MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
musicborst schreef:
Maar liefst 5 nummers moet ik nog ontdekken. Huiswerk voor vanavond!

Ik ken er eentje niet, maar The Gathering boeit me sowieso niet of nauwelijks.

The Gathering is een band die me wel zou moeten liggen en dat blijkt te kloppen. Goed nummer, dat Alone, maar de gitaren kunnen (en mogen ) inderdaad een stuk harder.

Nee die zijn hier uitgebannen, hippe track zullen we maar zeggen. Ik denk overigens dat Micha dit ook wel kan waarderen.

Home van The Gathering is toevallig het enige album dat ik ooit gedeeltelijk in de bibliotheek beluisterd heb. Ik had in mijn leven nog maar een paar keer een cd geleend en hierbij verwachtte ik een band als Nightwish te treffen (similar artists bij allmusic.com), maar daar kwam ik dus bedrogen uit. Ik kon met dit schijfje helemaal niks en hij ging dus ook niet mee naar huis. Dat was allemaal nog voor mijn MuMe-tijd, inmiddels kan ik een nummer als Alone door alle verzamelde muzikale bagage een stuk beter waarderen.

Tangerine Dream en John Foxx zijn fraaie ontdekkingen. Heel benieuwd naar de rest van de lijst!

Hier nog even een live versie van School, zoals Chevy al opmerkte heeft de advocaat van Supertramp zijn werk gedaan en zijn alle officiele versies verdwenen.

Roger Hodgson, co-founder of Supertramp - School Montreux Jazz Festival - YouTube

92. Kansas - The Wall

afkomstig van: Leftoverture
jaar: 1976
Kansas - The Wall - YouTube

Dit lied is afkomstig van het beste album van deze Amerikaanse band. Rond deze periode hielden ze zich eigenlijk alleen nog maar bezig met symfo/prog. Dat zou later toch meer AOR en degelijke stadionrock worden. Dit is nog een prachtig staaltje progvakmanschap verpakt in een kleine vijf minuten. Letterlijk en figuurlijk een symfonische wall of sound. Kansas op zijn best al is er nog een beter Kansasnummer, maar dat volgt vanzelf de komende periode.

91. Duran Duran - Ordinary World

afkomstig van: The Wedding Album
jaar: 1993
Duran Duran - Ordinary World - YouTube

Duran Duran was al bijna dood en begraven toen opeens uit het niets deze comeback single kwam. Duran Duran kwam, zag en overwon. LeBon zingt krachtiger dan ooit en muzikaal gezien klonk de band nooit eerder zo volwassen. Dat daarna de band weer een beetje wegzakte in de anonimiteit doet nu even niet ter zake. Het gaat nu om deze ijzersterke single en die nemen ze ons ook niet meer af.

90. Het Goede Doel - Alles Geprobeerd

afkomstig van: Mooi en Onverslijtbaar
jaar: 1986
Het Goede Doel - Alles Geprobeerd - YouTube

Het eerste Nederlandstalige nummer uit mijn lijst. In totaal komen er vier voorbij maar daarover meer in het loop van de lijst. Eerst het magnus opus van Henk en Henk. Een mooie tekst met een nog veel mooiere melodie. Het lied geeft een bepaald gevoel van melancholie dat mij aangrijpt. De liefhebber moet ook eens de versie luisteren van hun live album. Deze versie duurt meer dan 10 minuten met extra lang intro en outro.

89. Fischer Z - Pretty Paracetamol

afkomstig van: Word Salad
jaar: 1979
Fisher Z- Pretty Paracetamol (first impressions) - YouTube

Die stem is er wel een om van te houden, of niet natuurlijk. Ik doe dat wel en zeker als het samenvalt met fantastische muziek wat ook nog eens het geval is met dit nummer. De schitterend stuwende bas , de ijle synths op de achtergrond, fijne slaggitaar en de krachtige drums in het refrein. Alles past precies en maakt dit bandje tot een zeer fijne en dit liedje tot een legendarische.

