Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... (Shaky)
zoeken in:
0
Cured
geplaatst: 25 november 2013, 12:29 uur
tuktak schreef:
Ik denk dat je muzikale overlap met sxesven daarentegen wel vrij groot zal zijn dan
Tussen Niels en Sven dan inderdaad . Ikzelf heb geen overlap meer, maar wel hoofdpijn.Ik denk dat je muzikale overlap met sxesven daarentegen wel vrij groot zal zijn dan
0
geplaatst: 25 november 2013, 12:30 uur
Mooie lijst, Nelis. Ook altijd toffe tekstjes, ik heb nu echt het gevoel dat ik je ken!
Ik ben nu wel benieuwd naar de top 100 van sxesven, ik denk dat daar veel Japanse bands / artiesten in gaan staan.
0
geplaatst: 25 november 2013, 12:53 uur
niels94 schreef:
Bedankt voor het lezen, reageren en zelfs meebespreken! Maakte dit extra de moeite waard. Ik vond het leuk om te doen, al ging er flink wat meer tijd in zitten dan ik had gedacht (ik heb het ook flink uitgebreider aangepakt dan bij de hiphopeditie, ook omdat het niveau logischerwijs veel hoger was aangezien dit hele ding minstens het niveau had van mijn hiphop top 10). Uiteindelijk heb ik het afgerond, hopelijk vonden jullie het de moeite Nu: op naar Sven, naar wiens top 100 ik erg benieuwd ben
Bedankt voor het lezen, reageren en zelfs meebespreken! Maakte dit extra de moeite waard. Ik vond het leuk om te doen, al ging er flink wat meer tijd in zitten dan ik had gedacht (ik heb het ook flink uitgebreider aangepakt dan bij de hiphopeditie, ook omdat het niveau logischerwijs veel hoger was aangezien dit hele ding minstens het niveau had van mijn hiphop top 10). Uiteindelijk heb ik het afgerond, hopelijk vonden jullie het de moeite Nu: op naar Sven, naar wiens top 100 ik erg benieuwd ben
Als ik de Witte Trui helemaal heb besproken zal ik mezelf eraan proberen te herinneren dat ik jou Top 100 nog af moet maken.
Hele mooie Top 100 en ik ben benieuwd wat ik nog tegen ga komen als ik hem af ga luisteren. Vooral benieuwd naar de screamo, want voor de rest ken ik het meeste wel.
Met Only Skin een prachtige afsluiter. Ik vermoed dat die bij mij ook wel langs gaat komen.
0
geplaatst: 25 november 2013, 13:00 uur
Met die nummer één van je heb je toch op een mooie noot je top afgesloten en mij eindelijk overtuigd dat Joanna Newsom de moeite waard is om eens naar te luisteren. Leuke, gevarieerde lijst! Naar het einde toe steeds minder aan mij besteed, maar toch. Je hebt deze rockist in ieder geval overtuigd dat hiphop een geweldig genre kan zijn
Artiesten die ik eens ga uitchecken dankzij jou: Tom Waits, Kate Bush (mee bezig), Atmosphere, Deltron 3030, Circle Takes the Square en Joanna Newsom.
Artiesten die ik eens ga uitchecken dankzij jou: Tom Waits, Kate Bush (mee bezig), Atmosphere, Deltron 3030, Circle Takes the Square en Joanna Newsom.
0
geplaatst: 25 november 2013, 13:31 uur
Ik heb erg kunnen geniet van je gevarieerde top 100, Niels. Een paar mooie ontdekkingen gedaan, vooral in de onderste regionen. Jammer dat je top 3 me echt vrij weinig doet, maar je kan niet alles hebben natuurlijk.
0
geplaatst: 25 november 2013, 14:15 uur
Leuke lijst. Kende er vrij weinig van. De punk en screamo dingen ga ik ook niet luisteren, maar die nummers van Joanna Newsom (nog nooit van gehoord tot nu toe) ga ik vnvd eens opzetten.
0
geplaatst: 25 november 2013, 15:45 uur
niels94 schreef:
(ik wil wel graag weten waarom mensen op Only Skin gokten.
(ik wil wel graag weten waarom mensen op Only Skin gokten.
Een mix van mijn geweldige inzicht en een beetje wishful thinking
0
geplaatst: 25 november 2013, 15:51 uur
Prima gedaan Niels. Benieuwd naar hoe het topic verder gaat.
0
geplaatst: 25 november 2013, 17:41 uur
Hm, prachtige en nog eens prachtige lijst met oneerlijk veel overlap. Geweldig besproken ook: je doet altijd iets goed als je de lezer ook echt geïnteresseerd kan maken in het besproken liedje.
Enige jammere is je nummer 1. Zojuist weer beluisterd, maar Joanna's magie grijpt me gewoon niet op Ys. Dat fietsbandgepiep bij haar eerste noot alleen al..
Alsnog, respect en fantastisch gedaan!
Enige jammere is je nummer 1. Zojuist weer beluisterd, maar Joanna's magie grijpt me gewoon niet op Ys. Dat fietsbandgepiep bij haar eerste noot alleen al..
Alsnog, respect en fantastisch gedaan!
0
tuktak
geplaatst: 25 november 2013, 18:00 uur
Bijzondere nummer 1, heb zelf helemaal niks met Joanna Newsom, maar iig wel Neutral Milk Hotel even opgezet. Genoeg leuke namen leren kennen, Pere Ubu tot nu toe als meest interessante.
