Interpol - Antics (2004)

Label: Matador

1. Next Exit (3:20)
  2. Evil (3:35)
  3. Narc (4:07)
  4. Take You on a Cruise (4:54)
  5. Slow Hands (3:04)
  6. Not Even Jail (5:46)
  7. Public Pervert (4:40)
  8. C'Mere (3:11)
  9. Length of Love (4:06)
  10. A Time to Be So Small (4:50)
  11. Song Seven * (4:52)
  12. Narc [Paul Banks Remix] * (2:39)
  13. Not Even Jail [Daniel Kessler Remix] * (5:41)
  14. Fog Vs. Mould for the Length of Love * (7:48)
  15. Public Pervert [Carlos D Remix] * (8:08)
  16. Slow Hands [Dan the Automator Remix] * (4:06)
  17. Slow Hands [Britt Daniel Remix] * (3:46)
  18. Narc [Eden Session] * (4:08)
avatar van My Addiction
Helemaal verslaafd aan Public Pervert! Interpol valt niet te onderschatten!

avatar van Dikkop
Wat is Interpol toch een ongelooflijk sterke band...
In mijn ogen (of oren) heeft Interpol 3 albums lang het hoogste niveau mogelijk behaalt. Elk nummer dat ze voor hun 4de plaat hebben uitgebracht blaast me omver. Alhoewel het nogal ongeloofwaardig zou overkomen zouden ze ook 3 maal terug te vinden zijn in mijn top 10.
Ik lees regelmatig dat mensen vinden dat de muziek van deze band geen emotie zou bevatten. Daar begrijp ik totaal niets van. Geen enkele band kan me zo ontroeren als deze...
Hun derde 5 dus.

avatar van My Addiction
Wat mij vooral opvalt aan dit album is dat de nummers simpeler zijn, gemakkelijker in het oor liggen. Dit wil niet zeggen dat ze niet aanspreken, erg sterke plaat nu al, en hij kan alleen nog maar beter worden. 4 sterren om te beginnen.

avatar van pim556
Ik ben het volledig met je eens. Instrumenteel is er ook heel weinig afwisseling, en vocaal eigenlijk ook. Dat is op zich niet heel erg, maar het zorgt er toch voor dat dit album wat minder goed is dan het debuut.

avatar van Shadow91
Wat een groei diamantje is dit toch.

Lange tijd veruit het minste album van Interpol gevonden, waar alleen de singles me echt konden boeien. Na langere tijd zijn het juist de andere nummers van dit album, Take you on a cruise, Narc en Not even jail, die me echt weten te raken en met elke luisterbeurt nog weten te boeien.
Nummers als Evil en Slow Hands vind ik ook nog altijd lekkere nummers, maar die kan ik niet meer 10 x per dag horen.

Verhoogd naar 4.5 ster en een hele goede 2de die zelfs dicht in de buurt komt van het briljante debuut.

avatar van The Eraser
Mag ik even aandacht vragen voor de afsluiter A Time To Be So Small met zijn bezwerende zang- en gitaarlijnen? Een vergeten diamantje noem ik dit, een afsluiter die bijna (ik zeg wel bijna) aan de afsluiter van TOTB kan tippen.

avatar van Beukertje
Woah, zojuist verhoogd naar 5 sterren. Take you on a Cruise en Slow Hands zorgen ervoor dat dit album, wat mij betreft, nog beter is dan het debuut.

avatar van IllumSphere
Ik hield enorm van het melancholische van het debuut, maar als ik zo dit album luister hebben ze een andere weg ingeslagen en wordt de melancholie omgeruild voor wat minder depressieve nummers. Al blijft de stem nog even somber als bij het debuut en is het thema nog steeds hetzelfde. Maar dat was nu, naast de melancholie, de charme van het debuut. Persoonlijk vind ik dit ietwat beter (al kan geen enkel nummer van Interpol Untitled overstijgen), maar geef ik het alsnog een vier.

