Fleetwood Mac - Mirage (1982)

Rock / Pop

7. Empire State (2:52)
  8. Straight Back (4:11)
  9. Hold Me (3:45)
  10. Oh Diane (2:38)
  11. Eyes of the World (3:46)
  12. Wish You Were Here (4:51)
  13. Love in Store [Early Version] * (3:37)
  14. Suma's Walk Aka Can't Go Back * (2:15)
  15. That's Alright [Alternate Take] * (3:07)
  16. Book of Love [Early Version] * (3:58)
  17. Gypsy [Early Version] * (5:33)
  18. Only Over You [Early Version] * (5:00)
  19. Empire State [Early Version] * (3:26)
  20. If You Were My Love * (5:44)
  21. Hold Me [Early Version] * (5:20)
  22. Oh Diane [Early Version] * (2:54)
  23. Smile at You * (4:53)
  24. Goodbye Angel [Original Outtake] * (3:12)
  25. Eyes of the World [Alternate Early Version] * (4:30)
  26. Straight Back [Original Album Version] * (4:17)
  27. Wish You Were Here [Alternate Version] * (5:00)
  28. Cool Water * (3:22)
  29. Gypsy [Video Version] * (4:51)
  30. Put a Candle in the Window [Run-through] * (2:21)
  31. Teen Beat * (3:59)
  32. Blue Monday [Jam] * (1:32)
  33. The Chain [Live] * (6:58)
  34. Gypsy [Live] * (4:33)
  35. Love in Store [Live] * (3:14)
  36. Not That Funny [Live] * (9:01)
  37. You Make Loving Fun [Live] * (3:41)
  38. I'm So Afraid [Live] * (6:22)
  39. Blue Letter [Live] * (4:38)
  40. Rhiannon [Live] * (7:07)
  41. Tusk [Live] * (5:34)
  42. Eyes of the World [Live] * (3:46)
  43. Go Your Own Way [Live] * (6:51)
  44. Sisters of the Moon [Live] * (8:03)
  45. Songbird [Live] * (3:34)
avatar van Tony
devel-hunt schreef:
Waarom pijnig jij jezelf dan toch om dat hele oeuvre door te spitten??

Heb je dat nog niet door dan?
Ik ben het ook zeker niet altijd met de heren eens (The Kinks en Rush marathons...), maar ik vind het wel verfrissend, zo'n onbevangen en vaak tegendraadse kijk op albums. En ikzelf ben sinds enige tijd mijn CD kast ook marathonsgewijze aan het doorlopen en dat werkt verrassend goed voor mij. Dus vooral zo doorgaan jongens!

avatar van RuudC
Ik heb er meer plezier mee dan mensen denken. Ook met Fleetwood Mac. Er zullen MuMe'ers blijven die niet begrijpen wat we doen. Prima. Net als ik niet verplicht ben om oeuvres door te spitten is iemand als Devel-Hunt niet verplicht om mijn stukjes te lezen.

vince6
Heren, heren.... .

Mirage is een slap aftreksel van Rumours, hoewel een enkel nummer hiervan best te pruimen is wat mij betreft (Gypsy,.Hold Me bijv.)

Als anderen dit wel mooi dan wel goed vinden is , mag dat overigens ook gezegd worden....kritiek moet je kunnen geven én nemen, net als complimenten.

Wat dit album verder betreft heb ik wel een zwak voor Hold Me. Ik meen dat het over Christine's verhouding met één van de Wilson broertjes van de Beach Boys ging, maar misschien tegelijk ook een algemeen liefdesliedje. Misschien weten de 'fans' hier meer van...

avatar van goldendream
Ik kan dat ook hoor, een heel oeuvre doorspitten, ook al weet ik dat wat nog komt niet speciaal zal zijn. Pas dan kan je eigenlijk een juist oordeel vormen. Natuurlijk doe je zo'n werk alleen als er een aantal albums zijn die je aanspreken. Ik deed het ooit met Santana op basis van de eerste vier sterke albums. Zo ontdekte ik af en toe een verborgen en onbekende parel, maar worstelde ik ook doorheen veel afval. Ik vond dat ook meestal niet saai, hoewel de latere zwakke albums wel eens ferm konden tegensteken.

Wel een bedenking bij die aanpak: te snel gaan kan een verkeerd beeld geven, want sommige albums zijn groeidiamanten. Pas na vele luisterbeurten, vaak met voldoende tijd ertussen, ontdek je soms de schoonheid. Daarom keer ik vaak terug op albums die me niet meteen bevallen.

Wat 'Mirage' betreft: het is inderdaad een minder sterk geheel, maar 'Gypsy' blijft een wondermooi liedje en 'Hold Me' maakt me altijd blij. Zwakker album, toegegeven, maar ik zou het niet willen missen.

avatar van musician
Ik vind het een prima album, er is maar weinig mis mee, afgezet dan tegen de albums van het FM personeel van vanaf het Buckingham Nicks tijdperk.

