MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2011 competitie

zoeken in:
2. Four Tet - Locked (92, 22)
(genomineerd door Teunnis, de nummer 1 van tsjong en inquestos)

'Maar' 2 eerste plekken, maar in totaal maarliefst 22 keer genoemd, net zoveel als de nummer 1. Het verbaast me dat een dance-nummer door zoveel mensen genoemd wordt, maar het is niet meer dan terecht wat mij betreft. Dit nummer deed het in juli nog niet eens zo goed (4e in de maandladder), maar denderde in het eindspel door alle rondes heen. Er was helaas voor Four Tet een nummer dat het nog beter deed...

inquestos schreef:
Allereerst Four Tet met een heerlijke hypnotiserende nummer. Ik had 'm natuurlijk al voorbij laten komen in de 'maak kennis met 2011...' waar die nogal lauw werd ontvangen. Met 8:31 is het natuurlijk ook een wat lang nummer. Maar ik draai hem inmiddels ruim een maand dagelijks, soms meerdere malen achter elkaar, en hij verveelt nog niet. Prachtige symfonie! Beste nummer van het jaar? Wellicht...

panjoe (moderator)
Wauw, Wilco op 1, dat had ik niet verwacht. Ik dacht 100% zeker Tyler of Locked op nummer 1 terug te zien...

En daar zijn we dan. Na ons ruim 5000 berichten bezig te hebben gehouden met de beste nieuwe muziek is het tijd om het allerbeste nummer van 2011 aan te kondigen.

Ik weet nog wel dat Don Cappuccino het inbracht in het 'maak kennis met 2011'-topic, waarin het echt een absurd hoog gemiddelde haalde. En dat bleek niet het einde voor deze plaat, want ook nu gooit het nog hele hoge ogen, sterker nog, het wint met een straatlengte voorsprong op de rest. Het stroomde in het finalespel in in ronde 3 en ging eigenlijk alleen in de kwartfinale niet heel soepeltjes door. Daar werd het nog 3e achter Four Tet's Pyramid en Bon Iver's Perth. Maar die nummers heeft het nu dan ook voorbij gestreefd. Waar ik het over heb? Wilco natuurlijk! De winnaar van 2011!

1. Wilco - Art of Almost (107, 22)
(genomineerd door Don Cappuccino via het 'maak kennis met 2011'-topic, de nummer 1 van Dustbowl, dumb_helicopter, Don Cappuccino en chevy93)

Don Cappuccino schreef:
Art Of Almost is misschien wel mijn favoriete nummer van 2011. Het op het verkeerde been zettende ritme van Glenn Kotche en de jagende opbouw van Nels Cline aan het eind om uiteindelijk uit te barsten in een monsterlijke solo.

Tenslotte nog een bedankje aan alle deelnemers en in het bijzonder inquestos en Teunnis die de vaart erin hielden als ik weer eens druk of even minder gemotiveerd was. Zo'n topic in gang houden, een jaar lang, is nog best een klus, heb ik gemerkt. Zonder hen had het er niet zo mooi uitgezien. Ik ben ook blij dat dit topic ook een vervolg heeft gekregen in 2012 (er kan hier worden gestemd op de finale van januari).

Verder ben ik erg blij met alle deelnemers die toffe muziek nomineerden, in welk genre dan ook. Ik heb dit spel, omdat het me een leuke en efficiënte manier leek om de nieuwe releases bij te houden en dingen te ontdekken waar ik zelf niet zo snel op zou komen of achteraan zou gaan. Zo ben ik bv. niet zo'n fanatieke soul of hiphopliefhebber, maar heb ik door dit topic toch wel wat favorieten in die hoek bijgekregen.

