Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)
zoeken in:
0
Lukk0
geplaatst: 14 september 2014, 14:12 uur
Ik wil zo rond 2018 ook wel een keer meedoen. Alle tijd om nog eens flink door mijn favoriete nummers te struinen.
- vigil
- Paap
- Casartelli
- hond racisme
- Dwejkk
- panjoe
- kemm
- nedbed
- tsjong
- Teunnis
- kobe bryant fan
- AOVV
- sandokan
- Ralph.
- jspr_g
- Fathead
- Sammael
- Gajargo
- titan
- jasper1991
- Arno
- The Eraser
- Masimo
- Lying Mouth
- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- freitzen
- Outlaw104
- McSavah
- catdog
- staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Johnny Marr
- Gretz
- -SprayIt
- Misterfool
- stoepkrijt
- Lukk0
- vigil
- Paap
- Casartelli
- hond racisme
- Dwejkk
- panjoe
- kemm
- nedbed
- tsjong
- Teunnis
- kobe bryant fan
- AOVV
- sandokan
- Ralph.
- jspr_g
- Fathead
- Sammael
- Gajargo
- titan
- jasper1991
- Arno
- The Eraser
- Masimo
- Lying Mouth
- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- freitzen
- Outlaw104
- McSavah
- catdog
- staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Johnny Marr
- Gretz
- -SprayIt
- Misterfool
- stoepkrijt
- Lukk0
0
geplaatst: 14 september 2014, 18:06 uur
Snoeperd had een mooie top, die van Vigil wil ik ook graag volgen.
0
geplaatst: 14 september 2014, 18:18 uur
Staat voor de helft vol met Marillion, zo interessant gaat dat dus niet worden 

0
geplaatst: 14 september 2014, 18:27 uur
Nah ik verwacht toch best een grote Neil Young en Prince aandeel in deze top 

0
geplaatst: 14 september 2014, 20:08 uur
Ik denk dat zelfs Vigil geen 50 goede Marillion liedjes kan opsommen 
0
geplaatst: 14 september 2014, 21:48 uur
Eindelijk... Vigil is aan de beurt! Laat de prog maar komen! 