Sxesven kennende zal hij met een minstens zo enthousiast beschreven top 100 komen!
Sxesven kennende zal hij met een minstens zo enthousiast beschreven top 100 komen!
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 25 november 2013, 18:15 uur
Leuke lijst, leuk beschreven ook. Niet alles paste binnen mijn straatje, maar het is alleen maar goed om buiten je comfort zone te treden. Ik ga zeker Pere Ubu uitchecken. Joanna ken ik niet, mede omdat ik meestal geen klik heb met zoetemeisjesmuziek, maar ik zal Ys ook eens binnenhengelen.
Zeker ook zin in de lijst van sxesven !
Zeker ook zin in de lijst van sxesven !
0
geplaatst: 25 november 2013, 18:21 uur
Joanna Newsom wegzetten als zoetemeisjesmuziek, daar ga je al de mist in
Bedankt voor de reacties! Het doet me goed te horen dat ik, ondanks dat ik natuurlijk niet genoeg tijd voor de beschrijving van deze nummers had als ze verdienen, kennelijk mijn enthousiasme voor bepaalde dingen over heb kunnen dragen
Bedankt voor de reacties! Het doet me goed te horen dat ik, ondanks dat ik natuurlijk niet genoeg tijd voor de beschrijving van deze nummers had als ze verdienen, kennelijk mijn enthousiasme voor bepaalde dingen over heb kunnen dragen
0
geplaatst: 25 november 2013, 18:52 uur
Sommige mensen zijn nu eenmaal erg goed in het treffend en aantrekkelijk beschrijven van nummers. Hoeveel tijd je in je stukjes tekst steekt maakt dan niet eens meer uit, want ze zijn sowieso prettig om te lezen.
Bedankt Niels! Who's next?
Edit: Ah, sxsven dus. Ik ben benieuwd hoeveel nummers uit zijn lijst ik ken.
Bedankt Niels! Who's next?
Edit: Ah, sxsven dus. Ik ben benieuwd hoeveel nummers uit zijn lijst ik ken.
0
geplaatst: 25 november 2013, 20:17 uur
Ik gok dat ik 2 nummers ken en dat ik van maximaal 10 artiesten überhaupt ooit gehoord heb.
0
sxesven
geplaatst: 25 november 2013, 20:30 uur
Leuke lijstjes, Niels, zitten veel toffe dingen bij, hoewel we van gedeelde favoriete artiesten vaak wel hele andere favorieten (blijken te) hebben Verder een hoop dingetjes die me niet zo interesseren en een paar dingetjes die ik toch echt eens zou moeten uitchecken, zoals Pere Ubu. Verder, uitstekende nummer 1, da's dan wel weer mijn favoriet van Joanna
Ik zal morgen aftrappen met mijn lijst, waarover blijkbaar nogal wat ideeën rondvliegen laat ik vooropstellen dat het in ieder geval grotendeels een liedjeslijst wordt, en dat het naar mijn idee helemaal niet zo'n obscuur lijstje is in ieder geval en dat er slechts een stuk of 20 Japanners in staan
Ik zal morgen aftrappen met mijn lijst, waarover blijkbaar nogal wat ideeën rondvliegen laat ik vooropstellen dat het in ieder geval grotendeels een liedjeslijst wordt, en dat het naar mijn idee helemaal niet zo'n obscuur lijstje is in ieder geval en dat er slechts een stuk of 20 Japanners in staan
0
tuktak
geplaatst: 25 november 2013, 20:35 uur
...en 10 noord koreanen, 8 zuid koreanen, 5 taiwanezen, 3 chinezen en 1 papoea nieuw guineaan, maar die heeft eigenlijk een japanse moeder.
0
sxesven
geplaatst: 25 november 2013, 21:00 uur
tuktak schreef:
3 chinezen
3 chinezen
Dit vind ik dan weer érg vergezocht, hoor, waar moet ik die allemaal vandaan halen dan?
0
geplaatst: 25 november 2013, 21:25 uur
Die kun je gewoon ergens afhalen tegenwoordig, vraag maar aan Gordon.
0
geplaatst: 25 november 2013, 23:08 uur
Fathead schreef:
Die kun je gewoon ergens afhalen tegenwoordig, vraag maar aan Gordon.
Die kun je gewoon ergens afhalen tegenwoordig, vraag maar aan Gordon.
Sven doet een top 100 met witte lijst.
0
geplaatst: 25 november 2013, 23:11 uur
Ik heb het ook stilletjes doch plezierig gevolgd. Weinig smaakoverlap (wel wat), maar mooi beschreven Niels.
0
sxesven
geplaatst: 25 november 2013, 23:24 uur
Alvorens ik morgen (en dat zou zomaar al over drie kwartier kunnen zijn - who knows!) aan mijn lijstje begin alvast de volgende medeledledelingen:
- arbitraire regel van één liedje per artiest(ennaam), oogluikend sta ik het in mijn eigen lijst dus wel toe enerzijds Opgezwolle op te nemen maar anderzijds ook Sticks & Delic ft. Rico (hiervan is overigens geen sprake)
- YouTube-linkjes beschikbaar waar beschikbaar, z.s.m. ook in playlistvorm
- Spotify-lijstje wil ik ook met liefde samenstellen, hoewel ik het vermoeden heb dat er een hoop niet op zal staan en ik (daarom) de dienst ook nog nooit gebruikt heb, dus dat zal ik eerst efkes moeten uitvogelen, misschien wil iemand zich aanbieden en de playlist voor me maken, diegene maakt kans op een gratis (!!)!)!) noisecassettebandje
- verder dank aan Niels voor het starten van een alweer te leuk en tijdrovend topic, ik heb toch tijd te veel enzo met werk en een kind en nano thanks neger!
