Bruce Springsteen - Working on a Dream (2009)

Rock / Country
Label: Columbia

1. Outlaw Pete (8:01)
  2. My Lucky Day (4:01)
  3. Working on a Dream (3:30)
  4. Queen of the Supermarket (4:39)
  5. What Love Can Do (2:57)
  6. This Life (4:30)
  7. Good Eye (3:01)
  8. Tomorrow Never Knows (2:14)
  9. Life Itself (4:00)
  10. Kingdom of Days (4:02)
  11. Surprise, Surprise (3:24)
  12. The Last Carnival (3:30)
  13. The Wrestler (3:51)
  14. A Night with the Jersey Devil * (3:47)
Nou ik zit daar ook nog over te twijfelen. Er komen er 3 voor in aanmerking; Working On A Dream, Get Lucky of No Line On The Horizon. Kweet nog niet!!! Oh, ik vergat Snow Patrol met A Hundred Million Suns, als je die tenminste als 2009 release mag rekenen. Twijfel dus! Nog steeds.

Tot en met Human touch en Tracks ook nog maar dat zijn oudere tracks dus,daarna was het helemaal niet meer de Bruce muziek waar ik me vroeger een mee voelde.
Vanaf Born in the USA werd elk album iets minder met als opleving Human touch.
Met Bruce heb ik t nu gehad,koop geen albums van hem meer.
Jammer dat sommige mensen bij hun ouder worden met hun muziek ook gelijk inzakken.
Darkness on the edge of town,The river,Born in the USA en Human touch vind ik zn beste albums.
Working on a dream begint aardig maar zakt de 2e helft in als plumpudding.
Misschien zijn zn teksten beter als vroeger maar omgoede teksten te horen koop ik wel een literatuurboek.
Het gaat mij in eerste instantie om de muziek zelf en dan zijn goede teksten altijd meegenomen.

avatar van musician
Titelsong nu al in de top 2000 van Radio 2, op nummer 598! Cd is nog niet eens een jaar uit!

Blijkbaar toch een grote schare aanhangers.....

avatar van Mctijn
Ad Brouwers schreef:

Dat zijn ongeveer de 3 meest-gepromote albums. Als je wat dieper duikt in het wereldje zijn er mooiere albums te vinden hoor

Ik begin dit album steeds wat beter te vinden. Working on a Dream is een heerlijke single.

avatar van Madjack71
Working on a Dream is idd. een heerlijke single. Het heeft iets eenvoudigs en pakkend, waardoor het zich makkelijk in het gehoor nesteld. Beetje zoals een I'm on Fire of Streets of Philadelphia. Daarnaast is de positieve toon ook een pluspunt.

Father McKenzie
Ik blijf dit een prima album vinden, maar ik blijf ook de voorganger Magic toch nog nèt wat sterker uit de verf vinden te komen (is dàt nog wel Nederlands?? ).

avatar van wvv89
Allebei zeer sterke albums van "The Boss". Magic is een puur rock-album. Working On A Dream heeft ook zijn rock kantjes (My Lucky Day en What Love Can Do bijvoorbeeld) maar minder.
Wat natuurlijk niet minder goed betekent. Queen Of The Supermarket en Kingdom Of Days vind ik ongelooflijke sterke nummers.

Na het bekijken van de DVD van Working On A Dream geeft het luisteren naar de nummers een soort van extra dimensie. Ik weet niet wat dat is.
Op de DVD zie je dat er zo erg naar detail wordt gekeken, dat je dat automatisch ook bij het luisteren gaat doen.

4,5* en op naar de live dvd van Working On A Dream en de Darkness On The Edge Of Town dvd!

TheBlackKeys
Leuk album met sterke liedjes zoals My Lucky day,het titelnummer en naar mijn mening het beste numer kingdom of days.
Queen of the supermarket en life itself vind ik persoonlijk niet om aan te horen!

avatar van WeZet
Enkele weken geleden zag ik deze plaat liggen bij de Medamarkt, en natuurlijk kon ik hem niet laten liggen.

Na enkele donaties van oude platen van 'the Boss' door mijn ouders, wilde ik de collectie zelf aanspekken, en deze 'Working on a Dream' is zijn geld meer dan waard.

