Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008)

Pop / Folk
Label: Sub Pop

1. Sun It Rises (3:11)
  2. White Winter Hymnal (2:27)
  3. Ragged Wood (5:07)
  4. Tiger Mountain Peasant Song (3:28)
  5. Quiet Houses (3:32)
  6. He Doesn't Know Why (3:20)
  7. Heard Them Stirring (3:02)
  8. Your Protector (4:09)
  9. Meadowlarks (3:11)
  10. Blue Ridge Mountains (4:25)
  11. Oliver James (3:23)
  12. Sun Giant * (2:14)
  13. Drops in the River * (4:13)
  14. English House * (4:41)
  15. Mykonos * (4:35)
  16. Innocent Son * (3:07)
  17. The False Knight on the Road * (3:13)
  18. Mykonos [Alternate Version] * (3:39)
  19. Isles * (3:06)
avatar van lowieke
Bij dit album denk ik elke keer heeeeel erg aan Neil Young - harvest. Is dat een hele rare opmerking? Of hebben meer mensen dat?

Ik denk dat het komt door het 'kleine' geluid van deze plaat. Net als bij Neil Young -Harvest, zoals orgeltjes en zo. Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen, klein en warm of zo, haha .

avatar van Kronos
Voor sommige mensen gaat deze CD al snel vervelen. Bij mij is het omgekeerd. Ik vond er eerst niet zo veel aan en had er zelfs wat moeite mee. Maar ik ga 'm hoe langer hoe leuker en lieflijker vinden.

Ad Brouwers schreef:
@ Herman, als in de buurt van Breda woont mag je 'm voor niks komen halen. Anders moet je maar even een persoonlijk berichtje sturen met je adres, postbus ofzo, dan stuur ik 'm wel op. ( Het is wel de oorspronkelijk enkele cd) Gr.Ad

Hier moest ik nog op reageren. Bedankt voor het aanbod, Ad, maar ik denk dat ik toch voor de dubbele ga. Da's het voordeel als je nieuwe CD's niet meteen bij uitkomen koopt, dan kun je rustig gaan zitten wachten op de uitgebreidere versies die later nog verschijnen.

avatar van kaztor
Heb 'm net binnen. 2 cd's gepropt in een 2 kartonnen sleufjes...

avatar van Kronos
Die er erg lastig uit te krijgen zijn.

avatar van kaztor
Daarom schaf ik vandaag ook papieren beschermhoesjes aan. Ik ben het zat met die nieuwlichterij. We moeten een campagne starten genaamd 'Bring back the jewel case!'

Kronos schreef:
Die er erg lastig uit te krijgen zijn.

Met vinyl is dat veel makkelijker - en komt de hoes ook mooier uit.

avatar van Kronos
Nog altijd liever een onhandig kartonnetje dan zo'n plastieke doos, kaztor. Ik doe niet mee met de campagne.

kaztor schreef:

Helemaal mee eens, v.w.b. die nieuwlichterij - daarom steun ik ook de campagne back to black ===> vinyl!

avatar van Svendra
Is een fotomodel aantrekkelijk? Nee toch .. Aantrekkelijk is de vrouw met unieke imperfecties (mits niet te veel).

Aan imperfecties geen gebrek bij deze cd. Neem de katerige leadzanger die continu een kwartnoot te laag zit. Of de klank die aan een rioolbuis doet denken.

Maar jeetje, dit is wel eigenzinnige muziek!
Ik onderken het gevaar op verveling maar die heeft vooralsnog niet toegeslagen..

Svendra schreef:

Mee eens. Ik zat zelf eens te spelen met het idee dat het zogenaamde perfecte gezicht alle waarden op 0 heeft staan (met waarden bedoel ik dan alle gezichtseigenschappen) en een imperfect gezicht een aantal plusjes en minnetjes heeft die bij elkaar optellen tot 0. Noem me een maniak...