- arbitraire regel van één liedje per artiest(ennaam), oogluikend sta ik het in mijn eigen lijst dus wel toe enerzijds Opgezwolle op te nemen maar anderzijds ook Sticks & Delic ft. Rico (hiervan is overigens geen sprake)
- YouTube-linkjes beschikbaar waar beschikbaar, z.s.m. ook in playlistvorm
- Spotify-lijstje wil ik ook met liefde samenstellen, hoewel ik het vermoeden heb dat er een hoop niet op zal staan en ik (daarom) de dienst ook nog nooit gebruikt heb, dus dat zal ik eerst efkes moeten uitvogelen, misschien wil iemand zich aanbieden en de playlist voor me maken, diegene maakt kans op een gratis (!!)!)!) noisecassettebandje
- verder dank aan Niels voor het starten van een alweer te leuk en tijdrovend topic, ik heb toch tijd te veel enzo met werk en een kind en nano thanks neger!
0
geplaatst: 25 november 2013, 23:48 uur
sxesven schreef:
misschien wil iemand zich aanbieden en de playlist voor me maken, diegene maakt kans op een gratis (!!)!)!) noisecassettebandje
misschien wil iemand zich aanbieden en de playlist voor me maken, diegene maakt kans op een gratis (!!)!)!) noisecassettebandje
Als ik mijn oude versterker (met casseterecorder) nog had, dan had ik me direct aangeboden.
0
geplaatst: 26 november 2013, 09:09 uur
Mooie lijst, Niels. Redelijk wat overlap met de mijne zelfs! Jammer dat ik je nummer 1 niet goed had wel.
0
k.grubs
geplaatst: 26 november 2013, 13:48 uur
Niet eens zo'n obscure lijst, maar ik kende 44 nummers niet... Joanna Newsom, MF Doom en Pere Ubu (ook de latere!) zou ik ook wel in zo'n lijstje zetten. Humor Me klinkt nogal kaal op Modern Dance, maar ik leerde in '81 eerst hun live album '390 degrees of simulated stereo' kennen, voor Modern Dance. Dat nummer van Ys doet me helemaal niks.
0
sxesven
geplaatst: 26 november 2013, 17:51 uur
100. Asaf Avidan - Reckoning Song (classical version)
Land van herkomst: Israël
Te genieten met: Wissotzky Bedouin Chai
De laatste/eerste song op de lijst is door mijn vrouw gekozen. Dat zat zo: ik meldde al eerder dat ik het zwaar moeilijk had met het samenstellen van de onderste regionen van de lijst - voor de nummers van pakweg 60-70 tot 100 had ik (letterlijk) een paar honderd kandidaten, en door de bomen zag ik op een gegeven moment het bos niet meer, en het indelen van die onderste rangen werd zo nog veel moeilijker dan de bovenste regionen - en dat terwijl het ‘maar’ de onderste regionen zijn! Uiteindelijk kwam ik er tot 99 wel uit, hoewel ik nog steeds ben blijven schuiven en er af en toe plots weer wat anders in donderde, maar het kiezen voor nummer 100 vond ik wel zo moeilijk dat ik een voorselectie heb gemaakt en die aan mijn vrouw heb voorgelegd. Die vond met afstand dit nummer het mooist (“die móet er toch in!”) en kandidaten als Wintercoats en Hype Williams verschillende maten van minder indrukwekkend. Zo dus: Asaf Avidan. Een artiest met wie ik niet echt veel op heb; ik heb al meerdere malen digitale winkelmandjes volgegooid met zijn platen, maar van kopen is het niet gekomen. Daarvoor is het gewoon niet echt mijn muziek genoeg. Voor een paar nummers maak ik echter heel graag een uitzondering. Different Pulses is er daar een van, maar deze vind ik nog wat mooier - in deze uitvoering welteverstaan. (Imagine my deception toen ik de hele plaat pindakaaste en plots een heel andere versie hoorde - blij dat ik er mijn centen niet aan had besteed.) Overigens schijnt dit nummer in de een of andere remix heel beroemd te zijn geworden, maar die versie heb ik tot op heden nog niet gehoord. De moeite waard? Deze vind ik in ieder geval prachtig. Maakte de goede man maar meer materiaal als dit!
