MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
Stijn_Slayer
Vrouwen kunnen zich dan ook goed identificeren met die lui, als je begrijpt wat ik bedoel.

Wie geld en status heeft krijgt alles voor elkaar. Justin Bieber is immers ook een mietje.

Precies, die vrouwen willen gewoon een vriendinnenband opbouwen met die hairmetalmannen.

Lekker miepen over haarproducten en leggings enzo.

spiderman @ metal shows

Nou Rudi, volgens mij moet je deze week weer de honneurs waarnemen. Zal dan wel een van deze pareltjes uit 1983 worden vrees ik:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Ik moet wel zeggen dat Patricia er toen een stuk beter uitzag...

En wat te denken van Ron?

Cabeza "siesta"Borradora maakt er tegenwoordig een potje van
Trouwe kijkers en luisteraars staan uren in de kou

Rudi S schreef:
Cabeza "siesta"Borradora maakt er tegenwoordig een potje van

'k neem aan dat ie in dienst is van Sinterklaas en als principe heeft: "kinderen die vragen worden overgeslagen"

Een beetje onregelmaat is niet verkeerd af en toe; er zit al zoveel regelmaat in het leven, dat je het hier niet altijd hoeft te hebben, tenzij het juist datgene is wat je dag 'breekt'.

Hier schijnt de zon overigens.

Mjuman schreef:
(quote)

'k neem aan dat ie in dienst is van Sinterklaas en als principe heeft: "kinderen die vragen worden overgeslagen"

(afbeelding)

Ach misschien kan Cabeza de pagina niet vinden, even helpen.
Tom Waits - Swordfishtrombones (1983)

Bijna juist!

Rain Dogs (1985), Tom Waits

(afbeelding)

Het commentaar van de geliefde/gehaatte - vul in naar persoonlijk goeddunken (maar het bijvoegelijk naamwoord blijft "belgische" ) - "Cultuurkenner" lees je hier.

Topic overzicht.

Eerder geposte toelichtingen uit De Cultuurkenner:

> Introductie + Toelichtingen 1&2:

> Toelichting 3:

> Toelichting 4:

Tom Waits is een van mijn muzikale helden. Veel te laat ontdekt, pas in '93 met The Black Rider, maar daar was ik dan ook meteen erg ondersteboven van en het duurde niet lang voor ik bij Rain Dogs en de rest van 's mans oeuvre uitkwam.

Rudi S schreef:
Cabeza "siesta" Borradora maakt er tegenwoordig een potje van

Haal de mutsen en de sjaals al maar boven. CB is de twee volgende twee weken met vakantie...

Maar niet getreurd, de stamgasten brengen naar goede gewoonte hun eigen favorieten wel weer naar voor.

Ik zal eens kijken of ik nog wat mooie hoesjes voor Graf kan vinden.

Ik heb/ken van Tom Waits alleen maar "Closing Time". Speel hem niet veel. Wel mooie liedjes. Maar wanneer voel ik voor mooie liedjes? Als er muziek is met zoveel meer blues, soul, punk, rock, beats, gewring, gekraak, gebeuk, blazers, rappers, stemgoochelaars, freaks...
Wanneer voel ik voor mooie liedjes die het einde van een (trieste) nacht inluiden? Ik hou niet van het einde van nachten, en ook al niet zoveel van trieste liedjes.

Is deze ietwat vergelijkbaar? Er word gesproken van een tweede deel in zijn carriere?

Niet echt vergelijkbaar met 'Closing Time', in mijn ogen.

Cabeza Borradora schreef:
Ik heb/ken van Tom Waits alleen maar "Closing Time". Speel hem niet veel. Wel mooie liedjes. Maar wanneer voel ik voor mooie liedjes?

Vanaf Swordfishtrombones zijn het nog steeds mooie liedjes. Maar dan kapotte mooie liedjes.

Ach, had net Closing Time nog eens opstaan. Niet de geschikte plaats en juiste moment waarschijnlijk. Is wel mooi en goed natuurlijk, maar afgaande op alleen deze plaat vind ik een plaatsje voor Tom Waits in deze lijst wel meer vragen oproepen als bij een Sonic Youth of Front 242. Er zal waarschijnlijk wat plamuur nodig zijn om mijn beruchte gaten te dichten. Kapotte liedjes zeg je? Zie je wel... toch eerst maar eens beluisteren.

(quote)

Haal de mutsen en de sjaals al maar boven. CB is de twee volgende twee weken met vakantie...

Kunnen wij lekker weer Duran Duran doen

Hè, deze van Waits heb ik dan weer niet. Moet hem nog wel tsjekken, want Swordfishtrombones is niet echt een favoriet van me, wel erg goed, maar te weinig gefocust. Mijn favoriete Waits is Bone Machine. Maar even naar de tracklijst van Rain Dogs kijkend: Cemetery Polka en Jockey Full of Bourbon zijn fantastische nummers, deze moet ik ook binnenkort maar eens gaan kopen dan.

Slowgaze schreef:
Hè, deze van Waits heb ik dan weer niet. Moet hem nog wel tsjekken, want Swordfishtrombones is niet echt een favoriet van me, wel erg goed, maar te weinig gefocust. Mijn favoriete Waits is Bone Machine.

