The Chameleons - What Does Anything Mean? Basically (1985)

Label: Statik

1. Silence, Sea and Sky (1:59)
  2. Perfume Garden (4:35)
  3. Intrigue in Tangiers (5:16)
  4. Return of the Roughnecks (3:27)
  5. Singing Rule Britannia (While the Walls Close In) (4:18)
  6. On the Beach (4:11)
  7. Looking Inwardly (4:28)
  8. One Flesh (4:30)
  9. Home Is Where the Heart Is (4:54)
  10. P.S. Goodbye (4:03)
  11. In Shreds * (4:10)
  12. Nostalgia * (5:26)
  13. Intrigue in Tangiers [Original Album Demo] * (4:44)
  14. Return of the Roughnecks [Original Album Demo] * (3:38)
  15. Singing Rule Britannia [While the Walls Close In) (Original Album Demo] * (4:40)
  16. Perfume Garden [Original Album Demo] * (3:55)
  17. On the Beach [Original Album Demo] * (3:45)
  18. One Flesh [Original Album Demo] * (4:31)
  19. Home Is Where the Heart Is [Original Album Demo] * (4:36)
  20. Looking Inwardly [Original Album Demo] * (4:02)
  21. P.S. Goodbye [Original Album Demo] * (4:27)
Yeah Right

Ik vind het eerder een groot respect voor de Beatles.

Net cd ontvangen van blue apple music. Hoor remastering niet. Jullie wel?

avatar van CarlBerg
Bron : soundslike.be.

De Britse band THE CHAMELEONS onder leiding van Mark Burgess stond in de beginjaren '80 mee aan de wieg van de cold-wave scène die kwam overgewaaid uit de UK. De band debuteerde in 1983 met het album 'Script Of The Bridge', een album dat mettertijd zou uitgroeien tot een heuse klassieker in het genre. Naar aanleiding van de 25ste verjaardag van de release werd de plaat vorig jaar uitgebracht met bonusmateriaal. In februari kunnen we alweer een re-release verwachten want dan wordt namelijk het tweede - al even klassieke - album 'What Does Anything Mean? Basically' heruitgebracht. Het oorspronkelijk album werd voor deze gelegenheid geremasterd en aangevuld met een bonus-cd met daarop demo-opnames opgenomen tijdens de 'What Does Anything Mean? Basically' sessies.

Tracklisting:
DISC ONE (Re-mastered album): Silence Sea and Sky / Perfume Garden / Intrugue In Tangiers / Return of the Roughnecks / Singing Rule Britannia / On The Beach / Looking Inwardly / One Flesh / Home is Where the Heart Is / P.S. Goodbye / In Shreds / Nostalgia

DISC TWO (Album demos): Intrigue In Tangiers / Return of the Roughnecks / Singing Rule Britannia / Perfume Garden / On The Beach / One Flesh / Home is Where the Heart Is / Looking Inwardly / P.S. Goodbye.

avatar van nightfriend
Tsja, ik hoop natuurlijk dat ie wat toevoegt aan het origineel, maar ik weet niet of die demo versies nu de moeite waard zijn. Geremasterde versies zijn vaak niet zo verschillend, dus ik geniet nog maar verder van het origineel (vandaag toevallig nog beluisterd)

Grappige benaming trouwens, cold-wave, schijnt wel vnl. in Belgie en Frankrijk te worden gebruikt, waar anderen het waarschijnlijk op dark-wave zullen houden. Zelf vind ik alles goed uit de reeks:
postpunk/wave (zonder toevoeging!)/dreampop. Imo allen op zijn tijd op zijn plaats bij de Chameleons.

skyline
Ik heb - na er bij de remaster van Script otB toch weer ingetrapt te zijn - mijn buik nu echt vol van deze geldklopperij.
Ik denk niet dat er ooit een plaat beter van is geworden.

Berichten over een aankomend concert verplaatst naar The Chameleons

avatar van steve harris
vooral intrigue in tangiers

avatar van Man of Sorrows
Prachtplaat van een cultband naar welke vaak gerefereerd wordt, maar zelden evenaard laat staan overtroffen. Streling voor het oor, de manier waarop zij gebruik maken van hun delays en de combinatie van dromerig synth- en gitaargeluid. Muziek ook met contrasten, enerzijds dat idylische sfeertje, vormgeving en tekstflarden maar anderzijds bevat zowat elke song bitterharde realiteit met meer dan zweepslagen richting het Britse regime en samenleving anno '84.

