MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Mijn eerste indruk staat er ook al; leuke inzending.
Augury heb ik ook al een paar keer beluisterd, maar wilt nog niet echt beklijven. Wordt vervolgd...

Hypnosia: Kreator wordt hier vermeld? Zou ook iets voor mij moeten zijn dan! Ik ben er wegens omstandigheden echter nog niet toe gekomen. Augury is mij uiteindelijk wat beter bevallen dan verwacht na de eerste indruk, maar die zanger trek ik soms echt niet.

Hypnosia! Goed bevallen. De zanger lijkt me wel de zwakste schakel. Dat het album bij de eerste indruk weinig origineel klinkt kan denk ik toch wel goed komen indien meer vertrouwd met de songs. Er komen toch regelmatig verrassende of originele passages voorbij. Dat nodigt alvast uit tot herbeluisteringen. Ik heb er een goed oor in.

Cabeza Borradora schreef:
e zanger lijkt me wel de zwakste schakel.

Daar ben ik het mee eens. Is ook veel te aanwezig en gaat best wel vervelen.

Ik denk dat ik deze oversla. Of kan iemand me een nummer aanbevelen wat op YouTube staat waaraan ik even kan toetsen of het wat voor mij gaat zijn of niet?

Ik moet overigens zeggen dat ik veel van de metalalbums van de week eerst luister op Spotify, een erg handig medium daarvoor! Je hoeft het album niet eerst binnen te halen, kunt direct zien wat de populairste nummers zijn, heeft een makkelijk en overzichtelijke look e.d. Jammer dat Hypnosia er niet op staat.

Het album staat wel op Grooveshark (Beluister het hier) , wat ik trouwens voor dit soort dingen de laatste tijd vaker gebruik als Spotify. De luistertijd met een gratis Spotify account is wel erg kort, en heb je ook nog reclame tussendoor. Bij Grooveshark moet je niks installeren en ook niet registreren. Onbeperkte luistertijd. De layout is wat chaotischer dan die van Spotify, maar eens aan gewend ook toch handig.

Vandaag maar eens wat schade inhalen. Er zijn tot nu toe vijf inzendingen in deze nieuwe ronde, als ik het goed heb, en ik heb alleen de eerste twee al een keer beluisterd. We moeten er dan maar eens werk van maken, dacht ik zo. Wordt vervolgd.

Mwa, ik zit bij Spotify nooit aan mijn max, ik luister primair toch gewoon mijn eigen muziek. Maar bedankt voor de tip, ik ga hem eens op Grooveshark luisteren.

En waar zal Cabeza ons morgen mee verrassen?

Ik weet het al, dit is niks voor mij. Sorry paulisdik

Kronos schreef:
En waar zal Cabeza ons morgen mee verrassen?

Morgen? Nu al! Want net zoals bij de voorgaande edities valt zondag me niet goed, dus beter zaterdagavond dan maandagmorgen.

We blijven hier nog een weekje door thrashen, maar het gaspedaal wordt nu soms ook al eens gelost, en geheel in de stijl van de vroege, meer NWoBHM geinspireerde Bay Area thrash bands, is er ook hier plaats voor wat meer melodie in de zanglijnen.

(afbeelding)

Als album van deze week heb ik gekozen voor de in eigen beheer uitgebrachte EP Bliksem, van Bliksem. Het is niet uitsluitend een "support your local heroes" keuze, integendeel. Al blijft het wel leuk met volle trots muziek uit je eigen regio te kunnen voorstellen natuurlijk.
Bliksem is een band uit het Antwerpse Mol (waar ik nog plaatjesdraaier ben geweest in de pub van mij zus), die oorspronkelijk zijn begonnen als stoner-band, en o.a. die invloed nu mee verwerken in hun stuwende thrash-metal. Een vrouw die de vocals verzorgd is een ander opmerkelijk gegeven. Geen paniek echter, want Peggy is zeker geen uitstal-dotje (Zij, over vrouwen in de metal: "Ik vind het goed dat die evolutie er is. Maar ik vind het niet goed dat je hoe langer hoe meer opgedirkte trutten in baljurken ziet die denken dat ze kunnen zingen. Ik vind dat niet enkel erg omdat het niet klinkt, maar ook omdat zij de reputatie van vrouwen in de metalwereld naar beneden halen."). Zelf beschikt ze over een strot waar menig met balzak uitgeruste collega afgunstig op kan zijn!

