MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2013

zoeken in:
Eerlijk gezegd vind ik het aantal keren dat Disclosure genoemd is erg tegenvallen. Die had ik absoluut bij de favorieten gerekend. Vind ik Disclosure's beste tot nu toe.

Die van Goldfrapp was weinig bijzonder, zo gek vind ik het dus niet dat die middelmatig scoorde.

Zit Nils Frahm achter de knoppen bij Ben Lukas Boysen? Aha, dat verklaart waarom het voor mij het minste nummer van de finale was.

6. Museum of Bellas Artes - Abyss (22 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Dance Lover, nummer 1 van kemm)

Alweer het derde nummer dat zijn finaleladder wist te winnen, maar in de maandfinale voortijdig strandt. Dat was dan ook niet de meest sterke finaleladder (Ben Lukas Boysen en True Widow waren onder meer zijn concurrenten), maar opvallend is het wel te noemen. Zou de maandwinnaar met nog maar één finaleladderwinnaar over al vast staan? Of zou dreampop - met Postiljonen en HAERTS nog in de race - het ondanks deze zesde plek toch weten te halen?

Teunnis schreef:
Dat was dan ook niet de meest sterke finaleladder (Ben Lukas Boysen en True Widow waren onder meer zijn concurrenten)

En nu ook nog even True Widow niet zo sterk noemen? Nu ga je te ver!

5. Disclosure feat. Eliza Doolittle - You & Me [Flume Remix] (22 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door jassn, nummer 1 van jassn en stoepkrijt)

Jullie moeten echt stoppen met namedropping! Nu is het weer Poeha die begint over het nummer wat ik vlak daarna eruit ligt. Mja, het is dus ook geen Disclosure geworden. Weer niet, want voor zover ik me herinner is dat al de zoveelste finaleplek voor de Briste broers, maar is het ze nog nooit gelukt de eindoverwinning te pakken. Ook met de hulp van remixer Flume lukt het dus niet.

Don Cappuccino schreef:
(quote)

En nu ook nog even True Widow niet zo sterk noemen? Nu ga je te ver!

Ik heb True Widow gewoon op plek 3 gezet hoor!
Ik baseerde het puur op feitelijke populariteit

Teunnis schreef:
Of zou dreampop - met Postiljonen en HAERTS nog in de race - het ondanks deze zesde plek toch weten te halen?

Dat zou dan eindelijk eens gerechtigheid zijn Die twee die je noemde, Teunnis, waren toch wel verreweg de beste nummers in deze finale.

doe maar Hearts of postiljonen nu dan

daar gaat mijn voorspelling trouwens van in het begin van de maand

4. Wall - Left to Wonder (23 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Co Jackso en Sunderland)

Daar is dan de eerste verrassing in de positieve zin. Althans, voor de liefhebbers van Wall. Deze singer/songwriter werd 'best of the rest'. Met 23 punten uit 18 deelnemers geen score waarmee je normaal gesproken zo hoog komt, maar nu er een aantal nummers hun kansen flink hebben laten liggen komt Wall bovendrijven. Ze heeft tot nu toe nog maar één EP'tje uit, hier gaan we ongetwijfeld in de toekomst meer van horen.

Ik had jouw voorspelling in de tussentijd ook aangehaald, jassn. Ik dacht ook met zekerheid (na het voor het eerst beluisteren van die voorrondeladder waarin dat nummer meespeelde) dat die zou winnen.

3. London Grammar - Hey Now (31 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door inquestos, nummer 1 van Don Cappuccino en inquestos)

Met acht punten voorsprong op Wall is het gat naar het podium erg groot. Dat podium wordt trouwens gedomineerd door vrouwen achter de microfoon, sterker nog, de gehele top-6 bestaat uit zangeressen! London Grammar is ondertussen een bekende in dit topic. In korte tijd wisten ze een ongelooflijke populariteit op te bouwen, waar voornamelijk de zang van Hannah Reid de aandacht pakt.

2. Postiljonen - Atlantis (33 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Poeha, nummer 1 van arcade monkeys, Gretz, Poeha en wibro)

Dreampop neemt in de maandfinale van juli definitief de macht over. Nieuwkomer - voor dit spel dan - moet nog zijn meerdere erkennen in de "ervaren rotten" (maar liefst twee nummers al gereleased!) van HAERTS. In de rondes hiervoor werd Postiljonen tweemaal derde, nu is het één treetje hoger.

