Genres / Rock / Het Metal Album van de Week
zoeken in:
0
geplaatst: 17 juni 2012, 13:26 uur
Mooizo
Ja, het is inderdaad niet bijzonder duister of depressief, eerder rustig en sfeervol. Al gaat het wat ver om het vrolijk te noemen, maar dat spreekt voor zich 
Ja, het is inderdaad niet bijzonder duister of depressief, eerder rustig en sfeervol. Al gaat het wat ver om het vrolijk te noemen, maar dat spreekt voor zich 
0
geplaatst: 17 juni 2012, 23:49 uur
0
geplaatst: 18 juni 2012, 00:52 uur
Ja! Hierzo, present!
Om een beetje tegenwicht te brengen aan alle death/grind/thrash en andere 'lompe' metal-acts, heb ik een meer bluesy, stonerachtige CD gekozen, nl het geweldige, fantastische album:
World Class van de band Caltrop

Heerlijke band, doen alles zelf en hebben nét hun 2e album uitgebracht, maar hun eerste is nét iets rauwer en genialer, wat mij betreft. Er staat al een stukje bij het album zelf, dus ik zal het kort houden:
Heerlijk zware sound, dikke bassen en voortbeukende drums, met daaroverheen snijdende, zingende gitaren, en iele, maar tegelijkertijd verrassend passende zanglijnen. Een beetje een stoner-atmosfeertje (ofzo?), en het geheel voelt ook wel bleusy aan (lekkere solo'tjes!), maar verliest nooit zijn serieuze ondertoon, en gebruikt lange songs, opbouwende en, soms (mild) ingewikkelde, structuren om samen een geweldig meeslepend geheel te bouwen!
Doe ermee wat je wilt, maar een tip; als je 'em een kans geeft, luister hem 't lieft in z'n geheel (of; begin iig bij het begin) dan werkt t het best.
Veel plezier ermee!
Om een beetje tegenwicht te brengen aan alle death/grind/thrash en andere 'lompe' metal-acts, heb ik een meer bluesy, stonerachtige CD gekozen, nl het geweldige, fantastische album:
World Class van de band Caltrop

Heerlijke band, doen alles zelf en hebben nét hun 2e album uitgebracht, maar hun eerste is nét iets rauwer en genialer, wat mij betreft. Er staat al een stukje bij het album zelf, dus ik zal het kort houden:
Heerlijk zware sound, dikke bassen en voortbeukende drums, met daaroverheen snijdende, zingende gitaren, en iele, maar tegelijkertijd verrassend passende zanglijnen. Een beetje een stoner-atmosfeertje (ofzo?), en het geheel voelt ook wel bleusy aan (lekkere solo'tjes!), maar verliest nooit zijn serieuze ondertoon, en gebruikt lange songs, opbouwende en, soms (mild) ingewikkelde, structuren om samen een geweldig meeslepend geheel te bouwen!
Doe ermee wat je wilt, maar een tip; als je 'em een kans geeft, luister hem 't lieft in z'n geheel (of; begin iig bij het begin) dan werkt t het best.
Veel plezier ermee!
0
geplaatst: 18 juni 2012, 13:06 uur
Hier ben ik best benieuwd naar, eigenlijk. Wil sowieso wat stoner achtige dingen checken. Ziet er goed uit, dit.
0
geplaatst: 18 juni 2012, 20:03 uur
Lau1986 schreef:
Iedereen is verslaafd aan het voetbal?
Misschien wel handig trouwens:
Vomitory - Opus Mortis VIII (2011)
Iedereen is verslaafd aan het voetbal?

Misschien wel handig trouwens:
Vomitory - Opus Mortis VIII (2011)
Erg vet hoor! Torturous Ingenious alleen al!
Khad eigenlijk niet verwacht dat ik het goed zou vinden, de beschrijving stond me niet erg aan.

