Queen + Paul Rodgers - The Cosmos Rocks (2008)

Label: Parlophone

1. Cosmos Rockin' (4:10)
  2. Time to Shine (4:23)
  3. Still Burnin' (4:04)
  4. Small (4:39)
  5. Warboys (Prayer for Peace) (3:18)
  6. We Believe (6:08)
  7. Call Me (2:59)
  8. Voodoo (4:27)
  9. Some Things That Glitter (4:03)
  10. C-lebrity (3:38)
  11. Through the Night (4:54)
  12. Say It's Not True (4:00)
  13. Surf's Up... School's Out! (5:38)
  14. Small [Reprise] (2:05)
  15. Runaway * (5:28)
  16. Fire and Water [Live from Japan] * (2:51)
Empyrium
Ach, volgens inside bronnen (via Internet overigens gelezen) gaat Queen + PR dit jaar op wereldtour met KISS.

Dus twee geamputeerde grootheden uit de jaren'70 samen op één stage, dat, eh, belooft wat......

avatar van kwinz
Huh? QUEEN?

avatar van Hans Brouwer
Nee, Paul Rodgers & Dear Friends .

avatar van hankster
Empyrium schreef:

Neen, dat is echte bullshit. QPR gaat zoals het er nu naar uitziet dit jaar niet meer optreden, of in ieder geval niet op tour.

avatar van rkdev
Ik heb de plaat nog niet gehoord (al vond ik de single Say It's Not True niet erg opvallend), maar ik blijf me wel storen aan het feit dat een halve Queen die naam blijft gebruiken. Ik vind het geweldig dat ze muziek blijven maken, maar had het inderdaad May, Taylor en Rodgers genoemd, zoals Thuurke ook opmerkt.

Father McKenzie
Guitarjan schreef:
dit album vind ik niet leuk. Alleen 'small' en 'small reprise' vind ik leuk

Ik heb het album nooit gehoord, ik las in der pers eigenlijk nergens goede recensies en ik vrees dat ik Paul Rodgers, ondanks zijn bluesy stem, toch geen vervanger vind voor Freddie. Niemand is dat, eigenlijk...

avatar van djarend
Heb de plaat thuis staan, omdat ik alles van Queen moet hebben, maar nog nooit gedraaid, ik kan het gewoon niet, het seal zit er zelfs nog omheen, erg he.. Nu komt er ook nog eens nog een live cd en dvd uit, uitmelken die hap...... o,o,o wat jammer nu, gelukkig dat dit dan wel het laatste zal zijn wat deze samenwerking betreft, dat hoop ik althans...

avatar van kaztor
Down_By_Law schreef:
De live-CD/DVD die er nog aankomt ga ik zeker aanschaffen, alleen al omdat 'Cosmos Rockin' en 'Surf's Up School's Out' live echt knallers kunnen zijn, en veel beter dan op "The Cosmos Rocks".

Die hadden we nog niet...

avatar van Thuurke
kaztor schreef:

Die hadden we nog niet...

Als je vlug bent, in Den Haag bij de MM in de uitverkoopbak voor 4.98 en ze komen er niet vanaf.

Kingsnake
Ik vind dat Paul Rodgers + Queen gewoon in de reguliere lijst van Queen platen moet staan.
Zo gaat dat met alle bands die hun naam (lichtelijk) aanpassen.

avatar van bikkel2
Ja , ben ik mee eens . Het is een vervolg onder die naam , dus hoort het er gewoon bij .
Al heb dit album weinig met het oorspronkelijke Queen van doen .

Het is een vrij zwakke plaat en dat wordt steeds pijnlijker duidelijker naarmate je de plaat vaker draait .
''live'' komt het iets beter uit de verf maar het is voor ooit creatieve duizendpoten als May en Taylor een nogal simpele , bijna obligate plaat geworden.
Paul Rodgers heeft trouwens ook veel betere dingen geschreven .
Ik ben blij dat dit samenwerkingsverband is stopgezet .