1. HAERTS - All the Days (38 punten, 14 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Arno en DjFrankie)

De afgetekende winnaar van de maand juli is HAERTS! En ik ga er direct van uit dat dit een ontzettende unicum is. HAERTS heeft namelijk een 100%-score uit hun releases. Ze hebben namelijk nog maar twee nummers uitgebracht. Wings won al in de maand april en nu flikt hun tweede single ooit het ook in de maand juli. Waar stopt dit? Binnenkort komt er een EP uit (met waarschijnlijk o.a. het nummer Heart wat al in een live sessie te horen is) en later dit jaar hun debuutalbum. Het lijkt me vrijwel zeker dat ze nog eens langs zullen komen.

pfff weeral die matige groep die wint

De top 20 van juli:

1. HAERTS - All the Days
2. Postiljonen - Atlantis
3. London Grammar - Hey Now
4. Wall - Left to Wonder
5. Disclosure feat. Eliza Doolittle - You & Me [Flume Remix]
6. Museum of Bellas Artes - Abyss
7. Holy Ghost! - Dumb Disco Ideas
8. Washed Out - It All Feels Right
9. Goldfrapp - Drew
10. Pet Shop Boys - Axis
11. True Widow - S:H:S
12. Ben Lukas Boysen - Nocturne 1
13. Alela Diane - About Farewell
14. Fuck Buttons - Brainfreeze
15. Portugal. The Man - Purple Yellow Red and Blue
16. Annie - Invisible
17. Bell X1 - Starlings over Brighton Pier
18. Slow Machete - Gray Eyed Bird
19. Du Tonc - Darkness
20. Disclosure - When a Fire Starts to Burn

Alle uitslagen:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni

Spotify-playlists per maand:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli

De vorige deelnemende nummers van London Grammar waren best mooi (maar niet helemaal my cup of tea), maar dit nummer is ronduit saai. Ongelofelijk dat dit het podium heeft gehaald

All the Days is gelukkig wel een mooie winnaar!

Teunnis schreef:
De afgetekende winnaar van de maand juli is HAERTS! En ik ga er direct van uit dat dit een ontzettende unicum is. HAERTS heeft namelijk een 100%-score uit hun releases. Ze hebben namelijk nog maar twee nummers uitgebracht. Wings won al in de maand april en nu flikt hun tweede single ooit het ook in de maand juli.

Ware het niet dat Kelis met Jerk Ribs een stokje stak voor de 100% score van HAERTS, door de maandfinale in april met minimaal verschil van HAERTS te winnen.

Verder weer een mooie presentatie en een fijne winnaar. Dreampop timmert goed aan de weg dit jaar.

Ondanks het gebrek aan (je) tijd, wederom een fijne presentatie, Teun
En dan ook nog eens een geweldige 1e, 2e, 4e en 5e plaats. Kon bijna niet beter.

Dance Lover schreef:
(quote)

Ware het niet dat Kelis met Jerk Ribs een stokje stak voor de 100% score van HAERTS, door de maandfinale in april met minimaal verschil van HAERTS te winnen.

Verder weer een mooie presentatie en een fijne winnaar. Dreampop timmert goed aan de weg dit jaar.

Ah verkeerd gekeken, thanks voor de correctie!

Ik kan niet ontevreden zijn met de top 4.

Opvallend idd dat dreampop dit jaar een genre is met een grote gemene deler, had ik op voorhand niet verwacht. Aan de hausse van leuke, nieuwe dreampop bandjes lijkt voorlopig nog geen eind te komen.

Mijn schrik over de uitslag is jammer genoeg uitgekomen ook, 4 nummers uit mijn top 5 zijn helemaal onderaan te vinden. Dit vergeten we en we gaan over naar de volgende maand, die hopelijk wat beters oplevert.

Zwakke finale. Vandaar dat ik hem rats vergeten ben waarschijnlijk. Op naar een betere maand!

De stemmers zijn weer verdeeld.

We kunnen weer gaan nomineren voor de maand augustus!

