Snow Patrol - A Hundred Million Suns (2008)

Label: Geffen

1. If There's a Rocket Tie Me to It (4:19)
  2. Crack the Shutters (3:20)
  3. Take Back the City (4:40)
  4. Lifeboats (4:41)
  5. Golden Floor (3:19)
  6. Please Just Take These Photos from My Hands (4:25)
  7. Set Down Your Glass (3:43)
  8. The Planets Bend Between Us (4:18)
  9. Engines (5:10)
  10. Disaster Button (3:58)
  11. The Lightning Strike: What If the Storm Ends / Sunlight Through the Flags / Daybreak (16:18)
avatar van Cloud
Wow een nummer van 16 minuten, dat zie je tegenwoordig niet zo veel meer. interesse is een beetje gewekt.

chrismusic
Cloud schreef:

eigenlijk is het gewoon 3 nummers aan elkaar geplakt

avatar van Arrie
Ceasar schreef:

Er staan wel meer taalfouten in je bericht maar deze zin begrijp ik niet helemaal...

(Leer eens het verschil tussen de woorden "is" en "eens")

Ik denk dat de tweede "is" "mis" moet zijn.

avatar van Ceasar
Volgens mij weet hij het verschil niet tussen is en eens. Maar nu gaan we wel heel erg off topic....

avatar van TvO
TvO
Toch fijn dat ze weer bij U2 in het voorprogramma komen, was even bang dat het de Black Eyed Peas zouden worden (A)

Dit album illustreert helaas wel waarom het zo jammer is dat een album cover maximaal 200 pixels breed mag zijn. Je ziet er niks van! Op die manier devalueer je de beleving van de muziek een beetje, omdat ook de hoes (voor mij althans) daaraan bijdraagt.

Kijk eens naar de cover hier op musicmeter en vergelijk dat met deze giga versie van de cover:
Eigenlijk is een cd-doosje al te klein voor deze cover.

avatar van rkdev
TvO schreef:

Helemaal met je eens. Het is overigens een échte foto. Maakt het nog mooier vind ik.
Op hun site staat een filmpje over het maken van de hoes (Album Cover Time Lapse).

avatar van Serpico
Dat laatste 'nummer' is wel echt lachen. Het zijn gewoon 3 nummers die aan elkaar geplakt worden! Live op Pinkpop voelde het in ieder geval zo, maar het was wel oprecht supercool.

TvO schreef:

Eigenlijk is een cd-doosje al te klein voor deze cover.

Het is wel een hele mooie cover inderdaad. Bij de covers let ik vooral op de kleuren. Muziek lijkt soms in bepaalde tinten te concentreren. Ik kan me wel vinden in het rood, groen en geel van deze cover, omringd door een laagje pikzwart.

avatar van SoNick
Cloud schreef:

Ja, maar het hadden evengoed 3 losse nummers kunnen zijn. Ik vind het wel alledrie goede nummers, maar om nou te zeggen dat het één samenhangend geheel is: Nee...

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Ik zie nu dat ik destijds een 3.5* heb gegeven aan dit album . Of een slip-of-the-pen of een inschattingsfout.

Dit is natuurlijk best een aardig album, maar het is mij veel te brave muziek voor mijn doen. Nergens vliegt dit album lekker uit de bocht of wordt het echt interessant. Ik lees hieronder ook nog dat mensen het gewaagd vinden om een nummer van 16:18 seconden uit te brengen op een pop album. WAANZIN!! Gewoon 3 nummers achter elkaar plakken en een beetje leuk mixen wil nog niet zeggen dat je 1 lang nummer hebt?? Dan kun je net zo goed 1 heel lang nummer van album maken. Al hoewel, dat maakt het skippen op dit album wel lastig.

Stem hersteld naar een 2.5*

Had meer verwacht van dit album.
Zelfs na een aantal keer luisteren blijf ik het album toch simpelweg saai vinden. De nummers pakken mij simpelweg niet, ik droom er bij weg.

JanBetonde2e
Dit album is uitstekend, Snow Patrol laat zien dat ze een grote toekomst hebben, mensen die zeggen dat Snow Patrol Coldplay nadoet luisteren echt niet goed , Snow Patrol is groot genoeg op zichzelf en dat laten ze horen op dit album ook!
nummers als take back the city klinken geweldig, net als elke ander nummer op dit album

Goed album!
De meeste nummers van dit album zijn echt te gek.
De rustige nummers, zoals 'planets bend between us' vind ik wel wat minder... helaas.
Toch heb ik alles behalve spijt van mijn aankoop. Echt een aanrader!

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Redelijk goede cd. De eerste 4 nummers zijn absoluut het sterkst, hoewel Take back the city wel erg voorspelbaar is na een aantal luisterbeurten. Daarna volgt een uiterst matig middenstuk, waar ik de nummers ietwat saai, voorspelbaar en weinig pakkend vind.

Pas op het eind herstelt Snow Patrol zich weer met Engines (vooral) en Disaster button. Bij het laatste nummer heb ik gemengde gevoelens: ja, het is mooi, maar aan de andere kant klinkt het nergens als 1 geheel. Zoals hierboven al opgemerkt: 3 nummers aan elkaar plakken en aardig mixen betekent nog niet dat je een goed nummer hebt van 16 minuten.