Als allerlaatste dan nog even de complete Top 100 van 2011:

1. Wilco - Art of Almost (topic (Don Cappuccino))
2. Four Tet - Locked (Teunnis)
3. Amatorski - Soldier (topic (kemm))
4. Tyler, the Creator - Yonkers (Dwejkk_)
5. The Roots - The OtherSide (release)
6. Anna Calvi - Love Won't Be Leaving (Teunnis)
7. Bon Iver - Perth (hoi123)
8. Feist - How Come You Never Go There (inquestos)
9. Dominik Eulberg - Der Tanz der Gluehwuermchen (herman)
10. Raphael Saadiq - Good Man (topic (kemm))
11. Nneka - Soul Is Heavy (topic (kemm))
12. Four Tet - Pyramid (herman)
13. The Roots - Make My (feat. Big K.R.I.T.) (topic (Rhythm & Poetry))
14. Wilco - One Sunday Morning (Song for Jane Smiley's Boyfriend) (Don Cappuccino)
15. PJ Harvey - The Glorious Land (release)
16. The Roots - Kool On (Rhythm & Poetry)
17. The Black Keys - Little Black Submarines (release)
18. Austra - Lose It (inquestos)
19. M83 - Wait (Co Jackso)
20. El-P - Drones over BKLYN (Rhythm & Poetry)
21. The Horrors - Still Life (release&topic (theviking))
22. Amatorski - Peaceful (jassn)
23. James Blake - Limit to your Love (Titmeister)
24. PJ Harvey - The Words That Maketh Murder (Teunnis)
25. The Joy Formidable - Whirring (Kraay)
26. Booker T. Jones - Representing Memphis (Ataloona)
27. Evidence - You (Snoeperd)
28. Evidence feat. Raekwon & Ras Kass - The Red Carpet (topic (Rhythm & Poetry))
29. James Blake - I Never Learnt to Share (kemm)
30. Atmosphere - She's Enough (Rhythm & Poetry)
31. Björk - Mutual Core (release)
32. Ewert and the Two Dragons - Good Man Down (inquestos)
33. Elbow - The Birds (Teunnis)
34. Long Arm - Dummy (jassn)
35. Dominik Eulberg - Die 3 Millionen Musketiere (niels94)
36. Danger Mouse & Daniele Luppi - Two Against One (topic (De-noir))
37. The Boxer Rebellion - The Runner (Co Jackso)
38. Atmosphere - Became (release)
39. Steak Number Eight - Track Into The Sky (Poeha)
40. The Horrors - Moving Further Away (herman)
41. Anna Calvi - Desire (odi)
42. DeWolff - The Pistol (release)
43. tUnE-YarDs - Bizness (release)
44. Giles Corey - Blackest Bile (jassn)
45. We Were Promised Jetpacks - Pear Tree (Don Cappuccino)
46. Destroyer - Suicide Demo for Kara Walker (Kraay)
47. Laura Marling - The Beast (release)
48. Israel Nash Gripka - Drown (Co Jackso)
49. Active Child - Hanging On (inquestos)
50. The Field - Is This Power (inquestos)
51. Blaudzun - Flame on my Head (DjFrankie)
52. Jamie Woon - Lady Luck (jassn)
53. Selah Sue - This World (release/topic (kemm))
54. De Kift - Filet de Perche (AOVV)
55. Atmosphere - The Last to Say (niels94)
56. Amatorski - 22 Februar (Teunnis)
57. ...And You Will Know Us by the Trail of Dead - Summer of All Dead Souls (DjFrankie)
58. Fleet Foxes - The Shrine / An Argument (jassn)
59. Bon Iver - Calgary (Co Jackso)
60. CYNE - Enter Killmore (Rhythm & Poetry)
61. The Boxer Rebellion - Doubt (jassn)
62. STL - Dark Energy (herman)
63. Gil Scott-Heron & Jamie xx - I'll Take Care of U (Rhythm & Poetry)
64. Spinvis - Oostende (release)
65. Explosions in the Sky - Last Known Surroundings (chevy93)
66. Woodkid - Iron (topic (aERodynamIC))
67. Dominik Eulberg - Teddy Tausendtod (niels94)
68. dEUS - Constant Now (Dustbowl)
69. Lykke Li - I Know Places (kemm)
70. Iron & Wine - Your Fake Name Is Good Enough for Me (hoi123)
71. Atmosphere - I Don't Need Brighter Days (niels94)
72. The Black Keys - Lonely Boy (tsjong)
73. Bon Iver - Holocene (eindejaarslijst - Pitchfork)
74. Seasick Steve - You Can't Teach an Old Dog New Tricks (Snoeperd)
75. Elbow - Lippy Kids (release)
76. The Boxer Rebellion - No Harm (inquestos)
77. De Staat - Sweatshop (Poeha)
78. Radical Face - Always Gold (topic (aERodynamIC))
79. Steak Number Eight - Drowning in Your Blood (dumb_helicopter)
80. Radiohead - Bloom (Teunnis)
81. Laura Marling  - The Muse (Dustbowl)
82. William Fitzsimmons - The Tide Pulls from the Moon (release / topic (aERodynamIC))
83. Austra - Beat And The Pulse (Poeha)
84. The Antlers - Putting the Dog to Sleep (release)
85. The Field - Arpeggiated Love (release)
86. Israel Nash Gripka - Goodbye Ghost (Dustbowl)
87. William Fitzsimmons - Let You Break (Rhythm & Poetry)
88. Radical Face - Ghost Towns (Dustbowl)
89. William Fitzsimmons - The Winter from Her Leaving (niels94)
90. Alternative 4 - False Light (odi)
91. The Twilight Singers - On the Corner (release)
92. Steven Wilson - No Part of Me (jassn)
93. Kasabian - Re-Wired (release)
94. Opeth - Folklore (odi)
95. I Break Horses - Winter Beats (Sandokan-veld)
96. Destroyer - Bay Of Pigs (Titmeister)
97. Danger Mouse & Daniele Luppi feat. Jack White - The Rose with the Broken Neck (niels94)
98. The Antlers - I Don’t Want Love (Co Jackso)
99. Nneka - My Home (kemm)
100. MellowHype - 64 (Ploppesteksel)