Bovenstaande zou door mij geschreven kunnen zijn...

Rain Dogs is nou net weer een album van Dhr. Waits wat ik niet heb.
Wat betreft Swordfishtrombones, die is inderdaad erg goed, maar voor mij persoonlijk geen favoriet.
Er zijn maar 2 albums (tot nog toe en van de albums die ik ken) van Waits die me van begin tot eind bij mijn kladden pakken en niet meer loslaten en dat zijn Mule Variations en (inderdaad) Bone Machine.

Bone Machine is van die 2 mijn absolute favoriet

Blijken we het toch nog eens met elkaar eensch te zijn, wie had dat gedacht? Hoewel ik Mule Variations zou vervangen door Alice.

Stijn_Slayer
Ik heb 'm ook nog niet op cd. Wel enkele malen beluisterd. Niet mijn favo Waits plaat, maar wel de meest logische voor een nominatie hier.

AOVV schreef:
Niet echt vergelijkbaar met 'Closing Time', in mijn ogen.

Dat is toch wel een understatement! Ik heb Rain Dogs gisteravond beluisterd, en reeds van bij de eerste nummers was het mij duidelijk dat dit zo goed als niets met Closing Time te maken heeft. Zelfs zijn stem is in vergelijking met deze casi onherkenbaar. Gebaseerd op deze twee twee albums lijkt het wel een metamorphose van Fleetwood Mac omvang. Maar dan wel in omgekeerde (positieve) zin .

Ik was meteen ondersteboven van deze plaat. Als deze nog gaat groeien per draaibeurt, is er weer een zieltje meer overstag gegaan voor deze brompot. Als Closing Time een soundtrack is bij een in de vroege uurtjes, bijna lege, sluitende kroeg, dan is Rain Dogs de soundtrack van een volle kroeg in de vroege uurtjes van het type dewelke nooit sluit. Een rariteitenkabinet van klanten, met een levenservaring en straatwijsheid waar de gemiddelde politieker natte dromen van zou moeten krijgen, met enige gemeenschappelijke overeenkomst dat die kroeg in kwestie hun eigenlijke "thuis" is. Kortom, een plaats waar kommer en kwel een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de gezelligheid, niet een domper erop.

Mijn eerste bewuste kennismaking met Tom Waits was de song Bend Down the Branches via de korte animatiefilm "Bunny", waarvan Tom Waits (mee) de muziek componeerde. Ik weet niet of Bend Down the Branches speciaal voor die film geschreven was, of dat het een voor de gelegenheid, uit een album getrokken eerder verschenen nummer was. Maar die song tijdens de aftitteling heeft een onuitwisbare indruk op me achtergelaten. Ben daarna iets van hem gaan opzoeken, en ben zo toen bij Closing Time terechtgekomen. Wat dus in verhouding tot de gecreeerde verwachtingen een lichte tegenvaller was.
Maar nu ben ik weer "on track" Gaat deze week ook nog op de player: Swordfishtrombones (uiteraard) en vanwege de kroegbezoekers hier ook Bone Machine, Mule Variations en Alice

Het nummer Bend Down the Branches staat op de verzamelaar Orphans met eerder onuitgegeven materiaal. Maar toch was het ook al op dit album te vinden.

Kronos schreef:
Maar toch was het ook al op dit album te vinden.

(afbeelding)

Op deze dus.

Tom Waits "ontdekt" via een kinderliedje Nooit te oud om te leren

Gelukkig toch deels een eigen compositie, en in het kader van de film erg mooi/ontroerend.

Bend Down The Branches
(Tom Waits/Kathleen Brennan 1998)

The sky's as deep as it can be
Bend down the branches
Close your eyes and you will see
Bend down the branches

You're like a willow
Once you were gold
We're made for bending
Even beauty gets old

Climb the stairs they're not so steep
Bend down the branches
Close your eyes and go to sleep
Bend down the branches

Gelukkig toch deels een eigen compositie, en in het kader van de film erg mooi/ontroerend.

Kathleen Brennan schrijft wel vaker mee. Het is zijn vrouw.

Ik lees op die wikipagina nog iets dat ik niet wist:

Brennan is credited as a co-writer and collaborator on numerous songs and projects written since her marriage to Waits and is credited with introducing him to the music of Captain Beefheart. She is generally regarded as the catalyst for Waits' more experimental sound beginning with the album Swordfishtrombones. Waits has said: "She doesn't like the limelight, but she's an incandescent presence on all songs we work on together."

Wel straf dat ik pas na die lullaby echt iets ben gaan opzoeken van Tom Waits. Tom Waites is zo alom dat ik hem ook bij die track meteen herkende als "Tom Waits", al had ik geen albums van hem. Ik weet dat hij ook de muziek heeft gecomponeerd bij verschillende films die ik gezien heb (waaronder het fantastische Night on Earth van Jim Jarmusch (met die onvergetelijke hilarische dialoog tussen Helmut, de Oostduitse taxi chauffeur en Yoyo zijn Afro Amerikaanse passagier ), maar dus nooit eerder die moeite genomen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:17 uur

geplaatst: vandaag om 07:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.