Snow Patrol - A Hundred Million Suns (2008)

Label: Geffen

1. If There's a Rocket Tie Me to It (4:19)
  2. Crack the Shutters (3:20)
  3. Take Back the City (4:40)
  4. Lifeboats (4:41)
  5. Golden Floor (3:19)
  6. Please Just Take These Photos from My Hands (4:25)
  7. Set Down Your Glass (3:43)
  8. The Planets Bend Between Us (4:18)
  9. Engines (5:10)
  10. Disaster Button (3:58)
  11. The Lightning Strike: What If the Storm Ends / Sunlight Through the Flags / Daybreak (16:18)
Baltasound
Vorige album was liefjes, niets bijzonders maar leuk, one album wondertje. Maar de single klinkt verdomt goed, toch maar eventjes beluisteren mischien!

avatar van Yamato
Ik heb het album nu vier keer beluisterd en ik vind het lang niet gek, ik vind hem minder dan het vorige album maar ik denk dat dit een groeier is dus wie weet in de toekomst... Favorieten zijn Crack The Shutters, The Golden Floor, Engines en What If This Storm Ends.

avatar van Shadow91
Waarom hebben ze er eigelijk voor gekozen om dat laatste nummer drie nummers in een van te maken?
Vind de 3de van de 3 niet slecht maar om nou 10 minuten te wachten voordat die langskomt is ook een beetje zonde.

avatar van scar13
Ik vind het wel bijzonder het laatste nummer, het voelt toch als een geheel, en toch is het anders. Alleen bij dat nummer heb ik het gevoel dat ik naar een "A Hundred Million Suns" album luister.

Voor de rest is het zeker een groeier, en ik ga het nog lang niet beoordelen, maar me eerste indruk is positief. En het is geen nieuwe weg, maar ik vind het zeker geen Eyes open deeltje 2. Het heeft wel z'n eigen stijltje, want niet compleet anders is dan het andere werk van Snow Patrol, en dat hoeft opzich ook niet omdat hun muziek simpelweg gewoon goed is.

Maar het heeft duidelijk wel iets anders, ik wil het nog geen "Radiohead" materiaal noemen, dat zeker niet. Maar ik vind het wel een vooruitgang, en een nieuw weg van een band kan ik altijd waarderen.

Nee niet nog meer ellende van deze heren. Ze bedoelen het vast goed, maar elk nummer verziekt mijn gemoedstoestand, gelukkig dat ik 3FM tegenwoordig boycot.

avatar van sean leonard
Ik ben er zo op het eerste gehoor niet bepaald ondersteboven van. Het begint wel sterk maar wordt steeds tammer. Combineert de mindere elementen van het geniale Final Straw en het zoete Eyes Open.

Dit is misschien wel het beste album van Snow Patrol....

avatar van Rottingdale
Begin maar met 3 sterren, vooralsnog wat saai eigenlijk.
Crack The Shutters en What if This Storm Ends als uitschieters. Ik snap niet helemaal wat het nummer Golden Floor op de plaat doet, maar het is tenminste wat anders.

Hopelijk groeit ie nog een beetje.

coldwarkids
Shadow91 schreef:
Ik houd net absoluut van de mooie rustigere nummers ( zoals run,chasing cars etc) maar op dit album raken de nummers me (nog) niet. Heb hem nu 3 keer in geheel geluisterd en heb mijn cijfer opgeschroefd naar 3 maar ben nog altijd niet overtuigd.
Had zo gehoopt op een copy van eyes open.

Ja dat is ook weer waar, Eyes Open verveelt nooit, echt nooit.
Maar ik weet niet of ik dit echt nooit verveel, maar ik vind het gewoon fantastisch daar niet van, maar misschien zijn de songs niet te sterk genoeg om het nooit beu te raken, in ieder geval geniet ik met volle teugen van dit mooie nieuwe schijfje, ik heb hem al in mijn cdrek gezet

We hebben even moeten wachten op de nieuwe Snow Patrol, maar het was de moeite waard. De heren hebben een meesterlijk album afgeleverd. Ze hebben de oerdelijke en herkenbare rock behouden en deze afgewisseld met prachtige slow nummers, waarvan ik Set Down Your Glasses er het best uit vind komen. Verder vind ik Golden Floor een hoogtepunt. Lekker tempo! Andere nummers, die opvallen zijn Crack The Shutter en het lekker in het oor liggend Lifeboats. Het allermooiste hebben ze voor het laatst bewaard, The Lightning Strike. Ruim 16 minuten genieten van dit heel spannend in elkaar geheel. De eerste 6 minuten lijkt het if je in een hele enge spannende film, danineens wordt despanning en krijg je het mooie The Sunlight Though The Flags om daarna met Daybreak naar het einde van de film en de cd toe te gaan. Ik vind het erg "gedurfd" om een nummer van 16 minuten te maken in een cultuur waarin iedereen met van alles en nog wat zappend door het leven gaat. Ik vermoed dat veel jongeren wel wat te zeggen gaan hebben over de lengte van het nummer, maar het is echt een schitterend goed inelkaar gezet stuk vakwerk. Eindconclusie: Een meesterlijk album, dat je niet elke dag 3x moet gaan beluisteren, maar zoals van alle fijne dingen des levens langzaam moet genieten.