avatar van 1996Customer
Voorlopig een 3 sterren. Niet slecht, maar paul banks irriteert me bij bepaalde nummers met zijn stem. Op slow hands kan ik hem niet uitstaan maar op Narc bijvoorbeeld vind ik hem geweldig.
De riffs doen het hem ook gewoon op dit album. De intro van Evil moet ook een van de bekendste baspartijen zijn uit de moderne rock, geweldig nummer

avatar van frolunda
Sterke plaat waar nog steeds rek in zit.Echt origineel is hun sound niet (de Engelse wave in het begin van de jaren tachtig) maar de songs zijn over het algemeen goed.Antics verveelt nog steeds niet en is een prima opvolger van het ook al sterke debuut.Evil en Public pervert zijn m'n favorieten.

avatar van Man of Sorrows
Dit album werd destijds, zo ook door mij, niet helemaal op waarde geschat, althans dat is mijn bevinding als ik vandaag, met heel veel plezier, nog eens Antics draai. De concurrentie destijds was moordend, goede releases te over, en bovendien mist Antics het winterlijke nachtsfeertje dat zo kenmerkend was voor hun meesterstukje TOTBL.

Daar houdt de kritiek dan ook op. Als Antics vandaag zou verschijnen stond het, zelfs als past het wellicht niet meer in het hedendaagse muzieklandschap, helemaal bovenaan menig jaarlijstje. Het gebrek aan sfeer wordt gecompenseerd door de buitengewone sterkte van een aantal songs. Meer nog dan de aanstekelijke singles zijn Next Exit, Take You On A Cruise en persoonlijke favoriet Not Even Jail (een monsternummer!) prijsduiven. Enkel met vier steengoede muzikanten kan je als band dergelijke songs componeren.

Tevens mooi en licht ontroerend vind ik het How I love you in the evening, when we are sleeping stukje in C'Mere. Een album dat meer dan de tand des tijds heeft doorstaan, en voor mij net als TOTBL een heuse klassieker is.

Natuurlijk was de fraaie donkere sfeer van hun debuut ook nog te horen op Antics, alleen zitten er tussen de donkere dieptes door ook meer catchy riffs en liedjes. Antics klinkt daardoor wat afwisselender dan de voorganger, net anders dus. Er staan hier voornamelijk goede tot een paar erg sterke nummers op. Toch is het niveau niet constant hoog.

Erg goed zijn, natuurlijk zou ik haast zeggen, Evil & Slow Hands, de korte puntige songs. Maar zeker ook langere fraaie nummers als Take You On A Cruise, Not Even Jail & Public Pervert: dat zijn ook prachtsongs. Het levert alles bij elkaar een album op wat dus meestal van (behoorlijk) hoog niveau is, maar soms ook net wat minder. Daardoor is het voor mij de minste plaat tot nu toe van Interpol van de vijf die zijn verschenen. Maar ja, de rest is van een nog hoger niveau wat mij betreft. 4,0* is natuurlijk geen lage waardering.

avatar van Alicia
Na de wonderlijke ontmoeting met de aantrekkelijke "Leif Erikson" verdween "Turn on the Bright Lights", voorlopig althans, in de kast.

"Antics" betekende voor mij dan ook de eerste echte kennismaking met dit groepje uit New York. Het aparte geluid van Interpol kreeg eindelijk een voet tussen de deur!

Het is waar dat deze plaat op het eerste gehoor toegankelijker en vrolijker klinkt dan het debuut. Maar dat is niet waarom ik "Antics", tussen de oude postpunkers "Modern Eon" of "Psychedelic Furs" door, nog steeds draai. Nee... de reden is als volgt: op één na zijn alle liedjes op "Antics" nagenoeg even sterk en staan op één na, allemaal in de afspeellijsten.

Maar is "Antics" daarom ook het sterkste Interpol album voor mij?
Nou... nee, maar ik kan deze plaat wél altijd aanhoren. Zelfs tijdens de afwas!

avatar van Screenager
Staat dit album niet in de top 250?? Het staat maar liefst 71 keer in de top 10 van gebruikers?
Alleszins, nog eens goed beluisterd dit album en dit is toch zéker een meer dan behoorlijke opvolger van hun onovertroffen, goddelijk debuut. Donkere sfeer in combinatie met catchy riffs (hier volg ik dus West). Geweldige plaat.