0
geplaatst: 19 juni 2012, 13:40 uur
Caltrop // World Class is een goede stoner plaat, niets wereldschokkends, maar goed tout court.. Enkel de stem vind ik bij momenten iets te zwak uitvallen.
0
geplaatst: 24 juni 2012, 01:22 uur
Vanwege de grote kans dat ik morgen wel erg laat uit mijn bed rol, hier nu al mijn bijdrage voor de liefhebbers van de oude school. Het klaslokaal speed/thrash om precies te zijn.
Echter... hou je niet van melodieuze metal, dan is deze gemakkelijk over te slaan.
Jewel - Revolution in Heaven (1991)

Een Nederlandse band met gitarist Henky Backer, die nog een prijs in de wacht sleept als beste metalgitarist bij een radioprogramma (Vara's Vuurwerk?).
Voor mij persoonlijk een bijzondere cd en band, aangezien ik het genoegen heb gehad tijdens hun laatste tour in het voorprogramma te mogen spelen.
Vandaag weer eens gedraaid na een aantal jaren en dan vraag ik me af waarom dit zo lang terzijde heeft gelegen.
Bij vlagen vrolijk, vooral door de gitaarsolo's, maar vooral is dit een potje oude metal die meer luisteraars verdient.
Een band die in het rijtje 'bekende Nederlandse metalbands van de jaren 80' niet mag ontbreken, maar lang niet altijd wordt genoemd.
Anno 2010 was dit album niet eens toegevoegd op MuMe. Nu twee jaar later nog geen enkele stem, buiten de mijne.
Onbestaanbaar, vind ik.
Ken uw klassiekers cq. mijlpalen ... en dat geldt zeker voor deze band binnen de Nederlandse metalen historie.
Dat je geen 4,5 aan dit album kwijt kunt kan ik wel begrijpen, maar het idee dat dit album gewoonweg onbekend is... daar moet maar eens verandering in komen.
Echter... hou je niet van melodieuze metal, dan is deze gemakkelijk over te slaan.
Jewel - Revolution in Heaven (1991)

Een Nederlandse band met gitarist Henky Backer, die nog een prijs in de wacht sleept als beste metalgitarist bij een radioprogramma (Vara's Vuurwerk?).
Voor mij persoonlijk een bijzondere cd en band, aangezien ik het genoegen heb gehad tijdens hun laatste tour in het voorprogramma te mogen spelen.
Vandaag weer eens gedraaid na een aantal jaren en dan vraag ik me af waarom dit zo lang terzijde heeft gelegen.
Bij vlagen vrolijk, vooral door de gitaarsolo's, maar vooral is dit een potje oude metal die meer luisteraars verdient.
Een band die in het rijtje 'bekende Nederlandse metalbands van de jaren 80' niet mag ontbreken, maar lang niet altijd wordt genoemd.
Anno 2010 was dit album niet eens toegevoegd op MuMe. Nu twee jaar later nog geen enkele stem, buiten de mijne.
Onbestaanbaar, vind ik.
Ken uw klassiekers cq. mijlpalen ... en dat geldt zeker voor deze band binnen de Nederlandse metalen historie.
Dat je geen 4,5 aan dit album kwijt kunt kan ik wel begrijpen, maar het idee dat dit album gewoonweg onbekend is... daar moet maar eens verandering in komen.
0
geplaatst: 24 juni 2012, 01:33 uur
Sympathieke uitstraling, gave hoes. Thrash is normaal niet echt mijn genre, maar eens zien of deze jongens mijn vleugels doen spreiden.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 24 juni 2012, 11:48 uur
Ah, Jewel. Veel over gelezen in mijn Aardschokken destijds maar compleet uit het oog verloren. Nog een werkje bij. Ik sta wel een tiental albums ten achter maar dat komt in orde. Isole en Gwynbleidd leiden voorlopig de dans maar ik moet nog veel beluisteren.
0
geplaatst: 24 juni 2012, 11:51 uur
Dit klinkt veelbelovend moet ik zeggen! Heb de naam ik weet niet hoe vaak langs zien komen (in o.a. de Aardschok) maar nooit aandacht aan besteed. We gaan zien of dat een grote misrekening mijnerzijds is geweest...De hoes en het logo zien er in ieder geval al uitnodigend uit!
0
geplaatst: 24 juni 2012, 14:29 uur
Hmm, niets voor mij, ben ik bang. Oh en Niels, Bennerd, AOVV, wat is dat toch met die Pokémon-avatars!?
0
geplaatst: 24 juni 2012, 15:09 uur
Pokemon-dagen (21- en 22 juni) zijn net achter de rug en sommigen hebben de avatar van die dagen nu nog behouden. Ik had Alakazam! 