(afbeelding)

Veel meer woorden ga ik er hier niet aan besteden, want een mening vorm je toch met je eigen oren. En trouwens, lofzang zoals bv. in StageDive.be - "Bliksem will strike you down, it’s something you never heard before in a metal band. Their music is a mix of trash and stoner metal with a little pinch of psychedelic rock and a grungy woman’s voice that in total adds up to the sound that makes bliksem unique." - spant de verwachtingen alleen maar te hoog. Zelf zou ik het eerder beschrijven als de nuchtere noorderbuur van Lords Of Metal - "De thrash metal van dit vijftal is redelijk standaard te noemen, maar wel voorzien van een toffe drive en dat maakt het luisteren al erg aangenaam. En daarmee zijn we er nog niet, want Bliksem heeft op ‘Bliksem’ een aantal verrassende elementen ingebouwd waardoor deze release met gemak boven de middelmaat uitsteekt.[...].

Of vergeet gewoon wat je gelezen hebt, plug de hoofdtelefoon in je pc, en bekijk en beluister nu de tof gemaakte videoclip (i-phone gefilmde amateur live-beelden gemonteerd over de studioversie) van het schitterende "The Life On Which I Feed". Is het haar op je armen nog niet overeind gaan staan voordat je minuut 1.25 bereikt, zal er zowiezo wel nooit iets meer bij je oprijzen vrees ik

Je kan de volledige EP gratis beluisteren via de MySpace radioplayer (hier) of hier op Spotify.
(Op de MySpace player wel even de afspeelvolgorde aanpassen naar die van de ep, dan zit er een mooie stijgende lijn in, en sluit met Circus Schizophrenia de plaat ook gepaster af.)
De EP kost 6,66 euro http://www.bliksemmusic.com/, of als mp3 download bij Amazon.com voor $4,25 (Ook via Itunes verkrijgbaar.)

Voor wie wat meer wil lezen:

review stagedrive.be
review lordsofmetal.nl
review cultusonline.be
interview cultusonline.be

Enjoy!

(Mijn eerdere bijdragen waren: Haggard - Eppur Si Muove (2004); Melechesh - Sphinx (2003); Blessed Death - Kill or be Killed (1985); Breed 77 - Cultura (2004)

Dit ziet er zeer interessant uit, ik ben erg benieuwd Ben ook benieuwd hoe die vrouwelijke vocalen gaan uitpakken. Ik heb een keer eerder een metalalbum met vrouwelijke vocalen beluisterd en dat beviel totaal niet.

Een lekker nummertje vind ik het filmpje;
Ik heb het niet zo met Slayer, maar deze thrash met melodieuze en vooral krachtige zang kan ik goed hebben. Ik weet niet of er officieel het genre melothrash bestaat, maar de gitaarriffs komen me ook een beetje Gothenburgiaans over. De tekst vind ik wel wat duf, maar goed. Dit ga ik gewoon eens proberen.

Cabeza Borradora schreef:
Is het haar op je armen nog niet overeind gaan staan voordat je minuut 1.25 bereikt,...

Al meteen in het begin van het nummer als die zangeres begint te headbangen. En dan moet het beste nog komen. Wat een stem!

Ik moet maar eens op zoek gaan naar deze EP.

Dat klinkt erg lekker! Morgen eens beluisteren.

Ook verkrijgbaar in de winkels van Metalzone lees ik op de site. Ik dacht al dat het hoesje me bekend voorkwam. Heb ik de EP daar al zien liggen.

Zelfde band als "afterparty" bij Mastodon gisteren in 013 waar ik was?

aslan (crew)
:D Genres >> Rock >> Maak kennis met Metal en beoordeel

phantasia schreef:
Zelfde band als "afterparty" bij Mastodon gisteren in 013 waar ik was?

zelfde band

Naast een paar bekende Metal albums ben ik vrijwel niet bekend met het genre. Iets waar ik wel verandering in wil brengen door mij wat te gaan verdiepen en in genre door uiteraard er wat meer van te ontdekken. Ik zal dus regelmatig een album meepakken uit de topic om mijn Metal-grensen een beetje te verleggen en om te kijken hoe dat voor mij uitpakt. Ik zal daarbij ook bij elk desbetreffende album dat ik luister een stukje schrijven. Everybody ok with that ?

Nee, mag niet.

Ik loop intussen een paar albums achter.
Net Augury achter de kiezen. Technische death metal die mij nergens op de punt van mijn stoel deed zitten. Ik ben nu ook wel bezig met een stuk boekhouding, maar normaal zou dit mij er niet mogen van weerhouden om extatisch te zijn bij een goede brok metal . Het is dus een so so plaat geworden voor mij. Een beetje als de onopvallende metalhead in de klas. Je hoort hem zelden en hij probeert overal onopvallend door te glippen en wil nergens tegen de schenen schoppen. Geef mij dan maar de rebel die voor wat animo zorgt. Tot zover mijn zondagse vergelijking. Nu Porto time en dan Hypnosia er door knallen.

