Sigur Rós - Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust (2008)

IJsland
Label: EMI

1. Gobbledigook (3:05)
  2. Inní Mér Syngur Vitleysingur (4:05)
  3. Góðan Daginn (5:15)
  4. Við Spilum Endalaust (3:33)
  5. Festival (9:24)
  6. Með Suð í Eyrum (4:56)
  7. Ára Bátur (8:57)
  8. Illgresi (4:13)
  9. Fljótavík (3:49)
  10. Straumnes (2:01)
  11. All Alright (6:21)
  12. Heima * (3:57)
avatar van Maiky
Ik vind het een prachtige tekst. Ik had hetzelfde bij Viðrar Vel Til Loftárása. Ik kon het nummer wel dromen, maar toen ik de Engelse vertaling erbij hield, gaf dat het hele nummer een extra dimensie. Een nummer zonder verstaanbare tekst die kippenvel opwekt, wordt nog mooier als je na lange tijd ook echt weet waar het over gaat.

En het is voor mij persoonlijk ook wel eens lekker om een keer iets te horen waarvan je wel weet waar het over gaat

avatar van Paranoid Android
1 van de beste albums van 2008!

Laurora
Illgresi op repeat en alles kan mij gestolen worden.

De nummer 1 van 2008 wat mij betreft. Eigenlijk de nummer 2, want Bon Iver is het mooiste wat ik dit jaar gehoord heb, helaas kwam die nog net uit 2007. Maar deze misstaat ook niet bovenaan de jaarlijst. Een heerlijk levenslustig werk. Sigur Ros durft de zware geluiden voor een keer te vervangen voor de akoestische gitaar. En weet tegelijkertijd toch zo'n typisch eigen geluid te behouden. Gobbledigook is misschien wel de single van 2008 voor mij. Met gitaren en drums die in eerste instantie totaal niet op elkaar afgestemd lijken, maar na tien pogingen begin je pas te beseffen dat het niet beter had gekund
Festival met de fantastische climax die na de live uitvoering op Lowlands nog wat extra waarde heeft gekregen. De geweldige feestnummer Inni Mer Syngur en Vid Spilum Endalaust tonen de nieuwe invalshoek het beste aan. Jammer alleen dat deze nummers geen mooie clips hebben gekregen zoals we gewend zijn van SR.
Ara Batur is misschien een klein beetje overdone. Maar wel erg mooi. Met een climax van bijna disney achtige proporties.
Daarna is het tijd voor het intieme deel van dit album, voor zover het nog niet intiem was dan. Heerlijke nummers zijn vooral het akoestische Illgressi en de piano ballad Fljotavik.
Het slotstuk is natuurlijk ook een memorabel moment in de Sigur Ros geschiedenis, het eerste Engelstalige lied!

Sigur Ros heeft me zeker niet teleurgesteld hier. Niet zo fantastisch als Takk misschien, maar op zijn eigen manier toch een klein pareltje.

avatar van Urbanoetang
Aurum schreef:
Ara bátur (Row Boat) vertaald naar het Engels:

Dit lijkt me toegankelijker/begrijpelijker dan laten we zeggen de gemiddelde Radiohead tekst. En tenzij je alleen van "Ik hou van jou, ik blijf je trouw" teksten houdt, lijkt me dit niet echt een onzintekst. Maargoed, blijkbaar zijn de meningen daarover verdeeld.

Goed, laten we nu eens een Paranoid Android naar het frans vertalen, kijken of de tekst dan nog zo sterk over komt.

Niets tegen jou hoor, maar voor mensen die geen kennis hebben van de Ijslandse taal, horen de lyrics geen invloed te hebben op de muziek van Sigur Rós. De stem van Jonsí is voor mij meer een instrument dan pure zang.

avatar van Smiechtel
Urbanoetang schreef:

Eigenlijk lijkt Paranoid Android in het Frans me wel gaaf. Le Android Paranoide ofzo

Jensi
Urbanoetang schreef:

Beheers jij de Ijslandse taal? Volgens mij als je de taal beheerst hoor

Smiechtel schreef:

L'android Paranoide

avatar van frankmulder
Gallow schreef:

L'android Paranoide

Als we dan toch grammaticaal correct gaan wezen: l'androïde paranoïde (ja, met trema's).

Gallow
Ára Bátur bezorgt kippenvel zoals weinig nummers dat kunnen.

avatar van andnino
Fljótavík bezorgt meer wat een práchtig nummer

edit: eigenlijk hoort dit album gewoon een 5 te krijgen, hierbij dus.

avatar van Devoo
Dit is hemels!

avatar van king_pin
Ára Bátur is HET nummer van 2008 voor mij, wat geweldig mooi!

avatar van THEMARSVOLTA
Van de officiële sigur ros site:

something for 2009
18 December 2008

at the two shows in london last month (20th + 21st) some people noticed a lot of cameras busily recording away.

we can now confirm that the shows were indeed recorded and pass on a bit more information on this. the shoot was directed by acclaimed director vincent morisset, who also shot the “neon bible” interactive video for arcade fire. the footage is currently being edited in montreal and promises to be a nice contrast to “heima“, which had a lot of links to context, time and surroundings, whereas this forthcoming concert footage will be purely performance-based.

as is fairly common in sigur rós land, it will be released when it’s ready and, as such, we dont have any ideas of release dates - but we’re looking forward to it already.

king_pin schreef:
Ára Bátur is HET nummer van 2008 voor mij, wat geweldig mooi!