Kingsnake
Taylor had de draad moeten oppikken met The Cross en May had weer zo'n fijne soloplaat moeten maken als dat ding van begin jaren negentig (ben de titel kwijt)

avatar van bikkel2
Back To The Light bedoel je waarschijnlijk .

Rik H.
Dat was ook een behoorlijke obligate rockplaat, zeker met de bijbehorende tournee.
De tweede soloplaat Another World vond persoonlijk ik toch wat beter en het optreden in 1998 in Groningen dat er achteraan kwam was ook een stuk beter dan het Back To The Light optreden in Ahoy'

On Topic: The Cosmos Rocks is toch behoorlijk weggezakt na een jaar, de plaat leunt te veel op die paar goede invallen van Brian May.

avatar van bikkel2
Ik ben ook geen fan van Brian May's solowerk . Mede omdat hij mij als vocalist geen heel album kan boeien . Op de Queenalbums kreeg hij meestal op 1 of 2 nummers wat ruimte om zich te profileren en dat waren meestal songs die hij vocaal aardig bracht .

Op de Cosmic Rocks speelt Brian weer perfect gitaar en meestal weet hij een wat wisselvalligere song door zijn spel tot grotere hoogten te brengen . Hier lukt 'm dat een enkele keer . Maar het gros van de nummers blijkt gewoon te zwak .
Opgepompte retrorock als de titelsong en Surf's Up.....School's Out vind ik nog het ergste . Tekstueel lachwekkend en met mensen aan boord die intensief betrokken waren bij meesterwerkjes als QueenII en A Night At The Opera , is dit echt pure armoede .

Rik H.
Het bekende verhaal van het geheel dat meer is dan de som der delen.
Het gemis van Freddie Mercury is natuurlijk overduidelijk, maar onderschat de inbreng van John Deacon niet.
Een tijdje terug eens rustig geluisterd naar het baswerk op de platen van Queen en het is opvallend hoe goed dat is.
Het lijkt zo'n dooie, maar als bassist is het misschien wel één van de beste.
Nog afgezien van het (geluids)technisch inzicht van de man, het gitaargeweld had waarschijnlijk behoorlijk anders geklonken zonder de DeacyAmp.

avatar van bikkel2
Zeker met je eens Rik . Queen was als geheel sterk en Deacon heeft ook als componist van zich laten horen .

Deacon had het zonder Freddie wel bekeken en geniet nu lekker van zijn pensioentje .

Kingsnake
Deacon heeft een aantal meesterwerkjes geschreven in periode '74-'77, Spread Your Wings, You're My Best Friend, Misfire, You and I, Who Needs You etc.
Allemaal heel fijne songs, minder bekend, maar zeker wel kwalitatief.

Luister eens naar die baspartij op Millionaire Waltz

avatar van Thuurke
Another One Bites The Dust en Back Chat niet vergeten, dat zijn ook Deacon nummers. The Cosmos Rock moet maar snel vergeten worden.

avatar van The_CrY
Ik vind dit album een zooitje bijeen geraapte solowerkjes. De Taylor-nummers klinken als Taylor solo materiaal (m.u.v. title track & Surf's Up School's Out); de May nummers hadden op Back to the Light niet misgestaan, en de Rodgers nummers klinken gewoon te bluesy om met Queen op te nemen. Op zich zitten er wel hier en daar leuke nummers tussen, maar als album is het een verloren zaak, laat staan als Queen album.

Kingsnake schreef:
Absoluut NIET mee eens. Dit is een nieuw project onder de naam "Queen + Paul Rodgers". Dus apart.

avatar van Lonesome Crow
Gebrek aan originaliteit, slechte songs, lachwekkend etc etc....
Ik had ook al elders zulke slechte berichten gelezen over deze plaat dat die me maar alleen mee kon vallen.
Mischien helpt het als je het niet gaat vergelijken met de oude Queen maar het ziet als een zelfstandig project wat het eigenlijk ook was.
Hadden ze ook maar niet de naam Queen in de bandnaam moeten plakken, dan schep je ook hoge verwachtigingen die toch niet uitkomen.

