MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

White Lies - To Lose My Life... (2009)

Alternatieve titel: To Lose My Life or Lose My Love

mijn stem
3,67 (748)
748 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Fiction

  1. Death (5:01)
  2. To Lose My Life (3:10)
  3. A Place to Hide (5:02)
  4. Fifty on Our Foreheads (4:22)
  5. Unfinished Business (4:19)
  6. E.S.T. (5:04)
  7. From the Stars (4:03)
  8. Farewell to the Fairground (4:18)
  9. Nothing to Give (4:12)
  10. The Price of Love (4:39)
  11. You Still Love Him * (3:22)
  12. Black Song * (3:47)
  13. Taxidermy * (3:17)
  14. Nothing to Give [Demo Version] * (4:12)
  15. The Price of Love [Demo Version] * (3:44)
  16. Death [Crystal Castles Remix] * (4:47)
  17. Farewell to the Fairground [Yuksek Remix] * (4:21)
  18. To Lose My Life [Filthy Dukes Remix] * (5:42)
toon 8 bonustracks
totale tijdsduur: 44:10 (1:17:22)
zoeken in:
avatar van trebremmit
4,5
Heerlijk plaatje dit, lijkt niet echt op Editors en Interpol (gelukkig maar). Gewoon een album met mooie liedjes.

avatar van otherfool
2,5
Net niet puntig genoeg, net even te zwaar... deze debuutplaat heeft wel een aardige sound maar is het toch vooral net niet... staan best een paar sterke nummers op natuurlijk (Death, From the Stars, The Price of Love) maar beklijven wil het niet erg.

2,5*.

avatar van reptile71
Dat zware gaat echt compleet langs me heen, maar misschien ben ik al te verziekt ofzo..

avatar van Silver
Lost Highway schreef:
Idd reptile, die 'waw goede muziek maar hopelijk komt het niet in de top 40'-houding zal ik nooit snappen, alsof de Top 40 slecht MOET zijn zodat men er sowieso kritiek kan op geven. In Vlaanderen zal het wel weer niks worden, maar ik Nederland kan dit misschien wel (onderste regionen van) de top 40 halen. Want, zoals Reptile al zei, er zit een goed promotieteam achter. Zonder promotieteam geen hits hoor, het succes komt nooit uit de lucht vallen. Deze Whie Lies lijkt me iets te donker om echt succes te hebben en zie ik ook nooit op een commercieel station gedraaid worden.

.



Ik heb ze vandaag anders al 2 keer gehoord op 3fm.

avatar van barrett
1,0
Het is niet echt wat ik ervan verwacht had. Ik zie wel de gelijkenis met bands al the killers en the editors, die ik echt in hoog in het vaandel draag maar deze band is wat mijn betreft heelwat minder sterk dan de vorige twee.

Goed ik heb deze plaat ook nog maar een paar keer gehoord msh, kan ik deze plaat nog een beke opwaarderen.

avatar van sean leonard
4,0
Silver schreef:


Ik heb ze vandaag anders al 2 keer gehoord op 3fm.


3fm is dan ook geen commerciele radio, maar van de publieke omroep.

avatar van reptile71
Ja 3FM is een zeer gewaagde zender

avatar van herman
1,5
White Lies is geloof ik megahit oid daar, dus hij komt opeens wel erg veel voorbij.

avatar
5,0
White Lies is mn nieuwe verslaving.

De teksten zijn misschien wat zwaar (het hele album gaat over de dood) maar sommige nummers zijn ondanks dat toch opslepend. Veel verschillende klanken, pakkende refreinen, goede stemmen. etc.

Het is inderdaad een mix tussen the Killers, interpol en heel vaagjes Joy Devision.

http://www.nrcnext.nl/uitenthuis/muziek/article2139989.ece

Op deze link wordt er commentaar en uitleg gegeven over dit nieuwe album.

Na een paar keer draaien ga je hem echt waarderen!

Ik heb al concertkaartjes voor in de melkweg 10 maart!

avatar
Lost Highway
Nu ik het originele exemplaar een aantal keer beluisterd heb kan ik niet anders dan tot het besluit komen dat dit een meer dan puik debuut is. Zoals vaak kan ik me wel niet vinden in de vergelijkingen met bepaalde andere bands. The Killers hoor ik er helemaal niet in terug, behalve dat de intro van een nummer nogal verdacht veel lijkt op de intro van 'On Top'. En Interpol; tsja naar mijn mening hebben White Lies en Interpol evenveel gemeen als Beatles en Metallica. Ik zou het dan meer vergelijken met The Sound, maar dan een modernere en wat commerciëlere versie.
De zanger beschikt over een prima stem, als het ware een kruising tussen Ian McCulloch en Alex Kapranos. Minder dan 4* kan ik niet geven, misschien rolt er een 4,5* uit. Ik hoop wel dat dat laatste nummer niet al té serieus bedoeld is.

