The Beatles - Abbey Road (1969)

Label: Apple

1. Come Together (4:20)
  2. Something (3:03)
  3. Maxwell's Silver Hammer (3:27)
  4. Oh! Darling (3:26)
  5. Octopus's Garden (2:51)
  6. I Want You (She's So Heavy) (7:47)
  7. Here Comes the Sun (3:05)
  8. Because (2:45)
  9. You Never Give Me Your Money (4:02)
  10. Sun King (2:26)
  11. Mean Mr. Mustard (1:06)
  12. Polythene Pam (1:12)
  13. She Came in Through the Bathroom Window (1:57)
  14. Golden Slumbers (1:31)
  15. Carry That Weight (1:36)
  16. The End (2:19)
  17. Her Majesty (0:23)
avatar van wowter
west schreef:

Daarbij komt dat op de 3CD en 3LP versie dit keer precies dezelfde (hoeveelheid) songs staan. Je krijgt er alleen een blu-ray en boek bij als je de CD-box bestelt. Ik heb dan ook voor de 3LP gekozen.

Nee, er komt een 2CD, maar geen 3CD.
De 2CD uitgave bevat de nieuwe remix op cd1 en op cd2 een soort alternatieve Abbey Road, op basis van outtakes die in de box over 2 cd's in chronologische wijze zijn verspreid.
De box bevat dus een boek, meer outtakes en een Blu-Ray.
Alle precieze details vind je hier: The Beatles / Abbey Road reissued for its 50th anniversary across six formats | superdeluxeedition

wowter schreef:

Nee, er komt een 2CD, maar geen 3CD.
De box bevat dus een boek, meer outtakes en een Blu-Ray.

Ja, er komt dus ook een 3CD: die zit in de box met het boek + Blu-Ray. Dan krijg je inderdaad meer outtakes, verdeeld dus over 2 CD's als je het vergelijkt met de 2CD versie. Opvallend genoeg staan alle outtakes van de 3CD uit de box ook op de 3 LP's. Daarom heb ik voor die laatste release gekozen.

Opvallend genoeg mis je op de 2CD versie 'maar' 8 van de 24 sessions opnamen/outtakes.

avatar van wowter
west schreef:

Wat betreft het verschil tussen de box met 3 cd's en de 2 cd-set herhaal Je min of meer wat ik hierboven aangaf, maar dat geeft niet

We zeggen gewoon hetzelfde!

avatar van ohmusica
Vanavond werd het album bewierookt in DWDD en door de minister van justitie en veiligheid uitgeroepen als allerbeste popalbum... The Analogues en de Amigos de Musica speelden een aantal nummers live en Nico Dijkshoorn deed ook nog een duit in het zakje, hij zou verwekt zijn bij Come Together... Enfin, Ik heb het album zelf niet, nooit gekocht, ik was nog te klein en kende alleen Hey Jude en Yesterday van de Beatles, omdat mijn moeder dat mooi vond. Ik vind zelf de nummers van George Haarison het mooist. Iedereen gaat zich nu druk maken wat er gekocht moet worden en stelt Abbey Road meneigeen voor keuzezorgen. Misschien koop ik gewoon de elpee voor in de kast.

ohmusica schreef:
Misschien koop ik gewoon de elpee voor in de kast.

Dan zou ik 'm aan de muur hangen: is best een mooie hoes.

avatar van ohmusica
west schreef:

Dan zou ik 'm aan de muur hangen: is best een mooie hoes.
Inderdaad de h o e s is geniaal.

avatar van Running On Empty
DWDD mooie uitzending over deze plaat. Persoonlijk vond ik de anekdotes van Grapperhaus wel het nodige toevoegen, maar je moet een 50 jaar oude klassieker niet kapot laten analyseren door studenten. Speel dan gewoon wat extra liedjes of nodig een echte kenner uit.

Running On Empty schreef:
... maar je moet een 50 jaar oude klassieker niet kapot laten analyseren door studenten. Speel dan gewoon wat extra liedjes of nodig een echte kenner uit.