In dat opzicht had Snow Patrol een voorbeeld kunnen nemen aan Dream Theater die met het recente The count of Tuscany (in een weliswaar totaal ander genre) laat horen hoe je een boeiend nummer compenseert van 19 minuten.

3,5 ster en dat lijkt mij ook echt het maximum

Toen ik de cd voor het eerst hoorde was ik onmiddelijk al verkocht

prachtig!!

het is een kippenvelmoment de hele 58 min en 11 sec!!

Het is een 4,5 waard voor mij!

Al een hele tijd niet meer gedraaid. Maar nu ik dat gedaan (lekker hard op de koptelefoon) snap ik helemaal waarom ik dit album gelijk een 5 heb gegeven. Dit album is net als goede wijn. Gewoon een tijd laten liggen en hij wordt alleen maar beter.

avatar van Poeha
Maartenn schreef:

Zie Lovesexy van Prince.

Ad Brouwers schreef:

Ik vind dat die vergelijking niet opgaat aangezien wijn daadwerkelijk verandert over de loop der jaren en muziek slechts verandert in de luisteraar zelf. Daarom is het eerder zo dat je, door muziek lang te laten liggen, en af en toe te luisteren, geen helder oordeel kunt trekken over de kwaliteit van de muziek. Intensief luisteren is wat dat betreft beter aangezien je kunt ontdekken of de muziek perceptueel lekker blijft smaken als je het iedere dag drinkt. Muziek hoeft niet te rijpen, het is wat het is en dat blijft het.

Dn!S schreef:
Muziek hoeft niet te rijpen, het is wat het is en dat blijft het.
Ben ik absoluut met je oneens. Het is geen taart die je even bakt en dat was het. Muziek is ook geen optelsom van noten, klanken en tonen e.d. Bij muziek spelen m.i. meer dingen mee. Muziekbeleving, gemoedstoestand, nostalgie, herinneringen aan.... en noem maar op. Ik vind jouw conclusie wel erg koel en klinisch.

Ad Brouwers schreef:

Klopt allemaal wat je zegt, maar al die dingen die meespelen zitten in de luisteraar, niet in het product. Als er iets verandert, dan verandert het in jou, niet in het liedje, dat staat vast als een huis. Als je wijn proeft, kan zowel jouw gemoedstoestand etc. als de leeftijd van de wijn een invloed uitoefenen op de beoordeling van de wijn, omdat wijn ook daadwerkelijk verandert in de loop der jaren.

Maar MuMe bestaat toch bij de gratie van de subjectieve muziekbeleving, waardoor je kunt gaan vergelijken, achtergrondkennis wil delen en al dat soort dingen. Zoals jij het stelt, hoe zie jij MuMe dan?

Het heeft niets te maken met hoe ik MuMe zie. Ik vond alleen dat jouw vergelijking niet opging. De reden dat ik daar iets over zei is omdat ik vind dat sommige users, waaronder jij, wel heel snel de volle mep geven. Dat mag je ook zelf weten uiteraard, maar ik vraag me af of jezelf niet voor de gek houdt. Een plaat die je constant moet laten rusten opdat hij goed blijft is toch eigenlijk geen goede plaat? Ik heb namelijk precies hetzelfde met dit album. En mede daarop reken ik het af.

avatar van james_cameron
Tegenvaller na het sterke Eyes Open. Vooral halverwege het album zeuren de songs maar een beetje door en is het tempo volledig verdwenen uit de plaat. De epische afsluiter is dan gelukkig wel weer mooi. Verder hier en daar een aardig nummer, maar echte uitschieters ontbreken.

avatar van max95
Cijfer verlaagd naar 4,5*.
Vanwege het treurige midden van dit album. Eerste drie songs zijn goed, daarna wordt het een en al saai, en vanaf The Planets Bend Between Us wordt het gewoon weer geweldig.
Jammer van die songs in het midden, maar ze klinken zowat akoestisch.

avatar van Arrie
Wat is er mis met akoestisch?

JanBetonde2e
Dit is echt een geweldig album, ik krijg altijd een beetje hetzelfde gevoel als dat ik krijg bij Coldplay, het lijkt misschien ook wel een klein beetje op elkaar, maar dit album is zeer sterk, met topper: Golden Floor

avatar van max95
Arrie schreef:
Wat is er mis met akoestisch?

Het rockt niet. Klinkt zo houterig.
Je hoort het in de nummers in het midden van dit album overduidelijk. Vind ik jammer.
Ik heb er geen problemen mee als er een akoestische gitaar in het spel komt hoor, maar wel als-ie boven al het andere uitkomt.
Maar ja zal wel liggen aan het feit dat ik hardrockfan ben

max95 schreef:

Het rockt niet. Klinkt zo houterig.
Maar ja zal wel liggen aan het feit dat ik hardrockfan ben

ja als het je ding ook niet is, heeft het niet veel zin om er naar te luisteren/stemmen, ik ga ook niet stemmen op hard-rock als ik toch al weet dat het niks voor mij is

avatar van kaztor
Wat is dat nou voor een belachelijke opmerking! Je ziet toch dat ie met een 4,5 stemt?

Fans van commerciëel succesvolle rockbands schieten altijd meteen in de verdediging als je met een gefundeerd argument komt...

JanBetonde2e
jup je hebt gelijk, mijn fout, ik had t verkeerd gezien