Porcupine Tree - Signify (1996)

Label: Delerium

1. Bornlivedie (1:46)
  2. Signify (3:26)
  3. The Sleep of No Dreaming (5:24)
  4. Pagan (1:39)
  5. Waiting Phase One (4:24)
  6. Waiting Phase Two (6:17)
  7. Sever (5:31)
  8. Idiot Prayer (7:37)
  9. Every Home Is Wired (5:09)
  10. Intermediate Jesus (7:29)
  11. "Light Mass Prayers" (4:29)
  12. Dark Matter (8:52)
  13. Wake as Gun I * (3:29)
  14. Hallogallo * (3:37)
  15. Signify * (3:27)
  16. Waiting * (3:49)
  17. Smiling Not Smiling * (3:49)
  18. Wake as Gun II * (2:06)
  19. Neural Rust * (5:53)
  20. Dark Origins * (6:54)
  21. Sever Tomorrow * (6:04)
  22. Nine Cats [Acoustic Version] * (4:08)
totale tijdsduur: 1:02:03 (1:45:19)
avatar van Dexter
Bij mij duurde het even, maar nummer voor nummer begon ik 't te waarderen: eerst Signify en Sleep of No Dreaming, want die kende ik al van een zelfgebrande compilatie, maar na een paar luisterbeurten werden Waiting (vooral Phase One), Sever, Darkmatter, Every Home Is Wired en Intermediate Jesus voor mij de absolute hoogtepunten uit het PT-oeuvre. Helaas weten sommige nummers me niet helemaal te overtuigen; in tegenstelling tot de voorgaande twee album en alle hierop volgende, die allemaal als geheel fantastisch klonken.
Daarom blijft dit PT's 'echtste' overgangsplaat.

avatar van james_cameron
Sfeervolle progressieve rock, al is de plaat eerder stemmig dan stevig. De rustig voortkabbelende songs zitten mooi in elkaar en het album klinkt productioneel zeer verzorgd. Met de lange instrumentale passages en de zweverige soundscapes kan ik persoonlijk wat minder, maar al met al is de plaat zeker de moeite waard.

avatar van Ronald5150
Een album van Porcupine Tree is nooit hetzelfde. Zo is ook "Signify" weer anders dan voorganger "The Sky Moves Sideways". Waar op de voorganger de gitaren vooral als een nuance werden toegepast op het totaalgeluid, zijn er op "Signify" weer momenten waar de gitaar een prominente rol inneemt. De titeltrack bijvoorbeeld heeft die heerlijke onweerstaanbare riff die je door het hele nummer sleept. Ik moet wel eerlijk zeggen dat het een aantal luisterbeurten nodig heeft gehad voordat ik "Signify" echt ging waarderen. Ik hoor direct dat het goede muziek is, maar het kwartje viel gewoon niet direct. Een nummer als "The Sleep of No Dreaming" kwam eerst nauwelijks bij me aan, terwijl ik dit nu een van de hoogtepunten van deze plaat vind. Daarnaast lijkt er niet echt een overkoepelend thema te zijn, waardoor het voor mij langer heeft geduurd om de rode draad te ontdekken. Of die er nu wel of niet is, na meerdere luisterbeurten valt alles op zijn plaats. Ook lijkt het alsof Porcupine Tree meer verschuift naar gestructureerde liedjes met een kop en staart. Dit is natuurlijk allemaal giswerk, althans van mijn kant, maar nu moet ik gewoon concluderen dat "Signify" wederom een prima album is, anders, maar gewoon goed en herkenbaar als Porcupine Tree. Absoluut hoogtepunt is de afsluitende track "Dark Matter". Dit nummer behoort tot de mooiste liedjes die ik heb gehoord. Een betere afsluiter kan ik me haast niet wensen.

avatar van namsaap
Signify markeert het kantelpunt waar Porcupine Tree van psychedelische muziek meer richting 'to-the-point' progressieve rock gaat. Het is gelijkertijd ook het eerste bandalbum onder de naam Porcupine Tree, ook al heeft de band tijdens de opnames van dit album nauwelijks samen in de studio gezeten.

Het album mist nog een beetje de focus van het latere werk van de band. Goede nummers worden afgewisseld met instrumentale fragmenten en soundscapes die de aandacht van de luisteraar doen verslappen. Met The Sleep Of No Dreaming en Sever staan er echter enkele parels op dit album.

Score: 79/100

1. The Sky Moves Sideways (80/100)
2. Up The Downstairs (78/100)
3. Signify (74/100)
4. On The Sunday Of Live (70/100)
5. Voyage 34 (65/100)

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik ben bij Porcupine Tree ingestapt met Stupid dream en In absentia, en via Fear of a blank planet en zijn soloplaten heb ik Steven Wilson daarna op zijn verdere pad gevolgd, maar van het werk vóór Stupid dream heb ik om de een of andere reden nooit een hoge pet op gehad. De laatste jaren kom ik die platen echter toch weer tegen, en na The sky moves sideways ben ik nu in Signify gedoken, en ik kan me met de beste wil van de wereld niet meer herinneren waarom (of me voorstellen dát) ik dit indertijd niet goed vond. Nú klinkt het als een heel vanzelfsprekend en coherent geheel waarin ik de kortere nummers, de langere tracks en de instrumentale sfeerstukken allemaal goed op elkaar vind aansluiten en waarbij ik bovendien alles goed kan waarderen, of beter gezegd alles geweldig vind. "teveel vrijblijvende instrumentale passages waarop te weinig gebeurt en waarbij mijn aandacht dan ook constant afdwaalt", ik begrijp nu niet meer hoe ik dat ooit heb kunnen zeggen, want zó afwijkend van mijn muzikale smaak was het indertijd toch ook al niet. (En ja, Mindscapes, Dark matter heb ook ik inmiddels als favoriet aangekruist. )
        Ik heb naast de remaster uit 2011 nu ook de versie geleend met een tweede CD Insignificance met daarop een aantal demo's plus een paar (aanzetten tot) liedjes die het uiteindelijke album niet gehaald hebben, zoals reeds vermeld in de huidige tracklisting hierboven. Leuk, maar voor mij persoonlijk geen reden om mijn enkele CD te gaan vervangen. Opmerkelijk genoeg is op geen van beide uitgaves het oorspronkelijke jaar van release (1996) vermeld, noch op de buitenhoes noch op het boekje noch op het schijfje zelf.