Ik vond anders dat die Utrechtse studente veel interessants te melden had over de songs.

avatar van Running On Empty
west schreef:

Was allemaal gewoon veel te gehaast. Dan moet je er écht de tijd voor nemen en het echt goed doen als je dat persé wilt.

Dat is waar, maar dat konden zij ook niet helpen. Dat is de DWDD aanpak.

avatar van heartofsoul
Vreselijke uitzending van DWDD. “Abbey Road” allerbeste album ooit - hoe kun je dat nou zeggen? En The Analogues, hoewel technisch erg goed, verpestten het voor mij ook nog eens met hun zielloze kopieën. Trouwens, geen woord over de remix die vrijdag officieel verschijnt.

Nico Dijkshoorn verwekt op Come Together
En geboren in 1960
Dat is knap.

avatar van Wrathchild1
Ik vind de hoes niet mooi , wel iconisch .

Muziek is dik in orde , maar luister het liefst de B-kant.

ohmusica schreef:
Laat me raden, in het volgende item werd een talkshowhost gevraagd de klimaatcrisis te duiden en daarna een misdaadjournalist om over voetbal te praten?

heartofsoul schreef:
Heb The Analogues vaker live gezien en zielloos is het wel het laatste woord dat ik er voor over zou hebben.

Wrathchild1 schreef:
Ik vind de hoes niet mooi , wel iconisch .

Muziek is dik in orde , maar luister het liefst de B-kant.

Idem hier. De B kant is echt subliem. Heb ik ooit echt helemaal grijsgedraaid.

Als je met de Beatles bent opgegroeid, je wilde geen partij kiezen in de binariteit Beatles vs Stones, je was in afkeer gedompeld door de combinatie van hair peace/bed peace, blote anussenkunst en de toenemende mate van vaagpraterij door de keverheren, wees dan niet verbaasd, dat ik door in de studietijd frequent Tommy, Abbey Road, Atom Heart Mother en Klep Fles Erin I en II door de strot geduwd te krijgen dat ik blijer was met de OOR-nominatie van Marvin Gaye - What's Going On (1971) tot beste album van de 20e eeuw dan met de nominatie van dit album tot zeg maar "beste album ooit".

DWDD is buiten programma's van de commerciëlen het grootste podium voor mentale zelfbevlekking ooit. Krijg sterk de indruk dat in de tv-wereld het gebrek aan behoefte tot wat Oprah "whompety whomp" noemt, oftewel het practiseren der "carnal knowledge" een belangrijke wegingsfactor is bij aanstelling.

Menig naspeelband gezien (van ABBA tot Floyd) en al wil ik het enthousiasme en de kunde van de uitvoerende musici niet in twijfel trekken, blijf ik toch met een dubbel gevoel zitten.

avatar van Mssr Renard
Klep Fles Erin ?

Mssr Renard schreef:
Klep Fles Erin ?

Als je er met veel (altruïstische) liefde naar luistert, gaat het misschien wel goed

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik breek me ook het hoofd erover... Led Zeppelin 1 & 2?

herman schreef:

Ik mis de zeggingskracht die The Beatles er in hebben kunnen leggen, ook door hun unieke stemmen - dat kunnen The Analogues echt niet evenaren, en ook in instrumentaal opzicht is het een stuk minder treffend dan de originelen zijn - hoe kan het ook anders. Neemt niet weg dat het een prestatie van formaat is, maar ik mis de “ziel” van het origineel. Voor mij hoeft deze kopie niet. Dan luister ik liever naar andere belangwekkende muziek uit heden en verleden.

Abbey Road kreeg gisteren enorm veel lof in de DWDD uitzending. Toen recent The White Album en Sgt Pepper's re-issues uitkwamen, waren de superlatieven tevens bijkans eindeloos. De discussie of Abbey Road nu het beste is wat de Beatles ooit hebben uitgebracht (ik denk van niet) laat ik ook daarom in het midden.