Als je struikelt over het eerste album van deze samenstelling uit 1975, gaat de rest automatisch ook niets meer worden. Net zo min als solo albums en wat er allemaal nog meer is te vinden op het gebied van FM.

Dus alle commentaren vanaf Fleetwood Mac neem ik voor kennisgeving aan. Dat er albums onder de 3*** eindigen vind ik alleen onterecht want op een dergelijk niveau wordt er nooit gespeeld en gemusiceerd.

Maar ieder zijn smaak.

vince6
musician schreef:

Nou kom je op de manier van waarderen en dat is natuurlijk ook ieder op zijn eigen wijze. Zoals jij dat benadert mag natuurlijk en is niks mis mee, maar in mijn geval focus ik me op het songmateriaal. Zo zwart-wit ligt het niet altijd, het is ook het gevoel. Verder zou ik me daar ook nooit zo druk om maken en dat doe je ook niet....misschien als ik het weer eens zou beluisteren wordt het nog maximaal een 3 denk ik, geen idee.... dat is het me qua tijd dan weer niet waard.

Geniet ervan zou ik zeggen, musician

avatar van gaucho
Haha, het maakt nogal wat los, die luistermarathon van RuudC. Nee, ik vind het ook niet heel gek, zo'n estafette waarbij je verspreid over enkele weken een vrijwel volledig oeuvre van een bepaalde artiest tot je laat komen. Doe ik zelf ook wel eens, op voorwaarde dat ik op zijn minst matig geïnteresseerd ben in de artiest in kwestie. Het kan helpen om een aardig totaalbeeld te krijgen van iemands output, en natuurlijk telt uiteindelijk alleen je eigen mening.

Ik vind het als oudere lezer zelfs wel interessant om te vernemen hoe een jongere user, in dit geval duidelijk met een hardrock/metal-achtergrond, aankijkt tegen al die oude bands. Toegegeven, ik wreef mijn ogen ook even uit bij de commentaren op FM's s/t album uit '75 en Rumours en Tusk. Maar ik vind het ook wel verfrissend om andermans kijk op een door mij geliefd album te vernemen, ook als dat niet altijd even positief is. Zolang maar duidelijk is dat er met interesse geluisterd is en de mening goed onderbouwd is.

Het enige gevaar dat erin schuilt is wat goldendream ook schetst: 1x luisteren geeft natuurlijk niet altijd een volledig beeld, zeker niet bij platen die als groeibriljantjes te boek staan. Maar verder vind ik het een zeer te waarderen poging. Je steekt er altijd wat van op, kunt een weloverwogen mening vormen over een artiest en diens werk en allicht ontdek je onderweg nog een paar mooie albums.

avatar van gaucho
musician schreef:

Dat vind ik een lastige. Natuurlijk heb je allemaal je eigen criteria voor het toekennen van een waardering, en spelpeil is er wat mij betreft zeker eentje van. Ik ben echt wel iemand die veel waarde hecht aan goed samenspel, zuivere akkoorden. mooie solo's en inventieve muzikale en productionele vondsten. Ik heb wat dat betreft bijvoorbeeld weinig met de meeste vroege punkmuziek en extreme vormen van metal.
Maar ik ken ook platen, met name in de jazz- en fusionhoek, waarvan de muziek weliswaar hoogstaand wordt uitgevoerd, maar die als luisterervaring verpletterend saai zijn. Het niveau van musiceren alleen rechtvaardigt op zich nog geen voldoende. Daarin spelen ook andere criteria mee.

avatar van musician
gaucho schreef:

Zeker, maar ik vind dat je de kwaliteiten van de band van FM niet mag onderschatten, als schrijverscollectief maar ook als mega-band waarbij wordt ingecalculeerd dat de pijp moet roken, de muziekstadions vol dienen te zitten en het album bovenaan de lijsten.

Dat ga je niet redden met algehele nietszeggendheid.
En dat is de leden van de band bekend.

Bij Mirage had menigeen net een jaar daarvoor z'n eigen solo uitlaatklep uitgevonden om doldrieste avonturen (het Law & Order album van Lindsey, Mick Fleetwood's The Visitor) of anders veilig eigen werk dat niet aan bod kwam in FM verband (Nicks' Bella Donna) aan het vinyl toe te kunnen vertrouwen.

Goedgemutst toog men daarbij aan den arbeid, de verhoudingen waren na alle perikelen zowaar goed te noemen en het leidde allemaal tot een vrij zonnig album met speelvreugde in de beste FM traditie. De opgepoetste remaster uit 2016 spettert bij opener Love in Store met de lustige bas van John McVie je kamer in om daar 45 minuten zonder problemen stand te houden.