99. Fiona Apple - Paper Bag
Land van herkomst: VS
Te genieten met: Organic Wild Tree Mini Tuo Cha Pu Erh
Fiona Apple heeft jarenlang mijn top 10 aangevoerd; heel lang vond ik het de allermooiste plaat, toen een tijdje één van de allermooiste, en toen is ‘ie stilletjes mijn top 10 uit verdwenen - hoewel ‘ie nog steeds 5* scoort. Zoiets statisch als een onveranderende top 10 vind ik heel lastig, en ik heb af en toe dan ook de neiging om het hele gebeuren maar eens flink overhoop te schoppen. Daarnaast heeft When the Pawn… na al die jaren en die zo vele luisterbeurten voor mij wel een beetje aan kracht ingeboet - hoewel ik het nog steeds een meesterwerk vind, draai ik de hele plaat nog maar zelden. En toch: die prachtige liedjes. Niet in de laatste plaats vanwege de productie van Jon Brion, die een tijdlang mocht rekenen op de felbegeerde wisselbeker ‘Svens favoriete muziekpersoon all-round’. Paper Bag is wat mij betreft Apple’s mooiste liedje - geweldige tekst, die met voortdurend aanzwellende intensiteit wordt gedeclameerd, de pianobegeleiding die er volledig, hulpeloos, in meegaat: die felle dreunen voordat Apple zingt, ’And I went crazy again today / looking for a strand to climb / looking for a little hope’, zo desperaat en toch zo sterk, Apple die maar doorknokt and emerges, Fiona, The Victor. En natuurlijk de tutsjes van Brion, met de strijkertjes, de percussie, de warmte. Draai dit nummer in een straal van 100 meter om mij heen en ik zing luidkeels (en völlig vals) mee; ik kan er niks aan doen.
98. CRIM3S - Fade
Land van herkomst: UK
Te genieten met: Celestial Seasonings Mandarin Orange Spice
Als je een beetje op YouTube rondsurft in het gebied van vage beats, ronkende synths en gepitchte vocalen loop je nog weleens het r‡s‡co plѺ†S H3† L▲N∆ V▲N ∆3 UN‡CѺD3 B‡NN3N †3 V▲LL3N. Bepaald geen garantie voor kwaliteit, maar binnen de niche die in zich de esthetiek van overstuurde beats, suizende synths, horrorfilms en het interwebs verenigt, is toch heel wat moois te ontdekken. Witch house - een soort geuzennaam, want de zelfbenoemde bedenker deed het af als een grap - levert een hoop ongeïnspireerde drab maar óók wat uitstekende, innovatieve muziek op, en CRIM3S is daarvan een uitstekend voorbeeld. Oppervlakkig gezien misschien schreeuwerige hipsterchavs, maar dan wel met een gigantische lading creativiteit en muzikaliteit die heel voelbaar net onder de gitzwarte, kolkende oppervlakte dobbert en zo af en toe songs als dit fenomenale Fade oplevert. Die aanzwellende noisy synth aan het begin, met die smerige hi-hat en claps, tot de basdrum erin dondert en die noisy synth er, hop, uittrapt, waarna een zeer vies ronkend baslijntje én dat geniale melodietje de boel overnemen en het van voren af aan weer langzaam begint aan te zwellen. Over dat hele gebeuren schreeuwt Sadie zich kapot, de absolute kers op deze heksentaart - en dan dat effectieve delaytje op die vocalen er nog bij. Damn.
97. Shiina Ringo - Gibs
Land van herkomst: Japan
Te genieten met: Sakura Black Tea Blend
Shiina Ringo vernoemde zichzelf naar Fiona Apple - Shiina Yumiko is haar echte naam; de familienaam Shiina hield ze intact, Yumiko verruilde ze voor Ringo, Japans voor appel. Daarmee was Fiona Apple aanvankelijk wel haar grootste inspiratiebron, en dat is op haar debuutplaat Muzai Moratorium ook nog wel te horen (check zo’n song als Onaji Yoru maar eens), hoewel ook dáár al iets van de ontluikende gekte te horen was die op de vervolgplaten Shouso Strip en Karuki Zamen Kuri no Hana (=KZK) echt vorm zou krijgen. De tracklists van die beide platen waren symmetrisch opgesteld en de respectievelijke speelduren kwamen op een knappe 55:55 en 44:44. Ook muzikaal werd het steeds vreemder en eclectischer; Greg Bueno van musicwhore.org concludeerde na het horen van KZK dat “Shiina Ringo goes where the Flaming Lips have yet to go” (al is dat inmiddels achterhaald). Knap genoeg verloor Ringo echter nooit de liedjes uit het oog, en het kiezen uit de waslijst aan fantastische nummers is dan ook bepaald geen makkelijke opgave. Gibs is een vrij klassieke rocker, maar wel één met een heerlijke portie pathos en natuurlijk die fantastische stem van Ringo, die krassen kan als de beste. Veel meer ‘rock’ zal het in deze lijst niet worden (de oplettende luisteraar kan zelfs Kurt en Courtney in de tekst onderscheiden), hoewel Ringo zelf in dit stadium van haar carrière de rock al lang en breed voorbij was gezeild; evengoed misschien wel haar mooiste compositie.
96. Modern Life Is War - Hair Raising Accounts of Restless Ghosts (AKA Hell Is for Heroes II)
Land van herkomst: VS
Te genieten met: Russische Earl Grey
Nou staat screamo erom bekend dé emotionele punkstroming bij uitstek te zijn, en dat is ook wel zo, maar ook daarbuiten wordt wel degelijk punk en hardcore met emotionele inslag gemaakt. Modern Life Is War is daar een uitstekend voorbeeld. In alles - artwork, titels, teksten, melodieën, zang - is het zowel een wat donkerder als gevoeliger broertje van veel stijlgenoten. Dat levert doorgaans overigens fantastische hardcore op. Zo ook hier. Muzikaal een absoluut meesterwerkje: een slepend ritme stuwt de track voort, gitaarwerk dat op knappe wijze droevig en meeslepend wegscheurt, heerlijke koortjes (daarom houden we toch zo van hardcore, of niet). En teksten die voor hardcorebegrippen akelig direct en openhartig zijn: I promised myself I wouldn’t lead you on / so here it is confused and flawed. Die onzekerheid die zo eerlijk wordt uitgesproken - ik ben meteen verkocht. Vijf minuten gure, rauwe, dappere hardcore. En dan die desolate, kale drums die de boel afsluiten. Heersch.