Ik vond het een gepast nummer om 2008 mee af te sluiten zo vlak voor klokslag 12

Jensi schreef:
Beheers jij de Ijslandse taal? Volgens mij als je de taal beheerst hoor je ook niet echt duidelijk wat hij aan het zingen is. Hij gebruikt zijn stem meer als intrument vind ik ook.
Nee, ik beheers (helaas) de IJslandse taal niet en ik zie de stem in het geval van Sigur Rós ook meer als een instrument, maar waar ik op reageerde is dat er gezegd werd dat het "onzinteksten" waren;

De reden dat ik de vertaling plaatste, is om te laten zien dat er achter die tekst geen onzin schuilgaat. Alleen omdat wij de tekst niet kunnen verstaan is het toch niet direct onzin wat er gezongen wordt? Iets dat als onzin klinkt hoeft natuurlijk geen onzin te zijn. Dan zouden vanuit ons oogpunt alle IJslanders (en Spanjaarden etc.) de hele dag alleen maar onzin praten.

EDIT:
Urbanoetang schreef:
De lyrics hebben voor mij ook geen invloed op de muziek, maar zoals hierboven beschreven vond ik alleen de term "onzintekst" een beetje ongelukkig gekozen.

Gallow
In ( ) komt toch wel alleen maar "onzintekst" voor?

yup.

Als ik weet wat de betekenis van muziek is, doet het me toch opeens veel meer. ( ) is mooi in opbouw, maar het doet me niks vanwege het gebrabbel. Hier variëert 'ie een stuk meer in uitspraak.

avatar van songrobber
De soundtrack van de laatste week.....ijs, mistflarden!

songrobber schreef:
De soundtrack van de laatste week.....ijs, mistflarden!

Ik heb hier juist niet zoveel behoefte aan in de kou. Bewaar dit liever voor de warme maanden. Het ligt er misschien ook wel aan wanneer je dit voor het eerst luistert. Bij mij was het juni en snikheet toen ik dit ontdekte.

avatar van Chameleon Day
Dn!S schreef:

Het is idd grappig dat het weer ten tijde van de aanschaf/eerste beluistering van een album een bepaald gevoel/atmosfeer bij de plaat kan opwekken. Ik heb dat vooral bij platen uit mijn tienerjaren. Hebben meer mensen daar last van?

Chameleon Day schreef:

Abbey Road van The Beatles, Tardigrade van Simon Says, Pretzel Logic van Steely Dan, Urban Hymns van The Verve kan ik enkel in de zomer vol van genieten en bijvoorbeeld Rain Dogs van Tom Waits werkt alleen goed bij slecht weer. Allemaal platen die ik leerde kennen in die tijden van het jaar, en waar bepaalde herinneringen aan verbonden zitten vaak (al is dat in sommige gevallen nog maar een half jaar geleden).

Dankzij een hoop minder prettige herinneringen die vastzitten aan deze van Sigur Rós zet ik hem overigens nauwelijks meer op. Best jammer eigenlijk.

Ja dat heb ik zelfs nu al. Ik zit nog net in mijn tienerjaren en een album als Interpol - Turn on the Bright Lights, wat ik in de winter voor het eerst hoorde, luister ik veel meer tijdens de koude maanden. Pinback - Autumn of the Seraphs kan ik alleen maar 100% waarderen tijdens mijn herfstdip (het was ook een herfstrelease) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is ook wel zo dat, wanneer je een tijdje veel naar een album luistert, je hem ineens helemaal zat bent. Dan zet je het een tijdje weg en vergeet je het een beetje. Misschien zijn het dan de associaties die je hebt gecreeerd tussen het seizoen en het album waardoor je juist de volgende zomer weer denkt: Oh ja! Sigur Ros!

avatar van KidChino8
gobbledigook, wat een bangelijk nummer!
ik ben eigenlijk niet zo'n fan van hen,maar dit album lijkt mijn mening wel positief te kunnen beïnvloeden..

Kosinski
Hij gaat per draaibeurt beter bevallen.
Halfje erbij.

Ára Bátur dat is toch echt wel een nummer dat ik niet met droge ogen kan luisteren wat een prachtig nummer.het hoogte punt van deze deze geweldige cd .In een woord geweldig.Zelden zo'n mooi nummer gehoord

avatar van R89
R89
Hoe vaker ik deze luister, hoe genialer hij wordt

Alweer een prachtig album van deze band. Uitschieter op deze plaat vind ik toch wel Ára Bátur, geweldig.

avatar van indie-nerd
Ára Bátur...luisteren en stil zijn. Verder niks!

avatar van glaedr
Geweldig album, ik ben zelf in Ijsland geweest en je proeft gewoon de bijzondere sfeer. Ik kan dit album altijd luisteren en ik herhaal hem héél vaak!

Ik heb gewoon zin als ik dit album hoor om een gat in de lucht te springen!