MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)

zoeken in:
Ik zit in een Zappa ontdekkingsreis en na deze top 3 begrijp ik dat ik Hot Rats snel moet scoren.
Mooie lijst!

Ik ben geen enkel echt leuk nummer tegengekomen in je lijst, om eerlijk te zijn.

Waarom volg ik dit topic niet wat beter? Ik heb zojuist de beste top 100 tot nu toe gemist. De komende dagen ga ik hier eens wat terugbladeren en verhaaltjes lezen.

Ik tel 10 nummers die ook in mijn huidige top 100 staan. Je hebt smaak Teun.

Inleiding

Voordat ik aan mijn top 100 begin wou ik toch nog even de 5 tracks die de lijst net niet hebben gehaald delen met jullie. Verder telt in mijn lijst dus het 'éen track per artiest' regeltje, voornamelijk omdat ik heel wat tracks een plekje in mijn top 100 wil gunnen en er heel wat uit de boot zouden vallen, als ik die regel niet zou toepassen.
Verder moeten jullie de volgorde soms niet heel ernstig nemen, want dit vond ik dan ook het moeilijkste aan het samenstellen van mijn lijst.
Ik trap dus alvast af met de nummers 105 tot 101.

105. Max Richter - Rainlight
Album: / (2012, Verenigd Koninkrijk), Ambient

Rainlight mag dan misschien een losse, gratis track zijn, het is ook nog eens zijn beste. Nee, geen On The Nature Of Daylight, Embers, Europe After The Rain, ... ze komen allen in de buurt maar heel wat luisterbeurten verder kom ik toch tot de conclusie dat dit zijn parel is. Licht, bewegend, hoopvol, melancholisch. Ondanks dat dit ambient is behoudt hij zijn klassieke invloeden dor het gebruik van akoestische instrumenten.

104. Monte Molotov - Teen
Album: Addicted To The Beautiful EP (2012, Armenië) Dubstep/Garage

Molotov is één van de vele producers die te vergelijken zijn met Burial, donkere Garage/Dubstep en je zou denken ook allen Britten. Maar Molotov is één van die uitzonderingen, geweldig hoe hij toch dezelfde sfeer weet uit te ademen, vooral die bezwerende vocal sample sleurt me helemaal mee in het nachtleven. Het is zeker niet origineel, vernieuwend of wat dan ook, maar dat het geweldig is en me luisterbeurt na luisterbeurt blijft boeien dat staat wel vast.

103. Unknown garage tune Four Tet?
Album: / (?, Verenigd Koninkrijk) Dance/Garage

Onlangs door Four Tet in een set gedraaid, maar het is nog steeds niet zeker of het een Four Tet is, maar luisterend naar het nummer ga ik toch voor een ja. Een van die 4/4 tracks van 'm waarbij je toch sterk begint te vermoeden dat hij ook Burial is. De sfeer en vocals zijn haast Burialesque maar aangevuld met een groove waarin Four Tet keer op keer ton één van de beste in te zijn.

102. The National - Bloodbuzz Ohio

Album: High Violet (2010, Verenigde Staten) Indie Rock

The National, allesbehalve een onbekende naam, en terecht! Een geweldige band die plaat na plaat blijft boeien, ook a verandert hun geluid nooit enorm veel, natuurlijk is het nu wel meer op de gitaren gericht dan Boxer was maar verder is het nog steeds dezelfde formule die ze toepassen.
Namelijk de warme, mijmerende stem van Matt begeleid door melancholisch gitaar- en/of pianospel, met een (vooral op Boxer) fantastische en soms tegendraadse drummer aangevuld met warm basspel. Bloodbuzz Ohio mag dan wel niet hun absolute nummer één track zijn, aangezien die regelmatig verandert, het is wel de track die ik het meest van hen draai.