Augury vind ik vooral heel vermoeiend, heb het gevoel dat deze band even wil laten horen hoe technisch begaafd ze wel niet zijn. Het ontbreekt de band aan goede nummers, blijkbaar is dat toch nog wel een moeilijk ding als je erg technisch ingesteld bent.

Daar hebben veel technische bands inderdaad last van. Heel veel platen maken bij mij een geweldige eerste indruk, maar zakken na een tijd helemaal weg.

Harderwiek schreef:
Everybody ok with that ?

Gewoon doen

Harderwiek schreef:
Naast een paar bekende Metal albums ben ik vrijwel niet bekend met het genre. Iets waar ik wel verandering in wil brengen door mij wat te gaan verdiepen en in genre door uiteraard er wat meer van te ontdekken. Ik zal dus regelmatig een album meepakken uit de topic om mijn Metal-grensen een beetje te verleggen en om te kijken hoe dat voor mij uitpakt. Ik zal daarbij ook bij elk desbetreffende album dat ik luister een stukje schrijven. Everybody ok with that ?
Ik weet niet wie je tegen zou houden, maar het zou je wel sieren je een beetje bescheiden op te stellen - je hebt niet al te veel kennis over het genre, niet erg en het zou jammer zijn als je dit topic en alle genomineerde albums vol zou spammen met disinformatie.

Verder ben ik zeer verheugd dat je het metalen front komt versterken en geef ik je een warm welkom hoor!

jasper1991 schreef:
(quote)
Ik weet niet wie je tegen zou houden, maar het zou je wel sieren je een beetje bescheiden op te stellen - je hebt niet al te veel kennis over het genre, niet erg en het zou jammer zijn als je dit topic en alle genomineerde albums vol zou spammen met disinformatie.

Echt... Dat bericht slaat dus nergens op. Laat Harderwiek maar gewoon berichten plaatsen op de manier waarop hij het wenst. Als jij al zijn berichten ziet als 'disinformatie' of 'spam', negeer je het maar gewoon.

Even voor de duidelijkheid: dit topic is niet bedoeld voor een hoopje elitegebruikers die veel van het genre weten. Integendeel, dit is juist om meer van het genre te leren kennen.

bennerd schreef:
(quote)

Echt... Dat bericht slaat dus nergens op. Laat Harderwiek maar gewoon berichten plaatsen op de manier waarop hij het wenst. Als jij al zijn berichten ziet als 'disinformatie' of 'spam', negeer je het maar gewoon.
In het beginsel zie ik zijn berichten zeker niet als zodanig. User niels94 liep een tijdje terug ook heel enthousiast van stapel toen hij net metal leerde kennen. Leuk voor hem dat hij in de wereld van metal stapte en dat hij dat in elk bericht uitgebreid kwijt moest, maar het is disinformatie voor de doorgewinterde metalheads. Ik vond het jammer voor het topic.

Ik draag harderwiek niets op, maar als hij op zo'n manier zo'n vraag stelt heb heb ik het gevoel dat hij vergelijkbare plannen heeft. Dan zeg ik gewoon direct hoe ik daarin sta - hij stelt een eerlijke vraag en dan krijgt hij mijn eerlijke antwoord.

Gelukkig is dit een open forum en mag iedereen plaatsen waar hij wil. Ben benieuwd naar de ervaringen van Harderwiek

Ik vind het erg leuk om enthousiaste berichten te lezen en zeker geen disinformatie.
Alleen maar beter zo''n frisse blik.

Ik wil me volkomen bij bennerds bericht aansluiten. Wat een lompe en zielige reactie van Jasper.
Hoe meer users met een andere achtergrond dan metal hier mee doen, hoe beter. Zo isoleer je de metal niet, maar neem je het mee in het grote geheel 'muziek'.
Misschien is het verschil tussen (bijv.) hip-hop en metal an sich, net zo groot als het verschil tussen verschillende metal sub-genres. Ik bedoel, wij rekenen jou er toch ook niet op af dat je een aangeboren voorkeur hebt voor powermetal? En ik denk dat je er langzamerhand ook wel achter bent gekomen dat dat nou niet het favoriete genre van de meeste users hier is.

Harderwiek, van mijn kant uit ben je van harte welkom om hier zoveel mogelijk albums mee te pikken en daar je mening over te geven. Als we het niet eens zijn met die mening, hoor je het vanzelf wel

Gast
geplaatst: vandaag om 03:01 uur

geplaatst: vandaag om 03:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.