88. James - Sound

afkomstig van: Seven
jaar: 1992
JAMES - SOUND - YouTube

Je hebt van die bands die een dik streepje voor hebben. James is zo’n band. De band heeft inmiddels een flink stapeltje prima albums uitgebracht. Dit fantastische liedje komt van het best album van de band Seven. De ene plaatst James in het vakje indie en een ander stopt ze bij Britpop. Ik stop ze dan weer in het zeer fijne potje “fantastische Britse band met schitterende nummers waaronder het beklemende Sound met fantastisch gitaar tussenstuk welke op 88 staat”.

87. Joe Jackson - A Slow Song

afkomstig van: Night & Day
jaar: 1982
A Slow Song - Joe Jackson - YouTube

Ome Joe heeft door de jaren heen zeer behoorlijke discografie bij elkaar geharkt. Het meeslepende A Slow song komt van waarschijnlijk zijn bekendste plaat (net niet zijn beste plaat maar dat is een ander verhaal) Night and Day. Het lied gaat over het uitgaansleven van New York. Joe Jackson walst met je mee in deze zeer fraaie compositie. Met ruim zeven minuten gelijk een van zijn langste nummers.

86. INXS – Don’t Change

afkomstig van: Shabooh Sabooh
INXS - Don't Change - YouTube

Het enige lied van INXS uit de lijst. Ik was in 1990/1991 (dus ten tijde van X) een behoorlijke fan van deze groep, alle cd-singles werden gekocht en X , Kick en de live plaat Live Baby Live kwamen vaak voorbij. Op dat moment kon ik dit nog (lang) niet. De liefde voor INXS zakte af van topband naar aardige band maar daar kwam in de loop der jaren dit toplied voor in de plaats. INXS in begindagen waar ze flirten met de new wave en een partij energie in hun liedjes legden. Als nou ooit iemand aan je zou vragen wat een catchy liedje is dan zou ik gewoon INXS met Don’t Change zeggen.

85 David Bowie - Life on Mars

afkomstig van: Honky Dory
jaar: 1971
David Bowie - Life On Mars? - YouTube

De hoogste en tevens enige notering voor David Bowie in deze lijst. Een prachtig redelijk klein liedje met de nodige grandeur mede dankzij het golvende toetsenspel van Yes toetsenist Rick Wakeman. De zeer fijne toetsaanslagen plus de prachtige zanglijnen (en dito zang) maken dit lied tot een pareltje.

The Wall en Life On Mars? erg mooi!

Sterk 8tal met als hoogtepunten Bowie en Goed Doel

vigil schreef:
92. Kansas - The Wall

afkomstig van: Leftoverture
jaar: 1976
Kansas - The Wall - YouTube

Dit lied is afkomstig van het beste album van deze Amerikaanse band. Rond deze periode hielden ze zich eigenlijk alleen nog maar bezig met symfo/prog. Dat zou later toch meer AOR en degelijke stadionrock worden. Dit is nog een prachtig staaltje progvakmanschap verpakt in een kleine vijf minuten. Letterlijk en figuurlijk een symfonische wall of sound. Kansas op zijn best al is er nog een beter Kansasnummer, maar dat volgt vanzelf de komende periode.

.

Ach, Steve Walsh is echt een van de allerbeste zangers uit de pop/rockmuziek.
Ik vond trouwens vroeger toen ik nog jong was Point en Songs betere albums.

Met Carry on Wayward Son werd al het begin ingezet van de AOR-switch.

Zelf hoop/gok ik op Incomudro - Hymn to the Atman als tweede van Kansas. Eén van de beste prognummers aller tijden.

Grappig die Incomudro (met die swingende toetsen (en vervormde vvocalen) vond ik ook altijd de betse van Kansas.

Casartelli (moderator)
Rudi S schreef:
Ach, Steve Walsh is echt een van de allerbeste zangers uit de pop/rockmuziek.

Nouja... is?

Ik neig de laatste tijd steeds meer naar Journey from Mariabronn als favoriete Kansasnummer maar ik vermoed dat Sander het noch daarover noch over Incomudro heeft.

Mooie tweede serie songs (met maar 1 prog-song gelukkig...). Opmerkelijke keuze van James.
Seven is inderdaad een fantastisch album van ze, hoewel ik opvolger Laid nog net wat beter vind. Sound is een erg mooi nummer, maar het gaat mij net even iets te lang door.
Born of Frustration, Ring the Bells of het titelnummer vind ik eigenlijk nog beter.