95. The Angels of Light - Jackie’s Spine
Land van herkomst: VS
Te genieten met: Oostfriese Broken Orange Pekoe
Gira’s naam is uiteraard onlosmakelijk verbonden met Swans, maar zijn mooiste werk maakte hij voor mij met het folkier The Angels of Light. Folky wil overigens niet zeggen dat het dan maar is van jodelende gitaartjes en naakte deernes die met kroontjes van madeliefjes rondspringen in de weilanden - nee, bij Gira is immers óók de folk donker en duister. Op de plaat waarvan Jackie’s Spine afkomstig is - Sing ‘Other People’ - wordt er meegemusiceerd door het anders knotsgekke Akron/Family, die binnen de kaders die Gira ze stelt echter ook meedogenloos en angstaanjagend ingetogen blijken te kunnen zijn. Jackie’s Spine is de afsluiter van deze plaat, een plaat die na het nog vrij opgetogen begin al snel en onvermijdelijk richting de absolute mineur kruipt, en dit nummer is daarmee het absolute putje, het riool, de onderwereld van het album. Kwalificaties die in Gira’s geval alleen maar uiterst positief zijn, natuurlijk.
94. Tujiko Noriko – Robot Hero
Land van herkomst: Japan
Te genieten met: Kukicha
Electronicapop of popelectronica uit, eh, tja, Japan inderdaad. Jaren geleden was ik eens in één klap smoor op Noriko toen ik het uitermate warme en prettige White Film op Epitonic tegenkwam - een website die muziek van verschillende indie-artiesten aanbood en die me ook aan de Envy hielp. White Film was en is prachtig, maar tussen mij en de rest van Noriko’s oeuvre heeft het niet altijd direct even goed geboterd. Haar platen zijn namelijk lang niet allemaal heel consistent, en er valt nogal eens saai momentje. Dat ik hier dan uitgerekend haar waarschijnlijk langste en kaalste nummer kies lijkt dan frappant, maar juist in Robot Hero zit zoveel onderhuidse spanning dat dat helemaal niet vreemd blijkt. Voortgedreven door een zeer kale beat en een prachtig en subdued melancholisch melodielijntje vertelt Noriko - althans in mijn interpretatie, ik lees de teksten verder (bewust) niet - het tragische verhaal van een eenzame robotheld die uitgespuugd is door een futuristisch Tokyo dat niet op hem zit te wachten. Maakt het hele liedje nog wat zieliger. :’(
93. Thursday – Tomorrow I’ll Be You
Land van herkomst: VS
Te genieten met: Ti Kuan Yin
Thursday grossiert in het maken van uiterst pathetische post-hardcore, met veel jankerige uithalen, quasi-poëtische teksten en droevige gitaartjes. Op papier, althans naar mijn maatstaven, een recipe for disaster, maar op de één of andere manier toch al zo’n dikke tien jaar mijn muzikale rots in de branding. Niet dat ik het nog dagelijks draai (niet eens wekelijks of maandelijks) maar áls ik het draai zit het ook altijd weer gelijk goed - zoveel merkte ik wel bij het samenstellen van de lijst. Het was wel even een heikel punt: moet Thursday er nou in of niet? Daar was ik toch allang overheen? Maar toen Tomorrow I’ll Be You nog geen halve seconde draaide wist ik het al direct: ja natuurlijk huilie. Immers van weinig dingen zo’n plezier als met Geoff meejanken. We are cured! We are cured! Tevens ook wel de bijzonderste Thursday-compositie, met een niet al te alledaagse songstructuur en een bijzonder, heel urgent geluid. Terwijl ik dit typ staat ‘ie ook weer op, en tja, godverdomme, Thursday, ik hou van jullie! :’(
92. Peter Broderick - Everything I Know
Land van herkomst: VS
Te genieten met: Pai Mu Tan
Ik associeerde Peter Broderick altijd vooral met de mix van electronica en folk die een paar jaar terug zo populair was, hoewel die associatie enkel en alleen is gebaseerd op Float, de enige plaat die ik van hem heb en die ik ooit eens tezamen met Goldmund’s Malady of Elegance bij Boomkat in de uitverkoop kocht (dus in hoeverre mijn associatie klopt laat zich - voor mij - raden). De plaat van Goldmund draaide hier al snel meer rondjes dan Float; Float was best mooi, en had echt een paar fantastische momentjes, maar was soms ook lichtjes saai. Tja, die hele stroming eigenlijk - in theorie erg leuk en spannend, maar in de praktijk toch lang niet altijd aan mij besteed, beetje zijig en langig en duffig.
Blijkt die Broderick GODVERDOMME ook gewoon echte liedjes te schrijven. En mooie! Nou houd ik op z’n tijd wel van een mooi liedje, en Everything I Know is er wel een prachtvoorbeeld van. In het openingsvers moet ik - vooral om de zang - altijd onvermijdelijk even aan Will Oldham denken, hoewel het verder niet snel voor één van diens composities door zou gaan. Everything I Know is een schuchter, voorzichtig liedje met echt prachtige melodietjes (dat stukje van I never liked it / I never liked at all - poe hé) dat er keer op keer in slaagt mijn hart te verwarmen.