Ik loog, ik was nog niet naar bed.
Eén nummer, net buiten de beste 64.
Nu heb ik ook maar 6 of 8 nummers ingebracht.

Toch wel opmerkelijk dat Four Tet laatste en 2e wordt.

Hoewel ik halverwege afgehaakt ben, is een bedankje natuurlijk altijd op z'n plaats.

Leuk dat je bent wakker gebleven Chevy.

Zag wel dat jij en Teunnis nog online waren, dus deed het niet helemaal voor niets. ;p

Mooie en toch ook wel verrassende winnaar die bij mij pas sinds een paar dagen geleden tot de buitencategorie hoort. Yonkers dus helaas niet en dat ligt niet aan de grotere lijstje (8 ipv voorheen altijd 5), want ook bij een top 5 en zelfs bij een top 4 zou Wilco de winnaar zijn geweest. Wel zou Tyler dan op de tweede plek komen. Ik denk dat de top 100 uiteindelijk een mooi aanbod is van toekomstige 2011-klassiekers en onbekende pareltjes. De hele top 100 staat ook op Spotify. Een aantal (stuk of tien) nummers zijn enkel te beluisteren als je ze zelf op je PC hebt staan.

herman schreef:
Tenslotte nog een bedankje aan alle deelnemers en in het bijzonder inquestos en Teunnis die de vaart erin hielden als ik weer eens druk of even minder gemotiveerd was. Zo'n topic in gang houden, een jaar lang, is nog best een klus, heb ik gemerkt. Zonder hen had het er niet zo mooi uitgezien. Ik ben ook blij dat dit topic ook een vervolg heeft gekregen in 2012 (er kan hier worden gestemd op de finale van januari).

We zijn bezig met de finale van februari

En nogmaals bedankt voor dit topic, ik heb hierdoor zoveel meer muziek kunnen ontdekken. Als ik zo naar de top 100 kijk is de plaat van Laura Marling de enige die ik nog echt eens moet gaan luisteren. Van de rest heb ik het bijbehorende album al een kans gegeven of heb ik daar geen behoefte aan.

En nu allemaal als de sodemieter naar de 2012-editie! En speciaal voor chevy, daar is rock tot dusver de hofleverancier geweest.

Wauw wat een ontknoping. Toch geen Tyler op één, maar Wilco. Top
Ik heb niet heel fanatiek meegedaan afgelopen jaar, er gaat ook erg veel tijd in zitten. Grappig om te zien dat één van mijn 4 nominaties in de top 100 staat, 72. The Black Keys - Lonely Boy (tsjong) De finales vond ik erg leuk. Ik ben zeer tevreden met de huidige lijst. Nogmaals organisatie bedankt. Vanaf nu ga ik me met 2012 bezig houden.