0
geplaatst: 24 juni 2012, 17:49 uur
jasper1991 schreef:
Pokemon-dagen (21- en 22 juni) zijn net achter de rug en sommigen hebben de avatar van die dagen nu nog behouden. Ik had Alakazam!
Meer metal dan dat krijg je het niet!

0
geplaatst: 24 juni 2012, 18:21 uur
Die staat bij mij toch wel erg hoog wat betreft metalplaatjes! Die ben ik vergeten in m'n topic..
0
geplaatst: 29 juni 2012, 22:32 uur
Zondag is het mijn beurt. Best een druk weekend voor de boeg, maar in de verloren minuten zal ik een stukje schrijven en ergens zondag posten (kan best later op de avond worden ...).
Ben niet heel actief geweest in het topic (nergens eigenlijk op dit forum), maar ik volg het wel. De meeste albums tot nu toe zijn niet echt aan mij besteedt, maar dat weerhoudt mij er niet van het topic te blijven volgen.
Dan weten jullie in ieder geval dat ik niet vergeten ben dat ik deze zondag de eer heb het metal album vd week te selecteren
Ben niet heel actief geweest in het topic (nergens eigenlijk op dit forum), maar ik volg het wel. De meeste albums tot nu toe zijn niet echt aan mij besteedt, maar dat weerhoudt mij er niet van het topic te blijven volgen.
Dan weten jullie in ieder geval dat ik niet vergeten ben dat ik deze zondag de eer heb het metal album vd week te selecteren

0
geplaatst: 30 juni 2012, 20:39 uur
De laatste tijd ook niet veel hier geweest. Binnen een paar weken hoop ik hier weer wat op- en in te halen. Vanwege gebrek aan tijd kan ik slechts een paar topics volgen. Ga ik ergens anders, moet ik er een ander voor laten vallen. Momenteel veel albums herbeluisterd voor de decennium's top-20's. Morgen is trouwens de laatste dag om je jaren '80 top in te sturen. Toch het metal-decennium bij uitstek, insturen jullie lijstjes dus! Hierzo!!. Dat uit de uitslag mag blijken waar in de eighties goede muziek vandaan kwam!
Jewel ben ik indertijd ook veel tegengekomen in de metalblaadjes, maar nooit toe gekomen iets van te beluisteren. Daar zal dus binnenkort verandering in komen.
Jewel ben ik indertijd ook veel tegengekomen in de metalblaadjes, maar nooit toe gekomen iets van te beluisteren. Daar zal dus binnenkort verandering in komen.
0
geplaatst: 30 juni 2012, 23:16 uur
Revolution In Heaven verdient een re-release. Uitermate sympathieke plaat. Ik heb hem lang niet meer gehoord maar zo was het in mijn herinnering. La Morta is wel opnieuw uitgebracht en die heb ik dan ook wel. Maar dat is maar een EP.
Ik heb nog een teepje (van een LP uit de bieb overgenomen honderd jaar geleden) van Nou Al Moe? Het befaamde live album van de band waarin de geinige, feestelijke sfeer van de optredens redelijk goed uit de verf kwam.
Gewoon een leuke klassieke metalband. Thrash is een etiket. De band leunde ook erg veel op toffe speed en heavy metal pijlers.
Ik heb nog een teepje (van een LP uit de bieb overgenomen honderd jaar geleden) van Nou Al Moe? Het befaamde live album van de band waarin de geinige, feestelijke sfeer van de optredens redelijk goed uit de verf kwam.
Gewoon een leuke klassieke metalband. Thrash is een etiket. De band leunde ook erg veel op toffe speed en heavy metal pijlers.
0
geplaatst: 1 juli 2012, 11:32 uur
Hier dan mijn inzending:

Ouroboros - Glorification Of A Myth
Ouroboros, dat in het Grieks staart-eter betekent, is een vijftal afkomstig uit Australië. Onder deze naam timmeren de heren aan de weg sinds 2009. Daarvoor (vanaf 2001) opereerde ze onder de naam Dred, waarover bij mij niks bekend is.
'Glorification Of A Myth' is het eerste (en tot nu toe enige) werk dat ze uit hebben gebracht. De basis is (technische) death metal, met regelmatig trash invloeden. Er zit veel variatie in de song structuren, maar vrijwel overal gaat het gas er flink op. De muzikanten bewijzen stuk voor stuk hun instrument uitstekend te beheersen. Een indrukwekkend album, zeker gezien het om een debuut cd gaat.
Het is energiek, melodieus, gevarieerd en agressief. Enjoy!