91. Stupid Babies Go Mad - Damaged 4
Land van herkomst: eh…...
Te genieten met: Hot Tea Grog
Hé, Stupid Babies Go Mad! Die komen uit, eh, ja, hoe het daar ook alweer. Puntje van mijn tong. Azië. Zo’n eiland. Begint met een J. Nee, niet Jemen. Ja...… ja...… ach ja, Japan natuurlijk. Japan. Dat krijg je als je verder niet zo veel met zo’n landje hebt.
Stupid Babies Go Mad deelde een 10” met het welbekende Boris en wist daarop die groep volledig uit de running te blazen door met een gestoorde, haast acht minuten durende pastische van rock ‘n roll, punk en heavy metal zoveel enthousiasme en luistergenot op te wekken dat het fysiek onmogelijk werd om die hele plaat nog om te draaien, zo vastgesmolten als ‘ie verder toch al zat aan de platenspeler na die opeenstapeling van snelheidsovertredingen die ze hadden gepleegd. Hiervan ga ík zelfs luchtigaar spelen, en ik heb niet eens zo’n ding. Moet je nagaan.
Extragratis YouTube-playlistje.
Land van herkomst: Israël
Te genieten met: Wissotzky Bedouin Chai
De laatste/eerste song op de lijst is door mijn vrouw gekozen. Dat zat zo: ik meldde al eerder dat ik het zwaar moeilijk had met het samenstellen van de onderste regionen van de lijst - voor de nummers van pakweg 60-70 tot 100 had ik (letterlijk) een paar honderd kandidaten, en door de bomen zag ik op een gegeven moment het bos niet meer, en het indelen van die onderste rangen werd zo nog veel moeilijker dan de bovenste regionen - en dat terwijl het ‘maar’ de onderste regionen zijn! Uiteindelijk kwam ik er tot 99 wel uit, hoewel ik nog steeds ben blijven schuiven en er af en toe plots weer wat anders in donderde, maar het kiezen voor nummer 100 vond ik wel zo moeilijk dat ik een voorselectie heb gemaakt en die aan mijn vrouw heb voorgelegd. Die vond met afstand dit nummer het mooist (“die móet er toch in!”) en kandidaten als Wintercoats en Hype Williams verschillende maten van minder indrukwekkend. Zo dus: Asaf Avidan. Een artiest met wie ik niet echt veel op heb; ik heb al meerdere malen digitale winkelmandjes volgegooid met zijn platen, maar van kopen is het niet gekomen. Daarvoor is het gewoon niet echt mijn muziek genoeg. Voor een paar nummers maak ik echter heel graag een uitzondering. Different Pulses is er daar een van, maar deze vind ik nog wat mooier - in deze uitvoering welteverstaan. (Imagine my deception toen ik de hele plaat pindakaaste en plots een heel andere versie hoorde - blij dat ik er mijn centen niet aan had besteed.) Overigens schijnt dit nummer in de een of andere remix heel beroemd te zijn geworden, maar die versie heb ik tot op heden nog niet gehoord. De moeite waard? Deze vind ik in ieder geval prachtig. Maakte de goede man maar meer materiaal als dit!
99. Fiona Apple - Paper Bag
Land van herkomst: VS
Te genieten met: Organic Wild Tree Mini Tuo Cha Pu Erh
Fiona Apple heeft jarenlang mijn top 10 aangevoerd; heel lang vond ik het de allermooiste plaat, toen een tijdje één van de allermooiste, en toen is ‘ie stilletjes mijn top 10 uit verdwenen - hoewel ‘ie nog steeds 5* scoort. Zoiets statisch als een onveranderende top 10 vind ik heel lastig, en ik heb af en toe dan ook de neiging om het hele gebeuren maar eens flink overhoop te schoppen. Daarnaast heeft When the Pawn… na al die jaren en die zo vele luisterbeurten voor mij wel een beetje aan kracht ingeboet - hoewel ik het nog steeds een meesterwerk vind, draai ik de hele plaat nog maar zelden. En toch: die prachtige liedjes. Niet in de laatste plaats vanwege de productie van Jon Brion, die een tijdlang mocht rekenen op de felbegeerde wisselbeker ‘Svens favoriete muziekpersoon all-round’. Paper Bag is wat mij betreft Apple’s mooiste liedje - geweldige tekst, die met voortdurend aanzwellende intensiteit wordt gedeclameerd, de pianobegeleiding die er volledig, hulpeloos, in meegaat: die felle dreunen voordat Apple zingt, ’And I went crazy again today / looking for a strand to climb / looking for a little hope’, zo desperaat en toch zo sterk, Apple die maar doorknokt and emerges, Fiona, The Victor. En natuurlijk de tutsjes van Brion, met de strijkertjes, de percussie, de warmte. Draai dit nummer in een straal van 100 meter om mij heen en ik zing luidkeels (en völlig vals) mee; ik kan er niks aan doen.