Verder ook mooie keuzes van John Foxx, Bowie en Joe Jackson.

Ietwat tegenvallend vervolg... Kansas wint met vlag en wimpel! Een pop rijtje met Goede Doel, Cocker, INXS e.a. School staat lager bij (mijn held) Vigil dan Duran Duran...
Alles geprobeerd is trouwens wel een heel mooi pop-liedje! Ik heb die Live CD en inderdaad deze is mooi.

Beste Musicborst er is in dit topic een ongeschreven regel dat men andermans Top 100 niet gaat afkraken, wil jij je daar wel aan houden

84. Howard Devoto – Rainy Season

Afkomstig van: Jerkey Versions of the Dream
jaar: 1983
Howard Devoto - Rainy Season - YouTube

Soms heb je weleens dat je gegrepen wordt door een liedje terwijl je weet dat er veel betere zangers zijn en de compositie op zich goed is maar het beter kan. Dat is bij dit liedje het geval. De oud-Buzzcocks zanger Howard Devoto brengt met dit zeer prettige new-wavel light nummer Rainy Season ("i am on fire and it’s the rainy season") een lied dat mij bij de strot pakt en niet meer los laat.

83. Julian Cope – Reynard the Fox

afkomstig van: Fried
jaar: 1984
Julian Cope - Reynard the fox - YouTube

Julian Cope is eigenlijk een heel recente ontdekking voor mij, Ik heb inmiddels al een klein rijtje van deze grootheid in de kast staan want ik vind het fantastisch. Eigenlijk klopt er van alles niet aan zijn muziek. De muziek rammelt, de teksten zijn soms te grof voor woorden en zijn zang is tegen het valse aan. Maar het raakt me, het raakte me gewoon diep. Ik ben dan ook blij dat ik altijd blijf doorzoeken naar goede, toffe, melancholische en stuwende muziek zodat ik dit soort artiesten kan blijven ontdekken. Wat een man, wat een nummer!

82. Jean Michel Jarre - Equinoxe part 4

afkomstig van: Equinoxe
jaar: 1978
Equinoxe 4 - Jean Michel Jarre - YouTube

Jean Michel Jarre in optima forma! Deze Franse toetsenpionier brengt hier het pronkstuk van zijn tweede album. In bijna zeven minuten laat hij de mogelijkheden uit die tijd horen in een mega catchy instrumentaal (duh!) stuk. De drukke stukken met vliegensvlugge toetsenwerk en sfeervolle langzamere stukken (sequencer) wissen elkaar af in deze topsong. Beter zal JMJ ze niet maken, slechter dan weer wel maar dit slechts terzijde.

81. Duran Duran - The Chauffeur

afkomstig van: Rio
Duran Duran - The Chauffeur - YouTube

In korte tijd al de tweede van Duran Duran die langs komt. Wees niet bang dit zal ook de laatste zijn. Dit lied is er een vanuit hun beginperiode. Het is bijna een epic, sterker nog het is gewoon een epic. Weliswaar van vijf minuten maar toch. The Chauffeur is een spannende compositie van de Engelse heren waarmee ze duidelijk laten horen meer te zijn dan een bubblegum bandje. Het lied hangt van muzikale details aan elkaar en op gedragen toon verteld Simon LeBon zijn verhaal. Een mooi muzikaal verhaal!

80. Roger Hodgson - Had a Dream [Sleeping with the Enemy]

afkomstig van: In the Eye of the Storm
jaar: 1984
Roger Hodgson, formerly of Supertramp - Had a Dream - YouTube

De frontman van Supertramp ging solo en dat is onder andere wat er van kwam.De eerste single van zijn op dat moment eerste solo-album. Een redelijk symfonische track gegoten in een pop/rocksong. Het kenmerkende stemgeluid van Hodgson komt geinspireerd over en muzikaal is het iets agressiever dan dat we van Supertramp gewend waren.