0
Misterfool
geplaatst: 14 september 2014, 22:06 uur
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTqqK635fLkinS19cZ9kVk_CeWKo27HsRfz3M9jD8_8iYDVuCiH
Al erg benieuwd naar de top 100 van Vigil.
Al erg benieuwd naar de top 100 van Vigil.
0
geplaatst: 14 september 2014, 22:07 uur
Beste muziekvrienden,
Dit is de introductie van de enige echte vigil top 100. Geen thema’s, geen ingewikkelde constructies om een zo veelzijdig mogelijke lijst te maken maar gewoon 100 meer dan fantastische liedjes in de juiste volgorde. Dus dan kan je verwachten, een mix tussen veel jaren 80 spul, symfo in de breedtste zin van het woord, hier en daar wat britpop en indie en zelfs wat Nederlandstalig. Je zult er weinig materiaal vinden waarop je de polonaise kan doen maar goed het kan ook niet altijd feest zijn.
Als ervaren lijstjesmaker heb ik er al een hele hoop gemaakt maar dat was toch wel 1 van de moeilijkste.
Ik luister nu ruim 25 jaar intensief muziek en probeer altijd zoveel mogelijk te absorberen. 1985 was het jaar dat ik begon met volgen en luisteren van de Top 40 en andere muzikale activiteiten (Live Aid!). In 1986 kreeg ik van mijn broer mijn 1ste single voor mijn verjaardag (Cock Robin), in 1988 kocht ik van mijn zakgeld mijn 1ste single (Bon Jovi), in de lente van 1989 mijn 1ste cd-single (John Hiatt) en in het najaar van 1989 mijn 1ste cd (Level 42). Of te wel op een paar weken na is het precies 25 jaar geleden dat ik mijn eerste cd kocht en ik dus begon met mijn eigen collectie. Sindsdien is het hard gegaan met de verzameling, volgens sommige te hard maar laten we het gezellig houden.
In die 25 jaar heb ik duizenden en duizenden albums en in een meervoud daarvan nummers leren kennen. Dan moet je daar dus een Top 100 van maken, dat is dus niet zo eenvoudig. Ga je elk album beluisteren dan is dat een meer jarenplan. Vaak kom je dan toch uit bij je usual suspects. Maar het zijn in de loop der jaren ook niet voor niets usual suspects geworden. Wel heb ik een aantal regels voor mezelf gemaakt. Van elke artiest/band staan er maximaal twee liedjes in behalve van mijn grote muzikale liefde Marillion waar ik 4 nummers van heb ingezet maar die komen voorlopig nog niet voorbij
Mijn doelstelling is om de eerste 5 dagen 8 liedjes te plaatsen en om daarna (vanaf 60 dus) met 5 verder te gaan. Als er maar een paar mensen een leuke ontdekking doen ben ik al blij. Als je het allemaal niks vindt dan is er helaas geen redden meer voor je aan
Dit is de introductie van de enige echte vigil top 100. Geen thema’s, geen ingewikkelde constructies om een zo veelzijdig mogelijke lijst te maken maar gewoon 100 meer dan fantastische liedjes in de juiste volgorde. Dus dan kan je verwachten, een mix tussen veel jaren 80 spul, symfo in de breedtste zin van het woord, hier en daar wat britpop en indie en zelfs wat Nederlandstalig. Je zult er weinig materiaal vinden waarop je de polonaise kan doen maar goed het kan ook niet altijd feest zijn.
Als ervaren lijstjesmaker heb ik er al een hele hoop gemaakt maar dat was toch wel 1 van de moeilijkste.
Ik luister nu ruim 25 jaar intensief muziek en probeer altijd zoveel mogelijk te absorberen. 1985 was het jaar dat ik begon met volgen en luisteren van de Top 40 en andere muzikale activiteiten (Live Aid!). In 1986 kreeg ik van mijn broer mijn 1ste single voor mijn verjaardag (Cock Robin), in 1988 kocht ik van mijn zakgeld mijn 1ste single (Bon Jovi), in de lente van 1989 mijn 1ste cd-single (John Hiatt) en in het najaar van 1989 mijn 1ste cd (Level 42). Of te wel op een paar weken na is het precies 25 jaar geleden dat ik mijn eerste cd kocht en ik dus begon met mijn eigen collectie. Sindsdien is het hard gegaan met de verzameling, volgens sommige te hard maar laten we het gezellig houden.
In die 25 jaar heb ik duizenden en duizenden albums en in een meervoud daarvan nummers leren kennen. Dan moet je daar dus een Top 100 van maken, dat is dus niet zo eenvoudig. Ga je elk album beluisteren dan is dat een meer jarenplan. Vaak kom je dan toch uit bij je usual suspects. Maar het zijn in de loop der jaren ook niet voor niets usual suspects geworden. Wel heb ik een aantal regels voor mezelf gemaakt. Van elke artiest/band staan er maximaal twee liedjes in behalve van mijn grote muzikale liefde Marillion waar ik 4 nummers van heb ingezet maar die komen voorlopig nog niet voorbij

Mijn doelstelling is om de eerste 5 dagen 8 liedjes te plaatsen en om daarna (vanaf 60 dus) met 5 verder te gaan. Als er maar een paar mensen een leuke ontdekking doen ben ik al blij. Als je het allemaal niks vindt dan is er helaas geen redden meer voor je aan

