MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Don Cappuccino schreef:
(quote)

Daar ben ik het mee eens. Anata is meer thinking man´s death metal dan echt brute death metal.

Dat trekt mij juist eigenlijk wel aan; soms doodvermoeiend, al die loeizware death metal..
Ik ga em eens checken, v/d week.

Ik heb dit topic de laatste weken nauwelijks gevolgd (helaas), wegens een combinatie van weinig tijd, weinig zin en de kwalitatief gezien matige oordopjes van mijn telefoon als beste optie om muziek te horen.
Icon wil ik graag horen, voor de rest heb ik nog niet het idee gehad veel gemist te hebben de laatste weken. Maar dat kan aan mij liggen.

wizard schreef:
[...] voor de rest heb ik nog niet het idee gehad veel gemist te hebben de laatste weken. Maar dat kan aan mij liggen.

Hoeveel weken bedoel je? Gwynbleidd is wel goed, moet je zeker chekken!

Ok, zal ik doen ...al veel goeds over gelezen.

Vandaag is het dus mijn beurt om een album voor te stellen, heb ik gezien. Omdat ik in de namiddag geen tijd heb (of toch nauwelijks tijd), presenteer ik de plaat maar meteen in de voormiddag. Kunnen jullie er misschien wat vlugger invliegen.

De plaat die ik gekozen heb, is 'Slaughtersun (Crown of the Triarchy)'. Daar zit een apart verhaal achter, omdat ik het niet ontdekt heb via MusicMeter, in tegenstelling tot zovele platen. Ik heb deze band ontdekt op RateYourMusic, en ben meteen de pagina op MusicMeter gaan opzoeken. Tot mijn verbazing bestond die nog niet, dus heb ik zelf de platen van deze Zweedse black metalband uit de jaren '90 (twee langspelers, één EP) toegevoegd.

Ik heb mijn mening bij het album zelf uitgeschreven, het staat je vrij om die te lezen. Maar het ervaren zal je voornamelijk zelf moeten doen, natuurlijk. Mijn vorige inzending was geen onverdeeld succes, en dat verwacht ik van deze plaat ook zeker niet. Ik heb al een nummer ingestuurd voor onze eigen Heavy metal ladder, namelijk het openingsnummer 'The Knell and the World'. Dit nummer geeft een aardig beeld van de plaat. Ik vind het in ieder geval een geweldige plaat, helaas de eerste afvaller in mijn eigen topic, maar ach, er moet er altijd één als eerste afvallen.

Hieronder de hoes van het album, die erg fraai is, maar wat mij betreft niet echt een goed beeld geeft van de muziek:

(afbeelding)

Mijn vorige inzending:

Djevel - Dodssanger (2011)

Owla, we zijn al een week verder en kheb Anata nog niet deftig beluisterd. Anyway, kben benieuwd, van u verwacht ik enkel kwaliteit.

Volgens mij vond ik dit nogal saai... nog maar eens dat nummertje luisteren dan.

Ik ken het totaal niet. Ik laat me verrassen.

jasper1991 schreef:
Volgens mij vond ik dit nogal saai... nog maar eens dat nummertje luisteren dan.

Jij vond het inderdaad saai, en dat is nog licht uitgedrukt, dacht ik..

Maar, probeer het inderdaad nog een keer. Wie weet.

Hopelijk komt er sebiet eens een rustpauze in het album.. 't is nogal heavy

Slaughtersun van Dawn is wel een érg hard album, waarbij de hoes nogal een tegenovergesteld beeld geeft van de muziek.
Khad niet gedacht dat ik het ging kunnen uitzitten, maar de laatste 2 nummers (en vooral Stalker's Blessing) vond ik best wel goed. Dus ofwel is het 2de deel van het album beter dan het eerste, ofwel moest ik gewoon eventjes wennen aan de muziek. Maar écht goed ga ik het nooit vinden denk ik, daarvoor is het iets te heavy. Ik heb graag wat meer rustpauzes in muziek.

Grappig, ondanks dat het inderdaad flink doorramt (met name de drummer veel te veel) heb ik het nooit als extreem hard ervaren.

Nog eens The Knell and the World gehoord. Het heeft niet echt de bruutheid van snoeiharde deathmetal of het venijn van kwaadaardige blackmetal. Echt fraai melodieus vind ik het ook niet. Een beetje nietszeggend eigenlijk. Sorry, AOVV!

