Massive Attack - Mezzanine (1998)

Pop / Electronic

9. Mezzanine (5:54)
  10. Group Four (8:13)

11. (Exchange) (4:08)

met Horace Andy

12. Superpredators [The Mad Professor Remix] * (5:16)
  13. Metal Banshee [Mad Professor Mix One] * (5:49)
  14. Angel (Angel Dust) * (6:04)
  15. Teardrop [Mazaruni Dub One] * (6:05)
  16. Inertia Creeps [Floating on Dubwise] * (6:05)
  17. Risingson [Setting Sun Dub Two] * (4:53)
  18. Exchange [Mountain Steppers Dub] * (5:44)
  19. Wire [Leaping Dub] * (5:21)
  20. Group Four [Security Forces Dub] * (8:14)
totale tijdsduur: 1:03:29 (1:57:00)
avatar van reptile71
Vandaag de vinyl re-release binnen gekregen. Ziet er netjes uit. Ik denk vrijwel identiek aan de originele release op het catalogusnummer na. Klinkt ook prima, zo op het eerste gehoor. Mooie aanwinst voor de vinylcollectie.

Calmdown!
Absoluut, klinkt goed! Wel jammer dat het geen gatefold is.

avatar van reptile71
Op zich vind ik dat ook mooier, maar het origineel was dat ook niet.

Mr.Bungle
Definitief besloten : Angel is het mooiste nummer wat ik ken en ooit heb gehoord.Bij deze.

avatar van VanDeGriend
Het verhaal gaat dat die herpersing op vinyl 500 exemplaren zou zijn. Kan met het me eerlijk gezegd niet voorstellen maar de bron zou er meer zicht op moeten hebben dan ik. ieder geval waren er voor Nederland minder dan 100 beschikbaar. Bij sommige sites inmiddels ook al niet meer leverbaar dus als je hem betaalbaar wilt hebben, moet je snel zijn.

500 lijkt mij ook wel erg ongeloofwaardig eerlijk gezegd. Het kan mij verder niks schelen, ik heb hem nu origineel i.p.v. counterfeit en ik heb er niet veel voor betaald.

avatar van reptile71
Ik kan met zekerheid zeggen dat dat onzin is, want er zijn er inmiddels echt wel meer dan 500 verkocht en ze zijn nog steeds voor een redelijke prijs verkrijgbaar (nummer 9 in de Amazon UK vinyl verkoop ranking). Het zal eerder iets van 10.000 zijn. Dit is een populair album. Als het er 500 waren geweest waren ze nu al lang op geweest.

Het vinyl klinkt trouwens fantastisch! Ben erg blij met deze op vinyl.

avatar van andnino
Ik ben nog steeds niet zo'n enorme fan van de Exchanges en Mezzanine (het nummer), maar omwille van de rest moet ik nu toch wel verhogen. Op Mezzanine staan niet een paar prachtnummers, maar echt een hele reeks klassiekers (of zouden-moeten-zijn-klassiekers). Teardrop was natuurlijk een vroege favoriet, en daarna kwamen Angel en Group Four. Maar nu ben ik ook echt verslingerd aan Inertia Creeps en Black Milk. Misschien moeten de twijfelaars nog wat beter inzinken. Als dat nog gebeurt, dan maak ik er vijf sterren van.

avatar van Teunnis
andnino schreef:

Mezzanine en Exchange (dus zonder haakjes) staan hier aangevinkt als favoriet. En dat gebeurde pas heel laat, dus deze zin is waarschijnlijk wel waar:

andnino schreef:

(Exchange) is trouwens wel een smet op deze voor de rest geweldige plaat.

avatar van IllumSphere
En de vinyl is binnen, morgen maar eens beluisteren!

avatar van reptile71
Nou je hebt alle recht om alvast te gaan juichen, dit vinyl is echt super.

avatar van Broem
M'n interesse in de vinyl uitvoering is gewekt. Op cd klinkt het album al meer dan goed, laat staan op een mooie 180 gr vinyl release. Mmmhhh.

avatar van VanDeGriend
Dan zul je snel moeten zijn want bijna overal al weer uitverkocht

avatar van IllumSphere
Ik heb het met een halfje verhoogd. Na het horen van deze plaat op vinyl (wat een kwaliteit!) kan ik niet anders dan deze plaat geven wat het eigenlijk al verdiende. Op dergelijke momenten kun je niet anders dan blij en dankbaar zijn dat het lot jouw met een plaat als dit in contact heeft laten brengen.