0
geplaatst: 14 september 2014, 22:11 uur
100. The Gathering - Alone
afkomstig van: Home
jaar: 2006
The Gathering - Alone [HD] - YouTube
We trappen af met The Gathering, een band waar ik best wel van hou al is de liefde wat minder geworden met het vertrek van Anneke. Na Nits mijn meest favoriete band uit de Hollandse klei. Dit is dus nog met Anneke en is afkomstig van zo’n beetje hun beste plaat Home (al is de concurrentie flink). De gitaren stonden al een stuk zachter en een voorzichtig dance ritme zocht en vond zijn weg in deze fantastische track.
99. John Foxx - The Garden
afkomstig van: The Garden
jaar: 1981
John Foxx - The Garden - YouTube
Ik ben best een groot fan van meneer Foxx, zijn cold wave aanpak vind ik fantastisch. Dit lied is dan wel een beetje een buitenbeentje in het repertoire van de oud Ultravox frontman. Eigenlijk past het meer in de Ure periode van Ultravox dan bij het solowerk van Foxx, geen koude wave maar warme klanken. Het werkt ook nog eens!
98. Led Zeppelin - Kashmir
afkomstig van: Physical Graffity
jaar: 1975
Kashmir - Led Zeppelin - YouTube
Klassiekers zijn er in alle soorten en maten en dit is er wel eentje hoor. Iedereen kent het wel, wellicht niet gelijk als je de titel ziet maar als je het dan hoort dan gaat er vast wel een lampje branden. Zo niet, zorg er dan snel voor dat dit wel gaat gebeuren want alle het intro is al goed voor een top 100 positie. Spanning en sensatie door deze bijna bejaarde rockers
97. Supertramp - School
afkomstig van: Crime of the Century
jaar: 1974
YouTube
Weer een klassieker, dit keer van Supertramp. Prachtig nummer met een hoofdrol voor (uiteraard) Roger Hodgson. Een andere hoofdrol is er voor de mondharmonica in het intro en het prachtige toetsenspel aan het einde van het liedje. Soms vergeet ik wel eens wat voor enorm goede band Supertramp eigenlijk was en dat is best jammer. Maar goed als ik het dreig te vergeten zet ik gewoon Crime of the Century op en weet ik het weer. Ik heb het nummer inmiddels al vaak voorbij horen komen maar vervelen doet het nooit.
96. Pearl Jam - Once
afkomstig van: Ten
jaar: 1991
Pearl Jam - Once (2009 Ten Remastered) - YouTube
Som s heb je wel eens van die momenten dat het even echt moet knallen. Nou daar is deze track perfect voor. Het knalt er in en het blijft een kleine vier minuten doorknallen. De toon voor het debuutalbum van Pearl Jam is gelijk gezet. Het beste liedje van de band dus die zien we niet meer terug in deze lijst.
95. Tangerine Dream - Stratosfear
afkomstig van: Stratosfear
jaar: 1976
Tangerine Dream - Stratosfear - YouTube
Dat er een nummer van deze electronica goeroes in mijn lijst moest komen was vrij snel duidelijk maar ja welke zou dat dan worden. De Duitsers hebben een immense discografie (op Music Meter staan 249 verschillende albums en dan zal er vast nog wel eentje missen…) en kies daar dan maar eens de beste uit. Toch was ik daar redelijk snel uit (al kan ik ook niet al die duizenden nummers zo voor de geest halen
) en heb ik gekozen voor Stratosfear van het gelijknamige album. Een prachtig iconisch werkje waar op het eerste gehoor niet zo veel voorbij komt maar als jij je er in verdiept komt er toch een hoop fraaie accenten naar boven. Zelfs een electrische gitaar, het moet niet gekker worden.
94. Pulp - Common People
afkomstig van: Different Class
jaar: 1995
Pulp - Common People - YouTube
Hoe Engels wil je het hebben? Dit is waarschijnlijk het bekendste lied van Pulp, afkomstig van waarschijnlijk het bekendste album van de band. Ook het beste album, het staat zelfs in mijn top 10 met een zeer mooie dikke 5. Hoe vaak deze fantastisch opzwepende single in 1995 bij mij wel niet voorbij is gekomen is niet te tellen. Nog steeds als ik het weer eens hoor kan ik niet stilzitten en krijg ik spontaan een glimlach op mijn gezicht.
93. King Crimson - Red
afkomstig van: Red
King Crimson - Red (with lyrics) - YouTube
Een werkje van deze experimentele progband mocht niet ontbreken in een overzicht als deze. Ik heb gekozen voor het van Red afkomstige Red. Met John Wetton op de bas en achter de microfoon laat de groep van Robert Fripp al zijn mogelijkheden (en dat zijn er nogal wat) horen in deze ruim zes minuten vakmanschap. Een fantastisch groovende jaren ’70 symfonisch meesterwerkje welke je laat sidderen.
afkomstig van: Home
jaar: 2006
The Gathering - Alone [HD] - YouTube
We trappen af met The Gathering, een band waar ik best wel van hou al is de liefde wat minder geworden met het vertrek van Anneke. Na Nits mijn meest favoriete band uit de Hollandse klei. Dit is dus nog met Anneke en is afkomstig van zo’n beetje hun beste plaat Home (al is de concurrentie flink). De gitaren stonden al een stuk zachter en een voorzichtig dance ritme zocht en vond zijn weg in deze fantastische track.
99. John Foxx - The Garden
afkomstig van: The Garden