Waar ik vooral naar ga luisteren is hoezeer kant A mij eindelijk, na al die jaren, als geheel gaat overtuigen. Kant B is altijd al mijn favoriete Beatles kant geweest, waarvan 'Here Comes The Sun' voor mij nog het minste nummer is ook. Kant A begint super, ongeëvenaard, maar dan volgen een paar mindere goden als 'Maxwell's Silver Hammer', en 'Octopus's Garden'. 'Oh Darling' kon ook niet op veel instemming mijnerzijds rekenen, maar de nieuwe remix blies mij totaal omver. Ik heb dus de hoop dus dat 'Maxwell' en 'Octopus' mij nu na al die jaren ook gaan overtuigen. Tot op heden prefereerde ik de 2009 remasters boven de recente Giles Martin remixes. Echter, wat ik tot nu toe van de nieuwe Abbey Road remix heb mogen beluisteren, is wonderschoon. In elk opzicht een grote sprong voorwaarts.

heartofsoul schreef:

Heb je ze wel eens in het theater gezien of baseer je je op DWDD?

avatar van heartofsoul
Nee, helaas heb ik nooit een concert van The Analogues kunnen bijwonen. Ik baseer me op wat ik hoorde bij DWDD, maar ik heb goede oren, hoor. Ook heb ik het een en ander van hun cd’s beluisterd, en ze enige malen op de radio gehoord. Mochten ze in mijn woonplaats in het theater komen, dan ga ik waarschijnlijk wel. Maar een reis naar Amsterdam of Utrecht is voor mij bezwaarlijk (wegens gezondheidsomstandigheden). Ik heb evenwel het sterke vermoeden dat het mijn bezwaren niet zou wegnemen.

avatar van mkrake
Wat een commentaar weer. Laten we blij wezen dat er aandacht is voor muziek en dit album. Gewoon leuke uitzending en de bijdrage van Grappenhaus vond ik dus wel van toegevoegde waarde.

Beste album ooit? Dacht het zelf van niet.

heartofsoul schreef:

Het is echt een fors verschil tussen The Analogues horen in het theater (ik zat bijna vooraan in Carré) en via de televisie. Alleen al de verschillende geluiden van de vele originele instrumenten uit die tijd die de Beatles ook gebruikten, en dat zijn er nogal wat, was voor mij een openbaring. Ze bespelen alles zo precies mogelijk, maar gelukkig heb je ook een live concert ervaring. En dat maakt het extra bijzonder, want ik had nooit gedacht om het White Album zo fraai live te horen en zien uitvoeren. Bij de premiere van Abbey Road in juni zat ik helemaal vooraan en dan krijg je het allemaal nog beter mee. Was geweldig.

Ik houd het gewoon bij het album dat ik al heb. Leuk dit voor de platenmaatschappij, maar als ik de recensies goed heb gelezen mis je echt niet veel (nieuws)

The Analoques doen knap werk. Ze doen in ieder geval niet mee aan verkleedpartijen en zingen naturel.
Pure liefhebbers die de discipline hebben om elk muzikaal detail zo getrouw als mogelijk te benaderen.
Daar is ook veel geld aan uitgegeven en veel voor gereisd.
Mooie onderneming en ook door Beatlescritici geprezen.

avatar van devel-hunt
Naast het feit dat the Beatles de beste, innovatiefste, het meest vernieuwends, een ontwikkeling met iedere nieuwe plaat laat horen, trendsetters, het lijkt alsof de band minstens 25 jaar heeft bestaan, zijn ze de grappigste en hebben ze ook nog allervier een eigen grote persoonlijkheid waardoor ieder op hun eigen niveau en binnen de mogelijkheden een enorm succesvolle solo carrière hebben weten op te bouwen, zijn ze ook dramatisch, de moord op Lennon dreunt nog na. Toe maar.
En nu, een halve eeuw later het nog steeds weten te presteren dat alle ogen binnen de muziekindustrie op hen is gericht. Natuurlijk een enorme goede PR machine is hier aan het werk, maar los daarvan, de muziek spreekt voor zich en heeft hele muzikale generaties na hen sterk beïnvloed. Tot op de dag van vandaag.

avatar van ZAP!
Hmm, misschien ook maar es luisteren...