Dank u voor al het werk Herman, Inquestos en Teunnis

Mooie winnaar en ik kan ook wel leven met deze uitslag.

Ook vanwege mij: bedankt voor het geleverde werk Teunnis, inquestos & herman !

Toch wel een beetje een anti-climax voor mij met 'Art of Almost' op één. 'One Sunday Morning (Song for Jane Smiley's Boyfriend)' was m.i. toch een veel sterker nummer.

odi
Bedankt voor de organisatie van dit prachtige spel !!

Het einde van een tijdperk dit Ik heb erg veel lol met dit topic gehad en enkele prachtige ontdekkingen gedaan (waarvan Dominik Eulberg denk ik de voornaamste is). Hartelijk bedankt dus herman, Teunnis en inquestos voor het organiseren en draaiende houden van dit mooie topic!

Wat betreft de lijst: da's een mooie geworden, maar waarom moet nou verreweg het minste nummer van de finale eerste worden...

Misschien dat ik me nu dan maar eens wat meer op de 2012 editie richten. Als ik Teunnis zo hoor hebben ze me nodig

Wilco op de eerste plaats!

Geen hiphop op de ereplaatsen, opvallend. Verder een minder mooie lijst dan vorig jaar, maar nog altijd veel leuke liedjes.

Bedankt voor de organisatie Herman!

DjFrankie (moderator)
Herman bedankt!!

En ook voor de andere zeer actieve users in dit topic.

Bedankt herman, een prachtige, onverwachte nummer 1 . Een goede afsluiter van een geweldig topic, en dat is vooral te danken aan de deelnemers, die naast kwaliteit ook diversiteit wisten te waarderen. Het is natuurlijk ook een beetje oorzaak en gevolg, ik ben door dit topic zeker ook wat diversere muziek gaan waarderen.

Hopelijk wordt de 2012 editie net zo mooi (die heeft inderdaad nog wel wat input voor de nodige diversiteit nodig)

Ook mijn complimenten voor het mooie werk dat herman, Teunnis en inquestos hebben geleverd, een dik jaar lang!

Ik moet wel even kwijt dat ik de uiteindelijke nummer 1 weinig opwindend vind. Niet omdat het geen sterk nummer is, maar omdat ik het gevoel heb dat er toch veel relevantere dingen zijn uitgebracht in 2011. Verder niets dan lof voor zo'n prachtige lijst! Met zulke diversiteit lijkt me dat iedereen er wel talrijke favorieten in kan terugvinden! En Nneka staat gewoon op 11, niet slecht voor een album met amper 11 stemmen!

Het enige wat in deze spellen nog echt ondergewaardeerd wordt zijn de hardere genres als metal en in meerdere mate hardcore e.d. Maar die worden dan ook nauwelijks genomineerd. Alleen Steak Number Eight was echt succesvol (Opeth is meer rock dan metal).

Het enige lijkt mij nogal overdreven. Talloze elektronische (sub)genres ontbreken hier ook.

Metal komt inderdaad nooit echt ver. Machine Head kwam nog best ver en hetzelfde geldt voor Opeth en Steak Number Eight. Toch blijf ik in 2012 gewoon Metal nomineren!

De lijst staat ook niet vol met Nederlandstalige muziek.

Ik nomineer Heidevolk voor 2012, Nederlandstalige metal.

Ook de nederhop ontbreekt in de lijst en dat terwijl er toch veel mooie nederhop is uitgekomen vorig jaar. Als Typhoon dit jaar zijn nieuwe album uitbrengt heb ik er vertrouwen dat nederhop volgend jaar wel in de top 100 te vinden is.

Verder ga ik dit spelletje wel missen, de laatste maanden heel actief geweest en amper tot geen ladders gemist. Ik ben erg tevreden, Art of Almost is een mooie winnaar, al had Yonkers natuurlijk moeten winnen. Ook veel ontdekt dit jaar. Alleen als ik de finaleronde al bekijk veel ontdekt.

Is het trouwens niet een idee om een hitlijsten-topic aan te maken. Zo kunnen we een heel archief crëeren en dan kan je terugbladeren naar wat dit jaar bijv. populair was.
Dat we bij 'toplijsten en favorieten' een soort sticky aanmaken en daar zetten we dan steeds onze 'maand top 20' in en daarnaast ook iedere maand een overzicht van de populairste albums (rotatielijst).