jaar: 1981
John Foxx - The Garden - YouTube
Ik ben best een groot fan van meneer Foxx, zijn cold wave aanpak vind ik fantastisch. Dit lied is dan wel een beetje een buitenbeentje in het repertoire van de oud Ultravox frontman. Eigenlijk past het meer in de Ure periode van Ultravox dan bij het solowerk van Foxx, geen koude wave maar warme klanken. Het werkt ook nog eens!
98. Led Zeppelin - Kashmir
afkomstig van: Physical Graffity
jaar: 1975
Kashmir - Led Zeppelin - YouTube
Klassiekers zijn er in alle soorten en maten en dit is er wel eentje hoor. Iedereen kent het wel, wellicht niet gelijk als je de titel ziet maar als je het dan hoort dan gaat er vast wel een lampje branden. Zo niet, zorg er dan snel voor dat dit wel gaat gebeuren want alle het intro is al goed voor een top 100 positie. Spanning en sensatie door deze bijna bejaarde rockers
97. Supertramp - School
afkomstig van: Crime of the Century
YouTube
Weer een klassieker, dit keer van Supertramp. Prachtig nummer met een hoofdrol voor (uiteraard) Roger Hodgson. Een andere hoofdrol is er voor de mondharmonica in het intro en het prachtige toetsenspel aan het einde van het liedje. Soms vergeet ik wel eens wat voor enorm goede band Supertramp eigenlijk was en dat is best jammer. Maar goed als ik het dreig te vergeten zet ik gewoon Crime of the Century op en weet ik het weer. Ik heb het nummer inmiddels al vaak voorbij horen komen maar vervelen doet het nooit.
96. Pearl Jam - Once
afkomstig van: Ten
jaar: 1991
Pearl Jam - Once (2009 Ten Remastered) - YouTube
Som s heb je wel eens van die momenten dat het even echt moet knallen. Nou daar is deze track perfect voor. Het knalt er in en het blijft een kleine vier minuten doorknallen. De toon voor het debuutalbum van Pearl Jam is gelijk gezet. Het beste liedje van de band dus die zien we niet meer terug in deze lijst.
95. Tangerine Dream - Stratosfear
afkomstig van: Stratosfear
jaar: 1976
Tangerine Dream - Stratosfear - YouTube
Dat er een nummer van deze electronica goeroes in mijn lijst moest komen was vrij snel duidelijk maar ja welke zou dat dan worden. De Duitsers hebben een immense discografie (op Music Meter staan 249 verschillende albums en dan zal er vast nog wel eentje missen…) en kies daar dan maar eens de beste uit. Toch was ik daar redelijk snel uit (al kan ik ook niet al die duizenden nummers zo voor de geest halen
) en heb ik gekozen voor Stratosfear van het gelijknamige album. Een prachtig iconisch werkje waar op het eerste gehoor niet zo veel voorbij komt maar als jij je er in verdiept komt er toch een hoop fraaie accenten naar boven. Zelfs een electrische gitaar, het moet niet gekker worden.94. Pulp - Common People
afkomstig van: Different Class
jaar: 1995
Pulp - Common People - YouTube
Hoe Engels wil je het hebben? Dit is waarschijnlijk het bekendste lied van Pulp, afkomstig van waarschijnlijk het bekendste album van de band. Ook het beste album, het staat zelfs in mijn top 10 met een zeer mooie dikke 5. Hoe vaak deze fantastisch opzwepende single in 1995 bij mij wel niet voorbij is gekomen is niet te tellen. Nog steeds als ik het weer eens hoor kan ik niet stilzitten en krijg ik spontaan een glimlach op mijn gezicht.
93. King Crimson - Red
afkomstig van: Red
King Crimson - Red (with lyrics) - YouTube
Een werkje van deze experimentele progband mocht niet ontbreken in een overzicht als deze. Ik heb gekozen voor het van Red afkomstige Red. Met John Wetton op de bas en achter de microfoon laat de groep van Robert Fripp al zijn mogelijkheden (en dat zijn er nogal wat) horen in deze ruim zes minuten vakmanschap. Een fantastisch groovende jaren ’70 symfonisch meesterwerkje welke je laat sidderen.
0
Misterfool
geplaatst: 14 september 2014, 23:42 uur
En dan ook nog eens Alone en Red. Gaat nog veel moois volgen vermoed ik zo.
0
geplaatst: 14 september 2014, 23:57 uur
Nou, vigil, je hebt gelijk een hiaat in mijn muziekkennis opgevuld met Kashmir, een episch hardrocknummer a la Stargazer dat helemaal in mijn straatje past en ik 'behoor' te kennen. Ik ken het wel ergens van (uiteraard), zat het in een commercial ofzo?
0
geplaatst: 15 september 2014, 06:20 uur
Supertramp, The Gathering en King Crimson!
Deze top ga ik weer eens volgen! Voor de overige nummers binnenkort even gaan zitten 
Deze top ga ik weer eens volgen! Voor de overige nummers binnenkort even gaan zitten 
0
geplaatst: 15 september 2014, 09:42 uur
The Gathering, Supertramp, Pulp en King Crimson....Deze lijst ga ik zeker volgen!
0
geplaatst: 15 september 2014, 09:48 uur
jasper1991 schreef:
. Ik ken het wel ergens van (uiteraard), zat het in een commercial ofzo?
Dat weet ik eigenlijk niet maar het zou me gezien de opbouw niets verbazen, anders als achtergrondmuziek bij tv-programma's (Top Gear of iets dergelijks) . Ik ken het wel ergens van (uiteraard), zat het in een commercial ofzo?

