Deep Purple - Burn (1974)

Label: Purple

1. Burn (6:04)
  2. Might Just Take Your Life (4:40)
  3. Lay Down, Stay Down (4:19)
  4. Sail Away (5:53)
  5. You Fool No One (4:46)
  6. What's Goin' on Here (5:00)
  7. Mistreated (7:28)
  8. "a" 200 (4:04)
  9. Coronarias Redig [Single B-Side 2004 Remix] * (5:32)
  10. Burn [2004 Remix] * (6:03)
  11. Mistreated [2004 Remix] * (7:29)
  12. You Fool No One [2004 Remix] * (4:58)
  13. Sail Away [2004 Remix] * (5:36)
avatar van glenn53
Mis de grote uitschieter??? Zeker nooit goed geluisterd naar You Keep On moving

avatar van B.Robertson
Ja hoor vandaag nog. Mag ergens aansluiten na Burn, Mistreated, You Fool No One, Stormbringer, Lady Double Dealer en Soldier of Fortune.

avatar van De buurman
Ik ben vast de enige die You Keep On Moving juist één van de zwakker nummers vindt van die plaat.

Burn kent wat mij betreft 2 echte uitschieters, namelijk het titelnummer en You Fool No-One. Sail Away vind ik ook een mooi nummer. Mistreated vind ik altijd iets overrated, hoewel het live (vooral op Made In Europe en later met Whitesnake) wel erg goed was. Ik vond het altijd minder bij Dio passen.

Ian Paice is weergaloos op dit album. Zijn drumsound is hier beter dan ooit tevoren en hij vormt een geweldig duo met Hughes als bassist. Heb er toch een halfje bijgedaan.

avatar van ricardo
Deze valt mij t.o.v hun vorige albums wat tegen! De opener vind ik nog wel lekker klinken, maar verder vind ik het maar wat mat en tam klinken. De stem van Coverdale is niet zozeer het probleem en klinkt subliem, ( beetje Ronnie James Dio achtig in de verte) maar het ontbreken van vuur en pit vind ik het probleem. Wel een aardige plaat, maar voor mijn gevoel had er gewoon meer ingezeten!

avatar van Kronos
De schitterende opener Burn laat meteen het vuur van nieuwelingen Coverdale en Hughes horen. Daarmee is het meeste kruit helaas wel verschoten. Sail Away is nog een prachtnummer en tegen het einde wordt Mistreated ook spannend. Maar de rest kabbelt maar gezapig voorbij. We missen Gillan en Glover nu al.

76/100

avatar van B.Robertson
glenn53 schreef:
Mis de grote uitschieter??? Zeker nooit goed geluisterd naar You Keep On moving

This Time Around / Owed to "G" niet erkennen als grote uitschieter van Come Taste the Band is een kortzichtigheid die hersteld dient te worden.

Burn als beste Coverdale/Hughes album gaat er bij mij wel in. Blackmore heeft er zin in, Coverdale en Hughes verwierven bekendheid. Bij mij een beetje het geval dat sommige nummers live beter ervaren worden, al doet Mistreated het bijzonder goed vanavond. Nou zit er studio ook behoorlijk kracht in het titelnummer en is het vooral belangrijk dat Blackmore excelleert in You Fool No One, wat ook binnen de vijf minuten uitstekend lukt. Sail Away is een andere pijler van het album. Might Just Take Your Life houdt zich altijd wel staande en het obscure "a" 200 is een persoonlijk favoriet. Heb alleen wel eens moeite met het vrolijke, opgetogen karakter van Lay Down Stay Down en What's Goin' On is gezapig. Burn is taai; op CD, eenmaal tot de bonustracks gekomen en op random/shuffle gedrukt, blijft het album moeiteloos nog een rondje boeien.

Voor de topnummers Burn Mistreated en Sail away en in iets minder mate you fool no one de volle mep, Helaas staan er een hele rits vullers op die zelfs door Coverdale niet te redden zijn, Blackmore schijnt op deze nummers sowieso niet erg geinspireerd. Coverdale zou overigens doorgaan om albums te produceren gevuld met vullers maar gelukkig ook met absolute knallers en is tot op de dag van vandaag een van mijn favoriete zangers!