MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Zo doe ik dat ook.
Ook al lijkt het me op voorhand niks ik zal een album in ieder geval minimaal 1 luisterbeurt de kans geven.

Cabeza Borradora schreef:
Wat een toewijding Respect! Mooi, origineel stukje ook bij Alchemist.

Bedankt!

Ik ben ook best benieuwd naar het album van Dragonland. De aanvaringen (bij gebrek aan beter woord) die ik tot nu toe heb gehad met power metal, zijn niet bepaald een succes te noemen, maar ik wacht toch op die ene plaat die me weet te overtuigen binnen dat subgenre. De songtitels doen een coherent fantasyverhaal vermoeden, wat toch wel met power metal te associëren valt. Wat fantasy is in de wereld van de literatuur, is power metal (een beetje) in de wereld van de muziek. Of zie ik dat verkeerd?

Sir Spamalot schreef:
@Musichiel: pm verstuurd.
.

Thanks!

Cabeza Borradora schreef:
(quote)

Lang? Met een album uit 2011? Dat zal wel meevallen zeker...

Mijn deelname is 2x uitgesteld... vandaar.

@AOVV,
Over het algemeen wel ja! Dit gaat ook zeker die richting op.

Na maandenlang nauwelijks metal beluisterd te hebben (en daardoor ook een flinke hap van de vorige ronde gemist te hebben) ben ik nu al weer een tijdje 'into' metal. Ben nu dan ook nog albums uit de vorige ronde aan het beluisteren die ik de moeite vind. Ik vrees dan ook dat ik deze inzending weer laten lopen: power metal is op zijn zachts gezegd niet mijn ding (al vond ik Sonata Arctica wel oké meen ik me te herinneren, maar misschien moet ik die nog maar een keer herbeluisteren...). Dan gebruik ik mijn tijd liever voor al die andere metal die ik nog moet beluisteren

Overigens misschien leuk om te vermelden dat Agrypnie - 16[485] (inzending van phantasia ) niet alleen mijn favoriete album van de vorige ronde is tot nu toe, maar ook mijn favoriete metal album in het algemeen is geworden (ik ken er niet zoveel, maar toch ). Heb hem inmiddels ook op CD, geweldig album

Maar je probeert dan niet eens een nummertje van de nieuwe inzending? Dan weet je zeker of het wel of niet ligt.

Ik luister en beoordeel trouwens gewoon alle albums, soms wel een moeilijke zit, maar soms heeft een album wel wat meer nodig dan één luisterbeurt.

AOVV schreef:
(quote)

Bedankt!

Ik ben ook best benieuwd naar het album van Dragonland. De aanvaringen (bij gebrek aan beter woord) die ik tot nu toe heb gehad met power metal, zijn niet bepaald een succes te noemen, maar ik wacht toch op die ene plaat die me weet te overtuigen binnen dat subgenre. De songtitels doen een coherent fantasyverhaal vermoeden, wat toch wel met power metal te associëren valt. Wat fantasy is in de wereld van de literatuur, is power metal (een beetje) in de wereld van de muziek. Of zie ik dat verkeerd?
Ik ben ook benieuwd! Eerdere albums vond ik niet meer dan aardig, maar het verhaal in de aardschok heeft mijn interesse doen wekken voor hun nieuwste. Jij hebt ook de aardschok gelezen?

EDIT: Ik zie nu pas dat het de nieuwe inzending is voor het Metal Album van de Week! Nu ben ik nog even bezig met Orchid...

En hoe bevalt die?

Dan zit ik er ook doorheen voor mijn gevoel. Ik heb ieder album een kans gegeven, de volgende ronde doe ik wat rustiger aan...

Top 10:
1. Beyond Twilight - The Devil's Hall of Fame
2. The Alchemist - Organasm
3. Agrypnie - 16[485]
4. Slauter Xstroyes - Winter Kill
5. Breed 77 - Cultura
6. For All We Know - For All We Know
7. Revocation - Existence is Futile
8. Djevel - Dodssanger
9. Iron Monkey - Our Problem
10. Hooded Menace - Never Cross the Dead

Flop 5:
1. Hate Forest - Battlefields
2. Orchid - Chaos is Me
3. Trash Talk - Trash Talk
4. The Angelic Process - Weighing Souls with Sand
5. Panopticon - Collapse

Ah, nu is het meteen duidelijk hoe hij bevalt

Daarom doen we dat! Volgende keer beter...

Ga je Thy Majestie nog luisteren?

AOVV schreef:
Wat fantasy is in de wereld van de literatuur, is power metal (een beetje) in de wereld van de muziek. Of zie ik dat verkeerd?

Verkeerd niet, maar misschien wat te beperkt.

Op wiki staat meer te lezen specifiek over de thema's die bij power metal aan bod kunnen komen.

Er wordt ook onderscheid gemaakt tussen Europese en Amerikaanse power metal. Die laatste en dan vooral van de vroege jaren tachtig is toch iets helemaal anders dan bijvoorbeeld de muziek van Dragonland.

De zwaarden en spierballen zijn ook vaak aanwezig maar muzikaal gezien leunt het dichter aan bij de New Wave of British Heavy Metal terwijl bij de Europese vaak inspiratie zowel thematisch als muzikaal gezocht wordt in de Germaanse folklore. En dat is nu juist hetgene waar ik weinig of niks van moet hebben.

jasper1991 schreef:
Ga je Thy Majestie nog luisteren?