Ik had liever One Sunday Moring zien winnen, maar ik mag niet klagen met mijn top 3 bij de eerste 4.

Ik ben heel blij meegedaan te hebben met dit 2011 topic (al was het maar tot halverwege het jaar en weer aangehaakt aan het einde van het jaar. Hierdoor heb ik veel mooie electronic mogen ontdekken (M83, Active Child, Dominik Eulberg). Ik ga proberen 2012 volledig bewust mee te maken.

Ben wel blij dat Yonkers niet heeft gewonnen Met Wilco heb ik ook niet veel, alleen One Sunday Morning had ik dan ook liever op één gehad, maar vooruit. Een geweldig topic is het en zal het vast ook blijven.
Iedereen van de "organisatie", zeker de topicstarter (herman) bedankt voor jullie tomeloze inzet en commentaren bij de diverse (maand)finalelijsten. En uiteraard ook alle deelnemers.

DjFrankie (moderator)
Denk dat dit ook de enigste jaarlijst 2011 is met Wilco Four Tet en Amartorski in de top 10 en natuurlijk top 3,
Mijn favorieten The Horrors, Boxer Rebellion, I Break Horses en Joy Formidable waren al eerder afgehaakt maar hebben wel een mooie plaats in de top 100.

Teunnis schreef:
En nu allemaal als de sodemieter naar de 2012-editie! En speciaal voor chevy, daar is rock tot dusver de hofleverancier geweest.
Jaja, daar werd ik bij 2011 de eerste maanden ook mee gelokt.

Maar serieus, ik ben niet (alleen) gestopt wegens een gebrek aan raakvlakken. Er ging/gaat ook veel tijd in zitten. Ik voor mezelf voor de komende tijd een paar topics in gedachten waar ik echt actief aan mee wil doen en deze zit daar (vooralsnog) niet bij. Tijd is schaars en als ik dit soort topics weer erbij zou nemen, zou ik niet toekomen aan andere hobby's. Misschien dat ik nog wel mee wil doen aan de (semi-)finales van de komende maandedities. Daar kan ik vast wel tijd voor vrijmaken.

Een erg mooie lijst, met mijn mijn nr 1 in de finale effectief ook op 1 . Veel dank aan de organisatoren voor het werk dat ze er in gestoken hebben en dan nu verder met de 2012 editie!

chevy93 schreef:
Maar serieus, ik ben niet (alleen) gestopt wegens een gebrek aan raakvlakken. Er ging/gaat ook veel tijd in zitten. Ik voor mezelf voor de komende tijd een paar topics in gedachten waar ik echt actief aan mee wil doen en deze zit daar (vooralsnog) niet bij. Tijd is schaars en als ik dit soort topics weer erbij zou nemen, zou ik niet toekomen aan andere hobby's. Misschien dat ik nog wel mee wil doen aan de (semi-)finales van de komende maandedities. Daar kan ik vast wel tijd voor vrijmaken.

Als je juist één topic op MuMe niet moet overslaan, is het deze wel, chevy.
Vele anderen zijn herhalingen van zetten, of voorspelbaar, zoals vele K.O.'s.
Hier ontdek je zo af en toe nog eens geweldige muziek en je blijft op de hoogte van een deel van het nieuwe "spul".

DjFrankie (moderator)
Poeha schreef:
(quote)

Als je juist één topic op MuMe niet moet overslaan, is het deze wel, chevy.
Vele anderen zijn herhalingen van zetten, of voorspelbaar, zoals vele K.O.'s.
Hier ontdek je zo af en toe nog een sgeweldige muziek en je blijft op de hoogte van een deel van het nieuwe "spul".

Mee eens Freek, k.o's en ladders wekken ook steeds minder mijn interesse, steeds hetzelfde.
Hier ontdek je nog wat en natuurlijk bij de Alternatieve top 152.

Same here, in KO's doe ik alleen mee als ik niets beters te doen heb, maar voor dit topic, Alt152 en dazzler's Greatest Hits maak ik wel tijd vrij als het enigszins kan. Maar Chevy is ook niet zo'n KO-er geloof ik.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:11 uur

geplaatst: vandaag om 00:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.