Interpol - Antics (2004)

Label: Matador

1. Next Exit (3:20)
  2. Evil (3:35)
  3. Narc (4:07)
  4. Take You on a Cruise (4:54)
  5. Slow Hands (3:04)
  6. Not Even Jail (5:46)
  7. Public Pervert (4:40)
  8. C'Mere (3:11)
  9. Length of Love (4:06)
  10. A Time to Be So Small (4:50)
  11. Song Seven * (4:52)
  12. Narc [Paul Banks Remix] * (2:39)
  13. Not Even Jail [Daniel Kessler Remix] * (5:41)
  14. Fog Vs. Mould for the Length of Love * (7:48)
  15. Public Pervert [Carlos D Remix] * (8:08)
  16. Slow Hands [Dan the Automator Remix] * (4:06)
  17. Slow Hands [Britt Daniel Remix] * (3:46)
  18. Narc [Eden Session] * (4:08)
avatar van TEQUILA SUNRISE
Fraaie opvolger van hun debuutplaat.
Album klinkt wat toegankelijker dan Turn On The Bright Lights.
Hier staat voor mij ook het beste Interpol nummer op, Not Even Jail knalt de speakers uit en is voor mij een hoogtepunt in hun oeuvre.
Ook Evil, Public Pervert & Length Of Love vind ik sterke nummers.
Gitaarwerk weer dik in orde maar met het stemgeluid van Paul Banks heb ik soms wel een haat liefde verhouding.

avatar van TornadoEF5
Haalt nooit het niveau en de magie van Turn on the Bright Lights helaas.

avatar van Yield
En toch is dit een onderschat album. Ruim 700 stemmen minder dan het debuut.
Het moeilijke tweede album? Misschien ligt het aan het wat zeurderige openingsnummer, dat nogal lijzig overkomt en er niet echt inknalt. Maar daarna volgen toch veel sterke songs die gewoon blijven hangen. Best een sterk album dit Antics.

avatar van coldwarkids
Veel beter dan het debuut, dat zeker!

avatar van Chameleon Day
Maar niet zo goed als de opvolger….

avatar van jorro
In een wereld waar muziek vaak gereduceerd wordt tot eenvoudige achtergrondgeluiden, is het album 'Antics' van Interpol als een verfrissende bries. Dit opus, uitgebracht door een ensemble van ongeëvenaarde virtuozen, onthult een complexe laag van sonische texturen, ingebed met een diepgewortelde emotionele lading.

De reis begint met "Next Exit", een openingslied dat de luisteraar zachtjes binnenleidt in de hypnotiserende wereld van Interpol. Het is niet zomaar een lied; het is een uitnodiging, een voorbode van de diepgaande emotionele diepten die nog verkend moeten worden.

Terwijl het album zich ontvouwt, ontpopt elk nummer zich als een nieuw hoofdstuk in een boek vol verhalen, elk met zijn eigen sfeer, tempo en verhaal. De nummers variëren van het beklemmende "Evil", dat zich nestelt in je bewustzijn met zijn indringende melodieën en doordringende teksten, tot het energieke "Slow Hands", dat door je aderen pulseert met zijn meeslepende ritmes en pittige gitaarriffs.

Wat 'Antics' onderscheidt, is niet alleen de kwaliteit van de muziek, maar ook de manier waarop deze is samengesteld. Interpol slaagt erin om een album te creëren dat rijk is aan variëteit, zowel in termen van muzikaliteit als van emotie. Er is een genuanceerde balans tussen de donkere, melancholische tonen en de momenten van hoop en helderheid.

De teksten, een cruciaal element van het album, zijn poëtisch en rijk aan beeldspraak. Ze dwingen de luisteraar om dieper te graven, om tussen de regels door te lezen en de verborgen betekenissen te ontdekken. Dit is geen muziek die je passief consumeert; het vereist aandacht, reflectie.

Het is duidelijk dat 'Antics' meer is dan een verzameling liedjes; het is een kunstwerk dat tot stand is gekomen door de zorgvuldige samenwerking van getalenteerde individuen die hun hart en ziel in elk detail hebben gestoken. Het album daagt de conventies van indie rock uit en tilt het genre naar een hoger niveau.

Afsluitend kan gezegd worden dat 'Antics' van Interpol een like-to-have is voor elke muziekliefhebber die op zoek is naar iets dat verder gaat dan het alledaagse. Het is een album dat niet alleen vandaag relevant is, maar dat ongetwijfeld de tand des tijds zal doorstaan, blijvend als een tijdloze klassieker in de muziekgeschiedenis.

Eerder verschenen op www.jorros-muziekkeuze.nl