Opener 'Outlaw Pete' is een opener zoals een opener hoort te zijn: lang en veelbelovend! De emotie is bijna te proeven bij het luisteren van dit nummer, fenomenaal hoe hij het toch doet. 'My Lucky Day' knalt er daarna meteen in, wat een verfrissend classic-rock (vooral de progressie) gevoel geeft, doch Outlaw Pete verre van overtreft en kan na diverse luisterbeurten wat zeurderig overkomen. 'Working on a Dream' blijkt de middenweg tussen de eerste 2 nummers te vormen. Bruce' sterke (achtergrond)vocalen zijn een genot voor het oor en dit 3e nummer is dan ook een fijn stuk muziek. Dan arriveert 'Queen of the Supermarket', en hoe. Na Outlaw Pete zakte het geheel meteen wat in (het bleef wel fijn, maar echt sterk werd het niet), maar met deze supermarkt-koningin trekt Springsteen het meteen weer helemaal recht. Door een fijne opbouw en een wat sprookjes-achtige tekst is dit samen met Outlaw Pete het beste nummer van deze plaat, zeker als je naar de volgende nummers kijkt. Pas bij 'Kingdom of Days' word dit niveau weer bereikt, en fantastisch ook nog. Een prettig ballad wat weer bewijst dat Bruce het ook wat rustiger kan. Eerlijk gezegd viel 'Suprise, Suprise' daarna in prima aarde hier. Ik kan me voorstellen dat het gaat vervelen, maar tot nu toe is het refrein pakkend en heeft het een lekker meezinggehalte. The Wrestler is natuurlijk een hele bekende en mag er zeker zijn. Tekstueel wat cliché, maar snijdt wel mooi het (Amerikaanse) volk aan. Tomorrow Never Knows heeft ook wat country-invloeden (stoomtrein-drums!) en doet het erg goed ter afwisseling.

Outlaw Pete, Queen of the Supermarket en Kingdom of Days behoren tot de favorieten hier. 3/4 van de plaat is goed, doch het is allemaal wat anders dan we van hem gewend zijn. Een positieve ontwikkeling me dunkt. Ik kan iedereen deze plaat aanbevelen, alleen al om de ballads die het totaal zeer toegankelijk maken waardoor men automatsch naar de rest gaat luisteren.

avatar van Guinness1980
Dit album opent gewoon met het beste nummer van deze plaat!

Verder vind ik dit een heel goed album, sowieso het beste sinds the Rising.

The Wrestler en Like Itself maken mijn top 3 van dit album compleet.

Father McKenzie
Ik vind Outlaw Pete wat belegen klinken, en absoluut véél te lang doorgaan... mijn minst favoriete Springsteen zo'n beetje.... tja, ik kan het niet helpen. De rest van het album is best ok, maar ik vind het echt iets minder dan Magic, The Rising of Devils & Dust om zijn recentste platen te noemen.
En de hoes is ook al spuuglelijk, dus dat is geen voordeel, lelijke hoezen weerhouden me altijd een beetje een plaat vaak te draaien, ik kan het niet helpen....

Bij deze plaat dacht ik.... nèt niet.

avatar van Madjack71
Father McKenzie schreef: ...En de hoes is ook al spuuglelijk, dus dat is geen voordeel

Klopt, voor mooie hoezen moet je idd. niet bij Springsteen zijn, met als uitzondering de prachtige hoes van Nebraska.
Deze hoes vind ik persoonlijk de minst geslaagde van al zijn albums, terwijl ik de muziek nog prima kan waarderen.

avatar van ArthurDZ
Ik vind de hoezen van Born To Run en Darkness anders ook wel mooi hoor

Persoonlijk maakt het mij ook niet veel uit of de hoes mooi is of niet, de muziek is wat telt.

Helemaal eens Madjack en ArthurDZ. De muziek telt. Liever een mooie plaat met een klotehoes dan een klereplaat met een kunstwerkhoes ofzo. Working On A Dream deugt heel erg!!! Met of zonder.

De hoes van Ghost of Tom Joad vind ik persoonlijk ook wel mooi, deze hoes tekent heel goed de sfeer van het album. De hoes van Working on a dream is ronduit lelijk, geeft de cd een erg 'goedkoop' uiterlijk. Maar goed, ik zal de cd er niet minder om draaien, zeker omdat de muziek gelukkig vele malen beter is dan de hoes.

avatar van Madjack71
Toen ik deze hoes voor het eerst zag, dacht ik...dit is niet waar! De echte hoes komt nog....not. Wat was hij denkende? Ik krijg er altijd een...zie de maan schijnt door de bomen gevoel ervan.
Bij verre de lelijkste hoes van deze man...maar zeker wel een aangename cd.

avatar van musician
Beter dan andersom!

avatar van bertus99
Veel liefde op deze plaat. Helaas is Springsteen beter wanneer hij de wat donkerder kant van het leven bezingt. In de lovesongs klinkt hij soms een beetje als een verliefde tiener wat op zich ook wel weer amusant is voor een man van bijna 60.
Verliefd op de caissiere van de plaatselijke Albert Heyn dus. Heb ik ook wel eens gehad hoor, lang geleden. Vermakelijk onderwerp, leuk verteld. Helaas melodieus zwak uigewerkt.
Dat geldt ook voor Surprise, Surprise. Tja...een niemandalletje moet kunnen op z'n tijd. Maar Springsteen moet toch wel beter materiaal hebben liggen zou je denken.....
Het begint best goed met Outlaw Pete. Dat is tenminste een nummer met drama, zoals zijn beste werk in 70's had, zonder dat het dat niveau haalt overigens. Dan komen My Lucky day en Working on a Dream...vooruit, kan er wel mee door.
Vanaf nummer 5 zakt het in. Dieptepunt: Good Eye.
En het komt pas weer goed bij The Wrestler, een nummer dat doet denken aan Devils and Dust.

avatar van bertus99
Zakt verder weg na nog een paar keer draaien, kom niet meer hoger dan 2,5.

avatar van Madjack71
bertus99 schreef: ...Dus ik ben niet enthousiast. Na het topzware Magic is het muzikaal wat opener, maar de songs op zich hebben te weinig inhoud om zich te meten met bijvoorbeeld The Rising, zijn laatste echte goeie volgens mij.