Ouroboros - Glorification Of A Myth
Ouroboros, dat in het Grieks staart-eter betekent, is een vijftal afkomstig uit Australië. Onder deze naam timmeren de heren aan de weg sinds 2009. Daarvoor (vanaf 2001) opereerde ze onder de naam Dred, waarover bij mij niks bekend is.
'Glorification Of A Myth' is het eerste (en tot nu toe enige) werk dat ze uit hebben gebracht. De basis is (technische) death metal, met regelmatig trash invloeden. Er zit veel variatie in de song structuren, maar vrijwel overal gaat het gas er flink op. De muzikanten bewijzen stuk voor stuk hun instrument uitstekend te beheersen. Een indrukwekkend album, zeker gezien het om een debuut cd gaat.
Het is energiek, melodieus, gevarieerd en agressief. Enjoy!

0
geplaatst: 1 juli 2012, 11:37 uur
Ik heb onlangs nog iets gelezen over deze band. Blijkbaar is er een discussie ontstaan omtrent het feit dat deze band subsidies gekregen heeft van de overheid.
Ik ben benieuwd.
Ik ben benieuwd.

0
geplaatst: 1 juli 2012, 11:56 uur
Ik las het op de Facebook-pagina van Ne Obliviscaris, landgenoten van Ouroboros. Gaaf dat de overheid subsidies geeft aan deze band. Veel Australische metalbands hebben een uniek geluid dus ik ben benieuwd. 

0
geplaatst: 1 juli 2012, 23:05 uur
Oké, dus gewoon je projectje een Griekse naam geven en dat geld komt wel je kant op? 

0
geplaatst: 6 juli 2012, 16:30 uur
Iik heb Ouroboros maar een draaibeurt gegeven, niettegenstaande die technical death niet echt mijn ding is. En ook deze plaat kon mijn niet van het tegenovergestelde overtuigen.
Het zal wel aan mij liggen, maar die technische death metal vind ik maar een saaie bedoening. De meeste bands (die ik dan al gehoord heb) zitten ook altijd in hetzelfde ritme, je hoort telkens hetzelfde gitaargeluid, de obligate gitaarsolo hier en daar. Riffs die voordenderen van break naar break. Vastgeroeste ongstructuren die telkens maar terugkeren. Enfin, no offence, maar ik ben geen liefhebber. Maar dat was al duidelijk veronderstel ik. Het lichtpuntje bij deze plaat vind ik de thrash invloeden die het geheel zo nu en dan een frisse adem geven.
Het zal wel aan mij liggen, maar die technische death metal vind ik maar een saaie bedoening. De meeste bands (die ik dan al gehoord heb) zitten ook altijd in hetzelfde ritme, je hoort telkens hetzelfde gitaargeluid, de obligate gitaarsolo hier en daar. Riffs die voordenderen van break naar break. Vastgeroeste ongstructuren die telkens maar terugkeren. Enfin, no offence, maar ik ben geen liefhebber. Maar dat was al duidelijk veronderstel ik. Het lichtpuntje bij deze plaat vind ik de thrash invloeden die het geheel zo nu en dan een frisse adem geven.
0
geplaatst: 6 juli 2012, 19:54 uur
Ik lig hopeloos veel achter. Binnenkort toch maar eens een weekje elke avond wat gaan beluisteren!
0
geplaatst: 6 juli 2012, 21:52 uur
Ik heb Ouroboros nu 2 keer beluisterd en ik deel de mening van essence. Te technisch naar mijn goesting.. Het zijn goede muzikanten, maar de muziek doet me helemaal niets.
0
geplaatst: 8 juli 2012, 13:57 uur
Guinness1980 schreef:
Ik lig hopeloos veel achter. Binnenkort toch maar eens een weekje elke avond wat gaan beluisteren!
Goed idee, ik kan ook al lang niet meer volgen..

* denotes required fields.