avatar van battersea
3,5
Ik hou dr van. Geloof niet dat ze zo vernieuwend zijn dat ze Interpol-groot worden maar tis wel erg lekker en goed geproduceerd. Ik had een beetje hetzelfde opgetogen, niet al te pretentieuze gevoel van muziek maken, als bij de plaat van Moke vorig jaar. Blijft keihard overeind staan dat dit een keigoed eerstelingetje is met mijn favoriet: E.S.T. Die blijft nog wel even in de auto zitten!
enne Lost Highway: idd, geen Killers wel Interpol- invloeden, echt wel.

avatar van lennon
2,5
Ondanks dat het klinkt als oa the Editors etc etc vind ik de songs op dit album toch stuk voor stuk wel lekker klinken!

Dus voor mij een hele dikke voldoende!!!!

avatar
Lost Highway
@ battersea : Waar hoor jij Interpol? Ik hoor wel een tintje Arctic Monkeys en een klein scheutje Arcade Fire, maar van Interpol heb ik echt geen noot kunnen ontdekken...
Mij doet het dan net wat meer denken aan dit bijvoorbeeld:
YouTube - Wolfsheim - This Time

En laten we verder maar niet teveel vergelijken en vooral genieten van dit fris debuutplaatje.

avatar van battersea
3,5
En laten we verder maar niet teveel vergelijken en vooral genieten van dit fris debuutplaatje.[/quote]

je hebt gelijk, ik ga kaarten bestellen voor 10 maart... (The department is ook zo heerlijk brits en krachtig

Deze jongens gaan het maken in 2009, thats no lie!

avatar
1,0
Helaas helaas, net zoals Glasvegas de volgende hype die volledig aan me voorbij gaat.

avatar van sean leonard
4,0
freakyy schreef:
Helaas helaas, net zoals Glasvegas de volgende hype die volledig aan me voorbij gaat.


Dat is anders niet te merken aan de hoeveelheid berichten die je hier achterlaat. Erger je je er zo dood aan?

avatar van thetinderstick
4,0
Tuurlijk is het niet bijster origineel wat je hier hoort. Joy Division, Editors, Depeche Mode, het zijn allemaal invloeden die je terug hoort op deze plaat van White Lies. Verder klinkt White Lies toch wat meer 'glam' dan deze artiesten, en daardoor wat oppervlakkiger.

Maar... wat een goeie nummers staan er op deze cd! Ik heb nog geen enkele misser kunnen ontdekken. Mijn favoriet is tot nu toe toch 'Unfinished Business'. Als ze zich met hun tweede plaat nog wat meer gaan ontwikkelen denk ik dat deze band wel eens heel groot zou kunnen worden..

'To Lose My Life' zet ik voorlopig op 4 sterren.

avatar
1,0
sean leonard schreef:
(quote)


Dat is anders niet te merken aan de hoeveelheid berichten die je hier achterlaat. Erger je je er zo dood aan?


3/4 berichten? Wat een gigantische hoeveelheid inderdaad, poe poe... Het is maar waar je iemand op wil aanvallen. En als iets prominent in de schijnwerpers staat, is het best logisch dat daar vaak op gereageerd wordt? En ja, eigenlijk erger ik me inderdaad dood dat zulke oppervlakkige artiesten zo'n succes hebben terwijl al de genoemde "invloeden" vele malen beter zijn

avatar van west
4,5
Weet je waarom dit toch minder op Interpol en the Editors lijkt dan je in eerste instantie denkt: het is sneller, ritmischer.

'So get of your low and let's dance like we used to'.

Het had in de jaren '80 niet misstaan in de Alternatieve Discotheek. Er zit regelmatig een lichte dance beat in: deze muziek 'loopt' lekker. Dansbare New Wave: een beetje Alphaville, wat Depeche Mode en doe wat New Order.

Maar alle vergelijkingen op een stokje, over White Lies: ik hoor een geweldige stem, een prima gitaar, een uitstekende synth met soms prachtige strijkers en veelal ijzersterke tracks. Opvallend trouwens dat op alle 10 tracks gestemd is als favoriete track (dit terwijl je maar op 2 nummers kan stemmen).
Verhoogd naar 4,5*

avatar van c-moon
4,0
Geweldig !
Ja, misschien even weinig 'origineel' dan Editors en Interpol en ook schatplichtig aan Joy Division & co...