avatar van Boris1
Fijn staaltje powerpop van deze heren die het ongetwijfeld weer goed zal doen bij de fans. Klinkt als een voortzettting van het vorige album waarbij op enkele nummers voorzichtig wordt geexperimenteerd met een andere sound. Persoonlijk vindt ik juist deze nummers (Lifeboats, The Golden Floor en The lightning Strike)erg geslaagd.

avatar van Blue88
Carolaah schreef:
de stem van de zanger begint me zo langzamerhand te irriteren, alles lijkt op elkaar.

Wat ook de reden is waarom ik Muse wel uit kan spugen. Maar ik snap je punt. De stem van de zanger viel me ook meteen op. Ik vind het toch een redelijk goed album, itt eyes open.

Dean F. Abbot
op eerste gehoor niks speciaal en het lijkt of alles op elkaar lijken. toch moet ik zeggen dat ik het na een paar luisterbeurten steeds beter vind worden. maar vanaf "Set down your glass" kan het mijn aandacht niet meer vasthouden. toch is het laatste nummer (The lighting strike) wel een klein meesterwerkje moet ik zeggen. echt een fantastisch nummer. tot nu toe een 3,5.

vinden jullie trouwens het nummer "disaster button" niet veel op "take back the city" lijken?

Het is altijd even spannend als een artiest een nieuw album uitbrengt. Nu is Snow Patrol nooit echt mijn favoriet geweest, maar ze hebben een aantal geweldige nummers gemaakt.

Zo na een eerste luisterbeurt bevalt het me prima. Het is niet hoogstaand, maar toch wel fijn luisterbaar.

Apart trouwens, dat laatste nummer (de bonustracks niet meegeteld).

dreamdancer90 schreef:

Niet hoogstaand? Zo maken ze ze bijna nooit meer. Dit is nu al een klassieker!!! Read my lips!!!

Ja. Mijn mening is dat ik het nog niet hoogstaand vind. Dat kan nog veranderen, daarom zeg ik er ook bij dat het mijn eerste luisterbeurt is.

Maar toch zou ik onder hoogstaand eerder andere bands/artiesten noemen.

My opinion.

Maar het is voor anderen natuurlijk makkelijker om te zeggen dat het aan jou ligt i.p.v. aan de enorme middelmatigheid van deze band.

Maar wie weet hebben ze dit maal wel eens fatsoenlijks afgeleverd, ik zal het laten weten als ik het beluisterd heb.

dreamdancer90 schreef:

Twee dingen. Ieder heeft zijn mening over een bepaalde groep en/of diens muziekstijl. Ten tweede.Ik heb hem nu meerdere keren gedraaid (niet achterelkaar) en heb de twee vorige nog eens beluisterd en mijn mening is,dat dit een wereldplaat is en ten opzichte van de vorige twee in verschillende opzichten aanzielijk verbeterd is. Waar je wel mee op moet passen, mar dat geldt voor elke plaat , die je goed vindt, draai hem niet kapot. ( dat doet de radio wel in sommige gevallen)

Ad Brouwers schreef:

Echt goede platen draai je niet kapot. De laatste Sigur Ros bijvoorbeeld draai ik nu al vier weken minstens 5 keer per dag en er is nog geen spoortje sleur te bekennen.

Neem nou eens een nummer als VivalaVida en uit het verleden Give A Little Bit van Supertramp. Je draait 'm thuis, op de radio en tv wordt het er ingepompt door de platenmaatschappijen en als je pech komt ie ook nog in een Sterreclame terecht. Dan is afgelopen met een song Bovendien neem ik aan dat je toch ook nog wel andere muziek leuk vindt

Maar dan geef je 1 specifiek nummer (en met Viva la Vida ook de meest beroerde single van het moment, die was ik na 1 keer horen al goed zat en Give a little bit behoort natuurlijk ook niet tot de toppers van Supertramp), maar dat terzijde). Dat komt wel eens voor. Maar gelukkig luister ik vrij weinig naar de radio en wordt de meeste muziek waar ik van hou niet op de radio gedraaid dus het blijft bij wel eens.

En ja ik vind andere muziek leuk en goed (heel veel zelfs van singer/songwriter naar metal en via techno weer terug naar new wave), maar platen als Stupid dream, Turn on the bright lights, If you're feeling sinister, Disintegration, Unknown pleasures en I see a darkness krijg ik echt niet kapot.

De echte blijvers blijven natuurlijk altijd over en gaan nooit vervelen. Ik wil niet de ouwe wijze vent niet zijn, maar ik ben 54 dus 'k kan het toch een beetje weten. Zonder muziek was mijn leven een stuk saair geweest> Zoals ik ook weet dat er altijd ook verschil van smaken zal blijven.We zijn gelukkig geen éénheidsworsten!!!!