101. Jefre Cantu-Ledesma - Stained Glass Body

Album: Love Is A Stream (2010, Verenigde Staten) Ambient, Drone

Ambient hoe in mijn ogen ambient moet zijn! Bewegend, melancholisch en perfect een balans bewaren tussen laag en hoog en het contrast. Stained Glass Body is erg gelaagd, waardoor je luisterbeurt na luisterbeurt je nieuwe dingen ontdekt. De toevoeging van ruis en distortion zorgt ervoor dat Stained Glass Body ook niet verloren geraakt in de stroom van voorspelbare en veels te zoete ambient tracks.

Glenn Glenn (buigsmiley)
Blij dat je valsspeelt en 5 extra nummers in je top 100 binnengesmokkelt, dat heeft drie heel mooie ontdekkingen opgeleverd! (de ambient en het mysterieuze nummer)

Monte Moletov is ook aardig, maar in vergelijking met burial vind ik het nogal sfeerloos.

The National heeft dan weer betere nummers, al raak ik Bloodbuzz ook nooit beu gehoord. Het raakt mij echter minder dan ander materiaal van de band.

Die eerste 5 maken me erg nieuwsgierig naar de rest!

Ps. Komt er een spotify lijstje?

Stefan1979 schreef:
Die eerste 5 maken me erg nieuwsgierig naar de rest!

Ps. Komt er een spotify lijstje?

Zeker, waarschijnlijk vanavond nog.

panjoe (moderator)
Het blijft maar interessante lijstjes regenen, ook die van kbf zal me weer erg smaken. Misschien wordt deze top 100 qua muziek zelfs meer mijn ding dan die van kemm en Teunnis, al verwacht ik flink wat ingewikkelde duistere tracks die mij niet liggen.

panjoe schreef:
Het blijft maar interessante lijstjes regenen, ook die van kbf zal me weer erg smaken. Misschien wordt deze top 100 qua muziek zelfs meer mijn ding dan die van kemm en Teunnis, al verwacht ik flink wat ingewikkelde duistere tracks die mij niet liggen.

Gaat dik meevallen hoor Hij is volgens mij vrij gevarieerd en ik denk/hoop dat er nog een paar fijne ontdekkingen voor jou zullen bijzitten.

Ahzo, 1 notering per artiest...begrijp ik wel, maar aan de ene kant vind ik het ook jammer. Had me wel verheugd op een paar AmenRa noteringen

Johnny Marr schreef:
Ahzo, 1 notering per artiest...begrijp ik wel, maar aan de ene kant vind ik het ook jammer. Had me wel verheugd op een paar AmenRa noteringen

Haha, ja dat is het punt net anders zou de lijst heel wat noteringen voor oa. La Dispute, Pianos Become The Teeth, GYBE en AmenRa bevatten waardoor ik heel wat briljante tracks zou moeten schrappen.
En tenslotte weten de meesten onder jullie wel dat die in een top 100 zonder dat regeltje regelmatig terug te vinden zouden zijn.

Persoonlijk vind ik het ook een beetje spijtig omdat het dan meer een top-100 qua artiesten wordt dan qua nummers, maar het is jouw top-100 dus ga je gang.

Maar het is met die regel al een appels-met-peren vergelijken zo'n lijst. Op het moment dat je meerdere nummers per artiest neemt krijg je hele stapels appels die je met hele stapels peren moet gaan vergelijken en wordt het nog veel ingewikkelder, zonder dat het lijstje daarmee veel meer aan geloofwaardigheid wint. Ik juich kbf's beslissing dus toe .. geeft wat meer variatie en wellicht verrassing, ik hoop dat er zo een beetje van de MuMe-paden wordt afgeweken

Ik ben normaal bijna aan de beurt. Is het oké dat ik me schrap en achteraan aansluit?
Ik ben van plan om binnenkort een top 100 samen te stellen, maar dat zal wel enkele weken/maanden in beslag nemen. Bovendien wil ik de top 100's van iedereen die al geweest is overlopen en (deels) beluisteren vooraleer het mijn beurt is en ook dat zal enkele weken/maanden in beslag nemen.