79. The House of Love - Beatles and the Stones

afkomstig van: The House of Love
jaar: 1990
House Of Love-Beatles And The Stones - YouTube

Soms heb je van die liedjes waarvan je eigenlijk niet precies weet wat er nu zo goed aan is maar ze zijn je zo dierbaar dat je ze elke dag kan horen zonder dat ze gaan irriteren. Dit is zo’n liedje, ik ontdekte het liedje in het jaar van herkomst en vond het meteen erg goed. Veel Engelser kan je het niet krijgen en dat is in ieder geval het eerste enorme pluspunt. Het is lief en misschien wel braaf maar door de reuse fijne muzikale details toch elke keer weer een spannende trip. Dus eigenlijk weet ik precies wat ik er goed aan vind…

78. New Order - 1963

afkomstig van: Substance
jaar: 1987
New Order - 1963 - YouTube

Oorspronkelijke b kant van het eveneens fantastische True Faith. De combi van kant a en kant b moet toch wel een van de meest eneverende singles ooit zijn. In 1995 kreeg 1963 toch nog eindelijk zelf een kans als (cd-)single het bereikte de 21ste stek in de Charts. Ik vind het een prachtig melancholisch doch dansbaar liedje met een aparte tekst die gaat over de moord op J.F. Kennedy.

77. The Waterboys - This Is the Sea

afkomstig van: This is the Sea
jaar: 1985
The Waterboys - This Is The Sea - YouTube

Het eerste liedje van The Waterboys in deze lijst. Ik kan alvast verklappen dat er nog eentje zal volgen. Beide niet geheel toevallig van het zelfde album dat dezelfde titel draagt als dit nummer. De zogenaamde big music van The Waterboys is helemaal aan mij besteed. De prominente plaats voor keltische instrumenten zorgt er voor dat het (veel) meer te bieden heeft dan enigszins gelijkgestemde bands met een groot geluid. De opgebouwde spanningsboog is een hele mooie en Mike Scott is dan misschien niet de beste zanger maar wel eentje die meent wat hij zingt.

Ah, we krijgen Don't Bang the Drum dus nog

Puik rijtje die laatste 3, petje af

vigil schreef:
Beste Musicborst er is in dit topic een ongeschreven regel dat men andermans Top 100 niet gaat afkraken, wil jij je daar wel aan houden

Ojeee.... Het zal wel te maken met torenhoge verwachtingen....
Excuus!

Hodgson!!!

musicborst schreef:
(quote)

Ojeee.... Het zal wel te maken met torenhoge verwachtingen....
Excuus!

Tja dan kan het ook eens tegenvallen, kom op, open mind

Er komt nog wel prog voorbij hoor in de loop van de lijst

Je gaat wel snel, ik zit net voor de derde keer James te luisteren.... TIP!
Intro doet me aan Floyd denken...

GrafGantz schreef:
Ah, we krijgen Don't Bang the Drum dus nog

Ik zou je er graag wat meer over willen vertellen maar dat kan ik op dit moment in deze positie (niets fysieks...) natuurlijk echt niet doen.

Ha nee, je hoeft niks te zeggen. Ik weet het al

Pan Within zou natuurlijk ook kunnen...

Het zou natuurlijk eigenlijk Red Army Blues moeten zijn

Verkeerde album, Arrie

Arrie schreef:
Het zou natuurlijk eigenlijk Red Army Blues moeten zijn

kkkssst naar je app jij

Mooie keuzes van House of Love en New Order

Ondanks de prog sowieso een leuke lijst tot nu toe

Casartelli (moderator)
Moet ik zowaar ook nog tweemaal naar de jijbuis... maar als je je dan toch over de zang van Howard Devoto heengezet hebt, kan Magazine wellicht ook nog eens in de herkansing. Julian Cope zei me niks, maar goed, die blijkt van The Teardrop Explodes te zijn, dan zegt hij me een heel klein beetje iets. Dat blijkt wel een fijn nummer overigens.

Clipje van Howard Devoto was overigens verwijderd. Hier stond-ie nog wel.

Casartelli schreef:

Clipje van Howard Devoto was overigens verwijderd. Hier stond-ie nog wel.

Dank, vervangen!

Iedereen trouwens bedankt voor de reacties!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:32 uur

geplaatst: vandaag om 15:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.