Hoogtepunten zijn (om niet het volledige album te noemen) Perfume Garden, Singing Rule Britannia en Home Is Where The Heart Is.
Minder punky dan Script, meer nadruk op de dromerige aspecten van hun muziek; beide albums zijn wat mij betreft evenwaardig en verdienen zonder twijfel de maximumscore.

avatar van likeahurricane
Man of Sorrows schreef:

Toevallig speelde ChameleonsVox met Mark Burgess en Tony Lever afgelopen zondag in Rotterdam ook Perfume Garden en Singing Rule Britannia (While the Walls Close In). Prachtige nummers.

avatar van Leeds
Wat heb ik weer genoten van deze plaat. Bijna angstvallig dat deze plaat 26 jaar oud is. Wat een Post-Punk klassieker!!!

avatar van wibro
Uitstekend vervolg op "Script of the Bridge" met als enig nadeel dat de sound nagenoeg hetzelfde is. De nummers zijn niettemin weer ijzersterk maar in zijn geheel vind ik het album toch wat minder dan het debuut "SotB". Niet zo verwonderlijk uiteraard want "SotB" staat nu eenmaal op # 1 in mijn top 10.
btw Het derde album "Strange Times" klinkt toch wel behoorlijk anders. Meer rock en minder wave.

BigSleep
Deze plaat is toch wat minder dan hun debuut

Nochtans begint het album zeer sterk, kant A bevat stuk voor stuk steengoede nummers. Maar op kant B en vooral de eerste 3 nummers mis ik de rauwheid die ze op SotB tentoonstelden.

Enigzins een goede plaat

avatar van Leeds
Voor mij zijn The Chameleons 1 van de aller beste bands uit de jaren 80. Ze hebben 3 geweldige platen uitgebracht. De opvolger en voorganger zijn over het algemeen muzikaal iets beter maar het is maar hoe je het bekijkt. Want laat nu net "What Does Anything Mean? Basically" het meest mythische album zijn. Het is een sfeervol album en het wekt nog steeds dat nostalgisch gevoel bij me los. Voor mij is het 1 van de meest nostalgische albums. De hoes is verbluffend mooi en ik ben verzot op de tekstuele inhoud. Ik heb hier 3 vinyl exemplaren van. En ik mag daar sinds kort al een 4de exemplaar aan toevoegen. The Holy Grail van The Chameleons, the pink vinyl versie.

avatar van Helicon
Kolere heerlijke plaat dit. Doet imho niet veel onder voor SOTB Heb nog geen slecht nummer kunnen ontdekken

avatar van DjFrankie
Ik vind deze stukken minder als SOTB, blijft ook veel minder hangen, en ik mis idd de rauwheid die Bigsleep hierboven schetste.

avatar van likeahurricane
En de Chameleons Vox speelde in de Melkweg tijdens het Grauzone festival ook weer nummers van dit album:

Looking Inwardly\

avatar van stoepkrijt
De muziek is goed, maar de nummers weten me niet zo te boeien als de nummers op hun debuut. Sommige (delen van) nummers hier zijn weliswaar behoorlijk stevig, maar dat helpt er niet aan. Ik mis hier toch een stukje sfeer en melancholie.

Niet zo goed als Script of the Bridge dus, maar nog steeds een prima album. Perfume Garden hoort tot de beste nummers van deze band en de rustige intro en outro (als ik P.S. Goodbye zo mag noemen) bedden de rest van het album mooi in.
De bonustracks zijn ook zeker de moeite waard. Vooral In Shreds vind ik een verrukkelijk nummer.

avatar van joko16
de band is wel o.k. maar de opname van de re-ïssue van 2009 is dramatisch slecht.

Jean-Maurice
stoepkrijt schreef:

Absoluut! De demo's zijn geweldig en ik betrap me erop dat ik die soms vaker draai dan de studio versie.