- Teunnis
- kobe bryant fan
- Dwejkk
- sandokan
- Ralph.
- Fathead
- Sammael
- Gajargo
- titan
- jasper1991
- Arno
- The Eraser
- Masimo
- Lying Mouth
- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- freitzen
- McSavah
- catdog
- staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Johnny Marr
- Gretz
- -SprayIt-
- Misterfool
- stoepkrijt
- Lukk0
- deric raven
- Grafmat
- tbouwh
- jassn
- trebremmit
- uffing
- thelion
- Rudi S
- jspr_g

- Dwejkk
- sandokan
- Ralph.
- Fathead
- Sammael
- Gajargo
- titan
- jasper1991
- Arno
- The Eraser
- Masimo
- Lying Mouth
- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- freitzen
- McSavah
- catdog
- staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Johnny Marr
- Gretz
- -SprayIt-
- Misterfool
- stoepkrijt
- Lukk0
- deric raven
- Grafmat
- tbouwh
- jassn
- trebremmit
- uffing
- thelion
- Rudi S
- jspr_g
- dumb_helicopter

Goed bezig Glen. Vooral ook handig die genres, dan kan ik al die screamo vermijden.

Damn, Kemm & Teunnis hebben echt een goede muzieksmaak

En ik pas de lijst ook een beetje aan

- Dwejkk
- sandokan
- Fathead
- Sammael
- Gajargo
- titan
- jasper1991
- Arno
- The Eraser
- Masimo
- Lying Mouth
- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- freitzen
- McSavah
- catdog
- staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Johnny Marr
- Gretz
- -SprayIt-
- Misterfool
- stoepkrijt
- Lukk0
- deric raven
- Grafmat
- tbouwh
- jassn
- trebremmit
- uffing
- thelion
- Rudi S
- jspr_g
- dumb_helicopter

Geweldig top 100 Teun!
Sowieso al veel overeenkomsten en in mijn huidige top 100 zouden I Feel Love en Untitled 8 er ook in staan. En ook mooie ontdekkingen gedaan zoals Regina Spektor.

00.0
Ik voeg mezelf ook toe aan de lijst.

- Dwejkk
- sandokan
- Fathead
- Sammael
- Gajargo
- titan
- jasper1991
- Arno
- The Eraser
- Masimo
- Lying Mouth
- herman
- Joerii
- nclo
- remcodulac
- itchy
- Ferre
- Weirdo Wizzy
- Titmeister
- freitzen
- McSavah
- catdog
- staralfur
- Pepino
- VladTheImpaler
- Stefan1979
- Edgar18
- Linus Van Pelt
- Johnny Marr
- Gretz
- -SprayIt-
- Misterfool
- stoepkrijt
- Lukk0
- deric raven
- Grafmat
- tbouwh
- jassn
- trebremmit
- uffing
- thelion
- Rudi S
- jspr_g
- dumb_helicopter
- 00.0

panjoe (moderator)
JSPR_G schreef:
Bovendien wil ik de top 100's van iedereen die al geweest is overlopen en (deels) beluisteren vooraleer het mijn beurt is en ook dat zal enkele weken/maanden in beslag nemen.

Op de eerste pagina kan je in een klik de lijst van iedereen die al geweest is terugvinden.

kobe bryant fan schreef:
103. Unknown garage tune Four Tet?
Album: / (?, Verenigd Koninkrijk) Dance/Garage

Al denk ik niet dat het Four Tet is. Het klinkt daarvoor gewoon té Four Tet / Burial. Elle Goulding én Chery Cole in één track zou zelfs Burial niet doen. Desalniettemin echt een fantastische track.

Ben benieuwd naar de rest van je top-100!

panjoe (moderator)
Ik vind het juist een beetje te klassiek (als in standaard) UK garage-achtig klinken voor Four Tet. Echte rechttoe rechtaan dansmuziek maakt hij zelf eigenlijk nooit.

panjoe schreef:
(quote)

Op de eerste pagina kan je in een klik de lijst van iedereen die al geweest is terugvinden.

Aha, handig om te weten. Bedankt!