Calmdown!
reptile71 schreef:

Het vinyl klinkt trouwens fantastisch! Ben erg blij met deze op vinyl.

Ik lees wel overal dat het een limited edition is. Heb ook gehoord dat Virgin er een hoop terug heeft gehaald omdat er iets mis mee zou zijn. Heb zelf nog niet ontdekt wát er precies mee aan de hand is, maar goed. Boeit ook niet zoveel verder, ben blij dat ik 'm eindelijk heb. Hij heeft er inmiddels al heel wat rondjes opzitten.

avatar van reptile71
Ze zijn nu in elk geval uitverkocht, denk dus inderdaad zo'n 10.000 exemplaren (erg populair album hoor!). 500 waren binnen een dag op geweest. Met mijn exemplaar is echt niks mis, zo wel niks dat mij opvalt. Klinkt vet en ziet er prima uit. Ik wil het verder niet weten.

avatar van chevy93
Broeierige, bedwelmende herfstplaat. Wellicht gewoon niet geschikt voor dit soort temperaturen, maar ik mis de klik de laatste een beetje met dit album. Ondanks een erg sterk begin (hoewel ik Teardrop niet zo boeiend meer vind) wordt het daarna een beetje een voortkabbelend geheel. Nummers als Exchange, zonder haakjes, en het titelnummer doen me gewoon niets. Al met al maakt dat het toch wel een (te) lange zit.

Stijn_Slayer
Ik schat deze nu meer op waarde dan een aantal jaar geleden. Er wordt een knappe sfeer neergezet en de nummers volgen elkaar heel logisch op. De sfeer blijft herkenbaar, maar is wel dynamisch met allerlei veranderingen. Vaak lijkt er naar een climax te worden toegewerkt, vooral in de meer dreigende nummers. Ik blijf het alleen jammer vinden dat de ontlading vervolgens nooit komt (behalve bij 'Dissolved Girl' en 'Group Four'). Elk nummer blijft heel ingetogen en ingehouden. Wat meer dynamiek en ontwikkeling van de structren had het album goed gedaan.

Misterfool
Ik denk juist dat het uitblijven van die climax bijdraagt aan het broeierige sfeertje. Er is iets duisters in de lucht. Net zo als drukkende hitte vlak voor een onweerstorm. Als ze te veel naar een climax hadden toegewerkt dan was de hele druk(lees: spanning) weggevallen.

Stijn_Slayer
Dat vind ik juist prettig: dreigen, dreigen, dreigen, kaboem! en weer langzaam opnieuw beginnen (denk bijv. ook aan bepaalde romantische componisten). Nu blijft de spanning de hele tijd op min of meer hetzelfde niveau en op een gegeven moment verdwijnt de dreiging dan voor mij. Als ik op een gegeven moment besef dat er niets gaat komen, werkt de spanningsopbouw voor mij ook niet meer.

avatar van Ken Sherry
De 1ste 4 nummers zijn gelijk ook de beste!

buizen
Heel gek maar toen dit schijfje uitkwam heb ik het veel met plezier geluisterd, vind er nu echter niets meer aan. Op een of andere manier erg gedateerd. Hooguit 3,5 sterren.

bas1966
mmmmmh, gedateerd zou ik het niet willen noemen....gerijpt
het blijft toch een absolute topper, mensen !!!

buizen
Het is natuurlijk wel ideale muziek voor een zwoele zomeravond..

Een broeierige zomeravond met veel muggen.

avatar van orbit
Betere omschrijving inderdaad!

avatar van Premonition
100th Window vind ik toch heel wat broeieriger. Met de muggen valt het mee in Groningen

avatar van orbit
Ik niet, 100th window is een broeierig plaatje, dit is regelrecht onheilspellend. Eigenlijk helemaal geen zomerplaat, tenzij je wilt stikken aan ozon en asphyxiation..

avatar van FunkStarr
Ken Sherry schreef:
De 1ste 4 nummers zijn gelijk ook de beste!
Inderdaad, vind ik ook. Maar dit album is in ieder geval een klein meesterwerk.

bas1966
mmmmh....dissolved girl en black milk.....!!!!