Screenager schreef:

Kan iemand me dat verklaren? Kan zijn dat ik hier iets heel dom over het hoofd zie, maar met (ondertussen) 72 top 10 noteringen is de kans toch heel groot dat je zelfs in de top 100 zou moeten staan. En nee, ze staan geen 72 maal op de 10de stek.

avatar van Edwynn
Iets met actieve en inactieve users?

avatar van Screenager
Was ook het enige dat in me opkwam als verklaring. Zal het dan allicht wel zijn.
Misschien kunnen ze die users dan wel beter volledig verwijderen, incl. hun 'inactieve' top 10. Maar goed, dat is muggezifterij.

De stemmen blijven behouden hé

avatar van Robertus
Turn On The Bright Lights is niet te overtreffen, maar deze mag er ook zeker zijn! Ietwat speelser, luchtiger en een betere productie.

Not Even Jail is het prijsnummer (met een heerlijk coda, net als PDA); Length Of Love mijn persoonlijke favoriet.

Alhoewel ik Paul Banks een prima zanger vind; zou veel van de muziek van Interpol puur instrumentaal ook goed werken. De arrangementen en het samenspel tussen de gitaren van Kessler en Banks zijn voor mij de belangrijkste bouwstenen van het Interpolgeluid.

avatar van luigifort
Fave nummer: Take You On A Cruise!
Afsluiter ook prachtig

avatar van Robertus
Ja, die zijn ook zeker prachtig! Vrijwel alle songs zijn van een redelijk constant niveau vind ik, alleen met C'mere kan ik niet zo veel..

Leuk ook hoe het orgel-intro van Next Exit je op het verkeerde been kan zetten; er zou zomaar een gospelsong uit voort kunnen vloeien, totdat de bariton van Banks erin komt.

avatar van Johnny Marr
luigifort schreef:
Fave nummer: Take You On A Cruise!

I am the scavenger!! Ik ga met je mee, al vind ik Not Even Jail nipt het beste nummer.

avatar van rafke pafke
Ik ben destijds nooit echt in de rock van de 00's gedoken. Bands als The Strokes, The White Stripes, Arctic Monkeys, Bloc Party, Editors, Franz Ferdinand, The Yeah Yeah Yeahs, en noem ze maar verder op, waren bands wiens singles ik in de meeste gevallen erg kon smaken. Maar om de één of andere reden kocht ik er géén albums van en ging ik ook niet naar hun optredens. Wellicht omdat ik in die tijd heel erg gefocused was op dingen als Porcupine Tree, Opeth, Anathema,...

Ook Interpol was zo'n band die ik zeker kon smaken, al ging het ook hier voor mij niet verder dan wat ik op de radio hoorde. Maar toen ik onlangs Slow Hands nog eens voorbij hoorde komen raakte me dat om één of andere reden heel hard. En tijdens een tripje naar Amsterdam kwam ik hun eerste 3 albums aan een zacht prijsje tegen en nam ze mee.

Ik ben begonnen met deze, omdat hier meerdere nummers opstaan die ik reeds kende. Evil, Narc en Slow Hands.

En ik moet toegeven dat ik het gevoel heb spijt te hebben van de gemiste jaren als het op Interpol aankomt. Dit is een band die ik zeker live had willen meemaken in hun gloriedagen. Fantastisch album is dit. Ik ga nog even wachten met punten uit te delen tot ik ook de andere twee albums heb beluisterd. Maar wat een band!!!

avatar van Johnny Marr
Deze heb ik maar eens verhoogd naar de volle mep, dat werd tijd. Ik heb er lang over zitten twijfelen, maar de laatste twee nummers zijn onlangs extra hard binnengekomen. Ik vond die lang de 'minste' nummers op dit album maar daar is eigenlijk absoluut geen sprake van. Vooral Length of Love is een heerlijk nummer. Van mij mogen ze veel nummers van deze plaat spelen op hun optreden in Brussel eind deze maand.

Meesterwerk, net zoals het debuut.

avatar van Pepino
Johnny Marr schreef:
Meesterwerk, net zoals het debuut.

Oh? Dan wordt het tijd dat ik 'm ook eens ga beluisteren!

avatar van luigifort
Fijn album dit, maar het debuut is 6x beter...

avatar van Castle
luigifort schreef:
Fijn album dit, maar het debuut is 6x beter...

Zeker mee eens...

Dim
Na herbeluistering met een vol punt verhoogd.