98. CRIM3S - Fade
Land van herkomst: UK
Te genieten met: Celestial Seasonings Mandarin Orange Spice
Als je een beetje op YouTube rondsurft in het gebied van vage beats, ronkende synths en gepitchte vocalen loop je nog weleens het r‡s‡co plѺ†S H3† L▲N∆ V▲N ∆3 UN‡CѺD3 B‡NN3N †3 V▲LL3N. Bepaald geen garantie voor kwaliteit, maar binnen de niche die in zich de esthetiek van overstuurde beats, suizende synths, horrorfilms en het interwebs verenigt, is toch heel wat moois te ontdekken. Witch house - een soort geuzennaam, want de zelfbenoemde bedenker deed het af als een grap - levert een hoop ongeïnspireerde drab maar óók wat uitstekende, innovatieve muziek op, en CRIM3S is daarvan een uitstekend voorbeeld. Oppervlakkig gezien misschien schreeuwerige hipsterchavs, maar dan wel met een gigantische lading creativiteit en muzikaliteit die heel voelbaar net onder de gitzwarte, kolkende oppervlakte dobbert en zo af en toe songs als dit fenomenale Fade oplevert. Die aanzwellende noisy synth aan het begin, met die smerige hi-hat en claps, tot de basdrum erin dondert en die noisy synth er, hop, uittrapt, waarna een zeer vies ronkend baslijntje én dat geniale melodietje de boel overnemen en het van voren af aan weer langzaam begint aan te zwellen. Over dat hele gebeuren schreeuwt Sadie zich kapot, de absolute kers op deze heksentaart - en dan dat effectieve delaytje op die vocalen er nog bij. Damn.
97. Shiina Ringo - Gibs
Land van herkomst: Japan
Te genieten met: Sakura Black Tea Blend
Shiina Ringo vernoemde zichzelf naar Fiona Apple - Shiina Yumiko is haar echte naam; de familienaam Shiina hield ze intact, Yumiko verruilde ze voor Ringo, Japans voor appel. Daarmee was Fiona Apple aanvankelijk wel haar grootste inspiratiebron, en dat is op haar debuutplaat Muzai Moratorium ook nog wel te horen (check zo’n song als Onaji Yoru maar eens), hoewel ook dáár al iets van de ontluikende gekte te horen was die op de vervolgplaten Shouso Strip en Karuki Zamen Kuri no Hana (=KZK) echt vorm zou krijgen. De tracklists van die beide platen waren symmetrisch opgesteld en de respectievelijke speelduren kwamen op een knappe 55:55 en 44:44. Ook muzikaal werd het steeds vreemder en eclectischer; Greg Bueno van musicwhore.org concludeerde na het horen van KZK dat “Shiina Ringo goes where the Flaming Lips have yet to go” (al is dat inmiddels achterhaald). Knap genoeg verloor Ringo echter nooit de liedjes uit het oog, en het kiezen uit de waslijst aan fantastische nummers is dan ook bepaald geen makkelijke opgave. Gibs is een vrij klassieke rocker, maar wel één met een heerlijke portie pathos en natuurlijk die fantastische stem van Ringo, die krassen kan als de beste. Veel meer ‘rock’ zal het in deze lijst niet worden (de oplettende luisteraar kan zelfs Kurt en Courtney in de tekst onderscheiden), hoewel Ringo zelf in dit stadium van haar carrière de rock al lang en breed voorbij was gezeild; evengoed misschien wel haar mooiste compositie.
96. Modern Life Is War - Hair Raising Accounts of Restless Ghosts (AKA Hell Is for Heroes II)
Land van herkomst: VS
Te genieten met: Russische Earl Grey
Nou staat screamo erom bekend dé emotionele punkstroming bij uitstek te zijn, en dat is ook wel zo, maar ook daarbuiten wordt wel degelijk punk en hardcore met emotionele inslag gemaakt. Modern Life Is War is daar een uitstekend voorbeeld. In alles - artwork, titels, teksten, melodieën, zang - is het zowel een wat donkerder als gevoeliger broertje van veel stijlgenoten. Dat levert doorgaans overigens fantastische hardcore op. Zo ook hier. Muzikaal een absoluut meesterwerkje: een slepend ritme stuwt de track voort, gitaarwerk dat op knappe wijze droevig en meeslepend wegscheurt, heerlijke koortjes (daarom houden we toch zo van hardcore, of niet). En teksten die voor hardcorebegrippen akelig direct en openhartig zijn: I promised myself I wouldn’t lead you on / so here it is confused and flawed. Die onzekerheid die zo eerlijk wordt uitgesproken - ik ben meteen verkocht. Vijf minuten gure, rauwe, dappere hardcore. En dan die desolate, kale drums die de boel afsluiten. Heersch.
95. The Angels of Light - Jackie’s Spine
Land van herkomst: VS
Te genieten met: Oostfriese Broken Orange Pekoe
Gira’s naam is uiteraard onlosmakelijk verbonden met Swans, maar zijn mooiste werk maakte hij voor mij met het folkier The Angels of Light. Folky wil overigens niet zeggen dat het dan maar is van jodelende gitaartjes en naakte deernes die met kroontjes van madeliefjes rondspringen in de weilanden - nee, bij Gira is immers óók de folk donker en duister. Op de plaat waarvan Jackie’s Spine afkomstig is - Sing ‘Other People’ - wordt er meegemusiceerd door het anders knotsgekke Akron/Family, die binnen de kaders die Gira ze stelt echter ook meedogenloos en angstaanjagend ingetogen blijken te kunnen zijn. Jackie’s Spine is de afsluiter van deze plaat, een plaat die na het nog vrij opgetogen begin al snel en onvermijdelijk richting de absolute mineur kruipt, en dit nummer is daarmee het absolute putje, het riool, de onderwereld van het album. Kwalificaties die in Gira’s geval alleen maar uiterst positief zijn, natuurlijk.