Het openingsnummer is een lekkere opener (niet meer en niet minder).
De mensen die vallen over de simpele tekst zouden ook moeten vallen over "We Will Rock You" en andere songs waar het woord rock in zit opgesloten lijkt me.
Mooie zanglijnen in "Time to Shine", een erg goed nummer wat helaas door het saaie bluesachtige "Still Burnin'" word gevolgt.
Wel goed is het rustige "Small", ingetogen zang en mooi gitaarwerk.
Het heftige "Warboys (Prayer for Peace)" is voor mij een hoogtepunt van de plaat, dat het tamme "We Believe" erachter staat dat kan dan nog wel.

Tot dan vind ik het een redelijke CD, degelijke rockmuziek is het gewoon.
Jammer dat de volgende 3 songs nogal saai en nietszeggend zijn, ook al hoor je het vertrouwde Brian May gitaarwerk weer eens in "Some Things That Glitter".

Mooie stevige gitaarriff in "C-lebrity" en het voortkabbelende "Through the Night" blijft ook boeien.
Te dik aangezet, te meezingachtig is "Say It's Not True" en in "Surf's Up... School's Out!" had meer in gezeten.

Het gemiddelde van netaan 3 sterren vind ik wel terecht, want slecht is het niet.
"May, Rodgers & Taylor" onder die naam had het moeten verschijnen.

avatar van rkdev
Dankzij de recensie van Lonesome Crow vandaag dan toch maar eens aan gewaagd en eerlijk is eerlijk het viel me niet tegen. De stem van Paul Rogers lijkt op die van Steve Lukather en Richie Sambora (vind ik) wat het geheel een wat bluesy touch geeft. Het materiaal is wisselend van kwaliteit, maar nooit slecht. Bij vlagen hoor ik wat 'oude' Queen terug maar het klinkt vooral als een compleet eigen project, gelukkig. Daarom dus jammer van die naam...

avatar van De buurman
0,5
Heeft niets met Queen te maken. Zonde van je tijd.

avatar van lennon
1,0
De buurman schreef:
Heeft niets met Queen te maken. Zonde van je tijd.

Volgens mij zijn Brian May en Roger Taylor toch een link naar Queen, dus niks is ook niet waar..

Dat ze het geen Queen hadden moeten noemen is een heel andere discussie (en ben ik het totaal mee eens)

avatar van Lonesome Crow
Net opgewaardeerd naar 3,5 ster.
Gewoon een degelijk rockalbum met uitschieters, de wat mindere nummers irriteren eigenlijk ook niet.
Na het eerst lezen van al die negatieve berichten en recensies moet je dit album ook slecht vinden.
De bandnaam is natuurlijk uit commerciele overwegingen gekozen, soloplaten van Roger Taylor en Brian May laat ik links liggen en van Paul Rodgers hoef ik zoiezo niets te hebben.
Mensen zoals ik willen toch hun Queen verzameling compleet hebben en kopen het dan alsnog (in de uitverkoop, maar toch).

Overigens zaten Brian & Roger al eerder met een andere zanger in een bandje genaamd Smile (weten jullie vast wel).
Dat was in 1969, meer info hier:

Smile - Ghost of a Smile (1998)

avatar van rkdev
Net voor 4 euro besteld bij CD-WOW, kan ik me geen buil aan vallen lijkt me zo...

avatar van De buurman
0,5
Zonde

avatar van lennon
1,0
rkdev schreef:

Ik vrees in dit geval wel... zelfs voor €4.-

Ik voorspel een stofhappend leven voor dit cdtje in jouw cd kast