Fever Ray - Fever Ray (2009)

Zweden
Electronic / Pop
Label: Rabid

1. If I Had a Heart (3:49)
  2. When I Grow Up (4:30)
  3. Dry and Dusty (3:45)
  4. Seven (5:10)
  5. Triangle Walks (4:23)
  6. Concrete Walls (5:40)
  7. Now's the Only Time I Know (3:59)
  8. I'm Not Done (4:19)
  9. Keep the Streets Empty for Me (5:39)

met Cecilia Nordlund

10. Coconut (6:48)
  11. Stranger Than Kindness * (5:02)
  12. Here Before * (3:15)
Toen dit album uitkwam moest ik het, als hevige The Knife fan, uiteraard hebben, en da's nu ongeveer zo een jaartje geleden. En eerlijk gezegd... Het viel me een beetje tegen. Eerst vond ik het gewoon een goed album, maar naar mijn mening nergens het niveau van The Knife halen.

In een jaar tijd is er echter veel gebeurd. Het album is bij me blijven groeien en ik heb Fever Ray vorige zomer live gezien. Ik ben nu van mening dat Karin hier moeiteloos het niveau van The Knife haalt en dit album is voor mij met ruime voorsprong het beste van 2009. Vooral de subtiliteit die in het merendeel van de nummers schuil gaat is echt verbluffend.

Favoriete nummers kiezen vind ik echt onmogelijk. Het volledige album is één groot hoogtepunt.
Sterren geven gaat wel. Makkelijk zelfs. 5.

avatar van LeRoi
Muzikaal interessant. Vind de stem / zangeres niet te pruimen, en da's jammer...

De nummers van Royksopp met haar op zang bevallen me prima maar met dit werk heb ik niet veel. Vandaar 2,5*

avatar van MusicFreak
Keep The Streets Empty For Me vind ik wel een erg goed nummer

vondeich
Hij krijgt van mij toch de volle mep! Schitterende clips ook..

De Klever
Ik begin dit toch steeds meer te waarderen. Eerst alleen Keep the Streets empty, maar Seven is ook echt een heerlijke track zeg.

avatar van StuF
na 1,5 jaar blijft het nog immer groeien. ik hik ondertussen ook tegen de volle mep aan.

avatar van Obeu
Wat ziet iedereen toch in Keep the Streets Empty for Me? Het album - overigens het beste album ooit gemaakt mijns inziens - opent met If I Had a Heart erg onheilspellend. When I Grow Up - de clip is hemels - toont weer een positieve kant; ze toont zichzelf ook. Dry and Dusty is een combinatie: duistere stem maar de "goede deuntjes" uit When I Grow Up. Die twee uitersten zijn perfect in balans met elkaar het hele album door. De climax komt toch wel bij Coconut. Zeven minuten van stijgende vocals en instrumenten. Ook al explodeert de vulkaan niet, de lava stroomt als een vlugge rivier naar beneden, om ons nog méér te betoveren. Die vulkaan - Fever Ray - betovert ons en laat ons smachten naar iets nieuws, een nieuw album. Mercy Street heeft deze honger alleen nog maar aangezwengeld.

vind het ene hypnotiserend plaatje, wordt er op ene vreemde manier beetje ingetogen van, en das gene karaktereigenschap

lekker iig

3,5, omdat het echt een plaat voor nu en dan is, nu bijv

avatar van Killeraapje
Dit blijft een zeer indrukwekkende plaat heb hem een half jaar geleden gekocht en erg veel gedraaid. Vooral Keep The streets Empty is geweldig.

Gisteravond in de bioscoop naar Red Riding Hood met Amanda Seyfried geweest en hoorde daar deze track weer eens langs komen. KTSEFM blijft een fantastisch nummer. Daarnaast kwam ook de track The Wolf voorbij. Iemand enig idee op welke cd dit nummer is terug te vinden?

Klik op de link voor de track.
The Wolf..

avatar van Obeu
Als je dit album gaat luisteren met veel kennis van en veel liefde voor The Knife snap ik (in het geval van diesel64) dat dit tegenvalt.

avatar van Kuk
Kuk
Na een halfjaar op de wachtlijst, staat 'ie nu al maanden op de speellijst. Wat een fantastische sfeer weet Dreijer hier neer te zetten en wat voor knappe spanning weet ze op te bouwen. Als deze kwaliteit garant staat voor haar solowerk dan mag ze wat mij betreft The Knife links laten liggen.

avatar van willymeuf
Heb meerdere luisterbeurten gehad, maar voorlopig weet het mij nog niet echt te pakken! Gelukkig dat het bij anderen na 1,5 jaar nog groeit. Ik hoop maar dat dat ook het geval bij mij zal zijn! Voorlopig zet ik hem op 3,5, maar we zullen zien waar ik over 1,5 jaar sta!

avatar van Broem
heerlijk album wat ik onlangs te pakken heb gekregen.Enorm vette sound en prima geproduceerd. Spettert je speakers uit. Muzikaal goed in orde. Beweegt zich tussen diverse muziekstijlen. Gaaf.

avatar van Zeedeveel
Dit album blijft fijn om tot in de late uurtjes te draaien. Stiekem hoop ik nog steeds dat er een vervolg komt, ookal zal het moeilijk blijven om deze plaat te overtreffen.

