Massive Attack - Mezzanine (1998)

Pop / Electronic

9. Mezzanine (5:54)
  10. Group Four (8:13)

11. (Exchange) (4:08)

avatar van Rhythm & Poetry
Geweldige contradictie trouwens: eerst het intense Inertia Creeps waar je als luisteraar helemaal ingezogen wordt om vervolgens heerlijk weg te dromen bij Exchange. Massive Attack speelt met de luisteraar.

avatar van Cor
Cor
Het meesterwerk van Massive Attack, maar in die opvatting sta ik volgens mij niet alleen. Prachtige symbiose van de lome, trage beats, gelardeerd met prominent rockende gitaren en een duister, broeierig geluid. Bijna filmische muziek. Heel erg geslaagd!

avatar van VanDeGriend
Bericht verwijderd

avatar van Manuel
Cd net binnen, luisterde hem eerst digitaal maar nu 'echt' zegmaar. Wat een ervaring..

Nu bij nummer 3, dat zegt ook wel wat natuurlijk..

De vrouwelijke stem, bijv. in 6 en ik dacht ook in 3, is dat Mushroom?

avatar van Weirdo Wizzy
Nee, dat zijn 2 gastzangeressen kan zo even niet op de naam komen. Of begrijp ik de vraag nou helemaal verkeerd?

avatar van RogerV
Liz Fraser is iig die op Teardrop

avatar van Mandylion
En voor zover ik weet zingt Sarah Jay in Dissolved Girl, Liz Frazer weer in Black Milk en zingen de dames allebei in Group Four.

avatar van Joren999
Ik begin maar eens met 4*, maar dat kan nog stijgen.
Angel, Dissolved Girl en Group Four zijn mijn favorieten.

avatar van Ludakris
Vorig jaar was ik echt wild van dit album, de laatste tijd vind ik het steeds moeilijker om deze trip uit te zitten. Helaas maar deze plaat is dan ook uit mijn top-10 verdwenen. Een 4,5 is ze zeker nog wel waard, daar niet van.
Het blijft een geniaal meesterwerk, maar voor de perfectie kan dit album me naarmate het einde vordert niet meer voldoende boeien.

avatar van Masimo
Zag 'm voor 5 eurie in Delft liggen, dus ik dacht: hoppaaa, meenemen dat ding! (toch altijd leuk als ze ook eens goeie CD's bij de uitverkoopjes leggen)

De sfeer die 't album neerzet is fantastisch, maar ik moet er eerlijk gezegd wel voor in de stemming zijn en de tijd nemen om dit album te beluisteren. 't Probleem is dat 't album eigenlijk meer een geheel is, in plaats van allemaal losse nummers. (wat eigenlijk een best goed teken is) maar dat zorgt er echter wel voor dat ik 't des te minder luister dan 't eigenlijk verdiend..

Mezzanine.
Verheffing van een achtergestelde lening.
Investering in de toekomst van Massive Attack.

De acts uit Bristol hebben allen een duister sfeertje.
Tricky, Portishead en Massive Attack.
Mezzanine gaat nog een stap verder.
De Unknown Pleasures van de Triphop.
Tripgoth.

Angel is het verslag van een stervend persoon.
Goedgelovig aan het wachten op een mooie witte verschijnsel.
Die hem mee neemt naar het hiernamaals.
De zwarte engel des doods komt zijn ziel op eisen.
Eerst fluistert hij wat in het oor.
De hemel is vernietigd.
Een geschrokken grimas op het gezicht.
Waarna het lampje uit gaat.

Het spookachtige van Risingson.
Gefrustreerde zang van 3D en Daddy G.
Spanningen binnen de band.
Opnameproces bemoeilijkt.
Bewuste keuze om dit naar buiten te brengen.
Resulterend in een song.

De clip van Teardrop.
Een ongeboren kind.
Niet wetend of hij de bevalling zal overleven.
Niet wetend of hij er klaar voor zal zijn.
Glansrijke rol van Elizabeth Fraser.
Die bij samenwerkingsprojecten al eerder zichzelf oversteeg.
Getuige haar aandeel in Song To The Siren van This Mortal Coil.

Inertia Creeps is de woekering in een lichaam.
Kankercellen die zich langzaam maar slopend vermenigvuldigen.
Onwetendheid dat je van binnen totaal weg gevreten wordt.

Exchange.
Verraad van overspel.
Mannen kunnen niet liegen.
Sfeer van Barry White.
Die met zijn romantische stem al vrouwen kon bedriegen.
Doelbewust ontbreken van zang.
Suggestie is genoeg.
De afsluitende versie is met die aanvulling juist minder sterk.

Dissolved Girl.
Bijna fluisterend.
Een groot geheim mee dragen.
Onbeantwoord.
De verscheurde bladzijde uit een dagboek.