In mijn te-beluisteren-lijst komt dit album toch wel vrij achteraan te staan...

JSPR_G schreef:
Slaughtersun van Dawn is wel een érg hard album, waarbij de hoes nogal een tegenovergesteld beeld geeft van de muziek.

Meerdere mensen zeggen dit, maar hebben jullie wel goed naar de hoes gekeken? Daar staat een fokking nucleaire explosie op man! Als DAT niet hard is...

(maar toegegeven, op het eerste gezicht lijkt het meer een hawaiiaanse zonsondergang, én het wijkt wel degelijk af van de standaard lompe muziekhoezen..)

JSPR_G schreef:
Khad niet gedacht dat ik het ging kunnen uitzitten, maar de laatste 2 nummers (en vooral Stalker's Blessing) vond ik best wel goed. Dus ofwel is het 2de deel van het album beter dan het eerste, ofwel moest ik gewoon eventjes wennen aan de muziek.

Nope, de 2 laatste nummers zijn gewoon stukken beter dan de rest. Meer diversiteit in de vocals in Stalker's Blessing en goede afwisseling tussen hard en rustig in Malediction Murder maken het einde van het album best aangenaam.

Het album in zijn geheel was, zoals niels94 aangeeft in het albumtopic, beter af geweest met een stuk minder vocals en wat variatie in de drum.

Ik loop een stuk achter wegens verbouwingen maar vandaag Benighted // Icon beluisterd en deze beviel me wel.
Alhoewel ik niet zo aan de 'knorrige' zang verslingerd ben kon de muziek mij wel boeien. Sterke melodielijnen met een lekker thrashy gitaargeluid. Aangenaam verrast.

Intussen bij Anata aanbeland.

Ik wordt er niet echt warm of koud van. Het roept totaal naast me heen. En waaraan dit ligt, daar kan ik niet zo direct de vinger op leggen. Misschien is het wel het feit - wat hier al eerder is aangehaald - dat het vooral om de techniek en de melodie draait, 'thinker's death metal' zoals Don zelf aanhaalde, en het daardoor aan kracht, directheid moet inboeten.
Ik kan het niet echt slecht noemen, daarvoor getuigt het van teveel muzikaliteit, maar het raakt me op geen enkel moment.
Op naar de volgende dan maar.

Wie mij een beetje heeft gevolgd, heeft mij van een metalliefhebber in de dop tot een echte liefhebber met een nog beperkte kennis die gestaag groeit zien gaan. Daar heeft ook dit topic een rol in gespeeld. Het leuke is dat ik een tijdje nauwelijks metal heb beluisterd, maar dat de liefde juist een maandje terug o.i.d. weer aangewakkerd is. Ik ben dus precies op het goede moment aan de beurt.

Via metal ontdekte ik ook een ander genre: screamo, waar ik ook flink wat van ben gaan ontdekken. Van dat genre zou ik zo een plaat kunnen kiezen, het aantal échte screamo albums die boven de 20 stemmen uitkomen zijn volgens mij haast op één hand te tellen (het zou me niet verbazen als het echt zo is). Gezien mijn liefde voor dat genre zou dat ook niet onlogisch zijn. Ik heb echter besloten dit niet te doen, ook al zou het technisch gezien wel mogen. Dit omdat het nog altijd Het Metal Album van de week is en niet het Metal, Screamo en Andere Harde Genres Album van de Week, daarnaast heb ik het de vorige keer (toen ik eigenlijk niet niet wist dat screamo helemaal geen subgenre van metal is) al gedaan.

Maar dat maakt het wel een stuk lastiger. Ik probeer een hoop albums, maar ik zit nog een beetje in de 'klassieker' modus, wat betekent dat ik vooral de wat bekendere werken en door users als Don Cappuccino en AOVV hoog gewaardeerde albums ken. Veel metalalbums van onder de 20 stemmen die hier nog niet voorgedragen zijn ken ik dus niet. Gelukkig had ik al een album achter de hand dat ik mooi vind en nauwelijks bekendheid geniet op MusicMeter. Deze draag ik dan ook voor als Metal Album van de Week:

Skagos - Ast (2009)

(afbeelding)

Het betreft metal zoals ik het graag hoor. De genreaanduidingen die deze groep krijgt zijn black metal en folk metal en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Sfeer staat voorop in de lang uitgesponnen nummers die op dit album staan. Deze nummers bestaan vooral uit lange instrumentale passages met zowel erg rustige momenten (waarbij soms de akoestische gitaar, maar ook de piano en zelfs violen te horen zijn) met mooie melodieën en harde stukken, met lekkere en erg sterke riffs. Ook de vocalen zijn prima, meestal betreft het goed uitgevoerde screams. Nog een pluspunt voor mezelf: de drummer doet meer dan in hetzelfde tempo door roffelen, zoals bij metal nog weleens wil gebeuren. Al met al vind ik het een sterk album dat zowel een erg sterke sfeer als lekker stevige stukken bevat. Ik hoop natuurlijk dat meer mensen het mooi vinden en ben benieuwd naar de reacties!