94. Tujiko Noriko – Robot Hero
Land van herkomst: Japan
Te genieten met: Kukicha
Electronicapop of popelectronica uit, eh, tja, Japan inderdaad. Jaren geleden was ik eens in één klap smoor op Noriko toen ik het uitermate warme en prettige White Film op Epitonic tegenkwam - een website die muziek van verschillende indie-artiesten aanbood en die me ook aan de Envy hielp. White Film was en is prachtig, maar tussen mij en de rest van Noriko’s oeuvre heeft het niet altijd direct even goed geboterd. Haar platen zijn namelijk lang niet allemaal heel consistent, en er valt nogal eens saai momentje. Dat ik hier dan uitgerekend haar waarschijnlijk langste en kaalste nummer kies lijkt dan frappant, maar juist in Robot Hero zit zoveel onderhuidse spanning dat dat helemaal niet vreemd blijkt. Voortgedreven door een zeer kale beat en een prachtig en subdued melancholisch melodielijntje vertelt Noriko - althans in mijn interpretatie, ik lees de teksten verder (bewust) niet - het tragische verhaal van een eenzame robotheld die uitgespuugd is door een futuristisch Tokyo dat niet op hem zit te wachten. Maakt het hele liedje nog wat zieliger. :’(
93. Thursday – Tomorrow I’ll Be You
Land van herkomst: VS
Te genieten met: Ti Kuan Yin
Thursday grossiert in het maken van uiterst pathetische post-hardcore, met veel jankerige uithalen, quasi-poëtische teksten en droevige gitaartjes. Op papier, althans naar mijn maatstaven, een recipe for disaster, maar op de één of andere manier toch al zo’n dikke tien jaar mijn muzikale rots in de branding. Niet dat ik het nog dagelijks draai (niet eens wekelijks of maandelijks) maar áls ik het draai zit het ook altijd weer gelijk goed - zoveel merkte ik wel bij het samenstellen van de lijst. Het was wel even een heikel punt: moet Thursday er nou in of niet? Daar was ik toch allang overheen? Maar toen Tomorrow I’ll Be You nog geen halve seconde draaide wist ik het al direct: ja natuurlijk huilie. Immers van weinig dingen zo’n plezier als met Geoff meejanken. We are cured! We are cured! Tevens ook wel de bijzonderste Thursday-compositie, met een niet al te alledaagse songstructuur en een bijzonder, heel urgent geluid. Terwijl ik dit typ staat ‘ie ook weer op, en tja, godverdomme, Thursday, ik hou van jullie! :’(
92. Peter Broderick - Everything I Know
Land van herkomst: VS
Te genieten met: Pai Mu Tan
Ik associeerde Peter Broderick altijd vooral met de mix van electronica en folk die een paar jaar terug zo populair was, hoewel die associatie enkel en alleen is gebaseerd op Float, de enige plaat die ik van hem heb en die ik ooit eens tezamen met Goldmund’s Malady of Elegance bij Boomkat in de uitverkoop kocht (dus in hoeverre mijn associatie klopt laat zich - voor mij - raden). De plaat van Goldmund draaide hier al snel meer rondjes dan Float; Float was best mooi, en had echt een paar fantastische momentjes, maar was soms ook lichtjes saai. Tja, die hele stroming eigenlijk - in theorie erg leuk en spannend, maar in de praktijk toch lang niet altijd aan mij besteed, beetje zijig en langig en duffig.
Blijkt die Broderick GODVERDOMME ook gewoon echte liedjes te schrijven. En mooie! Nou houd ik op z’n tijd wel van een mooi liedje, en Everything I Know is er wel een prachtvoorbeeld van. In het openingsvers moet ik - vooral om de zang - altijd onvermijdelijk even aan Will Oldham denken, hoewel het verder niet snel voor één van diens composities door zou gaan. Everything I Know is een schuchter, voorzichtig liedje met echt prachtige melodietjes (dat stukje van I never liked it / I never liked at all - poe hé) dat er keer op keer in slaagt mijn hart te verwarmen.
91. Stupid Babies Go Mad - Damaged 4
Land van herkomst: eh…...
Te genieten met: Hot Tea Grog
Hé, Stupid Babies Go Mad! Die komen uit, eh, ja, hoe het daar ook alweer. Puntje van mijn tong. Azië. Zo’n eiland. Begint met een J. Nee, niet Jemen. Ja...… ja...… ach ja, Japan natuurlijk. Japan. Dat krijg je als je verder niet zo veel met zo’n landje hebt.
Stupid Babies Go Mad deelde een 10” met het welbekende Boris en wist daarop die groep volledig uit de running te blazen door met een gestoorde, haast acht minuten durende pastische van rock ‘n roll, punk en heavy metal zoveel enthousiasme en luistergenot op te wekken dat het fysiek onmogelijk werd om die hele plaat nog om te draaien, zo vastgesmolten als ‘ie verder toch al zat aan de platenspeler na die opeenstapeling van snelheidsovertredingen die ze hadden gepleegd. Hiervan ga ík zelfs luchtigaar spelen, en ik heb niet eens zo’n ding. Moet je nagaan.
Extragratis YouTube-playlistje.
0
geplaatst: 26 november 2013, 17:59 uur
Dat nummer van SBGM heb je een keer op een mixtape gezet en draai ik nog steeds vaak en graag. Geniaal nummer!
Mooie aftrap
Mooie aftrap
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.