Er zijn alvast 30 nummers voorgeselecteerd. Zoals gebruikelijk doen de vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 31 augustus zijn uitgekomen weer mee. Singles afkomstig van een album uit 2012 (of ouder) komen hiervoor niet in aanmerking. Daarnaast de, in de maand augustus, acht best beoordeelde nummers uit het "Maak kennis met... 2012"-topic. Tot slot nog de populairste nummers van de populairste zeventien album die uitgekomen zijn in augustus

De top vijf singles op RYM t/m 31 augustus:

David Bowie - Valentine's Day
Nine Inch Nails - Copy of A
Foxygen - No Destruction
John Grant - GMF
Nick Cave & The Bad Seeds - Mermaids

De beste acht nummers van de maand augustus uit het topic Maak kennis met... 2013*:

Agnes Obel - The Curse
Thomas Dybdahl - But We Did
Nadine Shah - Runaway
Mark Kozelek & Jimmy Lavalle - 1936
Rose Windows - Native Dreams
Cut Copy - Let Me Show You
Outfit - House on Fire
Midlake - Antiphon

De meest als favoriet aangevinkte tracks van de zeventien populairste albums uit juli op MuMe. Voor de duidelijkheid; albums met 30 stemmen of meer doen automatisch mee. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt. Dit leverde de volgende zeventien nummers op:

Moderat - Bad Kingdom
White Lies - Big TV
Eefje de Visser - Ongeveer
John Mayer - Call Me the Breeze
Travis - A Different Room
Julia Holter - Hello Stranger
Vista Chino - Dargona Dragona
Avenged Sevenfold - Crimson Day
Forest Swords - Friend, You Will Never Learn
Ty Segall - Sleeper
The Civil Wars - Disarm
Laura Veirs - Ten Bridges
Disappears - New House
King Krule - Easy Easy
Tired Pony - I Don't Want You as a Ghost
Earth Mk. II - Here I Am
Pond - O Dharma

Alfabetische lijst:

Agnes Obel - The Curse
Avenged Sevenfold - Crimson Day
Cut Copy - Let Me Show You
David Bowie - Valentine's Day
Disappears - New House
Earth Mk. II - Here I Am
Eefje de Visser - Ongeveer
Forest Swords - Friend, You Will Never Learn
Foxygen - No Destruction
John Grant - GMF
John Mayer - Call Me the Breeze
Julia Holter - Hello Stranger
King Krule - Easy Easy
Laura Veirs - Ten Bridges
Mark Kozelek & Jimmy Lavalle - 1936
Midlake - Antiphon
Moderat - Bad Kingdom
Nadine Shah - Runaway
Nick Cave & The Bad Seeds - Mermaids
Nine Inch Nails - Copy of A
Outfit - House on Fire
Pond - O Dharma
Rose Windows - Native Dreams
The Civil Wars - Disarm
Thomas Dybdahl - But We Did
Tired Pony - I Don't Want You as a Ghost
Travis - A Different Room
Ty Segall - Sleeper
Vista Chino - Dargona Dragona
White Lies - Big TV

Nu mogen er nog 17 users twee nummers nomineren. De enige voorwaarde is dat de nummers in 2013 uitgebracht moeten zijn/worden en ze niet (in dezelfde versie) eerder hebben meegedaan - in welke editie dan ook.

Hier de lijst me alle nummers die dit jaar al hebben meegedaan:
Overzicht

* JBM - On Fire on a Tightrope blijkt uit 2012 te komen. Mocht iemand kunnen aantonen dat dit nummer toch in 2013 is uitgebracht zal het alsnog meedoen.

Disappears heeft weer een nieuw album? Ah, wist ik niet, snel eens achteraan gaan.

31. U-God - Fame
32. No Ceremony /// - Part Of Me

33. Chelsea Wolfe - We Hit A Wall
34. Frankie Rose - Street Of Dreams

35. Parquet Courts - You've Got Me Wondering Now
36. Windhand - Woodbine

37. Arctic Monkeys - Arabella
38. De Staat - Make Way For The Passenger

Teunnis schreef:

* JBM - On Fire on a Tightrope blijkt uit 2012 te komen. Mocht iemand kunnen aantonen dat dit nummer toch in 2013 is uitgebracht zal het alsnog meedoen.

Het album Stray Ashes - waar het nummer van afkomstig is - is in Europa pas in 2013 uitgebracht (discogs).

Eerste singles die mij te binnen schieten. Vanavond maak ik het definitief en volgen de linkjes.

39. Fiona Apple - Hot Knife
40. Mikhael Paskalev - I Spy

Edit: de startlijst bevat al een aantal pareltjes!

Edit2: Lijstje is definitief!

Gretz schreef:
(quote)

Het album Stray Ashes - waar het nummer van afkomstig is - is in Europa pas in 2013 uitgebracht (discogs).

Dat zag ik al, maar het album is gewoon uit 2012. We zijn niet meer afhankelijk van postduiven, dus helaas telt dat niet.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:34 uur

geplaatst: vandaag om 08:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.