Overigens is de verveling bij mij veel sneller toegeslagen dan me lief was bij deze Fleet Foxes dus ik vrees voor u.

avatar van lauradance
Bij mij nog geen verveling terwijl ik dit wel verwacht had en inmiddels toch redelijk vaak op gehad deze plaat. Vooral 's ochtends erg fijn, heel hard, zon naar binnen, kopje koffie erbij. Dan begint mijn dag heel goed. Vrolijke accoorden, lekkere stem om naar te luisteren. Voor nu een hoog punt.

whoknowslisa
Deze plaat heb ik zo'n 8 maanden geleden gekocht ofzo, maar nog steeds verveelt deze plaat me niet. Een heerlijk warme plaat, voor mijn gevoel zit er amper een afstand tussen luisteraar en band. Als je je ogen dicht doet, kost het niet veel moeite om het dichte bos in de zomer, een uurtje of 10 's avonds, zittend rond het kampvuurtje voor je te zien. ^^ Ben ook echt benieuwd naar hun concert in Paradiso. ^^

avatar van Kronos
Als ik op YouTube zie hoe overtuigend Fleet Foxes hun muziek live kan brengen, zo krachtig zonder dat dit ten koste van subtiliteit gaat, stijgt mijn waardering nog een beetje meer.

avatar van Svendra

Echt? Door die rare galm lijkt het minimaal 20 meter ..

avatar van Thomzic
Wat een pracht plaat.

Muziek die doet denken aan de jaren '60, maar toch zo melodieus en eigentijds. Voorlopig staat Fleet Foxes hier non stop aan. Krijg er maar geen genoeg van! Deze plaat zou wel eens heel ver kunnen komen, zeker wanneer ze ook live indruk weten te maken.

avatar van Sibren
Was ik bezig mijn stem te verhogen van 3,5* naar 4*, omdat deze plaat, zeker niet verveeld! Ik had hier zelf ook last van, en heb de plaat een aantal maanden laten staan. Nu ik hem weer na een aantal maanden, opzet kan ik alleen maar meer waardering hebben voor de mannen van fleetfoxes! Top, is alleen maar beter geworden!
Maar dat was niet mijn frustratie, ik lees hier dat ze naar paradiso komen. Waarom staat dat niet op MuMe live. Nu is het uitverkocht!!! Waarom! WAAROM!!! The horror!

avatar van barrett
Dit is zo'n plaat waarvan je geen bal snapt van de teksten die dan nog eens heel raar in zoort van accapela vorm gezongen wordt, het is rare combinatie waar ik in het begin zeker en vast moeite mee had. Eerlijk gezegd zelf een gloeiende hekel aan had

Ik heb deze plaat dan ook maar weten te appreciëren toen we met enkele vrienden gingen gaan skieëen. Ik kwam deze plaat tegen op mijn mp3 speler dan viel het centje.

Het crëerde onmiddelijk een hele goddelijke sfeer en kleurde mijn vakantie ook echt mooi bij, ondertussen leg ik hem nog geregeld op.

Wat een prachtige droomplaat, ik zie zo de bergen weer voor mij.

avatar van Lennonlover
barrett schreef:

Dan nooit naar The Beach Boys of CSNY geluisterd zeker?

Lennonlover schreef:

Dan nooit naar The Beach Boys of CSNY geluisterd zeker?

Ik heb idd maar 1 plaat van CSNY maar daar luister ik weinig naar, msh toch maar weer eens onder handen nemen. Later dan the Beach Boys eens checken want dat is idd een gat in mijn muziekkennis.

avatar van OmeWillem
Wat waren ze live goed! Ze hebben bijna de hele plaat gespeeld en niet 1 nummer viel tegen. De toppers van het album blijven live ook overeind staan. Zeer bijzondere band.

Stijn_Slayer
Mwah, niet slecht. Tijdens de TV uitzending van Werchter zag ik ze langskomen. Een CSNY en Beach Boys mixje werd het genoemd. Dus ik heb dit album eens opgezocht. Het doet mij meer aan America denken, maar America is natuurlijk geen CSNY. Best aardige muziek, maar ik ga deze niet erg vaak draaien denk ik.