Nieuwe dag, nieuwe update!

100. Deaf Center - White Lake

Album: Pale Ravine (2005, Noorwegen) Klassiek, Ambient

Skodvin staat bekend om kwaliteit of het nu solo of in Deaf Center is.
De muziek vormt de perfecte soundtrack voor een wandeling tijdens de winter, liefst terwijl de sneeuw venijnig uit de lucht valt en een gure wind je doet huiveren. Net zoals bij het solo werk van Skodvin is de mix tussen klassiek en ambient erg mooi en sfeervol, al ligt de nadruk bij Deaf Center toch meer op klassiek.

99. Tyler, The Creator - Yonkers

Album: Goblin (2011, Verenigde Staten) Hip-Hop

I'm a fucking walking paradox, no I'm not...

Hoe geweldig ik Tyler ook vind, Yonkers staat op eenzame hoogte.
De donkere, rauwe beat legt de basis voor een krankzinnige tekst van Tyler.
Het concept achter Goblin is erg vet en zorgt er ook nog voor dat de tekst een diepere laag krijgt.
De ene geweldige punchline volgt de andere op en de diepe, rauwe stem van Tyler zorgt ervoor dat Yonkers nog zwartgalliger is.

98. Thomas Köner - Permafrost

Album: Permafrost (1993, Duitsland) Drone

Een van de tracks waarom je het toch spijtig vindt dat het momenteel niet aan het sneeuwen is. Het mag geen verrassing zijn dat dit namelijk de perfecte wintermuziek is, wat nog meer is, ik zou het zelfs niet overwegen om dit in een ander seizoen te draaien. De koude drones zijn de perfecte aanvulling op een winters landschap.

97. Kanye West - Hold My Liquor

Album: Yeezus (2013, Verenigde Staten) Hip-Hop

Nja, Yeezus, toch wel Kanye's love it or hate it plaat.
De plaat waarmee hij een commerciële variant op Death Grips soms maakt, maar met de typische West inslag. Tekstueel is het bijvoorbeeld typisch een West track en ook bevat die een duidelijkere structuur en melodie. Ik hoor dus zoals je duidelijk al door hebben bij de groep die dit een geniale plaat vinden, sterker nog, zijn beste plaat! De mix tussen die zeg maar, industrial hiphop en het typische Kanye pop geluid werkt geweldig. Ook is het weer knap hoe hij een vreselijke artiest zoals Chief Keef toch iets goeds kan doen zingen.

96. John Coltrane - A Love Supreme, Part I

Album: A Love Supreme (1965, Verenigde Staten) Free-Jazz

A Love Supreme moet toch wel mijn favoriete jazz plaat zijn, op de voet gevolgd door The Black Saint And The Sinner Lady van Mingus.
Deze van Coltrane kent heuse improvisatiepartijen waarbij iedere muzikant, soms zelfs om beurt, toont hoe sterk ze hun instrument beheersen. Het resultaat is duidelijk, ze beheersen het fantastisch.

95. Sarah Neufeld - Hero Brother

Album: Hero Brother (2013, Verenigde Staten) Klassiek

Dat dit solowerk van de violiste van Arcade Fire niet meer aandacht kreeg is mij een raadsel. Sarah kan op deze plaat pas echt haar talent bewijzen met erg fraaie composities en gewoon erg sterke songs. Het titelnummer is dan wel de grootste uitschieter.
Neufeld speelt erg goed met de dynamiek van haar gelaagde partijen en het idee om dit in een grot op te nemen komt de productie zeker ten goede!

94. Orphax - Onder Het Noorderlicht

Album: De Tragedie Van Een Liedjesschrijver Zonder Woorden (2013, Nederland) Drone

Ik denk wel het bekendste nummer van onze Mume-user Sietse en terecht!
Prachtig hoe dit nummer opbouwt en hoe de ruis een mooi contrast vormt met de zachte, winterse drone. Erg melancholisch en bewegend, zoals ik het graag hoor!