Man Next Door.
Wie kun je beter vertrouwen.
De motorrijder met tatoeages aan de ene kant.
De politieagent van tegenover.
Zoek je veiligheid bij de laatste.
Blijkt juist hij de kindermoordenaar te zijn.
Verantwoord gebruik van 10:15 Saturday Night van The Cure.

Black Milk in White Coffee.
Bewijs dat blanke zangeressen soulvol kunnen klinken.
Ademen.
Rustpunt.

Mezzanine.
Afrekening met het verleden.
Stap voorwaarts.
Eigen beslissingen.
Compromisloos.
Schijt aan de platenbazen.
Geen tweede Unfinished Sympathy.

Group Four.
Zelfbewustwording.
Logisch vervolg op Karmacoma van Protection.
Het boven jezelf uit stijgen.
De stervende die zichzelf van boven af ziet liggen.
Het lichaam als leeg omhulsel.
De cirkel is weer rond.

avatar van orbit
weer erg fraai heer Raven!

Dank U, beste Orbit.

avatar van Suicidopolis
deric raven schreef:
Man Next Door.
[...]
Verantwoord gebruik van A Forest van The Cure.

Permitteer mij deze correctie: dat moet "10:15 Saturday Night" zijn.

Inderdaad.
Domme fout.
Verzoek tot herstel ingediend.

avatar van VanDeGriend
Op verzoek van de auteur hersteld

Bedankt.

avatar van Mandylion
Inderdaad een erg mooie recensie! Je houdt er bij sommige nummers wel heel andere associaties op na dan ik! Dat vind ik wel interessant, hoewel het natuurlijk lang niet de eerste keer is dat muziek voor meerdere interpretaties vatbaar is.

avatar van Daan0
Wat een geweldige plaat! Nog even een paar keer luisteren en dan flikker ik hem in mijn top 10.

avatar van Ataloona
Mezzanine

In het recensie topic werd mij door Hoi123 gevraagd dit album van een recensie te voorzien.
Dat doe ik maar al te graag.

Dit album is heerlijk duister, mysterieus. Het pakt je, het besluipt je en als je even niet oplet pakt het je bij de keel om je mee te sleuren in onheil. Dit album kun je meerdere belevenissen geven. Deric Raven beschrijft een belevenis al prachtig en zo zijn er meer belevenissen.
Zonder ook maar naar de tekst te luisteren zie je in je fantasie een film over een duistere overval verteld door 2 kanten. De vrouwen en de mannen...

1. Angel.

Dit begint zo spannend. Erg onheilspellend geluid. Een geniale beat. Spannende geluiden. Is dit een gewoon muziek album? Nee. De toon word al gezet met dit eerste nummer. Het word sterk gezongen.
De beat veranderd. Het word harder, spannender. Damn het word weer rustig om later weer uit te barsten.De toon is zeker gezet.
Scherpe gitaren klinken. Het nummer komt tot zijn climax. Om weer rustig te eindigen. 5*

2. Risingson.

Begint onheilspellend. Huh weerwolven? Ik hoor vreemde geluiden. Er komt een beat. Er klinkt zang. Ik word er gelijk ingetrokken. De 2 zangers wisselen elkaar mooi af. Een mooie gitaarsound komt er bij. Prachtige sfeer word er gecreeërd. 4.5*

3. Teardrop.

Mijn favoriete nummer van het album.
Het begint prachtig met een lekkere beat. Er komen snaren bij. Ik stel me regen voor op een donkere dag. Een vrouw lijkt verdrietig maar ook blij en laat dat met een prachtige stem blijken.
Die piano er bij ''ties the song really together'' om ''The Dude'' maar te quoten. 5*

4. Inertia Creeps.

Dit begint een beetje om zijn indisch. Zo lijkt het. Een beetje vreemd maar mysterieus. Geweldige drums klinken. Dit is zo'n nummer die je meeneemt in een zwart gat en je de mystieken van een andere wereld laat ontdekken. "Het komt langzaam naar boven" word er gezongen. Het is zo verdraaide spannend. Dan klinkt er ook nog eens een rustige maar mooie gitaar. Damn dit is goed. Op een minuut van het eind ongeveer komt het nog even flink los. Nice!!