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 september 2014, 10:02 uur
jasper1991 schreef:
Kashmir, een episch hardrocknummer a la Stargazer dat helemaal in mijn straatje past en ik 'behoor' te kennen. Ik ken het wel ergens van (uiteraard), zat het in een commercial ofzo?
Kashmir, een episch hardrocknummer a la Stargazer dat helemaal in mijn straatje past en ik 'behoor' te kennen. Ik ken het wel ergens van (uiteraard), zat het in een commercial ofzo?
Het nummer is ergens eind vorige eeuw nog door een rappert geleend die er een grote hit mee scoorde. Uit mijn hoofd Puff Daddy - Come With Me.
Voor mij vooralsnog geen hiaten, wel een bijzonder fraai eerste octet, maar dat verbaast me om een of andere reden dan weer niet.
0
geplaatst: 15 september 2014, 10:49 uur
De YouTube-link van Supertramp is alweer verwijderd. Je zult niet veel Supertrampnummers op YouTube vinden. 

0
geplaatst: 15 september 2014, 10:59 uur
Misschien dat liedje van Supertramp vervangen door eentje van Sonic Youth, genoeg clipjes voorhanden 

0
geplaatst: 15 september 2014, 11:06 uur
Ik zie geen enkele onvoldoende voor Sonic Youth in je stemmen, dus zo'n groot probleem is die wisseling toch niet?
0
geplaatst: 15 september 2014, 11:22 uur
Sowieso wordt elke top 100 beter wanneer er Sonic Youth in voorkomt. Ja, zelfs de jouwe! 
Hoewel we hier zeker te maken hebben met een erg sterk begin!

Hoewel we hier zeker te maken hebben met een erg sterk begin!
0
geplaatst: 15 september 2014, 11:25 uur
GrafGantz schreef:
Ik zie geen enkele onvoldoende voor Sonic Youth in je stemmen, dus zo'n groot probleem is die wisseling toch niet?

0
geplaatst: 15 september 2014, 12:12 uur
Bam! Gelijk School en Kashmir.... Smullen 
Maar liefst 5 nummers moet ik nog ontdekken. Huiswerk voor vanavond!

Maar liefst 5 nummers moet ik nog ontdekken. Huiswerk voor vanavond!
0
geplaatst: 15 september 2014, 13:41 uur
vigil schreef:
Damn, er komt er nog eentje van de groep
Ach, van die andere staan er genoeg leuke live-versies op YouTube. Damn, er komt er nog eentje van de groep

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.