93. Sebastian Plano - Impetus

Album: Impetus (2013, Argentinië) Klassiek, Electronic

Allesbehalve origineel of vernieuwend, maar geweldig uitgevoerd!
Duidelijk hier en daar geuisterd naar bv. een Frahm maar het is allen wat 'vrolijker', grootser. Sommige tracks op de plaat kennen zelf erg sterke opbouwen en wendingen.
Dit titelnummer is mijn favoriet maar bv. The World We Live in doet niet veel onder.

92. Syndrome - Now And Forever

Album: Now And Forever (2012, België) Drone

Ik heb deze fantastische plaat onlangs live mogen aanschouwen samen met The Eraser, wat mij dan ook de doorslag gaf om deze dan ook een plekje in mijn top 100 te gunnen.
Syndrome (Mathieu Vandekerckhove, gitarist van AmenRa) weet hier 28 minuten te boeien met schitterende gitaardrone. Sfeervol, melancholisch, mysterieus, ... het zijn maar een paar woorden die hand in hand met dit fantastische stuk gaan. Now And Forever laat je na de bloedstollende climax als verdwaasd achter.

91. 7E Phalanx - Pulse

Album: Pulse (2004, België, Duitsland, Italië, Verenigde Staten) IDM, Industrial, Breakcore

Eeuwige zonde dat deze bezetting maar één EP/nummer op hun naam heeft staan. Dit collectief bestaat namelijk uit producers uit verschillende landen met Xanopticon als bekendste. Iedere producer verzorgt een paar minuten ong. van deze elektronische pletwals genaamd Pulse.
Het nummer verbindt koude industrial met futuristische idm en bouwt prachtig toe naar een geweldige breakcore climax, door Xanopticon. 7E Phalanx slaagt er met Pulse nog beter in dan wat bv. Autechre op Draft 7.30, namelijk koude, futuristische IDM combineren met subtiele melodieën.

Even terzijde: Om mijn eigen top-100 samen te stellen zou ik graag het principe van paarsgewijze vergelijking gebruiken (elk nummer wordt afzonder vergeleken met het andere, om zo een ranglijst te bekomen). Heeft iemand een idee of dit ergens online of in excel geautomiseerd kan, want handmatig is dat bijna niet te doen? Je kan me een PM sturen, om dit topic niet te bevuilen.

Casartelli (moderator)
dumb_helicopter schreef:
Je kan me een PM sturen, om dit topic niet te bevuilen.

Stuur maar een pm, dan wisselen we wat ideeën uit.

Heel goede update! Verrassende keuze van Kanye West wel, ik vind het zelf verre van het beste nummer op Yeezus.

Het nummer van Neufeld doet mij trouwens wat denken aan het materiaal van Colin Stetson.
Dat nummer van Sietse kan ik zeker ook pruimen!

verder pluspunten voor Yonkers en Pulse

The Eraser schreef:
Het nummer van Neufeld doet mij trouwens wat denken aan het materiaal van Colin Stetson.
Dat nummer van Sietse kan ik zeker ook pruimen!
Als dat een positieve associatie is, dan moet je dit 'ns beluisteren: Klik
Ze treden binnenkort ook samen op in Nederland. (Bimhuis, Lantarenvenster en in de Effenaar, en ik zie ze eigenlijk ook nog wel op het Rewire-festival staan)
-edit: oeps, ik heb te maken met een Belg, maar wees niet bevreesd: ze komen ook naar Gent!

Masimo schreef:
Als dat een positieve associatie is, dan moet je dit 'ns beluisteren: Klik
Ze treden binnenkort ook samen op in Nederland. (Bimhuis, Lantarenvenster en in de Effenaar, en ik zie ze eigenlijk ook nog wel op het Rewire-festival staan)
-edit: oeps, ik heb te maken met een Belg, maar wees niet bevreesd: ze komen ook naar Gent!

Ha, geen toeval dus mijn associatie
Bedankt voor de tip, dat is wel een heel aanlokkelijke duoact!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:44 uur

geplaatst: vandaag om 16:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.