5. Exchange.

Begint rustig en lekker. Eindelijk ben je een beetje los van de spanning van de voorgaande nummers. Een lekkere beat. Rustige piano klanken. Mooi begeleid door de bas. Met koptelefoon helemaal mooi.
Het geluid cirkelt mooi door je heen. Het heeft iets mystieks. Prachtig.
Mooi instrumentaal. Je koelt even af om door het volgende nummer weer gepakt te worden. 5*

6. Dissolved Girl.

Begint gelijk snel om je ook zo snel mogelijk mee te sleuren.
Een serieuze bas met een piano die er soms een keer door heen mag klinken. Er komt een lekkere beat. En er volgt een prachtige vrouwelijke stem. De gitaar komt er bij. En het mysterieuze sfeertje is er weer. Het lijkt een rustig nummer te zijn maar niets is minder waar. Ongeveer na een derde van het nummer volgt er een uitbarsting van gitaar geweld. Als de storm gaat liggen volgt er een energieke beat en de gitaar komt rustig terug. Het nummer vervolgt weer zoals het begin van het nummer. 4.5*

7. Man Next Door.

Begint wat vreemd met een redelijke beat. Er komt een geweldige bas bij. Klinkt goed. De beat word harder. Dit klinkt sterk. De man die hier zingt zingt dit prachtig. Een andere manier is er gewoon niet voor dit nummer. Hij zingt dit werkelijk prachtig!! Voor de rest van het nummer blijft dit het zelfde. Geen spannend nummer dus maar nog steeds een 4*

8. Black Milk.

begint leuk met een piano in een lege hal met een bas en drumstel. Het is een donkere hal. De vrouw zingt met duistere emotie in haar stel. Dit is weer lekker mysterieus. Aan het eind van het nummer word het weer wat anders maar het nummer is niet zo bijzonder. een 4*

9. Mezzanine.

Begint heel mysterieus. Een lekker deuntje, sterke beat, goede bas. Erg spannend gezongen. Op de achtergrond hoor ik nog een gitaar wat toch nog enigzinds ontspannend klinkt. Over het hele nummer zijn zeer vreemde geluiden te horen wat het allemaal zeer onheilspellend maakt. Daar houd ik wel van. Zeer Sterk nummer. 5*

10. Group Four.

Het langste nummer van het album.
Begint heel spannend. Net of je in een spannende situatie zit.
Op de achtergrond is een onheilspellende beat te horen en de gitaar maakt het wel heel erg spannend. In een klap verandert het nummer. Een man verteld zijn verhaal. Dan komt een vrouw die haar verhaal doet. Onnder begeleiding van heerlijke muziek. Goed nummer maar zeker niet het beste. 4.5*

11. (Exchange)

Een reprise van Exchange. Heerlijk rustig. Cirkelt wat rond in je gedachten. Geweldige afsluiter. 5*

Kortom: Geweldig album waar je verschillende belevenissen aan kunt koppelen. Waarschijnlijk komt dit album in mijn top 10.
Voor nu een verhoging van 4* naar 5*

avatar van berwt
Ataloona schreef:

7. Man Next Door.

Dit is nu net mijn favoriet nummer van het album. Die "redelijke beat" is een sample van de intro van 'When the levee breaks' van Led Zeppelin. Naar het schijnt is die drum zelfs opgenomen in een grote hal om dat holle geluid te creëren.
En "de man die hier zingt" is reggaezanger Horace Andy.
'Man next door' schijnt trouwens origineel uit de jaren '60 te zijn van ene groep genaamd The Paragons.

Ik dacht dat je dit misschien interessant zou vinden...

avatar van Ataloona
Ik bedoelde die intro beat. Die vind ik niet geweldig.
De beat die na het intro'tje volgt vind ik wel goed.

En Horace Andy heeft een fantastische stem

avatar van Arrie
Horace Andy zingt overigens ook op Angel.

Angel is zelfs een bewerking van een oud nummer (uit de jaren '70) van Horace Andy, You're My Angel.

avatar van sierrra
Vandaag voor het eerst ontdekt. Heerlijk mysterieuze cd. Angel is voor mij de uitschieter op dit album. Teardrop als single zet je wel op het verkeerde been, en vind ik ook veruit het minste nummer.

avatar van Vortex
Stijging naar 4,5* !
Geen 5* omdat #11 nogal slecht is. #1 t/m 10 zijn meer dan uitstekend!

Zijn de andere Massive Attack albums te vergelijken met dit album?

avatar van Ceasar
Er zijn wel verschillen. Maar geloof me: als je deze goed vindt kan je ook prima leven met de andere albums!

avatar van Rumour
Vortex schreef:
Stijging naar 4,5* !
Geen 5* omdat #11 nogal slecht is. #1 t/m 10 zijn meer dan uitstekend!

Het ontgaat me even hoe je #5 meer dan uitstekend kunt vinden en het verwante #11 nogal slecht? Bovendien biedt het mijns inziens een mooie, coherente afronding van het album na de climax in #10.

avatar van Joren999
Misschien omdat het nagenoeg hetzelfde is als No 5.

Verder gaat deze misschien stijgen naar 4,5*.

avatar van Vortex
Ik vind de zang van het laatste nummer nogal vervelend. Van mij had het na #10 mogen stoppen. Het is niet heel erg rampzalig want de rest is echt uitstekend!