Maar.... 'k vind het een stuk geslaagder dan Interpol en menig Franz Ferdinands... alsook Editors

Heel aanstekelijk plaatje dit....

Punten geven doe ik later: heb nog maar net mijn tweede luisterbeurt achter de rug...

avatar van Mjuman
Zit er net naar te luisteren - en het klinkt niet gek, maar daar heb ik - vrees ik alles - mee gezegd. Ik vind het erg vluchtig en poppy. Ik hoor veel: Sound (keyboards), Joy Division (qua drum sound dan, + beetje New Order), beetje Bell Hollow. Ik hoor er ook erg veel US 'new wave' in: m.n. Cars. Oja en bij tijd en wijle ook een beetje als een met Prozac volgestopte Killing Joke - Echo heb ik er amper in teruggehoord - en dat herkende een recensent erin.

Ik vrees dat het mij te vluchtig, vlak en oppervlakkig klinkt (ene oor in, andere oor uit). Dan ben ik positiever gestemd over de andere zgn "JD-sound-alike" Ikon, die ik van de week ontving, dat bevalt me een stuk beter. Maar goed ik kom er nog op terug.

Dit lijkt me typisch een plaat voor 'would be hipperds' die mee willen surfen/gliden op de flow van de trend.

avatar van c-moon
4,0
@Mjuman: als jouw bewering (laatste regel) klopt dan ben ik voor het eerst sinds héél lang een 'would be hipperd'. LOL

Jouw kritiek kan ik perfect plaatsen, maar geldt voor mij veeleer voor Editors, maar meer nog Franz Ferdinand en dus Interpol. Voorlopig, maar misschien denk ik er na meerder luistersessies anders over, kan dit me wel bekoren...

Echo & TB hoor ik er inderdaad ook NIET in...

avatar van Mjuman
c-moon schreef:
@Mjuman: als jouw bewering (laatste regel) klopt dan ben ik voor het eerst sinds héél lang een 'would be hipperd'. LOL

Jouw kritiek kan ik perfect plaatsen, maar geldt voor mij veeleer voor Editors, maar meer nog Franz Ferdinand en dus Interpol. Voorlopig, maar misschien denk ik er na meerder luistersessies anders over, kan dit me wel bekoren...

Echo & TB hoor ik er inderdaad ook NIET in...


Ach, ik zet soms wel eens iets heftig neer; ik moet die plaat nog op me laten groeien, maar denk dat het geen vaste verkering wordt. Dat hoeft ook niet altijd; maar als je band hoog pitcht: hoes die aan UP doet denken, groepsfoto idem, dan zet je wel een hype-spel in gang.

Ik heb overigens best wel veel albums die ik een tijd lang intens draai en daarna niet meer; wellicht gaat deze daar ook bij horen. Ik zou FF en Editors boven Interpol zetten, alhoewel ik nog niet helemaal 'klaar' ben met de derde FF. Jouw smaak inschattende, en da's niet arrogant bedoeld (jij neigt meer naar de rock-kant) is dat verschil wel begrijpelijk.

Heb vandaag ook Animal Collective gekocht op vinyl (en daar zie ik wel iets moois tot stand komen).

avatar
Lost Highway
Wat mij stoort in de discussie is het veelvuldig terugkeren van de hype White Lies. Op Musicmeter zijn we specialisten in het creëren van hypes die er helemaal geen zijn. Ok, de jongens doen het in The UK niet onaardig, maar ook niet buitensporig goed, en bij ons (Vlaanderen) staat het album op nr 33 en hebben ze geen enkele single in de Ultratop 50. Sorry, maar dan is de term hype misplaatst. Rihanna, Amy Winehouse, Kings Of Leon; dat zijn hypes.

@ Mjuman : We zijn het vaak eens (ook hier ivm Sound keyboards), maar FF hoger plaatsen dan Interpol, daar kan ik echt niet bij. Alsof FF ooit een nummer als Leif Erikson of Pioneer zou kunnen maken. FF is een leuk dance bandje, maar dat is het dan ook denk ik. Ook Editors/White Lies hebben lang niet die vaardigheden van een Interpol, hoe sympathiek ze ook mogen zijn.

avatar van west
4,5
Lost Highway schreef:
maar FF hoger plaatsen dan Interpol, daar kan ik echt niet bij. Alsof FF ooit een nummer als Leif Erikson of Pioneer zou kunnen maken. FF is een leuk dance bandje, maar dat is het dan ook denk ik.