Stijn_Slayer schreef:

Draaien helpt wel - en hij is momenteel (incl Sundial EP) slechts 9,95. Voor mij is het één van de betere platen uit 2008 en ik heb de heren live gezien en ik vond het erg mooi.

Ik ken de verwijzingen (invloeden), maar die boeien me eerlijk gezegd niet; ik vind de harmony zang mooi en het was in 2008 gewoon een heel ander, imo verfrissend geluid. Het geluid van het album (ik heb vinyl, want dat vond ik wel toepasselijk) is heel fris en open. Voor mij "feel good music" - moest idd ook denken aan sfeer van "California Dreaming" - en alle verwijzingen hebben een baard, die ken ik al 30 jaar - dit is nieuw en ja de mannen hebben baarden (maar "varen niet te kaap'ren").

avatar van De Daniël
Laatste tijd draai ik deze opvallend veel en het valt me dan ook weer op hoe opvallend goed hij is.

Stijn_Slayer
Mjuman, ik heb hem dan toch maar gekocht. De afgelopen drie à vier jaar heb ik qua nieuwelingen alleen Ryan Bingham gekocht, dus het werd wel weer eens tijd voor iets nieuws. Ik dacht eerst dat deze wel weer €17.99 zou kosten, maar ik kon 'm vinden voor €7,99 (zonder EP).

Father McKenzie schreef:
Zonder aan de plaat afbreuk te willen doen.... verveelt de plaat me toch veel vlugger dan ik aanvankelijk gedacht had;
Toch heerst hier een zekere monotonie, die ik bij Crosby, Stills & Nash, toch toonaangevend in "close harmony" zelden hoor.

Ik ga mijn 3* verhogen, maar ik ben dit wel een beetje met je eens. Nu is het misschien ook niet eerlijk om Fleet Foxes te vergelijken met CSN. CSN was de ultieme close harmony groep, met drie meer dan geweldige zangers. Zoals ik eerder zei vind ik het ook niet echt op CSN lijken, maar meer op America.

Enfin... Ik neem deze mee op vakantie, en dan hoop ik dat ik daarna kan beslissen of ik deze een 4* geef, of dat deze toch net dat kleine beetje extra's mist. In ieder geval is het een leuke CD.

Overigens moet ik opmerken dat de productie beter had gekund. Er zitten af en toe wat 'ruisende' stukken bij als er veel nadruk op de samenzang ligt. Morgen nog eens op de goede installatie naar luisteren, want de PC boxen zijn natuurlijk minder goed.

avatar van barrett
Deze plaat moet je idd meer kans geven en er bestaat geen beter moment dan op reis om naar deze plaat te luisteren . Ik was er ook niet van overtuigt en toen ik op skie-vakantie ging kreeg deze cd plots een heel andere dimensie en nu luister ik er geregelt naar wat een plaat is dit echt, toffe schijf.

avatar van Demolisher
Op Werchter live gezien en ik vind het helaas oersaai. Het is precies CSNY alleen dan niet leuk om te luisteren. Weet niet waar het in zit, maar gewoon niets voor mij,

Stijn_Slayer schreef:

Tja, ik draai 'em van vinyl; niet op pc-speakers maar op Audio Physiks (Tempo4) en ik vind de gitaren, de samenzang prachtig klinken, vind het een mooi dynamisch beeld geven - misschien toch op een echt spullteje beluisteren.

Deewee
Ik erken de klasse van dit album, maar de muziek weet mij niet echt te raken. Hier en daar klinkt het mij iets te zoet in de oren... Weet niet zo goed hoe dit te zeggen. Wellicht zal het aan mij liggen. Ik zou graag willen dat de muziek wel iets met me doet, maar dat doet het dus niet. Nja, het is niet anders. Desondanks vind ik Blue Ridge Mountains wel een sterk nummer.

avatar van T.O.
Erg vaak geluisterd en hij wordt steeds mooier, leuke ontdekking voor mij.