Deep Purple - Burn (1974)

Label: Purple

1. Burn (6:04)
  2. Might Just Take Your Life (4:40)
  3. Lay Down, Stay Down (4:19)
  4. Sail Away (5:53)
  5. You Fool No One (4:46)
  6. What's Goin' on Here (5:00)
  7. Mistreated (7:28)
  8. "a" 200 (4:04)
  9. Coronarias Redig [Single B-Side 2004 Remix] * (5:32)
  10. Burn [2004 Remix] * (6:03)
  11. Mistreated [2004 Remix] * (7:29)
  12. You Fool No One [2004 Remix] * (4:58)
  13. Sail Away [2004 Remix] * (5:36)
avatar van glenn53
Mis de grote uitschieter??? Zeker nooit goed geluisterd naar You Keep On moving

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Ja hoor vandaag nog. Mag ergens aansluiten na Burn, Mistreated, You Fool No One, Stormbringer, Lady Double Dealer en Soldier of Fortune.

avatar van De buurman
Ik ben vast de enige die You Keep On Moving juist één van de zwakker nummers vindt van die plaat.

Burn kent wat mij betreft 2 echte uitschieters, namelijk het titelnummer en You Fool No-One. Sail Away vind ik ook een mooi nummer. Mistreated vind ik altijd iets overrated, hoewel het live (vooral op Made In Europe en later met Whitesnake) wel erg goed was. Ik vond het altijd minder bij Dio passen.

Ian Paice is weergaloos op dit album. Zijn drumsound is hier beter dan ooit tevoren en hij vormt een geweldig duo met Hughes als bassist. Heb er toch een halfje bijgedaan.

avatar van ricardo
Deze valt mij t.o.v hun vorige albums wat tegen! De opener vind ik nog wel lekker klinken, maar verder vind ik het maar wat mat en tam klinken. De stem van Coverdale is niet zozeer het probleem en klinkt subliem, ( beetje Ronnie James Dio achtig in de verte) maar het ontbreken van vuur en pit vind ik het probleem. Wel een aardige plaat, maar voor mijn gevoel had er gewoon meer ingezeten!

avatar van Kronos
De schitterende opener Burn laat meteen het vuur van nieuwelingen Coverdale en Hughes horen. Daarmee is het meeste kruit helaas wel verschoten. Sail Away is nog een prachtnummer en tegen het einde wordt Mistreated ook spannend. Maar de rest kabbelt maar gezapig voorbij. We missen Gillan en Glover nu al.

76/100

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
glenn53 schreef:
Mis de grote uitschieter??? Zeker nooit goed geluisterd naar You Keep On moving

This Time Around / Owed to "G" niet erkennen als grote uitschieter van Come Taste the Band is een kortzichtigheid die hersteld dient te worden.

Burn als beste Coverdale/Hughes album gaat er bij mij wel in. Blackmore heeft er zin in, Coverdale en Hughes verwierven bekendheid. Bij mij een beetje het geval dat sommige nummers live beter ervaren worden, al doet Mistreated het bijzonder goed vanavond. Nou zit er studio ook behoorlijk kracht in het titelnummer en is het vooral belangrijk dat Blackmore excelleert in You Fool No One, wat ook binnen de vijf minuten uitstekend lukt. Sail Away is een andere pijler van het album. Might Just Take Your Life houdt zich altijd wel staande en het obscure "a" 200 is een persoonlijk favoriet. Heb alleen wel eens moeite met het vrolijke, opgetogen karakter van Lay Down Stay Down en What's Goin' On is gezapig. Burn is taai; op CD, eenmaal tot de bonustracks gekomen en op random/shuffle gedrukt, blijft het album moeiteloos nog een rondje boeien.

Voor de topnummers Burn Mistreated en Sail away en in iets minder mate you fool no one de volle mep, Helaas staan er een hele rits vullers op die zelfs door Coverdale niet te redden zijn, Blackmore schijnt op deze nummers sowieso niet erg geinspireerd. Coverdale zou overigens doorgaan om albums te produceren gevuld met vullers maar gelukkig ook met absolute knallers en is tot op de dag van vandaag een van mijn favoriete zangers!

avatar van jorro
Dit album had ik vroeger op vinyl, maar heb ik zeker niet grijsgedraaid. Het openingsnummer (Burn) en Mistreated zijn de prijswinnaars. Alle andere songs zijn minder van kwaliteit. Ik vind het wat rommelige composities. Gedeeld 46 in de jaarlijst 1975 van Oor.

avatar van Ketwiezel
Ik heb Burn altijd een sterke plaat gevonden. Met name de diversiteit aan stijlen spreekt mij aan... kleurrijk. Het nummer Burn is in principe één grote drumsolo... Paicy leeft zich helemaal uit. Ook op Sail Away en You Fool No One lust hij er pap van.
Von Blechmoor tokkelt er ook stijlvol op los en zijn riffs zijn weer superstrak (alhoewel... bij Von Blechmoor heb ik toch altijd het gevoel dat ik die riffs en licks al eens ergens anders heb gehoord....). Jon Lord laat zijn Hammond zo nu en dan heerlijk galmen en grommen en de funky bas van Glenn Hughes swingt er op los. Ook de kersverse David Coverdale debuteert hier (vaak in samenzang met Glenn Hughes) op een krachtige manier. (Overigens... die Glenn Hughes vind ik qua zang toch minstens zo interessant!).
De albumhoes is ook toppy... (met die grappige kaarsen enzo). De extra track Coronarias Redig (B-kant van de single Might Just take Your Life) is ook kippevel!
Bytheway: die gitaarsolo in 'A' 200 geeft Ketwiezel ook bepaald wel een euforisch gevoel....(ineens istie er!).
Luistertip: dus die gitaarsolo in 'A'200.

Ketwiezel, ik zou zeggen luister de soloalbum van Glenn Hughes eens. Zeer interessant

avatar van Ketwiezel
Neal Peart schreef:

Neal Peart (gecondoleerd nog met je overlijden, bytheway),

Eerlijk gezegd luister ik tegenwoordig weinig meer naar rockmuziek... (wel veel naar jazz-zenders).

Echter, wat Glenn Hughes betreft: ik heb een tijd geleden The 1996 DEP Sessions beluistert (met Tony Iommi): wat een stem! Die vent blaast je gewoon omver.
Duidelijk is mij steeds meer dat het kleurrijke geluid van Burn veel te maken heeft met Glenn Hughes...

dank je. ik geef je nog een tip: Het nieuwste album van the Dead Daisies waarin Glenn Hughes de lead zanger is. Echt super!
Of: het eerste album van Phenomena. Fenomenaal gezongen door lead zanger Glenn Hughes!