Hier ligt probleem 1:
jasper1991 schreef:
Hyperbombastische Power/Sympho.

Probleem 2 is tijdsgebrek door deelname aan een boel andere topics, waardoor ik het het liefste wil laten bij de albums waarvan ik denk: dat kan wat worden... schnappie?

Maar misschien binnenkort, wie weet kan ik wat vooroordelen over powermetal wegpoetsen Sonata Arctica vind ik nog altijd aardig, namelijk. Al vond ik 'm eerst beter, om de één of andere reden heb ik een allergie ontwikkeld jegens dat soort zang... wat bij Sonata Arctica dus nog meevalt nu ik op dit moment even wat herbeluister.

niels94 schreef:
Probleem 2 is tijdsgebrek door deelname aan een boel andere topics

Dat is wel voor een deel je eigen schuld, Niels. Had je maar geen eigen tip-topic moeten openen.

En probleem 3 van Niels: Niels heeft een leven. We leven met je mee, Niels.

Als er één power metal band is die wel erg gelikt is dan is het Sonata Arctica wel

Dat weet ik, ik kan het ook niet verklaren

Zit op dit moment Reckoning Night te luisteren: klinkt vrij prima. Werkt niet op mijn zenuwen. Is niet vervelend. Élk ander powermetal nummer dat ik tot nu toe heb gehoord vond ik vreselijk

Ik kan Sonata ook wel waarderen, zij het met mate.
Dit Dragonland doet me dan weer niks, kitscherige bombast.

Volgens mij komt Niels na zijn examens in een zee van tijd!

Wat powermetal betreft; het genre heeft ontzettend veel te bieden naar mijn idee. Heden ten dage is het 90% Europa wat de klok slaat en voor mijn gevoel kent hier het genre ook allerlei benaderingswijzen; Als je kijkt naar mijn inzendingen zie je dat Thunderstone al weinig te maken heeft met Thy Majestie. De ruimte voor creativiteit is mijn voorname reden dat ik het genre verafgood.

Dragonland stond al op mijn lijst en nu ik hem beluister bevalt hij me goed. Dit is wel een goed voorbeeld van powermetal in de meest bekende vorm - met veel fantasy en bombast. In mijn ervaring wordt deze vorm meer in het zuiden van Europa gespeeld. Ik denk dat je hier echt van moet houden, alhoewel het rijk aan afwisseling is.

Dat is nieuw hier, maar wel leuk

Lau1986 schreef:
Als er één power metal band is die wel erg gelikt is dan is het Sonata Arctica wel
Sonata Arctica is inderdaad niet rauw te noemen voor wie dat belangrijk vindt, maar op meerdere gebieden ontspringt het clichés. De teksten hebben niets van kitsch en Kakko schrijft afwisselende composities met veel (power)ballads.

De nieuwste twee albums zijn overigens nauwelijks meer powermetal te noemen.

jasper1991 schreef:
Volgens mij komt Niels na zijn examens in een zee van tijd!

Ik kan niet wachten

Mij lijkt trouwens ook dat Sonata Arctica iets minder kitsch is, wellicht zit het hem daar in.

Ik denk dat ik deze komende ronde mijn strategie maar een beetje ga veranderen. Ik ga dit keer niet alles luisteren, maar eerst via myspace en/of youtube luisteren of het album interessant klinkt (of potentie heeft om te groeien) en dan er achteraan.

Met ronde 4 ben ik bijna klaar, mijn top-10 volgt later deze week.

Zowel Kingsbane en Dragonland beluisterd. Beide niet mijn genre... Kingsbane laat ik nog even op mijn ipodje staan...ik zit met deze plaat in tweestrijd. Eigenlijk mis ik het ruwen en vuile geluid wat ik in metal zo lekker vind, anderzijds blijft het me wel intrigeren.

Dragonland heb ik één keer gedraaid en dat is voor mij meteen genoeg. Alhoewel ik sommige riffs erg vermakelijk vind.

Haha, check de listeners bij Kingsbane.

http://www.last.fm/music/Ki...

...en jullie hebben allemaal Rite of Passage lopen luisteren

Veel bekend volk.

Volgehouden tot track 7, toen realiseerde ik me dat ik 't niet echt boeiend was
Ik kan soms wel wat van dit soort muziek hebben (Blind Guardian, Angra) maar dit doet 't em niet..

Sir Spamalot (crew)
Nog een kleine toevoeging betreffende diverse berichten op 1 januari laatstleden over de Hard Rock & Heavy Metal Encyclopedie, kijk eens wat ik nog in Aardschok 12/1996 heb gevonden:
blad 1
blad 2
Kwaliteit is niet zo denderend want ik heb thuis maar een primitief scannertje...

Edit: mag ik dit inscannen of naar toe verwijzen, gezien de recente problemen van de "baas" met de copyright instanties? Ik zou niet willen dat er heibel komt, ik heb het alvast aan één van de moderators gevraagd.

Congress

Gast
geplaatst: vandaag om 07:34 uur

geplaatst: vandaag om 07:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.