is gestart door een metalfan in een poging een hoopje metalfans bijeen te krijgen en elkaar albums aan te raden. Een gezellige club (nog steeds, waarvoor dank) die intussen alweer aan een nieuwe ronde bezig is. Ik ben er tevreden mee.

Het andere mooie aan deze draad is dat we elkaar half-en-half dwingen om onze grenzen te verleggen. Uit die laatste invalshoek kwam ik bij mijn nieuwe nominatie. Ik ben zelf de laatste tijd enorm geïnteresseerd in muziek die wat verder gaat dan de oude getrouwe hokjes, terwijl het toch nog een bepaalde duidelijke metal- of hardcore-basis heeft. Gefreakte muziek die in waardering gaat van verschrikkelijk vreemd naar belachelijk vet.

Vandaar dat ik met enkele platen in mijn hoofd zat. Een OX van Coalesce is intussen iets te bekend. Spastische en hyperactieve mathcore met invloeden uit death metal laat ik ook even schieten, net zoals komische onderbroekenlollendeathcore met een twintigtal samples per nummer een kilo's afwisseling. Mijn oog is gevallen op iets dat ikzelf een stuk vreemder vond.

Mijn nominatie komt uit 2011, waarvoor mijn excuses. Maar het is een ernstig obscuur album dat gelimiteerd is tot 50 cassettes. Cassettes dan nog Het is nergens op het internet te vinden en ik betwijfel het dat een deelnemer uit dit topic het opgepikt heeft. Op MuMe ben ik blijkbaar ook de enige stemmer, dat bevestigt mijn vermoeden.

Het is dit album geworden, de Brutality Will Prevail & Ark of the Covenant-split.

(afbeelding)

Alles aan deze split is wazig. De ingrediënten: iedere band levert ongeveer 70 seconden aan 'muziek' af. Samen komt dat dus neer op nog geen 2,5 minuten. Ga dus niet klagen over dat het album lastig door te komen is Als dat al niet vreemd genoeg is, zal de muziek de rest van het bevreemdende werk wel doen. Iedere track is opgebouwd uit een soort van wazige noise, gevolgd door een hardcore-geluidseruptie van tien seconden. Dat wordt dan weer afgewerkt met geruis. Zeker genoeg om de tag 'metal' te krijgen.

Niet iedereen gaat dit goed vinden, daar ben ik zeker van. Ik verwacht een enorme daling in het gemiddelde, maar dat boeit niet. Ik wil jullie dit gewoon laten horen en dit topic lijkt me daar ideaal voor.

Ik ga al wat users pm'en met een downloadlink en een wachtwoord. Als alles goed gaat heeft de upload-leek in mij het namelijk op internet gezet. De link zal ik over een week wel verwijderen, om het muzikaal fair te houden. Wie geen bericht heeft gekregen mag me gerust pm'en.

Als de muziek even goed klinkt als de begeleidende tekst, dan zit het wel goed.

Nu eens uitzoeken wanneer ik 180 seconden kan vrijmaken om dit uit te checken.

En eindelijk ben ik aan het nieuwe metal album van de week toegekomen. Oef.

Ik lees hier over grenzen verleggen. Ik kan niet zeggen dat deze cassette dit bij mij doet. Ik kan zelfs niet zeggen dat ik er iets van vind. Het is te kort om er iets van te vinden. Behalve dan dat het kort is. Laat ik er dan verder ook maar kort over zijn.

Voordat ik klaar ben met de tekst lezen is de muziek al afgelopen

Maar ik vraag me nu af waar ik eigenlijk naar geluisterd heb.
Ben het met Kronos eens dat het (vee) te kort is om er een mening over te hebben.

Bennerd, in ieder geval bedankt voor de link.

Bedankt voor de link, ik zal hier eens echt voor gaan zitten.