Nou Lost Highway, zijn wij het weer 'ns niet helemaal eens. FF een leuk dance bandje..... ik vind dat ze geweldige originele dance rock maken. Bovendien hebben ze flink wat ijzersterke tracks (teveel om op te noemen), waarbij Pioneer van Interpol natuurlijk ook een ijzersterk voorbeeld is van goede muziek.

Overigens vind ik dat de heren van White Lies ook dansbare rock maken, net als FF. Er staan daarbij opvallend veel echt goede tracks op dit album, maar daar lijken we het wel over eens.

avatar van west
4,5
Mjuman schreef:
(quote)


Ach, ik zet soms wel eens iets heftig neer; ik moet die plaat nog op me laten groeien, maar denk dat het geen vaste verkering wordt.
Heb vandaag ook Animal Collective gekocht op vinyl (en daar zie ik wel iets moois tot stand komen).


Heb jij Animal Collective gekocht omdat het een hype is op Musicmeter en bij de VPRO...?

Ik heb trouwens geen idee welk album of welke groep een hype is. Ik luister nauwelijks radio en geef hier mijn eigen mening en gevoel over muziek die ik luister.
Ik denk dat er heel wat meer mensen hier zijn, die zo de muziek beoordelen. Daarbij is het dus volkomen oninteressant of iets een hype is of niet.

Overigens begrijp ik ook nog eens van anderen hier dat er helemaal geen sprake is van een hype of zoiets.

avatar van Mjuman
Lost Highway schreef:
Wat mij stoort in de discussie is het veelvuldig terugkeren van de hype White Lies. Op Musicmeter zijn we specialisten in het creëren van hypes die er helemaal geen zijn. Ok, de jongens doen het in The UK niet onaardig, maar ook niet buitensporig goed,


Dat is niet het punt: ik gaf het al aan hierboven: zelf als band (of de platenmaatschappij die de band positioneert) meerdere verwijzingen naar JD inbouwen en dan de pers eromheen. Daardoor ontstaat een hype die je zelf mede aanzwengelt door de keuze van je symbolen.

Overigens ben ik er nog niet uit. Op dit moment schaal ik de plaat hoger in dan FF3, terwijl ik FF1 en 2 hoog had zitten - vanwege de puntigheid en directheid van hun geluid. FF3 verwart me - en da's op zich ook al bijzonder (de plaat als zodanig imponeert nog niet).
Ik begin liever iets lager, en dan later optrekken dan het tegengestelde: Glasvegas ziet mijn speler momenteel niet meer zo vaak - die zou ik nu eigenlijk op 3,75 moeten hebben staan.

Beste LH, Interpol laat ik er hier even buiten; dat pakken we daar wel weer op; mijn gevoel voor die band houdt een beetje gelijke tred met de beurskoersen, dus je treft me nu in een dal. Wat ik wel over Interpol kwijt wil, is dat de zang niet hun sterkste punt is (monotoon).

avatar van Mjuman
west schreef:
Heb jij Animal Collective gekocht omdat het een hype is op Musicmeter en bij de VPRO...?

Ik heb trouwens geen idee welk album of welke groep een hype is. Ik luister nauwelijks radio en geef hier mijn eigen mening en gevoel over muziek die ik luister.
Ik denk dat er heel wat meer mensen hier zijn, die zo de muziek beoordelen. Daarbij is het dus volkomen oninteressant of iets een hype is of niet.

Overigens begrijp ik ook nog eens van anderen hier dat er helemaal geen sprake is van een hype of zoiets.


Ik zag de hoesafbeelding hier op mume en ben toen gaan zoeken, omdat ik nieuwsgierig was geworden. Over hypes en zo: zie mijn tekst hierboven.

Ik heb een aantal criteria om naar muziek te luisteren en één ervan is voor mij heel belangrijk: ik word graag verrast - er zijn ook zaken die me van een band doen afwenden: pretentie, slechte geluidskwaliteit/slechte productie om er een paar te noemen.

avatar van reptile71
Mjuman schreef:
hoes die aan UP doet denken...
Dan heb jij zeker een hele limited edition hoes van UP, want ik vind het toch een hele andere hoes hoor. Hij doet me nog meer denken aan Animals van Pink Floyd.

avatar van Mjuman
reptile71 schreef:
(quote)
Dan heb jij zeker een hele limited edition hoes van UP, want ik vind het toch een hele andere hoes hoor. Hij doet me nog meer denken aan Animals van Pink Floyd.


Ik volg je gedachtenlijn (Battersea Powerstation, da's een andere omgeving), maar draai de schijf eens om en UP ook - zie je wat ik bedoel. En kijk ook eens naar de groepsfoto bij de recensie van de plaat in de laatste Platomania.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 10:27 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 10:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.