Ik begrijp wel wat je aangeeft. Het geheel is wat luchtiger, opener en mischien wat frivoler her en der. Dit album is ook meer een tussendoor als dat er ettelijke jaren naar toegewerkt is. Eigenlijk een letterlijke tussendoor, omdat de meeste liedjes tijdens de tournee tot stand zijn gekomen en ook zijn opgenomen tussen de optredens door.
Dat is voor mij dan ook het aantrekkelijke van dit album. Dat Bruce zo op zijn 60ste nog vlinders in zijn teksten verwerkt, verwijzend naar zijn lief. Oude vrienden bezingt die helaas zijn heen gegaan. Hoop heeft voor een betere toekomst. Maar vooral plezier heeft in het maken van zijn muziek en dit samen doet met degene die dat al die jaren met hem hebben gedaan. Dat alles te samen maakt het voor mij nog steeds *****.

avatar van Brunniepoo
Ik moet dit album maar niet te vaak luisteren want elke keer dat ik hem hoor vind ik hem zwakker dan de keer ervoor. Inmiddels heeft dit album Magic zelfs verdrongen als zwakste album.
Ik hoop echt dat Bruce op een volgend album weer eens weet te verrassen, zoals hij dat met The Rising (als wederopstanding) en Seeger Sessions (nieuwe aanpak) deed. Met dit soort albums kan ik echt niet meer vol blijven houden dat Bruce Springsteen de beste artiest ter wereld is.

Dat gezegd hebbende: Outlaw Pete is een verrassende opener, Kingdom of days en The wrestler zijn goede nummers, maar Surprise, Surprise had nooit door de kwaliteitscontrole mogen komen, terwijl ook de titeltrack wel erg onder de nietszeggendheid te lijden heeft. De rest maakt geen grote indruk.

avatar van Madjack71
Brunniepoo schreef: ...Ik hoop echt dat Bruce op een volgend album weer eens weet te verrassen, zoals hij dat met The Rising (als wederopstanding) en Seeger Sessions (nieuwe aanpak) deed.

Dat zou ik ook graag willen, want ik ben het wel met je eens, dat er niet veel nieuws onder de zon is bij dit album. Af en toe denk ik aan Adam raised a Cain van het album Darkness on the Edge of Town, waar de modder er vanaf spetterde. Vandaag hoorde ik The Ballad of John Henry door Joe Bonamassa, zeg maar de ruige versie van Outlaw Pete. Ik zou het te gek vinden als die rauwheid nog eens terug kwam, zoals ook al enigszins te horen was bij het nummer A night with the Jersey Devil....wie weet.

avatar van Brunniepoo
Madjack71 schreef:

Tja, als je (o.a.) zijn Twitter een beetje volgt dan krijg je toch het idee dat de beste man een beetje is ingedut dus hoe geloofwaardig een rauwer geluid zou worden is een tweede...

avatar van vielip
Beetje een half-half album voor mij. Een aantal zéér goede songs (My lucky day, The Wrestler, Good eye, Kingdom of days en The last carnival) een paar 'wel aardig' nummers (Outlaw Pete, Working on a dream, This life, Queen of the supermarket en Tomorrow never knows) en 1 nummer wat echt niet kan; Surprise surprise! En laat 'nou net laatsgenoemd nummer als een verzoekje spelen tijdens het concert in Rome waar ik bij was
Enfin, al met al dus een album waar ik best naar kan luisteren maar wat ik absoluut niet tot z'n betere werken reken (in tegenstelling tot z'n voorganger Magic)!

vielip schreef:
Beetje een half-half album voor mij....

Amen!

Dit is voor mij ook het Bruce album met ongekende kwaliteitsverschillen tussen de diverse nummers. Van heel goed tot 'wat echt niet kan'.

avatar van rushanne
Prima cd van The Boss, alleen Surprise, Surprise valt me zwaar tegen. De rest kan ik prima hebben, dat de beste man nog maar veel cd's van dit niveau (of beter) mag maken!

rushanne schreef:
dat de beste man nog maar veel cd's van dit niveau (of beter) mag maken!

Nogmaals amen!!

avatar van rkdev
Zit de dvd die bij dit album zit te kijken en wordt opeens vol 'getroffen' door The last carnival. Wat een nummer zeg! Maar verder deed het album me opeens veel minder. Halve * eraf.

avatar van vielip
The last carnival en The wrestler zijn echt pareltjes!! Kippevel momenten vind ik.

avatar van Dungeon
Hoewel het natuurlijk weer een goed album is weet het mij niet zo te raken. Dat vind ik jammer want Bruce is mijn jeugdheld nummer uno. Helaas heb ik dat met sommige albums van Bruce en bij deze dus ook. Niet dat ik echt wat te klagen heb nu 'The Promise' er bij gekomen is.