Het metal album van deze week: Brutality Will Prevail & Ark of the Covenant-split.
Goh, wat kun je hier over zeggen? In de eerste plaats getuigt het toch wel van - laat ik zeggen een stuk moed - en een weids muzikaal zicht van bennerd. Je moet het maar doen, je medeforummers een 'album' laten recenseren van een dikke 2 minuten. Even kan ik hier nu een glimlach niet onderdrukken .
Het 'album' zelf dan: je kan er in principe weinig over zeggen. Het is te kort om er een deftig muzikaal oordeel over te vellen. Maar wat het me wel doet is goesting krijgen om van beide bands meer muziek op te diepen. Het is zo vaag dat ik direct al getriggerd ben. Bands die op die manier een statement maken wekken op zijn minst mijn interesse op. En de weinige muziek die voor handen is, geeft op de één of andere manier 'zin' in meer. Dus daar maak ik zeker eens werk van. En is dat net niet de bedoeling van dit topic?
Sowieso, een coole inzending.
Enne, btw, cassettes zijn weer hélemaal in, vooral in de undergroundscenes van verschillende muzikale stromingen (metal, hardcore, synth-revival, future-pop, experimentele electronica, ...) en ik vindt dit meer dan oké!

En nu ik toch in de mood was, toch weer maar eens Dragonland // Under the Grey Banner opgelegd. Eeuh, les extrêmes se touchent zegt men, maar hier kan het verschil met het MAvdW van deze week niet groter zijn.
Eerst en vooral wil ik zeggen dat dit heel goed gemaakt is, door muzikanten die weten met wat ze bezig zijn. Ook een goede productie. Enfin, een goed product, quoi.
Maar daar stopt mijn waardering dan ook. Muzikaal ligt dit volledig niet in mijn straatje. De bombast, de kitch, de onnozele epiek. Ik sla er bij momenten groen van uit. Niet goed voor mijn moreel, deze muziek.
Het is dus een kwestie van smaak. Goede smaak .

Hier ben ik bijzonder benieuwd naar, ga het zo opzetten

Het klinkt in ieder geval wel coherent voor een split

Goede opmerking. Er valt dus toch heel wat meer over te zeggen dan ik had gedacht.

Dat dacht ik na mijn bericht ook

Kronos schreef:
Ik lees hier over grenzen verleggen. Ik kan niet zeggen dat deze cassette dit bij mij doet. Ik kan zelfs niet zeggen dat ik er iets van vind. Het is te kort om er iets van te vinden.

Dat bedoel ik dus ook met grenzen verleggen. Probeer te luisteren (of liever: te 'genieten') van een plaatje dat twee seconden meer dan twee minuten duurt. Het kwartje valt meestal later dan bij de meeste platen van een half uur.

Ik moest naar de WC toen ik hem aan het luisteren was. Ik kan dus weer opnieuw beginnen.

Zeiker.

@bennerd,

Mooie liedjes duren niet lang?

Midden jaren tachtig leerde ik al een nummer kennen (de band ben ik vergeten) met de titel E. Het duurde net geen seconde. Veel meer dan een korte en luide uitroep van de letter e ondersteund met een stevige aanslag op de bas was het niet.

Heel 'indrukwekkend'. Zo indrukwekkend zelfs dat ik het me na ruim een kwarteeuw nog perfect herinner. Van de rest van het album weet ik niks meer.

Je schrijft: Probeer te luisteren (of liever: te 'genieten') van een plaatje dat twee seconden meer dan twee minuten duurt.

Maar dat is voor mij geen grens verleggen, maar een begrenzing opleggen.

Want wat valt er nu in muzikaal opzicht van te vinden? Ik vind er in ieder geval weinig of niks van. Dat is omdat wanneer ik muziek beluister, ik vooral naar de muziek luister en niet naar het idee 'album'. En dit laatste is nu juist wat dit album bijzonder zou moeten maken. Het idee van een extreem kort album. Anders zijn het gewoon korte stukjes weinig bijzondere muziek die eventueel fragmentjes kunnen zijn of die deel kunnen uitmaken van een langer album.

aslan (crew)
Kronos schreef:
Midden jaren tachtig leerde ik al een nummer kennen (de band ben ik vergeten) met de titel E. Het duurde net geen seconde. Veel meer dan een korte en luide uitroep van de letter e ondersteund met een stevige aanslag op de bas was het niet.

