MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Afgelopen week alles ingehaald en alles beluisterd (de muziek met grunts slechts 2 nummers, maar toch...).
Laat de nieuwe dus maar komen.

Ai. Door drukke agenda's mijn afspraak met dit topic wat vergeten.
Mij zou het heel goed uitkomen om een rustweek in te bouwen, en dan trakteer ik zeker volgende zondag. Ik maak daar deze week wat tijd voor dan.

Maar als jullie volle snelheid door willen, dan probeer ik morgenavond iets binnen te gooien.

Ik hoor het wel.

Als je het album gewoon plaatst is dat genoeg hoor... Ik dacht dat met de inzenddata hier en daar rekening was gehouden met vakanties, dus dat zou een rommeltje worden...

Voila, dan is hij hier toch nog, met een dagje vertraging.
Veel tijd voor lange beschrijving heb ik spijtig genoeg niet gevonden, vandaar kort en droog:

Ascend - Ample Fire Within ...

(afbeelding)

Er is al redelijk wat bij het album geschreven, dus daar zullen jullie het mee moeten doen.

Mijn vorige inzendingen:

Jamie Saft - Black Shabbis ...
Black Breath - Heavy Breath...

Een paar medetopicers kennen deze al, maar misschien is dit dan het moment op hem weer eens op te rakelen.
Anyway, enjoy!

Toffe keus essence!

Al zal ik begrijpen dat niet iedereen weg zal lopen met deze plaat. Hij is niet heel ontoegankelijk maar wel onconventioneel.

Zal hem vanavond gelijk weer eens opsnorkelen. Te lang geleden alweer dat ik hem draaide.

Da's grappig, ik heb 'm een paar dagen geleden nog als tip meegekregen van Edwynn, toen het over Sunn O))) en dergelijke hadden. Met dit metal album van de week hoop ik dan ook de draad weer volledig op te pikken.

Als je eenmaal in dat Southern Lord cirkeltje vastzit, is het lastig er weer uit te geraken haha.

Ja, zeg wel Edwynn. Ik kom er ook niet uit.
Fantastisch label.

Ah die ken ik al, goede keuze essence!

Dit ziet er erg gaaf uit! Ik ben er zeer benieuwd naar!

stond al op mn lijstje om te checken..
..dus dit is een mooie gelegenheid!

Joepie ik heb een keuze gemaakt en al een klein stukje geschreven. Zondag om 12:00 plaatsen is de regel? Het is niet de bedoeling om via pm een downloadlink te geven, of wordt dit wel op prijs gesteld? Ik heb in ieder geval pas 1 keer een link gekregen (van bennerd geloof ik), dus dat zal wel niet de norm zijn. Mijn album is in ieder geval niet erg obscuur en zal daarom vrij makkelijk te vinden moeten zijn.

Kom maar op met die PM!!

laboomzaa schreef:
Kom maar op met die PM!!

Ja werkelijk?

Waarom niet!

De ongeschreven regel is volgens mij dat er hier niet in het wilde weg met linkjes wordt rondgestrooid, maar indien het een moeilijker te vinden album betreft er wel eens naar gevraagd word via een p.m. Indien een album niet, of alleen via streaming te beluisteren valt worden linkjes ook al wel eens op prijs gesteld, omdat niet iedereen in optimale omstandigheden via streaming kan (be)luisteren. Maar ik denk niet dat het veel weerstand zal oproepen als je je album extra wil promoten via een gepm't linkje.

Ah oké, ik kijk wel wat ik morgen doe. Als ik het google krijg ik al genoeg bruikbare linkjes in ieder geval.

Zijn we al aan een nieuwe ronde begonnen?
Normaal hielden we trouwens altijd de woensdag aan.

Volgens mij vergis je je van topic.

De woensdag is voor het Rock Album Van De Week.

Zaterdagavond, teveel Guinness...

Oké, hierbij dan mijn metal album van de week.

Mare - Mare (2004)

(afbeelding)

De kortgeleefde Canadese band Mare heeft maar één officiële release op zijn naam staan, en dat is dus deze EP. Overigens niet te verwarren met een Noorse black metal groep die sinds kort dezelfde naam hanteert. De zanger en gitarist heeft in het verleden de vocalen verzorgd in The End en de drummer speelt nu in Circle Takes the Square. Mare zou je ruwweg kunnen classificeren als post-metal, maar toont op deze EP een diverser geluid dan die tag doet vermoeden. Naast de mix van sludge en post-rock (wat post-metal toch wel kenmerkt), gaat Mare een stuk experimenteler te werk. Zo valt ten eerste de afwisseling in vocalen op, die gaan van verschillende vormen van schreeuwen naar krijsen naar clean en zelfs naar a cappella (jawel). Behoorlijk indrukwekkend. Instrumentaal is het zeker even sterk, met onder andere veel tempowisselingen en wendingen binnen de nummers. Daarnaast zijn met name de wat meer jazzy passages opvallend, zoals Tropics dat een erg sterke jazzvibe kent met een duister randje eraan. Toch is het vooral allemaal vrij traag, waardoor liefhebbers van doom, sludge en aanverwanten aan hun trekken zouden moeten komen. Naast dat het traag is, is het gelukkig ook enorm atmosferisch en soms ook gewoon verwoestend. Palaces, en in het verlengde daarvan, Sun for Miles, halen zeer agressief en emotioneel uit. De EP bevat meerdere climaxen, maar komt daartoe op een originele manier. Naar mijn idee laat Mare hier echt een eigen geluid horen, en ik voel me daarom ook niet geroepen om andere bands er ter referentie bij te halen (het label verraadt sowieso al wat). Hopelijk zet dit mensen aan om dit pareltje een kans te geven! Het duurt ook maar een kleine 25 minuten, dus de stap om het te gaan luisteren zal denk ik niet zo groot zijn.

En terwijl ik dit schreef, zie ik dat Mare weer gaat touren en er zelfs een nieuw album aan kan komen!

Ah die ken ik al, tof plaatje inderdaad.

Best wel een bekend plaatje ook, daarom vreemd dat er maar twee stemmen staan. Heb 'm toen ook zelf moeten toevoegen.

Dit klinkt wel weer als iets waar ik iets mee kan. Ga ik luisteren!

Kronos schreef:
Volgens mij vergis je je van topic.

Ik dacht inderdaad dat ik in het rock topic zat...

Cabeza Borradora schreef:
Zaterdagavond, teveel Guinness...

Die "verschillende vormen van schreeuwen" schrikken me wat af, maar 25 minuten moet er in deze zomerperiode wel ergens tussen kunnen. Ik pik dus weer aan met deze, om ergens terug te beginnen...

Beschrijving klinkt super. Post-metal, sludge, post-rock, experimenteel, tempowisselingen, jazzy stukjes, afwisseling in vocalen. Met deze woorden kan je mijn aandacht wel trekken.

De vocals overtuigen me niet echt. Er bestaat veel betere post-metal dan dit.. 't Is zeker niet slecht, hoor, maar het doet me niet veel..

Gast
geplaatst: vandaag om 05:54 uur

geplaatst: vandaag om 05:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.