Nee, stel je voor dat iedereen Snow patrol goed vindt ;-D

Het nieuwe album van de Ierse band Snow Patrol

Wat een hoogtepunt!
Zeer netjes, mooie lyrics, geweldige muzikale klanken, en veel verschillende instrumenten.
Zeer veel verscheidenheid tussen de nummers, een geweldig nieuw album. Had het ook wel verwacht, ze worden steeds beter..
In het ad is het het album van de week!
Terecht zeker 5 sterren waard! eigenlijk wel 6

avatar van blur8
Mijn conclusie na 5 luisterbeurten:

1 ** Na een trage opening volgt bekende power met drums & gitaar
2 ** Statige piano kondigd iets aan dat niet gaat gebeuren. emotieloos.
3 **** Na een accoustic gitaarrif volgt een electronisch explosie. Top song !
4 ** Mooi basrif, maar die zeurderige stem weerhoud mijn luistergenot.
5 ***** Vernieuwend intrigerend geluid. Hoogtepunt van het album!
6 **** Goede powerballet in verlengde van Hands open
7 ** Acc.gitaar legt een fraaie basis, maar weer die eentonige stem...
8 ** Pas na 3 minuten lijkt er wat te gaan gebeuren, maar het blijft wachten.
9 ** Eindelijk een song die snel opgang komt, maar verder weinig houvast biedt.
10 ** Lekker nummer met de bekende geluidsmuur...
11 ** Gedurfde poging om een kleine opera te schijven,
maar 10 minuten wachten op de aanzet van de ontlading is te lang.

Mijn waardering voor enkele topsongs stijgt nog steeds, maar tegelijk daalt de teleursteling over het meerdendeel van de songs.
Een wisselvallig album.

Goed album! Hoe goed, hmm, ik denk stiekem toch ook wel iets beter dan de vorige twee. The Lightning Strike weet ik het ook nog zo net niet mee. Dat zal wel de doorslag moeten geven uiteindelijk, zijn toch even 16 minuten aan muziek. Maar verder klinkt dit weer als een album waar ik me prima mee ga vermaken de komende wintermaanden (nu maar hopen dat het ook echt koud wordt )

coldwarkids
Ad Brouwers schreef:

Viva La Vida blijft ondanks dat allemaal toch nog steeds goed en ook niet kapot te krijgen.. dus gewoon een klassieker, en zo is het ook met Snow Patrol's nieuwe album.

Iedere keer geef ik het weer een kans maar het is bijna knap van ze hoe ze er steeds net niet in slagen om pakkende liedjes te schrijven. En ze willen zo graag...misschien wel iets te.

Eh ja , dat heb ik zo dikwijls. Ik wil zo graag..... maar misschien wel iets te graag! Wat een bullshitreaktie, Clyde!!!!

Na 2 jaar wachten is ie er dan, het nieuwe album van snow patrol.
Voor mij de release van het jaar, want ik heb snow patrol heel hoog zitten.
Het begin is veelbelovend, een bekend geluid maar toch zeer lekkere muziek, met Crack The Shutters als potentiele opvolger van Chasing Cars.
Bij Take Back The City slaat de vertwijfeling toe, het is ongelofelijk hoe ze dit nummer tot de eerste single gemaakt hebben, ik vind het 3 keer niks. Daarna het slome Lifeboats, waar ik ondanks de lekkere gitaren en drums toch niet echt enthousiast over ben.
Dan het vernieuwende The Golden Floor, iets wat ik niet gewend ben van Snow Patrol. In eerste instantie even wennen, maar ik ga dit nummer steeds meer waarderen.
Dan komt weer een beetje het vertrouwde geluid terug met Please Just Take These Photos From My Hands, kortom gewoon een lekker nummer.
Met Set Down Your Glasses volgt zo'n vertrouwde rustige song van Snow, niet heel bijzonder, ook niet heel slecht.
Dan het zwoele The Planets Bend Between Us, mooie tekst en een lekker rustig nummertje. Jammer alleen dat hier 2 zachte gevoelige platen achter elkaar komen, je begint je aandacht dan een beetje te verliezen.
Echter komt daar opeens Engines, lekkere herrie en een geweldige plaat, 1 van mijn favorieten.
Disaster Button vind ik dan weer ietsje minder, maar je aandacht blijft er toch wel bij door de lekkere sound.
Dan De Trilogie, een toegift met hoofdletter T. Dit zie je niet vaak op albums en ik was dan ook zeer benieuwd, en ik moet zeggen, het valt niet tegen. Mooie tekst die op elkaar aansluit, met als klap op de vuurpijl het beeldschone Daybreak, waarna je tevreden achterblijft als luisteraar.

Ik heb dit album inmiddels een keer of 4 a 5 geluisterd, en er is wel een stijgende lijn te ontdekken.
Ik vind alleen de opbouw van het album niet erg goed, en om Take Back The City als negatieve uitschieter als single uit te brengen, vind ik gewoon stuitend.
Hoogtepunten zijn het 1e, het 9e en het laatste nummer.

Kortom, 4*