Geweldig album en onbegrijpelijk dat coconut niet dik bovenaan staat als favoriete nummer! Ik zoek meer muziek in deze richting: donker, dromerig, vreemde natuur achtige geluiden, synths enz... Wie heeft er tips? (the Knife ken ik al)

Austra ! Beetje gelijkaardig qua genre...

avatar van Broem
Ziewoarut schreef:

Het genre van Fever Ray wordt wel eens onder de noemer 'Indie electronic' geschaard. Via de site www.allmusic.com kun je heel ver komen. Ik kan Trentemoller en Lulu Rouge nog aanraden. Dromerige elektronische pop waarin veel geluiden en tempowisselingen te horen zijn. M.n. THE Last Resort van Trentemoller is mijn favo.

The Last Resort is een meesterwerk, maar helemaal hetzelfde genre vind ik het niet. Ik vind het meer echt electronic dan indie electronic. In het genre van Fever Ray zou ik eerder The Knife (uiteraard), Austra, When saints go machine plaatsen.

avatar van orbit
Best een lekkere plaat dit, houdt het midden tussen Propaganda, Depeche Mode en Björk ergens. Komt in ieder geval zwaar jaren 80 op me over en dat is een goed ding in dit geval! Mooie synths en een prikkelende zangeres die alà Björk aparte tekstjes de ruimte in kirt met een grappig accent. Soms is er ook een zware ondertoon van een medezanger die zorgt dat de nummers een wat melancholischer onderlaag krijgen. Het is zeker geen muziek die me erg verrast, maar dat hoeft ook niet altijd. Het klinkt gewoon allemaal best lekker en je zet hem makkelijk weer op. Denk dat ik dit iets beter vind dan The Knife, waar het natuurlijk erg op lijkt.

Met trentemoller ben ik al bekend. Vind het nummer 'take me into your skin' een van de beste elektronische nummers die ik ken.

Austra vind ik ook erg leuk. Vooral 'darken her horse', 'lose it' en 'beat and the pulse'.

The knife ben ik ook fan van en die ga ik gelukkig op Lowlands zien!

avatar van shampos
Misschien is Kúra wat voor je. Ik ben geloof ik één van de weinige hier die dit kent, maar de track Gógo hakte er echt in. Zo'n twee jaar geleden sloeg die bij mij in als een bom. Ik dacht 2 jaar geleden echt dat dit wel bekend(er) zou worden, maar ik zat er (helaas) naast. Toch vind ik het nog steeds schandalig dat Kúra hier ook op musicmeter zo onbekend is.....

avatar van mauricez
Na 4 jaar draai ik deze plaat nog steeds heel vaak. Heb ik niet vaak dat een album me zo lang kan blijven boeien....Dat is eigenlijk alleen Radiohead en Animal collective gelukt. Wat een Meesterwerk!

avatar van frolunda
Hierbij eigenlijk terecht gekomen door de serie Vikings waarvan If i had a heart de titelsong is.De rest ligt in het verlengde daarvan en kan me zeker bekoren al begint het op een gegeven moment wel wat veel op elkaar te lijken.De laatste twee songs zijn dan weer wel erg mooi.

avatar van dix
dix
En ik ben hier terecht gekomen via de Girls Lost screening op het laatste IFFR. Met The Knife ben ik best goed bekend, maar solo-uitstapjes wil ik nog wel eens zonder hoor/wederhoor laten passeren. Hoe onterecht en wat jammer dat ik hiervan pas zeven jaar later geniet. Met name Keep The Streets Empty For Me is mesmerizing.

avatar van Jeanne d’Arc
Fantastisch album. Weer eens gaan beluisteren door het intro van de eveneens fantastische serie ‘Vikings’. Het album was bij mij ten onrechte uit beeld geraakt. Het donkere geluid van ‘If i had a Heart’, het hypnotiserende geluid van ‘Coconut’ en het slepende geluid van ‘ktsefm’ met pamfluit.

Wat een album is dit joh! Volle 5 er tegenaan.
Zit geen slechte song tussen, heeft een overkoepelende atmosfeer en klinkt bijzonder urgent.

Vind het denk ik beter dan de afzonderlijke Knife-albums