Wie de Fleetwood Mac lijn helemaal volgt, kan hooguit concluderen dat er geen Rumours is ontstaan maar dat is onmogelijk, al was het alleen al omdat het verrassingselement niet meer kan worden gebracht. De lange periodes die er (inmiddels) tussen het verschijnen van de albums zit, de langdurige opnamen geven aan dat er niet over 1 nacht ijs wordt gegaan.

De vocalen met de hamonieën zijn sterk, nog niet aan slijtage onderhevig. De traditionele productie nog niet voorzien van een blikken jaren '80 geluid.
Voor "de oude" FM fan is dit allemaal ruim voldoende, persoonlijk vind ik dat Lindsey zijn gitaar wel iets meer had mogen laten spreken. Hoewel Empire State en Straight Back natuurlijk prachtig zijn gedaan.

Er is duidelijk merkbaar dat er meer ontspannen wordt gemusiceerd dan ten tijde van Tusk, een periode waar menig lid van de band nog jarenlang nachtmerries aan heeft overgehouden. En deze stijl, die rekening houdt met individuele songs, compromissen en door Lindsey Buckingham uiteindelijk tot een eenheid gesmeed, is de enige werkbare mogelijkheid. Onderlinge competitie inzake composities leiden tot buitengewoon acceptabele songwriting en uitvoering. Om die reden, is een FM album vrijwel zeker geen lager cijfer dan 3*** te geven, een dergelijk album komt op voorhand niet langs de FM waakhond.

Het systeem werkt al jaren perfect, totdat uiteindelijk Lindsey Buckingham twee keer de band heeft verlaten, de laatste keer in 2018. Maar dat is weer een geheel andere discussie.

avatar van Poles Apart
vince6 schreef:

Klopt, Christine had een tijdje een relatie met Beach Boys-drummer Dennis Wilson. De bands tourden ook regelmatig samen. Buckingham nam dan weer een nummer genaamd "D.W. Suite" op, ook over Dennis, na zijn vroegtijdig overlijden. En the Beach Boys zelf namen een nummer op genaamd "Stevie" (nooit officieel uitgebracht overigens), drie keer raden over wie dat nummer gaat...

avatar van Tony
musician schreef:
...ik vind dat je de kwaliteiten van de band van FM niet mag onderschatten, als schrijverscollectief ... als mega-band ... de muziekstadions vol ... het album bovenaan de lijsten.

Dat ga je niet redden met algehele nietszeggendheid.

En hier sla jij dus al heel, heel lang de plank volkomen mis wat mij betreft. Jij relateert kwaliteit altijd aan verkoopcijfers, volle stadions en hitlijsten, commercieel succes dus. Er zijn heel veel bands te noemen die wereldtournee na wereldtournee afdraaien met voor mij volkomen nietszeggende meuk. Van Andre Rieu naar DJ Tiesto naar Robbie Williams naar Beyonce en Kanye W naar Kensington naar Coldplay naar Kings of Leon etc. etc. etc. Commercieel succes is voor mij van algehele nietszeggendheid, musician. En ja, dan mag ik dit album dus met minder dan 3,0 beoordelen.

avatar van B.Robertson
Mirage blijft ver achter bij Rumours, mijn favoriet Tusk en ook het Fleetwood Mac album voldoet mij beter. Dat Mirage imo. zoetjes en braafjes veilig binnen de lijntjes kleurt is tot daaraan toe, maar ik vind de meeste composities ondermaats en/of simpel van opzet. Gypsy ken ik dan van Greatest Hits en heb ik samen met Straight Back als favoriet aangeklikt, allebei door Stevie Nicks gezongen. Als derde het openingsnummer; er zit een mooi geluid in dit album en de ritmesectie komt hier mooi naar voren. Voor €5 nog wat kreeg ik een enkele 2016 remaster bij Dodax. Een ingecalculeerde miskoop zou ik het niet noemen, ik was gewoon nieuwsgierig naar Mirage en voer in geval van Fleetwood Mac een selectieve discografie door.

avatar van lennert
Saai, heel erg saai. Tusk leverde me ook weinig plezier op, maar had nog een paar erg mooie tracks en in ieder geval wat freaky experimenten van Buckingham die het geheel wat meer ballen gaven. Mirage komt vooral op de eerste helft erg duf over. Met Empire State komt er een klein beetje venijn terug en Straight Back is dankzij Nick's zang ook best een mooi nummer, maar daarna lukt het me moeilijk om interesse te blijven tonen. Ik vind het doorgaans vervelend om te zeggen, omdat ik meer een albumluisteraar dan singles liefhebber ben, maar ik snak echt weer naar de hits.

Tussenstand:
1. Rumours