Heel 'indrukwekkend'. Zo indrukwekkend zelfs dat ik het me na ruim een kwarteeuw nog perfect herinner. Van de rest van het album weet ik niks meer.

volgens mij heb je het over het album Biermacht van Wehrmacht:
Wehrmacht - Biermacht (1988)
met E als een deel van het nr. Everb
(Everb - E - Micro E)

Erg goede inzending van bennerd. Ik ben al op zoek gegaan naar meer van Brutality Will Prevail en ik luister nu naar de EP Sleep Paralysis en die is vet!

Vind er eerlijk gezegd niks gedurfd of grensverleggend aan, eerder een zwaktebod om maar twee minuten uit te brengen. Meer goede nummers hadden ze blijkbaar niet?

Wel een goeie inzending; het gebeurt niet vaak dat een MAvdW zoveel reacties uitlokt.

trebremmit schreef:
Vind er eerlijk gezegd niks gedurfd of grensverleggend aan, eerder een zwaktebod om maar twee minuten uit te brengen. Meer goede nummers hadden ze blijkbaar niet?

Die staan al op hun andere platen. Het 'zwaktebod'-argument vind ik eerlijk gezegd te gemakkelijk, maar iedereen mag muziek natuurlijk interpreteren als hij of zij wilt. Zo lang je maar weet of je er lol aan hebt of niet.

Kronos schreef:
Want wat valt er nu in muzikaal opzicht van te vinden? Ik vind er in ieder geval weinig of niks van. Dat is omdat wanneer ik muziek beluister, ik vooral naar de muziek luister en niet naar het idee 'album'. En dit laatste is nu juist wat dit album bijzonder zou moeten maken. Het idee van een extreem kort album.

Dat kan ik begrijpen, maar ik heb de inzending ook gekozen omdat ik de geboden muziek ook wel echt goed vind. Wat wazige ruis met hardcore/sludge-uitbarstingen. Ik vind het vet en dat is zeker niet alleen door het concept, ondanks dat het die indruk kan wekken.

Niet alleen duurt het erg kort, muzikaal vind ik het ook nog eens weinig voorstellen.
Maar goed het is dan ook moeilijk om in twee minuten te horen wat ze kunnen, daarom alleen al vind ik zoiets nogal zinloos.

Dexter schreef:
Wel een goeie inzending; het gebeurt niet vaak dat een MAvdW zoveel reacties uitlokt.

Tja als volgende week iemand met een album aan komt zetten wat vier uur duurt krijg je ook veel reacties.

trebremmit schreef:
Niet alleen duurt het erg kort, muzikaal vind ik het ook nog eens weinig voorstellen.
Maar goed het is dan ook moeilijk om in twee minuten te horen wat ze kunnen, daarom alleen al vind ik zoiets nogal zinloos.

Dat lukt vaak heel erg goed hoor. Dit nummer vat bijvoorbeeld in 1:21 de essentie van Converge samen.

Maar daarmee zeg ik natuurlijk niet dat je het muzikaal interessant moet vinden Ik ben al blij dat er toch een hele hoop deelnemers zijn die de plaat proberen.

En deze discussie is op zich al de moeite van het inzenden waard

Concubine

Een nummer waar ik echt eerst enorm aan moest wennen omdat er zoveel op je afgevuurd wordt. Nu is het een van mijn favorieten van de band.

aslan schreef:
volgens mij heb je het over het album Biermacht van Wehrmacht:
Wehrmacht - Biermacht (1988)
met E als een deel van het nr. Everb
(Everb - E - Micro E)

Zonet even gezocht op YouTube. Dat is het inderdaad aslan. Shark Attack heb ik ooit gehad. Van dat album herinner ik me alleen nog de kotsgeluiden aan het eind (of begin) van een nummer.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:59 uur

geplaatst: vandaag om 05:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.