Mijn vorige inzending:
Orchid - Chaos Is me (1999)

Wat een slechte kwaliteit van de hoes. Ik heb een veel betere gevonden dus die ga ik even inzenden.

Het was me nog niet eens opgevallen, maar inderdaad! Dat hele stuk bovenin hoort niet eens Heb het plaatje in het stukje even aangepast.

Aha, hier heb ik nood aan, ziet eruit als een album dat mij volledig kan opslorpen en even alle muizenissen in mijn kop kan verstoten.
Vanavond eens de tijd voor pakken, se.

Hehe, toevllig: die ben ik sinds een week of drie aan het luisteren!
Vet plaatje inderdaad, zal er binnenkort eens op stemmen ook. Idd een aanrader..

Iets heel anders dan je vorige inzending, leuk is dat, die afwisseling!

Het lijkt me ook meer iets voor mij, dit. De beschrijving spreekt me in ieder geval erg aan, en als het ook nog eens goed klinkt, zou dit één van de meest gesmaakte inzendingen van deze ronde kunnen worden (voor mij dan).

Zo tegen het eind van Blossoms Will Sprout From The Carcass (geniale naam trouwens) knalt me er toch een heerlijk, warm stukje bm-riffage in, geweldig!

Dat is ook meteen wat ik echt goed vind aan deze plaat:
Ondanks dat het toch voornamelijk wel Black Metal is - wat vaak kil, koud, en erg schreeuwerig aandoet - is het hier juist enorm verzachtend en warm gemixt. Zelfs de zang heeft een soort goed binnen de perken blijvende sound die nooit écht aggressief wordt, maar wel pit heeft.
Lekker sfeervol plaatje!

Zo, ik ben weer aan de beurt. Ik lig mijlenver achter, maar dat weerhoud mij er niet van om de nieuwe inzending in te sturen.

Vandaag stel ik Vomitory met Opus Mortis VIII voor.

(afbeelding)
Deze Zweedse band maakt old school death metal in de stijl van Grave etc. Kortom Scandinavische Death metal. Heerlijke riffs een goede death grunt en een heerlijke productie maken dit een heerlijk genietbaar schijfje.
Live is de band trouwens ook aan te raden. Ik zou zeggen geniet ervan, is vooral na de EK nederlaag van het Nederlands elftal goed te verteren

Vorige inzendingen:
Zimmers Hole - When You Were Shouting At the Devil
Massacra - Enjoy the Violence
Nasty Savage - Indulgence
Viramea - Viramea

Lau1986 schreef:
Ik zou zeggen geniet ervan, is vooral na de EK nederlaag van het Nederlands elftal goed te verteren

Gaan we het zo vaak moeten draaien?

Vette band inderdaad. Dat album ken ik niet, maar Blood Rapture wel. Death metal zonder toeters en bellen.

Doorgaans vind ik death metal tamelijk ruk. Maar om het maar weer eens te proberen ga ik deze denk ik wel een kans gevUien.

Iedereen is verslaafd aan het voetbal?

Misschien wel handig trouwens:
Vomitory - Opus Mortis VIII (2011)

Ik kan nog geen keuze maken voor mijn metal album van de week. Heb ook nog genoeg dingen die hier niet op de site staan als potentiële kandidaten. Meeste albums hier spreken me vaak niet aan eigenlijk, maar hopelijk denken jullie niet hetzelfde over mijn inzending

Eentje achter door de examens. Ik heb nu net niels94 zijn album (Skagos - Ast) een eerste keer beluisterd. Echt een prachtig album! Black metal die eens niet te donker is voor mij. Leunt redelijk aan bij post-rock zelfs, vind ik. Leuke ontdekking, bedankt niels94!
Vooral Caliginosity is echt heerlijk!

Gast
geplaatst: vandaag om 07:35 uur

geplaatst: vandaag om 07:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.